reparatie vergrendeling bergingsluik

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

reparatie vergrendeling bergingsluik



Bericht door Arie55 »

Jarenlang ging de ontgrendeling van het bergingsluik erg zwaar. Omdat het werkte en ik er zelden erin moest zijn was dat prima. Uiteraard kon het niet uitblijven dat de lip (A) van de handel afbrak. Bestudering hoe de werking van de ontgrendeling werkte, bedacht ik iets van metaal te gaan maken. Misschien was een 3D geprint een oplossing? Een proto type gemaakt (B) en dat werkte in 1 keer prima. De schuine kanten een beetje aanpassen en een volledige handel printen (C). Er is nog te zien dat de print in verticale stand is gemaakt. Dit is een stuk sterker. Ook zijn er versterkingsribben aangebracht. Inzet ingebouwde handel. Of et ook in de praktijk goed werkt, is nog onbekend. Moet het nog inbouwen. Wel heb ik gemerkt dat geprinte delen in de zon een klein beetje krimpt. In een youtube video van cnckitchen bleek dat het geprinte PLA sterker wordt bij +- 50 gr. We zullen zien.

Werking:
Met de sleutel gaat het deel aangegeven met de blauwe pijl naar links. Zo ontgrendelt het drukdeel, aangegeven met rode pijl. Nu kan met de handel met het drukdeel het getande deel verdraaien, rode cirkelpijl.

Arie
Bijlagen
Foto1.jpg
Foto1.jpg (82.97 KiB) 319 keer bekeken
Foto2.jpg
Foto2.jpg (55.84 KiB) 319 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: reparatie vergrendeling bergingsluik



Bericht door AadenAnke »

Oké dat heb je handig gedaan Arie. Dat ga ik onthouden, indien nodig (Barendrecht is aan de overkant) weet ik je te vinden :lol3:

Gr. Aad
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reparatie vergrendeling bergingsluik



Bericht door Arie55 »

het 'afdrukken' duurde wel 2,5 uur. Dus we zullen wat oh'en. Vermoedelijk duurt dat langer... Toch heb ik een vermoeden dat mijn frutsel het niet lang uithoud.

Hoezo, overkant? Ik kijk op Rhoon uit vanuit de woonkamer. Jij woont zeker aan de andere kant van de rijksweg/ikea?
Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie