Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bertt »

Rudy,

Ik neem geen accu's mee naar Spanje hoor dit jaar! :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

Rudy,

Met zoveel panelen, nader je de electrowagen van de TU Delft.

Zet er een electromtor in en je kunt mee voor de wedstrijd in Aussie.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Camperic »

:lol:
Hoofdnoorman schreef:
vr 20 sep 2019, 16:16
Verder komen er drie (maar misschien vier) 100 Ah LFP accu's ter vervanging van mijn twee 190 Ah semi tractie accu's. Deze wegen exact 63,5 kg per stuk dus dat is 127 Kg. De drie LFP wegen 11 kg per stuk. Het gewichtsvoordeel is dan 94 kg!
Dat is een zeer interessant gewichtsvoordeel :D , maar ook een flinke investering €€€€ :|
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bertt »

Rudy,

Sla je niet door? Ik heb met twee panelen 4 mnd stil gestaan in Spanje van de winter. Na die 4 mnd was ik €25 aan stroom kwijt.
Om 18.00 uur de kachel aan op gas met elektrische rondblaas inrichting. Ook de TV om 18.00 uur aan tot 23.00 uur.

Ja, ik moet koffie zetten met de fluitketel :wink:

Bert (zie je van de winter wel weer hopelijk :wink: )
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

Rudy wil vrijstaand kunnen frituren en senseoen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door vmax »

als je het goed wilt doen om vij te staan

https://youtu.be/sRGxvDuXcgY

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Going »

Ons interieur is leer bekleed in bruin. Nu zijn er enkele plekken kaal aan het worden. Wij altijd gebruikte schoensmeer en leervet om het mooi te houden. Maar waar de verf ( ja leer is gespoten met verf op kleur ) is gebroken helpt het niet. Met een paar dagen komt leer eigen kleur door. Zag ik bij tante Alie potjes leerverf. Ze zijn slechts 50 gram voor €6,50. Ik had zo'n potje besteld om te kijken wat het waard is. Het nam bijna 2 maanden te komen. Van de week had ik wat tijd. Op een klein stukje bracht ik wat aan. Blijkt de kleur 98% hetzelfde. Omdat het te kort dag is voor we weggaan heb ik niet tegelijk bij besteld. Eergisteren met aceton de bestuurders stoel de kale plekken deel schoongemaakt. De oude verf lost op en daarmee zoveel verwijderd dat het oppervlak glad aanvoelt tussen oude verf en kale deel. Daarna opgeschuurd met 900. Toen met sponsje de verf aangebracht. Een dag laten drogen en weer licht geschuurd. Daarna nogmaals een laagje verf met sponsje aangebracht.
Wij zijn verbaasd hoe makkelijk het is om het leer op te knappen. Volgend jaar zullen we meer verf bestellen en testen of het met een kleine verfspuit een nog beter resultaat geeft.
Nu ook de passagiers stoel gedaan. Wel zo fijn dat het er weer netjes uitziet zonder kale plekken.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

bertt schreef:
za 21 sep 2019, 11:04
Rudy,

Sla je niet door? Ik heb met twee panelen 4 mnd stil gestaan in Spanje van de winter. Na die 4 mnd was ik €25 aan stroom kwijt.
Om 18.00 uur de kachel aan op gas met elektrische rondblaas inrichting. Ook de TV om 18.00 uur aan tot 23.00 uur.

Ja, ik moet koffie zetten met de fluitketel :wink:

Bert (zie je van de winter wel weer hopelijk :wink: )
Tsja Bert, maar je had dus stroom van wal? Dat heb ik niet hè. Ik heb, op de plekken waar ik meestal sta, nog geen stopcontacten aan de stoeprand gezien. :-B

En ja, ik wil maximaal gebruik maken van mijn Dolce Gusto, 4 uur internetten, een paar uur TV kijken (meestal staat de TV aan terwijl ik achter de laptop zit) en al mijn zaken kunnen opladen, dus ook mijn fietsaccu om de twee dagen. Verder bak ik vaak broodjes af en gebruik dagelijks de magnetron.
Dit alles zonder dat ik iemand wil storen met een aggregaat. Aan die dingen heb ik de pest. Overigens kost een beetje stil apparaat van 2 kw ook reeds 1500 euro. In principe kost mij dit de configuratie op mijn dak en de regelaar nog niet eens.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door hurktoilet »

Koplampen waren dof geworden. Opgelapt met goedkoop schuur-/polijstsetje van de Lidl. Resultaat is niet perfect, maar goed genoeg om weer een tijd vooruit te kunnen.
koplamp.jpg
koplamp.jpg (87.31 KiB) 753 keer bekeken
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Edmond
Berichten: 149
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 18:04

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Edmond »

Vandaag NDS booster 35 ampere geplaatst
100 ampere accu 50 procent leeg na 1.5 uur weer vol
Agm accu laad nu met 14.7 volt tijdens het rijden.dat ging anders met zonnepaneel.250 watt . In combinatie met een Votronic MPPT lader.bij stilstaaan op cp. dit werkt ook goed tv /ontvanger koelkast compressor na een nacht.staan de volgende dag met wat zon om om 14.00 uur weer vol.

Wel de standaard zekeringen vervangen die vlogen er gelijk uit :bang:
En wat dikkere kabels.
Nu nog ff kijken voor een combinatie met zonnepaneel 250 watt.
Schakel nu nog met een Vetus combi schakelaar komt uit de boten wereld. tussen 2 Agm accu's lekker ouderwets. :-B gaat niet gouw kapot .
Nu maar ff kijken hoe het in de toekomst werkt???????????

Gr........
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door hurktoilet »

Interessant idee. In de zomer niet nodig, dan schijn t de zon genoeg en rijden we genoeg. Maar in de winter is ons zonnepaneel te beperkt en rijden we doorgaans ook minder, dus dan moeten we nu om de twee dagen toch echt aan de paal.
Een booster zou dat (deels) op kunnen lossen. Het principe er achter snap ik, dat je zekeringen er uit knallen als je met 35A ipv 4A laadt snap ik ook... Maar als je die 35A uit je startaccu trekt terwijl je maar korte afstanden rijdt, trek je dan je startaccu niet leeg?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Edmond
Berichten: 149
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 18:04

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Edmond »

Er zijn ook 3 modellen voor een 50/75/110 ampere dynamo.
Dynamo moet wel sterk genoeg zijn.het kan ook wel zonder maar ik heb er een sport van gemaakt om niet aan de stroompaal te staan..
Het valt mij wel op als je op een cp of camping staat .en er komt een nieuwe camper aanrijden.het eerst wat je hoort is waar staat de stroompaal.
Je zit er naast men is zo druk met de stroom dat men je vaak niet een gedag zegt.
Misschien dat de nieuwe camper sticker daar verandering in brengt :-B
Maar dat is weer een ander onderwerp

Gr
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Going »

De handrem bleef soms een beetje hangen.
De garage vandaag de boel schoongemaakt. De trommel zaten vol met vuil.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door nicolasfirst »

In onze minicamper werkte de standaard interieurverlichting nog in de laadruimte, nu camperdeel. Op zich geen probleem, die twee lampjes. Echter één daarvan zat bij de deur en bij het in- en uitstappen tik je hems soms onbedoeld aan. Het is ons al eens overkomen dat ie de start accu leeg trok :bang:

Ook is het lastig, wanneer je er 's nachts even uit moet, dat de andere persoon dan gelijk een bak licht over zich heen krijgt.

Dus vandaag even bij de garage langss gegaan en deze twee lampen van de interieur verlichting laten demonteren. Hebben we daar tenminste geen last meer van. Licht blijft er genoeg want we hebben vier led lampen in het camper gedeelte, die afzonderlijk bediend kunnen worden.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Plaats reactie