Laadt startaccu op zonne-energie via EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Laadt startaccu op zonne-energie via EBL?



Bericht door Gatochweg »

Hallo,

Ik heb een zonnepaneel rechtstreeks op de huisaccu aangelsoten. Wat me opvalt is dat beide accubanken niet gekoppeld worden als het voltage van de huisaccu aan bepaalde voorwaarden voldoet. De startaccu wordt dan ook (blijkbaar) niet geladen als je niet aan de walstroom ligt. Wat ik mij afvraag is of naast de huisaccu ook de startaccu geladen zou worden wanneer het zonnepaneel op de EBL 99 aangelsoten is. Als dit niet het geval is bespaart het mij om dit aan te passen.

Bij voorbaat dank voor jullie inzichten!
Sietse
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:04
Locatie: Het warme hart van SudWestFryslan

Re: Laadt startaccu op zonne-energie via EBL?



Bericht door Sietse »

goedendag,
Ik heb de zonnepanelen aangesloten op de EBL99, deze laad zowel de motoraccu als de huishoudaccu's.
Groet Sietse
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Laadt startaccu op zonne-energie via EBL?



Bericht door veetee »

Dat gaat niet zomaar. Ook niet zonder meer via de EBL. Lees hier maar eens ...
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Laadt startaccu op zonne-energie via EBL?



Bericht door Gatochweg »

Sietse schreef:
vr 13 sep 2019, 12:05
goedendag,
Ik heb de zonnepanelen aangesloten op de EBL99, deze laad zowel de motoraccu als de huishoudaccu's.
Groet Sietse
Hallo Sietse, kun je uitleggen hoe je dat hebt gedaan? Heeft jouw solar regelaar misschien uitgangen voor twee accubanken? Of heb je dat op een andere manier gedaan?
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Laadt startaccu op zonne-energie via EBL?



Bericht door rbisdom »

Standaard werd mijn huishoudaccu geladen door de lader van de EBL. Die laadt ook de startaccu mee. De lader is vervangen door een Victron multiplus, EBL is blijven zitten. Nog steeds wordt de startaccu meegeladen. Na het bijplaatsen van zonnepanelen wordt middels de regelaar nog steeds de startaccu meegeladen. Die schakeling zit in deEBL en die is niet gewijzigd.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Sietse
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:04
Locatie: Het warme hart van SudWestFryslan

Re: Laadt startaccu op zonne-energie via EBL?



Bericht door Sietse »

Gatochweg schreef:
vr 13 sep 2019, 21:05
Sietse schreef:
vr 13 sep 2019, 12:05
goedendag,
Ik heb de zonnepanelen aangesloten op de EBL99, deze laad zowel de motoraccu als de huishoudaccu's.
Groet Sietse
Hallo Sietse, kun je uitleggen hoe je dat hebt gedaan? Heeft jouw solar regelaar misschien uitgangen voor twee accubanken? Of heb je dat op een andere manier gedaan?
Ik heb zo'n grote zwarte knop tussen mijn rwee huishoud accu's, met de keuze 1-2-beide en 0.
Groet Sietse
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Laadt startaccu op zonne-energie via EBL?



Bericht door Gatochweg »

Ik ontdek nu een nieuw probleem (ik heb de camper nog maar net): de startaccu wordt niet geladen terwijl ik op de walstroom ben aangesloten. De huisaccu wordt dan wel gewoon geladen. Als de motor aanstaat worden beide accubanken geladen. Alle zekeringen zijn intact. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadt startaccu op zonne-energie via EBL?



Bericht door Kroppie »

wat is het bouwjaar van de camper,? genoemd niet laden van de startaccu is bij de wat oudere bouwjaren van campers niet ongebruikelijk, en zelfs bij moderne campers niet eens bij allemaal , daarvoor moet men dan zelf voorzieningen treffen, als (men)dat laden van de startaccu nodig is (vind), is vaak tijdens korte periodes geen enkel probleem dat niet laden, en tijdens lange stilstand simpel met een extra druppelladertje op te lossen, stroom is er dan toch om de hh accu te laden.

en als het bijladen op zonneenergie moet gebeuren dan is een regelaarmet 2 uitgangen noodzakelijk, of een z.g. standby charger ff google.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 25 sep 2019, 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Laadt startaccu op zonne-energie via EBL?



Bericht door veetee »

Hoe heb je dat ondekt? Wat zie je, of meet je, en waar? De EBL99 zou de startaccu moeten ‘druppelladen’, dus wel lagere spanning dan normale lader, en minder stroom.
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Laadt startaccu op zonne-energie via EBL?



Bericht door Gatochweg »

Bedankt voor jullie reacties en de aangedragen tips om het 'probleem' te omzeilen. Omdat ik toch wel wat verbruikers op de startaccu heb (USB lader en autoradio) vind ik het toch wel fijn dat als er dan toch walstroom voorhanden is, de startaccu er ook van mee profiteert. Ik heb een Hymercamp Classic 664 uit 2006 (op een Fiat Ducato). Hopelijk (want dan is er niks kapot) kun jij of iemand anders mij inderdaad vertellen dat het geen bestaande functie is bij het gebruikte elektroblok (volgens mij een EBL99G).

Mijn conclusie dat de accu niet geladen wordt kwam vast te staan toen bleek dat de halflege startaccu (12.0 volt) niets was bijgeladen na een nacht aan de walstroom. Ik meet dat direct bij de uitgang van de EBL naar de startaccu. Verder heb ik nog de voltage op de accuklemmen gemeten nadat ik die los van de accu had gehaald. Ik mat toen niets op de accukabel uiteinden, terwijl op dat moment de huisaccu wel vanaf de walstroom werd geladen. Maar dat zou misschien ook kunnen komen doordat de accu juist niet aangelsoten is zodat de EBL wellicht stopt met laden..?
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Laadt startaccu op zonne-energie via EBL?



Bericht door Pedro48 »

Je zou ook simpelweg de startaccu kunnen laden op de walstroom met een gewone acculader als je er niet uitkomt.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Laadt startaccu op zonne-energie via EBL?



Bericht door campertje »

Gatochweg schreef:
do 26 sep 2019, 8:53
Ik heb een Hymercamp Classic 664 uit 2006 (op een Fiat Ducato). Hopelijk (want dan is er niks kapot) kun jij of iemand anders mij inderdaad vertellen dat het geen bestaande functie is bij het gebruikte elektroblok (volgens mij een EBL99G).
Bij een Hymer van 2006 met EBL 99 hoort bij walstroom zowel de HH als de startaccu geladen te worden. :-?
Anders even op zoek naar een beschrijving en/of schema van de EBL. Hier staat het duidelijk in beschreven.
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Laadt startaccu op zonne-energie via EBL?



Bericht door Gatochweg »

Ik heb het schema er maar even bijgepakt en inderdaad, het is een functie die zou moeten werken. Maar goed, die EBL ter reparatie opsturen kost ook aardig wat. Bovendien heb ik ook een zonnepaneel waarvan ik het handig zou vinden dat die ook de startaccu zou meeladen. Daarom heb ik n.a.v. de tip van @Kroppie maar een Votronic Standby Charger besteld á 35 euro. Daarmee heb ik twee vliegen in 1 klap: zonnepaneel en walstroom laden de startaccu mee.
Bijlagen
Schermafbeelding 2019-09-26 om 17.40.33.png
Schermafbeelding 2019-09-26 om 17.40.33.png (130.17 KiB) 454 keer bekeken
Plaats reactie