Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Nederland

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Ronald55
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 15 sep 2019, 11:14

Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Nederland



Bericht door Ronald55 »

Beste forumleden,
Mijn vrouw en ik overwegen om binnen een paar jaar een nieuwe 4x4 offroad camper aan te schaffen.
Wij denken aan een model met een Mercedes Benz Sprinter cabine/4x4 onderstel, een totale lengte tussen de 6.25 en 6.75 meter en max. totaalgewicht van 3500 kilo. Zie bijvoorbeeld diverse modellen in de serie van het Duitse 'Woelcke', de 'Autark Runner'.
In Duitsland is er aardig wat keus, zoals Woelcke dus, maar wij zien op tegen de 'import-rompslomp'. Ook het bijkomend bedrag aan BPM stemt ons niet vrolijk.
Daarom onze vraag:
Zij er forumleden die (goed) bekend zijn met in Nederland gevestigde bouwers van 4x4 offroad campers ? Bedrijven dus die regelmatig dergelijke campers (zoals hierboven aangegeven) bouwen ?
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.



Bericht door rob2 »

Mooi plan.
Maar met die lengte/voorwaarde 4x4 zal 3500 kilo moeilijk worden denk ik.
Tussenliggende periode gebruiken voor het halen van een C1 rijbewijs is mijn tip.
Heb je meteen meer keuze....

enne... die BPM betaal je altijd bij een nieuwe camper linksom of rechtsom...
Groet,
Rob
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.



Bericht door kampertjes »

wij gebruiken die 4x4 sprinters bedrijfsmatig maar zijn idd zwaar! Een L3 519 weegt iets van 2700 kg (kaal). Wel fantastische bussen overigens maar dorstig...
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.



Bericht door Hymerferry »

Ik laat mijn casco momenteel bouwen bij Camperbouw Holland in Hoek van Holland. Zij hebben veel ervaring met camperbouw op basis van de 4 x 4 modellen van de Sprinter en kunnen je zeker vertellen of je wensen ook onder de 3500 kg realiseerbaar zijn. De huidige bouwtechnieken maken lichte en toch stevige casco’s mogelijk. Mijn alkoof casco met vloerlengte van 3.75 meter zal omstreeks 350 kg eigen gewicht hebben.
Ronald55
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 15 sep 2019, 11:14

Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.



Bericht door Ronald55 »

Zoals in de opening al aangegeven :
Woelcke heeft er een aantal met MB Sprinter 4x4 onderstel en tot 3500 kg.

BPM :
Het zal toch wel iets verschil kunnen maken (per saldo iets voordeliger in Ned., bedoel ik dan) of je een nieuwe, in Duitsland gebouwde camper invoert, of dat je zo'n camper in Nederland laat bouwen ?
Gebruikersavatar
Arend
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:59
Locatie: Suwald
Contacteer:

Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.



Bericht door Arend »

Probeer de volgende bedrijven:
Tembo travelservices
Expeditievoertuigen.nl
Twiga travel cars
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.



Bericht door Suntracker »

Wij hebben al ca. 24 jaar geleden een Unimog laten ombouwen tot off-road camper bij Camperbouw Holland in Hoek van Holland. Dit hele project is door hun bijzonder netjes en met vakmanschap uitgevoerd. Er werd regelmatig met ons overleg gepleegd over hoe wij diverse zaken in dit project uitgevoerd wilden zien. Verder regelden ze vrijwel alles in verband met keuringen en kentekens voor deze auto. Deze week hoorde ik, dat "onze" Unimog met de degelijke opbouw nog steeds goed functioneert. Petje af dus voor de mensen van Camperbouw Holland! Ze hebben reeds lange tijd ervaring met dit soort projecten.
Ongeveer 4 jaar geleden wilden we een nieuwe en lichtere camper, liefst met 4x4. De keuze viel toen op een Sprinter. Toen had de Sprinter in de 4x4 uitvoering een ouderwetse automaat versnellingsbak. Daarom is de keuze toen gevallen op een achterwiel aangedreven Sprinter met toen een geheel nieuw type automaat. Totaalgewicht 4200 kg met enkel lucht op de achteras. Hiervan hebben we geen spijt gehad. Zelfs niet in omstandigheden, dat je 4x4 denkt nodig te hebben en met samengeknepen billen achter het stuur zit. De achterwiel aandrijving werkt perfect, ook in slechte omstandigheden. Het is echter geen 4x4. Als je die voor je toekomstige plannen denkt nodig te hebben moet je die keuze gewoon maken en een 5-bak op de koop toenemen. Misschien hebben ze nu wel een modernere versie. Mercedes zit ook niet stil.
Jullie plan om onder de 3500 kg totaal gewicht te blijven is misschien mogelijk, maar het beperkt wel je mogelijkheden. Zeker als je lange 4x4 reizen wilt gaan maken. Je kunt dan bijna niks meenemen.
Ik wens jullie succes met je plannen en lees graag het vervolg.
André
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.



Bericht door Meine »

Dutch Campers in Lelystad heeft een aantal van die dingen gebouwd
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.



Bericht door limos07 »

Kijk eens bij INNOVA in Katwijk bij Cuijk.
Succes
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.



Bericht door DiffRental »

De meeste autark runners staan op 4100 kg.
De "kleine" 6 mtr runner heeft nog maar een laadvermogen van 370 kg over.
Het geeft niet veel ruimte om uit te breiden met zonnepanelen, extra accu's etc etc.
Groeten Peter
Ronald55
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 15 sep 2019, 11:14

Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.



Bericht door Ronald55 »

Er zijn er ook enkele met een laadvermogen van minder dan 300 kilo die iets langer zijn dan 6 mtr.
Zou iets over de 3500 kg. gaan een probleem zijn...?
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.



Bericht door Lambiek »

Dag Ronald.

Je kunt de bekende bussen zoals de Fiat ducato, citroën en Peugeot ook door een bedrijf als 4x4 laten uitvoeren.
Ca €9000.- ( extra gewicht 150kg)

Lijkt mij een goede basis de Fiat ducato. En omdat het 4x4 systeem later wordt toegevoegd geen extreem nieuw prijzen door belastingen van een 4x4 bus geleverd in Nederland.

www.dangel.com

.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.



Bericht door Peter LMC »

wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.



Bericht door wazungu »

Ik heb zelf een sprinter 4x4 omgebouwd en gewicht is een serieuze uitdaging om onder de 3500 te blijven.
Qua onderstel is de Mercedes wel wat beter uitgevoerd tov fiat vind ik. Ook kom je weinig fiat etc tegen op de 2e hands markt.
Van welk jaar bus kijk je? Doe nieuwe motoren met adblue etc gaan het slecht doen buiten Europa. Elektronica is al een uitdaging. Ik zou ook goed kijken naar dealer/onderdelen waar je heen wilt reizen. Mercedes heeft voor de sprinter geen wereldwijde dekking.
Plaats reactie