Is een omvormer nog nuttig?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
pirke64
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 27 aug 2007, 15:15
Locatie: Uden

Is een omvormer nog nuttig?



Bericht door pirke64 »

Een vraag waarvan ik al weet dat het af hangt van wat je er mee wil doen, echter toch ben ik benieuwd of er mensen zijn die er gebruik van maken.

Onze nieuwe camper wordt over een goede maand geleverd en er zijn nog wat puntjes waar we over na denken of we die wel of niet moeten laten inbouwen.

Omdat we veel gebruik maken van telefoon en tablets hebben we in ieder geval extra usb poorten (12 volt) laten installeren zodat opladen daarvan geen probleem is. Echter een laptop of electrische fiets accu opladen is wat lastiger. Ik wil daar geen aparte 12 volt laders voor aanschaffen.
We hebben een ruime hoeveelheid 220 volt stopcontacten in de camper en enkele 12 volt aansluitingen (tv en garage) dus genoeg energie voorziening, Nu stonden we laatste jaren met onze vorige camper bijna altijd aan stroom maar we willen ook wat vrijer kunnen staan.

De camper heeft een huishoud accu van 105 Ampere, maar we overwegen er een tweede bij te plaatsen in combinatie met een omvormer (NDS 1500 Watt, zuivere sinus). Op het dak komen zonder meer twee 120 watt zonnepanelen. We weten uiteraard dat het weer een extra gewicht is wat we liever niet mee willen slepen i.v.m. totaal gewicht, maar soms moet je keuzes maken. Dat alle stopcontacten altijd beschikbaar zijn is ook handig en ik neem aan dat je als je extra zuinig wil zijn met je stroom je de omvormer ook kan uitschakelen. Twee accu’s is denk ik altijd fijn.

Wat ik ook graag wil weten en wat mede de keus bepaald is of er met 1 huishoudaccu van 105 Ampere in combinatie met 2x 120 watt zonnepanelen lang genoeg vrij gestaan kan worden.

Alle tips zijn meer dan welkom :wink:
Pedro
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Is een omvormer nog nuttig?



Bericht door myway »

Tja wat is het stroomverbruik??
Alleen als je dat weet weet je hoelang je kunt staan zonder 230.
Zonne-energie op een accu is altijd een onzekere factor, als je drie dagen slecht weer hebt hebben de zonnepanelen niet veel geladen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Is een omvormer nog nuttig?



Bericht door seth_space »

een 1500Watt omvormer met een 105ah accu is wel erg krap aan.
Natuurlijk is de bepalende factor hoeveel van die watts je tegelijk gebruikt maar besef dat 1500Watt ruim 120A trekt uit je accu.
Dat gaat dus niet lang goed.

Je zonnepanelen en je accu samen vormen een koppel waarbij bepalend is hoeveel je op een dag ( vooral avond) gebruikt.
Ga je in de zomer weg ( volle opbrengst panelen) of winter/herfst ) zeer matige opbrengst panelen)

Hier een handreiking: https://www.nkc.nl/advies/techniek/stro ... giebalans/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
pirke64
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 27 aug 2007, 15:15
Locatie: Uden

Re: Is een omvormer nog nuttig?



Bericht door pirke64 »

myway schreef:
za 14 sep 2019, 20:10
Tja wat is het stroomverbruik??
Alleen als je dat weet weet je hoelang je kunt staan zonder 230.
Zonne-energie op een accu is altijd een onzekere factor, als je drie dagen slecht weer hebt hebben de zonnepanelen niet veel geladen.
Dat is waar. Alle verlichting is led, tv kan op 12 volt dus stroomverbruik valt denk ik mee. Wel veel opladen van mobiele devices en foto camera maar dat zal ook wel meevallen qua stroom verbruik. Dus mogelijk is een enkele HH accu genoeg. Wel hebben we nog een Waeco compressor koelbox maar die is alleen in de langere vakanties mee en nu hebben we een veel grotere koelkast in de nieuwe camper dus mogelijk is de Waeco niet meer nodig (al koelt en vriest die beter dan alle absorptie koelkasten)
We hebben ook nog ons Honda I20 aggregaat maar dat nemen we niet veel meer mee.

Ik neig er nu nog naar om het niet te doen en met de enkele HH accu van start te gaan in combinatie met de zonnepanelen. Van de andere kant is extra capaciteit en mogelijkheden ook erg fijn al kost dat wel weer een 30 kg :-B
Pedro
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Is een omvormer nog nuttig?



Bericht door Zadowolony »

Zie de eerdere draadjes over de LiFePO4 accu’s die een stuk lichter zijn. Is dat een optie?

Wij hebben een 110 gel accu, 1500 W omvormer en een 120 W zonnepaneel en dat blijkt te weinig te zijn voor ons stroomverbruik. (Heb inmiddels wel inzicht dat ik meer gas moet gaan gebruiken i.p.v. stroom).
Volgende accu wordt dus groter en ook lichter.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Is een omvormer nog nuttig?



Bericht door DJSmiley »

Wat is de koelkast voor type en verbruik?

105Ah is niet extreem veel als je daar ook nog een koelkast mee in de lucht wilt houden.

En wat voor soort accu? Dat bepaald ook nog hoeveel van die 105Ah je echt kan (/mag) verbruiken.

Zit er naast de zonnepanelen ook een DC lader in? En sta je geen dagen stil? Dan helpt dat ook, want dan laad je tijdens het rijden je accu ook bij.

Als je een simpele compressorkoelkast hebt op 12V en 240wp (wat effectief zo'n 200wp is) aan zonnepanelen kun je wel een dag of 1, misschien 2 volledig vrij staan bij een loodaccu. Als het dagen zijn met weinig zon dan zul je toch wel moeten gaan bijladen, al dan niet via de motor, of meer accucapaciteit neerleggen. Al met al is het naar mijn mening toch wel wat krap.

Ga je elke avond ook nog eens met een paar laptops aan het videobewerken, TV kijken of draait er bv de hele nacht een fan dan gaat het allemaal wel wat harder.

105Ah, 200wp solar, elke dag wel een stukje rijden en een DC lader en je red het wel om offgrid te blijven, maar anders houd het denk ik niet over.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op za 14 sep 2019, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Is een omvormer nog nuttig?



Bericht door dieseltje+ »

een 1500Watt omvormer met een 105ah accu is wel erg krap aan.
Natuurlijk is de bepalende factor hoeveel van die watts je tegelijk gebruikt maar besef dat 1500Watt ruim 120A trekt uit je accu.
Dat gaat dus niet lang goed.

Opmerkelijke combi ook, 1500 Watt omvormer (is toch een redelijk zware omvormer) met een (te) kleine 105ah accu

Tervergelijk, wij hebben 2 x 105ah, 800watt omvormer. (voor nood) Geen tv, geen fiets accu's, geen laptop, geen koel(kast)ing op 12V en de telefoons en tablet laden we op terwijl we rijden.
Alle verlichting in de camper is led. Met 3 dagen is het wel op bij bewolkt weer. En juist bij bewolkt weer gebruik je vaak meer stroom. (onze ervaring) Accu's komen dan onder de 12.2V
Advies: Minimaal 1 van 105ah erbij. Of beter....1 van 230ah
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
pirke64
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 27 aug 2007, 15:15
Locatie: Uden

Re: Is een omvormer nog nuttig?



Bericht door pirke64 »

dieseltje+ schreef:
za 14 sep 2019, 21:08
Opmerkelijke combi ook, 1500 Watt omvormer (is toch een redelijk zware omvormer) met een (te) kleine 105ah acc
Mee eens, vond ik ook. Advies van dealer (waar ik toch veel goeds over hoor).
Met onze huidige Dethleffs kon ik gemakkelijk twee dagen vrij staan met 1 HH accu en zonnepanelen op het dak.
Maar misschien is het inderdaad verstandig tot een extra accu toe te voegen, met of zonder omvormer (eventueel een wat lichtere).
Een aggregaat zit niemand meer op te wachten (al laad dat de accu’s prima bij).

Dank iedereen voor de waardevolle reacties!
Pedro
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Is een omvormer nog nuttig?



Bericht door dieseltje+ »

Wij hebben ook een aggregaat mee. Gebruiken we soms ook.
Maar wij staan dan 99 x van de 100 vrij. En met vrij bedoel ik ECHT VRIJ. Dat een ander dus het aggregaat ook niet hoort.
Lees in je bericht dat het ook meer de bedoeling is om vrij te gaan staan. Dan is een aggregaat een prima ding. Bij ECHT VRIJ staan.

Succes met de keuze.
Nieuwe camper altijd leuk.

Ps. mocht de Honda overbodig zijn, dan heb ik wel interesse om deze over te nemen.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Is een omvormer nog nuttig?



Bericht door DJSmiley »

Zit er een DC lader in? Dan kun je m altijd nog via de motor opladen. Hoef je ook geen aggregaatje mee te nemen.

Ik mis nog wel ff wat voor koelkast en accu erin zit. Ik mag aannemen een compressor, maar dat bepaalt wel hoeveel je 'standaard' al kwijt bent van je accu.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Is een omvormer nog nuttig?



Bericht door Vopper »

En als je nieuwe camper een euro6 motor heeft met smart dynamo komen er nog meer problemen om de hoek kijken, zijn ook al meerdere topic's over, weet zo gauw niet welke.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Is een omvormer nog nuttig?



Bericht door appellover »

Met een 105 amp.heb je 50 amp.om te gebruiken dan is de helft gebruikt ,veel meer ontladen is niet goed voor de accu.
In de winter gebruiken we ongeveer 60 amp in 24 uur,koelkast op gas.De tv ,decoder en schotel zijn de grootste gebruikers en staat in de winter ongeveer 7 uur s’avonds aan.
Hebben 400 watt solar op dak en 2x 90 amp.amg.accu.
Mag dus max. 100amp.gebruiken ,dus na 3 dagen geen zon moeten we weer stukje rijden .De omvormer 600w. mag mijn vrouw alleen gebruiken als ze zon schijnt .
Als de zon wel schijnt is na 3 uur alles weer vol.
Ik zou zeker tweede accu er bij nemen en zo veel mogelijk solar op dak.Je kunt nooit te veel stroom hebben.
Heet ook niet voor niks zonnepaneel ,maar helaas laat die belangrijke factor het regelmatig afweten.

Met vriendelijke groet
Ron
Laatst gewijzigd door appellover op za 14 sep 2019, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
pirke64
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 27 aug 2007, 15:15
Locatie: Uden

Re: Is een omvormer nog nuttig?



Bericht door pirke64 »

DJSmiley schreef:
za 14 sep 2019, 21:42
Zit er een DC lader in? Dan kun je m altijd nog via de motor opladen. Hoef je ook geen aggregaatje mee te nemen.

Ik mis nog wel ff wat voor koelkast en accu erin zit. Ik mag aannemen een compressor, maar dat bepaalt wel hoeveel je 'standaard' al kwijt bent van je accu.
Accu is 105 ampere, standaard in Hymer geloof ik, zal kijken wat voor type het is, denk AGM.
Koelkast is Dometic, TEC tower - gewone absorptie. Staat uiteraard op gas bij vrij staan.
Pedro
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: Is een omvormer nog nuttig?



Bericht door Rolling Rodie »

Wij hadden 1 huishoudschool (90a) icm met 2 zonnepanelen maar in de winter konden we maar 1 avond vrij staan dus ik heb er een 2e accu bij geplaatst.
Nu nog uitproberen
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Plaats reactie