Certificaat LPG onderbouw
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Certificaat LPG onderbouw
Ik heb het hier al heel wat vaker geschreven maar iedere ducato heeft al een crash sensor sinds een jaar of 20.
Alleen we negeren de mogelijkheden ervan met zijn allen, dankzij de marketing van een bekende lpg crash sensor en omschakel fabrikant.
Vandaar dat ik ook aangaf, dat je een op 12v bediende afname kraan (12VDC ventiel) moet (laten) monteren.
Kun je je tank op afstand openen en sluiten (niet meer op je knietjes!) maar ook middels die voertuig eigen crash sensor!
Sluit hem ook aan op de D+ (of gesimuleerde D+) van je dynamo.
Net zoals de bediening van je trapje, koelkast, schotel, omvormer etc etc..
Als de motor uit is is alles uit, dus ook je gastank.
Voor een schemaatje, zoek eens rechtsboven hier.
Veiliger kunnen we het niet maken, wel moeilijker, duurder en kwetsbaarder.
Alleen we negeren de mogelijkheden ervan met zijn allen, dankzij de marketing van een bekende lpg crash sensor en omschakel fabrikant.
Vandaar dat ik ook aangaf, dat je een op 12v bediende afname kraan (12VDC ventiel) moet (laten) monteren.
Kun je je tank op afstand openen en sluiten (niet meer op je knietjes!) maar ook middels die voertuig eigen crash sensor!
Sluit hem ook aan op de D+ (of gesimuleerde D+) van je dynamo.
Net zoals de bediening van je trapje, koelkast, schotel, omvormer etc etc..
Als de motor uit is is alles uit, dus ook je gastank.
Voor een schemaatje, zoek eens rechtsboven hier.
Veiliger kunnen we het niet maken, wel moeilijker, duurder en kwetsbaarder.
Paul.
- Pilotbobke
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 16:54
Re: Certificaat LPG onderbouw
Goedemorgen,
Best een interessant idee om de bestaande crach sensor in het motor compartiment te gebruiken in samen werking met een elektrisch gemonteerde klep dicht bij de gastank( ga ik ook zeker in overweging nemen).
Echter dan wel zo geschakeld dat de tank juist afsluit bij draaiende motor en vooral (handmatige geschakeld) openstaat bij stilstaande motor, anders wordt het lastig koken.
Overigens erg vervelend allemaal voor TS deze perikelen rondom het installeren van zijn gastank.
Gr Ad
Best een interessant idee om de bestaande crach sensor in het motor compartiment te gebruiken in samen werking met een elektrisch gemonteerde klep dicht bij de gastank( ga ik ook zeker in overweging nemen).
Echter dan wel zo geschakeld dat de tank juist afsluit bij draaiende motor en vooral (handmatige geschakeld) openstaat bij stilstaande motor, anders wordt het lastig koken.
Overigens erg vervelend allemaal voor TS deze perikelen rondom het installeren van zijn gastank.
Gr Ad
Pilote Aventura P.650
Ducato 2,8JTD 2005
Co- passagiers Jacqueline en Teckel BOBKE.
Ducato 2,8JTD 2005
Co- passagiers Jacqueline en Teckel BOBKE.
- Blazing Amber
- Berichten: 458
- Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Certificaat LPG onderbouw
Ik ben maar een gewone consument en kan alleen op de adviezen afgaan van de installateurs. Ik probeer me in te lezen maar veel is echt heel ver van mijn kennis en lijkt mij soms echt net grieks. Ik ben een honden trainster voor agility, dat is mijn specialiteit.travelscout schreef: ↑di 10 sep 2019, 18:05Ik heb het hier al heel wat vaker geschreven maar iedere ducato heeft al een crash sensor sinds een jaar of 20.
Alleen we negeren de mogelijkheden ervan met zijn allen, dankzij de marketing van een bekende lpg crash sensor en omschakel fabrikant.
Vandaar dat ik ook aangaf, dat je een op 12v bediende afname kraan (12VDC ventiel) moet (laten) monteren.
Kun je je tank op afstand openen en sluiten (niet meer op je knietjes!) maar ook middels die voertuig eigen crash sensor!
Sluit hem ook aan op de D+ (of gesimuleerde D+) van je dynamo.
Net zoals de bediening van je trapje, koelkast, schotel, omvormer etc etc..
Als de motor uit is is alles uit, dus ook je gastank.
Voor een schemaatje, zoek eens rechtsboven hier.
Veiliger kunnen we het niet maken, wel moeilijker, duurder en kwetsbaarder.
Ik kan alleen maar doorbriefen aan de monteur wat ik hier heb geleerd en ik ben heel dankbaar voor de hulp van het forum. ( ps heb het schemaatje geprobeerd te vinden maar dat lukt me niet)
Op dit ogenblik is de camper nog in Amsterdam en ik ben net gebeld met de vraag of ze hem mogen gaan rijden naar een tank station om er gas in te doen zodat ze kunnen testen.
Ik ben benieuwd naar het resultaat als ik hem kan ophalen.
Groeten,
Tom en Katja
Tom en Katja
Re: Certificaat LPG onderbouw
Dan komt het nu toch goed, hij moet er zelf gas in doen en je ook even demonstreren dat je gasinstallatie werkt.
Dus niet vergeten dat bij afhalen ter plaatse te testen waar de monteur bij is.
Overal worden fouten gemaakt maar als de wil er is om het op te lossen komt het wel goed en daar lijkt het nu toch op
Dus niet vergeten dat bij afhalen ter plaatse te testen waar de monteur bij is.
Overal worden fouten gemaakt maar als de wil er is om het op te lossen komt het wel goed en daar lijkt het nu toch op
- Blazing Amber
- Berichten: 458
- Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Certificaat LPG onderbouw
De camper vandaag opgehaald, ze hadden er een volle tank gas in gedaan, hebben hem getest, alles werkt.
De rode tank is 2x met heldere tectyl behandelt en 1x met amber.
De rammel is verholpen, dat was een losse bevestiging van de uitlaat die los was gehaald voor montage vd tank. en de tank is
"doorgedraaid" dat wil zeggen, de leidingen liggen nog dezelfde kant op, en de kast zit nu naar voren, tegen de rijrichting in.
" dat kon geen kwaad. hij is nu conform de RDW eisen ok.
Wel volgens mij in de juiste hellings hoek nu gemonteerd niet 90 graden.
Ik heb de foto's van de nieuwe situatie en de nieuwe en oude crashsensor op de Facebook post erbij gezet.
De uitlaat is de voorkant van de camper.
Ik heb de crashsensor bekeken die ze er in hebben gezet en het is dezelfde type ( geel label, Truma mono 30Mbar LPG) die ik ook al in de camper had, behalve die van mij was vertikaal en die nieuwe die ik moest aanschaffen is dwars. Beetje jammer dat ik een goed werkend onderdeel van 1 jaar oud moet vervangen. Maar aangezien ze niet wisten waar hij zou komen kan dat niet de reden zijn geweest, ik heb meermaals genoemd dat ik er al een crashsensor in had maar de nieuwe was echt anders en speciaal voor de rode tank werd gezegd. daar kon de bestaande niet op.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
De rode tank is 2x met heldere tectyl behandelt en 1x met amber.
De rammel is verholpen, dat was een losse bevestiging van de uitlaat die los was gehaald voor montage vd tank. en de tank is
"doorgedraaid" dat wil zeggen, de leidingen liggen nog dezelfde kant op, en de kast zit nu naar voren, tegen de rijrichting in.
" dat kon geen kwaad. hij is nu conform de RDW eisen ok.
Wel volgens mij in de juiste hellings hoek nu gemonteerd niet 90 graden.
Ik heb de foto's van de nieuwe situatie en de nieuwe en oude crashsensor op de Facebook post erbij gezet.
De uitlaat is de voorkant van de camper.
Ik heb de crashsensor bekeken die ze er in hebben gezet en het is dezelfde type ( geel label, Truma mono 30Mbar LPG) die ik ook al in de camper had, behalve die van mij was vertikaal en die nieuwe die ik moest aanschaffen is dwars. Beetje jammer dat ik een goed werkend onderdeel van 1 jaar oud moet vervangen. Maar aangezien ze niet wisten waar hij zou komen kan dat niet de reden zijn geweest, ik heb meermaals genoemd dat ik er al een crashsensor in had maar de nieuwe was echt anders en speciaal voor de rode tank werd gezegd. daar kon de bestaande niet op.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Groeten,
Tom en Katja
Tom en Katja
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Certificaat LPG onderbouw
Zucht....
RDW-eisen???
Allee, toch ook fijn dat het nu bruikbaar is.
RDW-eisen???
Allee, toch ook fijn dat het nu bruikbaar is.
Paul.
Re: Certificaat LPG onderbouw
Mooi dat het werkt en opgelost is, hebben beide partijen wat geleerd en dat is beter als de hakken in het zand zetten.
Mooi dat dit forum er is toch
Mooi dat dit forum er is toch
- Willem 310
- Berichten: 239
- Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59
Re: Certificaat LPG onderbouw
Nou dat ziet er goed uit nu, toch opgelost gelukkig.
Ik merk aan je bovenstaande post dat je niet zeker weet of de kast nu goed zit, op de foto's lijkt het goed.
wil je het zeker weten kijk dan even naar het opgelaste kruis op de tank, de horizontale streep van het kruis moet in het midden van de tank zitten, dus als je een lat boven en onder dwars op de tank zou leggen moet de streep dezelfde afstand tussen de latten naar boven en beneden hebben.
Willem
Ik merk aan je bovenstaande post dat je niet zeker weet of de kast nu goed zit, op de foto's lijkt het goed.
wil je het zeker weten kijk dan even naar het opgelaste kruis op de tank, de horizontale streep van het kruis moet in het midden van de tank zitten, dus als je een lat boven en onder dwars op de tank zou leggen moet de streep dezelfde afstand tussen de latten naar boven en beneden hebben.
Willem
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Certificaat LPG onderbouw
"Mooi dat het werkt en opgelost is, hebben beide partijen wat geleerd en dat is beter als de hakken in het zand zetten.
Mooi dat dit forum er is toch"
Niet helemaal mijn idee.
Als ik ergens geen verstand van heb of wil hebben maar wel bereid ben te betalen,
verwacht ik van de partij die mijn opdracht uit gaat voeren wel wat meer kennis en kunde.
In ieder geval meer, dan er hier op het forum alleen al aanwezig is.
Waarom vind je dat de opdrachtnemer (als een van de partijen) wat moeten leren ten laste van de rekening die ik als opdrachtgever uiteindelijk moet betalen?
Mooi dat dit forum er is toch"
Niet helemaal mijn idee.
Als ik ergens geen verstand van heb of wil hebben maar wel bereid ben te betalen,
verwacht ik van de partij die mijn opdracht uit gaat voeren wel wat meer kennis en kunde.
In ieder geval meer, dan er hier op het forum alleen al aanwezig is.
Waarom vind je dat de opdrachtnemer (als een van de partijen) wat moeten leren ten laste van de rekening die ik als opdrachtgever uiteindelijk moet betalen?
Paul.
Re: Certificaat LPG onderbouw
Precies, maar als het goed is hoop ik dat opdrachtgever niet méér betaald heeft dan dat het in één keer goed zou zijn gegaan.travelscout schreef: ↑vr 13 sep 2019, 22:24Waarom vind je dat de opdrachtnemer (als een van de partijen) wat moeten leren ten laste van de rekening die ik als opdrachtgever uiteindelijk moet betalen?
Re: Certificaat LPG onderbouw
Ik zie op Facebook alleen een afbeelding van een gebruikte monocontrol cs helaas.
Ben wel benieuwd wat ze er nou in terug hebben gezet.
Ben wel benieuwd wat ze er nou in terug hebben gezet.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Certificaat LPG onderbouw
Je begrijpt vast wel dat we hier allemaal nieuwsgierig zijn naar de rekening in relatie tot de kwaliteit van de geleverde werkzaamheden, Katja!
Paul.
Re: Certificaat LPG onderbouw
Goed dat het in orde gekomen is !
Het is niet mogelijk om vanop afstand en zonder kennis van de details een waardeoordeel over een bedrijf, werkzaamheden of kennis uit te spreken. Daarom is het ook niet toegelaten op een forum. Wat wel geweten is, is dat er soms fouten gemaakt worden.
Zeker als het een prototype of een éénmalige montage betreft. Er zijn waarschijnlijk geen instructies of passende inbouwset voor jou model van camper. Het blijft dus een prototypemontage met aan te passen, te kiezen en te beoordelen universele onderdelen.
Als een eventuele fout daarbij op een normale en correcte manier wordt rechtgezet is er wat mij betreft niets aan de hand.
Wat de kostprijs van een werkuur betreft moet er toch wat realisme zijn.
Ja veel zaken kan je gratis zelf mits …. je daarvoor opgeleid bent, plaats, tools en tijd genoeg hebt.
De meesten camperaars kunnen technische klussen niet zelf.
De prijzen die vak bedrijven in de Benelux vragen variëren afhankelijk van de regio en de techniciteit in de grote vork tussen de 45 en de 110 € per uur. In de regio van de grootsteden is het altijd duurder als op het platte land.
Het is niet mogelijk om vanop afstand en zonder kennis van de details een waardeoordeel over een bedrijf, werkzaamheden of kennis uit te spreken. Daarom is het ook niet toegelaten op een forum. Wat wel geweten is, is dat er soms fouten gemaakt worden.
Zeker als het een prototype of een éénmalige montage betreft. Er zijn waarschijnlijk geen instructies of passende inbouwset voor jou model van camper. Het blijft dus een prototypemontage met aan te passen, te kiezen en te beoordelen universele onderdelen.
Als een eventuele fout daarbij op een normale en correcte manier wordt rechtgezet is er wat mij betreft niets aan de hand.
Wat de kostprijs van een werkuur betreft moet er toch wat realisme zijn.
Ja veel zaken kan je gratis zelf mits …. je daarvoor opgeleid bent, plaats, tools en tijd genoeg hebt.
De meesten camperaars kunnen technische klussen niet zelf.
De prijzen die vak bedrijven in de Benelux vragen variëren afhankelijk van de regio en de techniciteit in de grote vork tussen de 45 en de 110 € per uur. In de regio van de grootsteden is het altijd duurder als op het platte land.
Groeten Kampo
- Blazing Amber
- Berichten: 458
- Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Certificaat LPG onderbouw
Deze, de horizontale mono CS is er nieuw in gegaan. https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
en deze kwam uit de gaskast: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Is volgens mij dezelfde type en soort. Beetje erg jammer 127 euro ex btw teveel onderdelen kopen als echt nodig.
Ook ik ben benieuwd naar de rekening, die wordt nog opgestuurd.
Groeten,
Tom en Katja
Tom en Katja