Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Ck0165
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 15:30

Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Ck0165 »

Hallo ik ben Cihan, 28 jaar oud en kom uit Roosendaal.
Sinds 12 aug zijn wij in het bezit van een peugeot j5 2.5D van 1993 met pilot opbouw. Wij zijn nu inmiddels al 4 keer een weekend weg geweest met deze camper en dit bevalt ons super. Alleen zoals te verwachten kom je in de Ardennen een hoop vermogen te kort, niet getreurd ik ben automonteur van beroep en heb al enige ervaring met de ombouw van een 2.8hdi in een j5/c25/ducato.
Ik heb vorig jaar dan ook de camper van mijn vader, ook een j5 van een 2.8hdi voorzien, die ik daarna ook heb laten chiptunen naar 160pk. Dit ben ik dan ook van plan om met mn eigen j5 te doen.

Even alles op een rijtje, om te beginnen een goede donor zien te vinden, dat is inmiddels gelukt het is een Citroen Jumper geworden van 2003.
Wat komt er allemaal bij kijken :shock: even in het kort.
2.8hdi compleet met motor, bak, complete kabelboom, tellerbak, contactslot, schakelpook, radiateur & intercooler, enz enz dus een hele waslijst wat er gedaan/aangepast zal moeten worden.

Tuurlijk zal dit niet in 1 week gaan lukken want ik werk hiernaast natuurlijk ook.
Tijdens de swap zal ik preventief de distrubitiriem en koppeling natuurlijk ook vernieuwen en de turbo controleren op slijtage en speling.
Ik houd jullie op de hoogt van de vorderingen als ik voortgang boek.

En wat wil ik hiermee bereiken zul je dan denken :lol: , hiermee wil ik andere camperaars die het beu zijn om met moeite 110km halen te inspireren, en hier een handleiding te plaatsen.
Bijlagen
20200107_232719.jpg
20200107_232719.jpg (48.21 KiB) 2126 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ck0165 op di 07 jan 2020, 23:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19101
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Aloys »

Welkom Cihan, en dat klinkt goed!
Ik wens je vast veel succes, en ik ga het volgen! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door tonic »

En niet vergeten om even langs de RDW te gaan!
Je plaatst een motor met een andere motorcode en je hebt meer dan 40% vermogens toename.
Ck0165
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 15:30

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Ck0165 »

Rdw zal zeker geen probleem worden zoals ik al zei heb het al eerder gedaan. Al is het niet verplicht bij mijn campertje omdat er ook niks kwa vermogen aantal cilinders of cilinderinhoud vermeld staat op mijn papieren :problem:
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door macfocus »

Ik ben benieuwd. Blijf vooral posten.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door tonic »

Ck0165 schreef:
di 24 sep 2019, 22:10
Rdw zal zeker geen probleem worden zoals ik al zei heb het al eerder gedaan. Al is het niet verplicht bij mijn campertje omdat er ook niks kwa vermogen aantal cilinders of cilinderinhoud vermeld staat op mijn papieren :problem:
Maar wel in je typegoedkeuring dus ff regelen.
Voor de APK heb je inderdaad geen probleem. Maar als er iets ernstgs gebeurd en er komt bijvoorbeeld een technische onderzoek. dan heb je wel een serieus probleem.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Bas vd laar »

Laten we nou eens niet zo suf gaan zitten zeuren over regeltjes en verzekeringen, kom op zeg :thumbdown:

Dit zijn mooie projecten! :thumbup: Komt er ook airco in?
Ck0165
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 15:30

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Ck0165 »

@bas vd laar, allereerst :thumbup: nee er komt geen airco in want dan zou ik de dashboard moeten overzetten en dat gaat er niet uit zien. En de donor heeft ook geen airco.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door travelscout »

Hee Cihan!

Ik ben ook best benieuwd.
Inmiddels zijn we een maand verder.
Maar hoe ver ben je nu?

Heb je wat foto 's?
Paul.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Navigator »

Ck0165 schreef:
di 24 sep 2019, 21:24
En wat wil ik hiermee bereiken zul je dan denken :lol: , hiermee wil ik andere camperaars die het beu zijn om met moeite 110km halen te inspireren, en hier een handleiding te plaatsen.
Wij rijden nooit 110. De camper haalt met gemak de 130 (120PK) maar wij vinden rond de 100 rijden prima. Een beetje trekkracht om een heuvel of berg op te rijden is mooi.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door de Jonckheer »

Ik begrijp die pk gekte helemaal niet. Op de vlakke weg voldoet de standaard motor gewoon en daar rij je ook het meeste. Een hoop moeite en geld om bij Luik sneller boven te komen? Ben je mal, dan duurt het maar ietsjes langer. Toen al die "slome" campers nieuw waren voldeden ze gewoon en klaagde niemand. Nu opeens voldoen ze niet meer, wie is er nou gek?
Ik kon de mijne zomaar 50 pk meer meegeven, zonder andere motor, alleen een intercooler en andere brandstofpomp plaatsen om van 275 naar 325 pk te gaan. Toch maar niet gedaan want ik heb, in tegenstelling tot velen hier, van alles maar geen haast. Er is geen brand en ik ben niet op de vlucht. Op een helling schakel ik naar de juiste versnelling en leun rustig achterover, ik kom er wel!
Uiteraard moet iedereen het zelf weten en in geval van een defecte of versleten motor ligt het wat anders want dan ben je toch bezig. Maar om een prima motor weg te gooien om meer pk's te krijgen is in mijn ogen gekkenwerk.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door AadenAnke »

Kim heb mijn camperbus van 2018 1keer uitgeprobeerd toen de teller de 145 aangaf gas maar los gelaten. Dat was eens maar nooit meer. Meestal met de rechterbaan mee hobbelen en als we haast hebben 100 tot 105 maar dat is wel het matje! Als je zo snel reist lijkt het verdomd veel op werken. En dat klimmen je hebt op die plekken vaak het mooiste uitzicht. Het enige wat me niet snel genoeg kan gaan is de komende 4 jaar naar mijn AOW toe.

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door AadenAnke »

@ Nico, deze keer ben ik het 100% met je eens! Zonde om een goed blok weg te gooien. Maar misschien is er hier wel iemand die denk dat klinkt goed een goed blok voor misschien niet te veel :shh:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Peugeot J5 2.5D Pilote: ombouw naar 2.8HDi



Bericht door Bas vd laar »

Hij zegt toch nergens de motor weg te gooien, dat maken jullie er van.
Plaats reactie