Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio



Bericht door pepon »

En bij het truckersrestaurant kan je ook heerlijk eten. Zijn ook camperplaatsen bij.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio



Bericht door Aloys »

Maar dit levert allemaal weinig op voor Louis (Dorsthorst)...
Voor een bakkie zou ik niet naar de Lichtmis gaan. Zoveel tweedehands bakkies vind je daar niet, om de reis er naar toe te rechtvaardigen.

Louis, 2meter apparatuur, daar moet je een zendmachtiging voor hebben. Ook in Rusland. Die vallen af.

Vrij te gebruiken zijn PMR-portofoons, ook in de Russische Federatie, zie https://www.google.com/url?q=https://ke ... L4d-R09opF

Meer info over PMR zie viewtopic.php?f=15&t=8430917&p=995289

27MHz (27Mc) bakkies mogen ook in Rusland worden gebruikt volgens mij, zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/Citizens_band_radio
Deze hebben, mits met een goede antenne op de camper, een groter bereik.
Zie ook viewtopic.php?f=10&t=8430902
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio



Bericht door Dorsthorst »

Hoi Aloys,

Als ik dit zo lees dan heb je voor de 27 mc een goede antenne nodig, moet ik dan denken aan een buitenantenne, op het dak?
dan denk ik dat ik voor de portofoons kies want het moet niet teveel installatiewerk opleveren.
Ik wacht voor de juiste keuze nog even de eerste voorlichtingsdag af in oktober, daar wordt ik denk ik een stuk wijzer van wat anderen hebben en het moet ook op elkaar passen denk ik, in geval van calamiteiten moet je daar waar geen net is de reisleiding om hulp kunnen vragen.
Bedankt allen,
Gr.Louis
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio



Bericht door JoopBrekken »

Een PMR zou met een buitenantenne ook een groter berijk hebben maar dat mag niet op een PMR.
roma
Berichten: 4525
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio



Bericht door roma »

Voor onderlinge contacten moeten de andere reisleden toch over dezelfde apparatuur beschikken als jij. Dat is nog maar de vraag. Mobieltje is toch het gemakkelijkst met oa sms. Waarom zou dat niet werken?
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio



Bericht door bupozaanstad »

Met een portofoontje, LPD of PMR zijn maar kleine afstanden te overbruggen en 2 meter apparatuur is vergunning / licentie gebonden en je bent in overtreding als je deze aangesloten voor handen hebt. In sommige landen nemen ze zelfs je auto in beslag in afwachting van de boete die er volgt.
Wat er overblijft is 27Mc en daar moet inderdaad een antenne aan, niet zo'n probleem want er zijn er vele die op een magneetvoet gemonteerd zijn. Heeft de camper een aluminium dak dan werkt dat niet maar de meeste motorkappen zijn wel te gebruiken voor een magneetvoet. Antenne kabel gewoon tussen de deur door naar binnen en aansluiten.

Laat je in elk geval niet verleiden om 144Mhz ( 2 meter ) apparatuur te installeren.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb, naar ik meen, 5 stuks PMR die allen op dezelfde frequentie (kunnen) werken. We gebruikten ze als we met meerdere campers op pad waren en dat ging best aardig. Maar, ik weet niet hoe de wet nu is op deze apparatuur.
Een telefoon mag je in Nederland niet eens in de hand houden. Ik weet dat een PMR is/was toegestaan te gebruiken, maar hoe er nu tegenaan gekeken wordt, weet ik niet. Ik kan ze echter even bij elkaar zoeken en beschikbaar stellen, ik doe er weinig meer mee.

Redelijk bereik in de campers onderweg, ongeveer 1,5 kilometer. Buiten in het vrije zicht in ieder geval 8 kilometer. (allen getest door vanuit het monument in Verdun naar de CP op Lac de Madine te communiceren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio



Bericht door Aloys »

Dat monument zal wel op een landschappelijk hoog punt staan, want dat bereik haal je in de praktijk vrijwel nooit.
Maat PMR is prima voor auto-auto verbindingen, wanneer je achter elkaar aanrijdt.

(Het zou kunnen dat Rudy illegale PMR-portofoons gebruikt: kun je de antenne eraf schroeven, dan is het géén
goedgekeurde PMR want die mogen niet worden gebruikt met bijv. buitenantennes, of een antenne thuis op je dak.
Goedgekeurde PMR-porto's hebben verplicht een vaste, niet-demontabele antenne!)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio



Bericht door 309T16 »

Mijn ervaring met landen als Kazachstan en Rusland, is dat je tijdens een controle overgeleverd bent aan de desbetreffende ambtenaar. Zelfs mijn internationale zendamateur identificatie hielp niet.

Ze zijn meestal ook niet in staat te controleren wat legaal is en wat niet.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio



Bericht door bupozaanstad »

@309T16 hoe liep dat af in Kazachstan en Rusland ??
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio



Bericht door Dorsthorst »

Hallo,
De jongens (en meisjes) van Expedition Far East maken deze reis jaarlijks een aantal keren en dat doen ze al een heel aantal jaren dus ik ga er vanuit dat ze precies weten wat wel en wat niet mag. Je rijd ook niet in konvooi, maar een ieder voor zich en als je dan iets ernstig krijg zoals bijvoorbeeld een ongeluk of pech waar je toch even hulp bij nodig hebt dan is dit een extra hulpmiddel naast mobile telefoon natuurlijk.
Maar aangezien ik geen zendamateur ben en al die dingen voor mij abacadabra zijn leek het me handig toch middels dit forum even wat informatie in te winnen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio



Bericht door Aloys »

We zijn benieuwd hoe het verder gaat, Louis! Houd je ons op de hoogte?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio



Bericht door B12M_Ferry »

Wordt dat 27mc bakkies gebeuren nog gebruikt?
Laatste keer (een jaar of wat geleden) dat ik weer eens een scanner probeerde, was de 11meterband alleen een hoop ruis. geen enkele breakie breakie meer. (nou ja, een enkeling, heel ver weg.)
Is het nog iets om een licentie te halen, of is dat ook geheel vervangen door internet?
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Walkie-talkies, CB-radio, 2 meterband-radio



Bericht door B12M_Ferry »

309T16 schreef:
zo 22 sep 2019, 10:41
Kazachstan en Rusland
Ja Rusland. Dan noem je weer iets.
Dan deed je 10 d-mark in je rijbewijs, en dan reed je weer verder. (Nee geen geld aanbieden, alleen 'per ongeluk' zat het erbij)
Volvo B12M bus in ombouw.
Plaats reactie