Welke is de beste airco?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Welke is de beste airco?



Bericht door JaapB »

Dat is dan 1 Truma. Met veel minpunten.
En 2 x een Dometic 2200. 1 Heel tevreden en1 die spijt heeft.
Schiet nog niet op.
Beetje vreemd is wel van diegene met de slechte ervaring (Domatic) dat hij zegt dat hij te veel stroom trekt.
In de gegevens staat 4,1 Amp.
Je moet wel op heel verouderde campings staan als je nog geen 4 Amp hebt aan de paal.
Natuurlijk zijn die er wel, maar worden steeds geringer.
Wij reizen nu door Italië en elke camping of camperplaats heeft tot nu toe 6 of 8 amp.
Waar we nu zijn 10amp.
Net als met de WiFi gaan ook campings met hun tijd mee.
Op de campings tot nu toe steeds goede (gratis) WiFi gehad, ook aan het knetterdrukke Gardameer.

Terug naar mijn speurtocht.
Truma wordt het zeker niet.
Dometic is nog een vraagteken.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Welke is de beste airco?



Bericht door appellover »

Heerlijk hoor een airco ,maar zomers op een camping ,moet er niet aan denken ,vreselijk en heel duur.
Op een caravan kan ik me nog voorstellen ,ben je bijna verplicht om op camping te staan ,maar met een camper op een camping ?


Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Welke is de beste airco?



Bericht door JaapB »

Ron,
wij gaan ook niet zomers hoor.
In het voorjaar 5-6 weken en nu dan 6 weken.
Op doorreis overnachten we op camperplaatsen en blijven we ergens langer dan 2 á 3 dagen dan gaan wij liever naar een camping.
In deze tijd van het jaar vaak dezelfde prijs als een camperplaats.
Maar dan heb je wel meer faciliteiten zoals restaurant(s), zwembad, enz.
Ja, of je moet ergens op een gratis afgelegen parkeerplaats gaan staan.
Wij niet.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Welke is de beste airco?



Bericht door appellover »

Hallo Jaap,
Zo is ieder verschillend met de camper,wij zijn zo’n 8 maanden per jaar met camper onderweg ,staan zelden ergens langer dan 1 nacht.
98% op gratis camperplaatsen of parkeerplaatsen ,meestal op p4n plekken ,zodoende zelden stroom ,hebben we ook niet nodig ,400 watt op dak.
Campings zijn veel duurder dan onze gratis camperplaats .Heb het wel eens uitgerekend scheelt ons ongeveer 4000€ per jaar .Wij geven hooguit 100€ per jaar uit aan staangeld en watertappen.

Jaren met caravan op stap geweest en altijd overwinteren op camping ,voor ons genoeg geweest op campings.
Ging om een airco ,is aan ons dus niet besteed ,geen 220v.
Maar wel lekker hoor,heb thuis hier in Spanje hele huis
met airco en zwembad in de tuin.

Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Welke is de beste airco?



Bericht door Pedro48 »

Tja..ook wij staan best vaak vrij..
Maar als het echt heet is, zoeken we toch ergens een camperplaats of minicamping waar stroom is.
Ook met slechts 6 A, de koelkast op 230, en wat ander klein geneuzel gaat het altijd prima.
Afgelopen zomer was het in de zon staand binnen in de camper 40 graden of soms nog meer als we bij de camper terugkwamen. Met alles open..
Da's niet echt ons idee van prettig camperen.
Het koelt dan ook 's avonds veel te langzaam af binnen.
Natuurlijk zouden we best koelere streken op kunnen zoeken. Is ook een optie..
Maar nu hoeft dat niet als we daar effe geen zin in hebben.
Comfort is ook wat waard.. ;;-)
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Welke is de beste airco?



Bericht door JaapB »

Inmiddels ben ik op het caravan forum de discussie over airco’s gaan volgen.
Zij beweren dat het inderdaad om twee merken/types gaat.
Te weten de Dometic freshair 2200 en de Truma aventa comfort.
Deze twee doen voor elkaar niet onder.
Hele kleine verschillen in koelen en verwarmen.
Waarvan de een zegt dit en de ander dat.
Ook in geluid zijn de verschillen klein, hoewel sommige zeggen dat de Truma veel meer geluid maakt bij het aanslaan.

Jaap.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
ckielstra
Berichten: 20
Lid geworden op: do 06 jun 2019, 22:26

Re: Welke is de beste airco?



Bericht door ckielstra »

Wij hebben dit jaar een Dometic 1700 laten plaatsen en zijn hier heel erg blij mee.
De capaciteit van deze airco is net voldoende voor onze camper van 6.5m, voor grotere campers heb je een zwaarder model airco nodig. De airco staat achterin de camper en daar wordt het goed koel, maar voorin blijft het duidelijk langer warm. Een extra ventilator zou hierbij kunnen helpen maar is voor ons geen probleem omdat er voorin de camper niet wordt geslapen.

Binnen in de camper vond ik dat de airco best veel lawaai maakt maar buiten hoor je hem nauwelijks, ik moet echt mijn best doen om hem te horen. Prima, liever geen ruzie met de buren en binnen in de camper kun je wennen aan het continu geblaas. De automatische stand vond ik vervelend door het continu wisselende geluid, daarom in een zachte handmatige stand gezet.

Geen enkel probleem gehad met zekeringen op campings (Italië, Slovenië, Kroatië en Bosnië).

Voor ons kleine kind dat overdag een slaapje moest doen was dit echt de hele investering waard en zelf hadden we met de hittegolf ook een kwalitatief betere slaap.
Enige nadeel is dat je ergens moet gaan staan waar 230V aanwezig is.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke is de beste airco?



