De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Saviemeke »

Volgens mij dwalen we aardig af.....
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Rob66 schreef:
wo 11 sep 2019, 13:21
Ik heb nog wel een Samy (geen solar) dakunit met bekabeling voor je.
Misschien kan je daar wat mee.
Vanzelfsprekend kan ik er wel wat mee, Rob.
Ik ben gek op dat spul hoewel ik niet beloven kan dat het meteen verwerkt wordt. Ruimte genoeg om dit op te bergen.
Mag ik dit komen ophalen in de aankomende week?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Atoz »

Loop me af te vragen waarmee je 'snel' deze constructie zou kunnen richting zonzijde van de camper te draaien...
Zo een draaiplateau om onder een zetel te plaatsen, is dat geen optie?

Gegroet,
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

In principe is het, op dit moment, niet de bedoeling om hem op dak te zetten. De schotel is compact en binnen 30 seconden van de draaiunit te halen.Schotel is dan 3,5 dik en dus genoeg ruimte voor.
De draaiunit neemt minder ruimte in dan een Spaanse 8 liter waterfles.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1898
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Rob66 »

Hoofdnoorman schreef:
wo 11 sep 2019, 21:51
Rob66 schreef:
wo 11 sep 2019, 13:21
Ik heb nog wel een Samy (geen solar) dakunit met bekabeling voor je.
Misschien kan je daar wat mee.
Vanzelfsprekend kan ik er wel wat mee, Rob.
Ik ben gek op dat spul hoewel ik niet beloven kan dat het meteen verwerkt wordt. Ruimte genoeg om dit op te bergen.
Mag ik dit komen ophalen in de aankomende week?
Ja is prima. Stuur maar ff een berichtje wanneer,
dan zorg ik dat hij klaar staat.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Vas199
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 02 sep 2019, 16:10

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Vas199 »

Erg leuk projectje moet ik zeggen.

Even zo een gedachte misschien geeft het je een richting. Ik heb niet gedacht over de exacte uitwerking maar misschien geeft het je ideeën.
Het is mogelijk om het paneel altijd in het donker naar zijn parkeer stand te brengen.
En met een magnetometer (je had een arduino dacht ik en voor € 4,45 gezien dus kosten vallen wel mee) het zuiden bepalen t.o.v. de camper (en tov de parkeer stand dus van je paneel). Dan weet je altijd welke richting je naar toe zou moeten draaien eerst zonder door je "dode" punt te gaan, dacht ik zo. Maar kan het uiteraard ook helemaal mis hebben natuurlijk :lol:

Als je die sensor wil weten kan je waarschijnlijk met volgende zoekterm deze wel vinden: Gy-273 HMC 5883L 3 assige magnetometer (kompas sensor)
Vasco, rijdende in
LMC Liberty 6400
1991 Fiat Ducato 290, 2.5 TD
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

de set waar ik nu mee bezig ben heeft een gewone DC motor.
Ik ben dus gebonden aan een "mechanische" afslag.

De bedoeling is om een unit met hall sensoren of stappenmotoren te gebruiken bij het volgende project. Die gaat dan via de Arduino. Wellicht zelfs met zware sleepcontacten, ik moet daar nog over nadenken. Dat project start ik aankomend jaar mee. Ik krijg een draaiunit die mogelijk geschikt is.

Ik ben nu ven met andere dingen bezig en denk aankomende week verder te gaan.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Zo, mijn opruimwerk zit er bijna op. Dat wil zeggen, ik heb er even schoon genoeg van. Morgen wordt de restafvalcontainer leeggemaakt en die zit nu wel bijna vol.
De volgende keer is over 4 weken, maar dat ga ik niet meemaken, dus heb ik tot april volgend jaar de tijd hem weer vol te krijgen.

Ik moet nog even een reisje naar Noord-Holland maken en dan weer volop verder met het project.

En vanmiddag kwam ik een paar stukken afval tegen bij het opruimen en dat gaf mij een krankzinnig idéé. Het zal wel bestaan maar ik heb het nog niet in het wild gezien.
Ik ga even wat extra onderdelen bestellen (zal toch zo'n 50 euro aan extra materiaal zijn), en dan aan het construeren. Als het werkt, plaats ik het in dit topic omdat het in hetzelfde doel valt. Als het vastloopt, vertel ik dat natuurlijk ook. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door PaulBng »

Deze kwam ik vandaag tegen. Draaien met de zon mee. Mss een beetje groot, zo'n 10x10m ofzo. Er stonden er tientallen. Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Hmm, dat is bijna niet meer op een camper te zetten. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door PaulBng »

Bij eentje stond een bordje met de tekst "70Kw"...??
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Afgelopen dinsdag even naar Rob66 geweest en bij hem een draaiunit van Samy opgehaald.
Je zult verrast zijn als je hem openmaakt vertelde hij. Inderdaad, een mooi stukje techniek en twee motoren met pulsgevers?

Vooral de lage opbouw, mede doordat men even de moeite heeft genomen om een verdieping (uitsparing) voor het elevatie-wormwiel in de grondplaat te frezen. De transportstand is gedefinieerd door twee microswitches. Ik wil, voor ik straks op winterreis ga, even kijken hoeveel kracht de elevatiemotor heeft en of die in staat is om een paneel te heffen. Als dat in orde is, denk ik dat er eindelijk maar eens getracht wordt om een bijbehorend programma te maken d.m.v. de Arduino. Ik ga mij ook even inleren om een elektronisch kompas en een GPS sensor te integreren bij de Arduino.
Maar goed, het Arduino spul heb ik al weer twee jaar en nog weinig mee gedaan. Het eerste jaar had ik de beslommeringen van Hockey II en afgelopen winter gewoon geen tijd gehad.


De schotel die nu op afwerking staat te wachten, moet dit nog even volhouden totdat mijn sliding panelen gemonteerd zijn. Dan moet ik nog een paar dingen aan de camper doen en dan, als hij reisklaar is, kan ik kijken of er nog wat tijd over is, ofdat ik toch meteen ga overwinteren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1898
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Rob66 »

Die Samy dakunit is identiek aan de Samy Solar dakunit met schotel en zonnepaneel. Het frame waar de schotel en paneel op zit is van zichzelf al zwaar, dus als je alleen een paneel van bijvoorbeeld 75 watt zou monteren met licht aluminium frame, de dakunit en motoren dit makkelijk aan kan.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik was er nog niet aan toe gekomen, maar heb hier natuurlijk helemaal niet aan gedacht. Er zit een 55 vierkant paneel en een schotel op die Samy solar en die kan het trekken dus. Nu de 100 Wp die ik er op ga zetten weegt 5870 gram. Geen enkel probleem dus. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie