Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Om nog even terug te komen op de hor. Wij zijn een stel tegengekomen die hadden boven de schuifdeur (aan de buitenkant) een rail gemaakt zoals je gebruikt om de pees van een luifel of voortent in te schuiven. Aan een stuk horrengaas zo'n pees bevestigd en deze bij aankomst simpelweg er in schuiven. De schuifdeur gaat dan aan de binnenkant van de hor dicht. De zijkanten hingen gewoon los maar waren flink breder dan het gat van de deur zodat het toch redelijk mugproof was en makkelijk in en uitstappen. Misschien een idee voor jullie.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Dat is inderdaad ook een idee. Vandaag hebben we eerst ons probleem iets groter gemaakt door een extra gat te maken in de schuifdeur :wink:
raam schuifdeur.jpg
raam schuifdeur.jpg (100.52 KiB) 1859 keer bekeken
Het raam is net zo groot als het raam bij de dinette (960x450mm) en we gaan het op dezelfde wijze monteren als de eerdere twee ramen;
dus eerst frame gemaakt van hout, daarna gat gezaagd in de deur (midden van de deur, zelfde hoogte als het raam bij de dinettebank) en de volgende stappen gaan zijn;
- wegzagen stukje stijl onderzijde raam (zodat het houten frame mooi aansluit daar)
- randen vijlen en voorzien van een laagje antiroest verf
- eventueel reststuk van de verticale stijl onder het houten frame vastkitten (MS polymeerkit) (tegen rammelen)
- houten frame lijmen tegen het metaal van de bus (Sikaflex 221) met het S7 raam als 'buigmal', vastzetten met lijmklemmen
- S7 raam voorzien van streep butylkit (Sikalastomer 710) en met klemmen vastzetten op het houten frame

Tijd om twee ramen te bestellen voor in de achterdeuren. We hebben gekeken naar de getinte glazen ruiten, maar hebben nu besloten om ook daar S7 ramen te plaatsen in de maat 560x465mm (dus niet de maat die we helemaal in het begin van dit bouwtopic ergens een keer tegen de achterdeur gehouden hebben, dat was maat 490x500)
Gebruikersavatar
Mick-Ine
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 13 jun 2018, 17:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Mick-Ine »

marjasjaak schreef:
za 31 aug 2019, 9:20
Om nog even terug te komen op de hor. Wij zijn een stel tegengekomen die hadden boven de schuifdeur (aan de buitenkant) een rail gemaakt zoals je gebruikt om de pees van een luifel of voortent in te schuiven. Aan een stuk horrengaas zo'n pees bevestigd en deze bij aankomst simpelweg er in schuiven. De schuifdeur gaat dan aan de binnenkant van de hor dicht. De zijkanten hingen gewoon los maar waren flink breder dan het gat van de deur zodat het toch redelijk mugproof was en makkelijk in en uitstappen. Misschien een idee voor jullie.
Wij hebben eerst een Horrex hor geprobeerd, was niet te installeren, toen een Dometic en zijn goed tevreden.
zie http://www.mis-systems.nl/Camper/index. ... =1&pid=157 (tussen 9-21u)
Net als thuis eerst even checken voordat je 's avonds open doet om naar binnen te gaan. Geen last van muggen, ook niet bij de rollo's bij de ramen.

Ik mis hier een oplossing tegen muggen voor als de achterdeuren opengaan? Zelf geknutseld van een klamboe van de Xenos met klitteband van de Hema, 20euro :-B
Zie: http://www.mis-systems.nl/Camper/index. ... =1&pid=160
Als je niet springt kun je niet vallen, maar ook niet vliegen :-)
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Ramen achterdeuren; toevallig kwamen we langs een opslag met heel veel nieuwe Ducato's. Achterdeuren met ramen af fabriek. Alleen dat is enkel glas, waardoor je weer condens krijgt.Maar het zag er wel strak uit. :clap:
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ja ik ken ze, inderdaad enkel glas, wel ook getint verkrijgbaar en met uitsparing voor scharnier (270 graden deuren) maar de prijs is vergelijkbaar met de ramen van Dometic (die dan wel dubbel acrylglas hebben). Komt tijd..... eerst dat raam in de schuifdeur er maar eens in, het houten frame ga ik vanavond proberen erin te lijmen, dan volgt morgenavond het raam zelf. :wink:
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Het raam in de schuifdeur is weer prima gelukt vandaag, gisteren eigenlijk, (had een vrije dag opgenomen om op de 1-jarige verjaardag van bus_y eens flink te klussen :wink: ). Ook begonnen aan de frames voor de achterdeuren en het gaat, zoals bedacht, perfect passen (S7p ramen in de maat 560x465) dus die zijn ook besteld.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Gefeliciteerd met 1 jaar bus_y. Dat het maar een mooie camper mag worden :clap: . Mocht je nog test rijders zoeken,als bus_y klaar is, wij zijn daar heel goed in. :lol3: . We gaan dan de slechste wegen in Italie speciaal rijden. Zodat jullie daarna met een veilig gevoel de weg op kunnen :lolno: . En we zijn ook benieuwd hoe de ramen eruit zien.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door luinge »

JTG schreef:
vr 13 sep 2019, 1:15
Ook begonnen aan de frames voor de achterdeuren en het gaat, zoals bedacht, perfect passen (S7p ramen in de maat 560x465) dus die zijn ook besteld.
De S7 ramen hebben een gebogen vorm. Volgens mij zijn de achterdeuren recht. Geeft dat geen kier in het midden van het raam?

Groet Roelof
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door PaulBng »

In mijn buscamper (Fiat Ducato) zitten in de bovenhoeken (van buitenaf gezien achter de schuifdeur) twee drukknopen. Er zat een horregaas bij met ook twee knopen. Schuifdeur kan dicht.
Geen idee of er magneetjes inzitten. Ik denk van niet. Er zit een vrij stevige band omheen die het ding redelijk op zijn plaats houdt.
Nog maar één keer gebruikt. Mijn ervaring is dat de meeste muggen 'savonds wel weer verdwijnen. En die weigeren, leg ik even om met een hand-crematorium.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@Roelof
ik denk dat de deuren niet zo recht zijn als je denkt :wink:
recht of krom.jpg
recht of krom.jpg (118.26 KiB) 1360 keer bekeken
Maar ik probeer het natuurlijk wel eerst even, en als het niet 100% dan doen we het anders.

@PaulBng
Dank voor de tip! Deze nemen we zeker ook mee in de overwegingen.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Gekeken en gemeten, de achterdeuren hebben ook een radius van 5 meter (ongeveer), de S7 ramen zullen er mooi op liggen. :wink:
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door luinge »

Ok. Super. Thxs
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Hoera de vloerverwarming is binnengekomen afgelopen weekend.

Made in Korea. :wtf: En dat terwijl de winkel beweert: De ..... folieverwarming wordt binnen de EU geproduceerd en heeft naast het CE keurmerk diverse andere keurmerken verworven.
Euh, ik weet dat de EU af en toe zijn/haar grenzen verlegd, maar Korea ligt volgens mij toch echt niet in de EU. Alle keurmerken waarnaar verwezen wordt zijn dus ook niet van toepassing. :bang: :bang: :bang:

De folie is op maat gemaakt en kan derhalve niet worden teruggestuurd. Sterker nog, ik ga het niet eens proberen, geen zin in.
Afijn, na controle van:
  • de aansluitingen (afgekeurd: niet geïsoleerd volgens eigen voorschrift fabrikant van deze folie),
  • de positie waar in de folie geknipt is (afgekeurd, die stippel lijntjes met een schaartje staan er natuurlijk voor niets)
Dankzij Google en de vertaalhulp de echte documentatie kunnen achterhalen en de kwaliteit van deze folie an-sich lijkt prima te zijn dus dan maar zelf aan de slag om een en ander te verbeteren/in orde te maken zoals het hoort.
Sommigen vinden het vast overdreven maar ik heb echt geen zin om straks de vloer open te moeten breken door storing in het systeem en het is nu ook geen dagen werk om het wel overeenkomstig de opgave van de fabrikant te doen.

Dus de duc-tape isolatie :eh: verwijderd, netjes bij de stippellijntjes afgesneden en de kabels aan de folie gesoldeerd. Je komt veel vlakke klemmen tegen, maar de fabrikant vermeld expliciet dat je die beter niet kunt gebruiken in combinatie met deze folie en in plaats daarvan een ronde oogklem door-en-door zou moeten gebruiken of solderen. De ogen is nog wel aan te komen, maar een tang die ik voor 4 oogjes knijpen ga gebruiken is ook zonde geld. Solderen is dan praktischer en ik hoef nergens op te wachten :wink:

Daarna de verbindingen isoleren met butyl tape (overgebleven van de bevestiging van de luidsprekers en Maxx fan) een een stukje restfolie, daar dan een stuk tape overheen en dan is het ineens wel goed. Zo makkelijk kan het zijn, dit weekend mag deze er (wel) in.
Laatst gewijzigd door JTG op vr 04 okt 2019, 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Wat is het stroomverbruik van die vloerverwarming? Of kan dit geleverd worden uit je accu/omvormer.
Als we op een camping aan de "paal" staan, komen we regelmatig 3 ampere afgezekerde WCD's tegen. Een boiler 500w en waterkoker 500w en nog wat kleine gebruikers is dan al teveel :crazy:
Plaats reactie