Bericht door kampo »

Tja over de jaren heb ik in verschillende fasen de evolutie gezien.
Toen ik 30 jaar geleden mijn eerste airco had waren er velen die mij vertelden dat ze zoiets zelf zeker niet wilden. Dat werd natuurlijk geopperd door diegenen die geen airco hadden. Ondertussen heeft bijna iedereen een airco in zijn auto, kantoor of slaapkamer thuis. Opeens blijken vele “non believers” van toen niet meer zonder airco te kunnen…

Weliswaar blijft het een feit dat iedereen een ander temperatuur gevoel heeft en de discussie is nu verlegd naar hoe je de airco, die je hebt, het best kan gebruiken.

Doordat velen nu, ook in de zomer, naar het zuiden reizen met de camper, komt men tot de vaststelling dat het hebben van een airco een serieuze meerwaarde of zelfs must is. Wij uit het noorden hebben meer behoefte aan airco als zuiderlingen, die in zo een klimaat geboren zijn.
Maar dat allemaal weet je pas als je een airco op de camper hebt. De meeste airco's kom je op de Scandinavische campers tegen.
...Die gaan enkel naar het zuiden.

Natuurlijk moet je de paar dagen dat er een hittegolf is naar de camperplaats, om in te pluggen op 230V. Dat is dan nog steeds goedkoper als op hotel gaan.

Er is trouwens ook een volgorde
- eerst een airco om te rijden
- dan een airco om te slapen
- daarna een airco op het leefgedeelte

De beste 230V airco bestaat niet. Achteraf bijplaatsen is moeilijk om het optimaal te doen.
Er blijven achteraf maar een beperkt aantal inbouwmogelijkheden over. De koude lucht moet altijd van boven komen.
Bij gewone campers is een dakcompactunit ter vervanging van een dakluik de meest voorkomende.
Nadeel daarbij zijn hoog zwaartepunt en minder zonnepanelen.
Heel soms is het mogelijk om een onderbanktoestel na te rusten.
Voldoende koelvermogen en zo laag mogelijke geluidsniveau zijn belangrijk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Welke is de beste airco?



Bericht door appellover »

Jammer dat er (nog) geen airco op diesel is net zoals de kachel en boiler.
Sta nooit op camping dus geen 230v.
Tijdens rijden wel airco gelukkig en ook nog op diesel ,maar die hoor je heel duidelijk.


Groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Welke is de beste airco?



Bericht door Micha »

Nou Ron, misschien krijg je je zin nog eens. In Delft is een project gaande waar technici een airco hebben ontworpen waarbij geluid wordt "omgezet" in kou. De proefinstallaties zijn nog te groot en te zwaar om in een camper dienst te doen. Misschien dat het geluid van je diesel straks wordt omgezet in kou in de camper!

Micha
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Welke is de beste airco?



Bericht door JaapB »

Wij hebben nu 3 keer een camper in USA gehuurd en daar had elke camper een airco en een agregaat.
Die agregaat werkt op de diesel van de auto.
Slaat automatisch af als het niveau in de brandstof tank tot een kwart gedaald is, zodat je nog kan rijden.
Vaak hoor je dat de agregaat werkt om de airco zijn werk te laten doen terwijl men in de shoppingmall is.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke is de beste airco?



Bericht door kampo »

@JaapB
De keuze voor merk/type komt pas in de 2de fase.
Ik zou ook niet te veel voortgaan op de oudere ervaringen en die van mensen zonder airco.
Wie en op welk forum hebben ze, voor de echte vergelijking, zowel een Dometic Freshjet 2200 als een Truma Aventa 2400 op dezelfde camper staan ?

Normaal moet je eerst uitzoeken
1. waar je hem kan plaatsen rekening houdende met het doel: slapen+honden
2. of de AC nog op het dak kan met de zonnepanelen en antennes, en of de luchtverdeelplaat binnen past ivm de kastjes en deuren die nog open moeten gaan.
3. welk koelvermogen noodzakelijk is gezien de afmetingen, is een versie met warmtepomp belangrijk
4. kijken welk merk een passend toestel in zijn gamma heeft. Zowel stevigheid als geluidsniveau zijn van belang
5. zoeken naar een installateur die zo iets netjes afgewerkt kan doen, dus wegblijven bij monteurs die te snel monteren
Groeten Kampo
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Welke is de beste airco?



Bericht door Arie55 »

in het algemeen kan er dit van gezegd worden waar je op dient te letten:

> ontvochtigd de airco, zo ja, waterafvoer zal ergens heen moeten. Laat de units die koelen door de lucht bevochtigen, links liggen.
> deel de getallen in koelend vermogen en opgenomen vermogen. Dit getal dient hoger dan 2 te zijn (dimensie loos). Hoe duurder het apparaat, des te hoger zal dit getal zijn. Dit gaat dan meestal richting 3. De beste units zijn die met dit getal 3 a 3.1 halen. Dit heet C.O.P. Coefficient Of Performance.
> split units zijn het gangbaarst en het stilst. Let op geluidsproductie die de binnen unit maakt. Ondanks dat, zal de unit toch te veel herrie maken om er bij in slaap te kunnen vallen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke is de beste airco?



Bericht door seth_space »

Interessante versie van een airco, die met de nodige aanpassingen heel geschikt zou zijn voor een Camper.
https://www.youtube.com/watch?v=7w4rg3UcsgI

Zie eventueel de daarin genoemde eerste video voor een benchmodel.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie