Oliedruk/kwaliteit lampje

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door AadenAnke »

Als de olie van de Aldi de juiste specificaties heeft voor jouw motor kan dat gerust. Aldi heeft zelf geen oliebronnen geen raffinaderij e.d. Koopt dus gewoon olie die misschien wel uit de zelfde tank komt waar toevallig ook de blikken van Shell zijn gevuld? Die specificaties zijn wel heel belangrijk. Wat betreft de intervallen ook ik verleng die wel. Maar dat is mede afhankelijk van hoe de kilometers gemaakt zijn. Dat resetten van de computers blijf ik verre van. Als ik er maar naar kijk slaan die dingen al op hol :-B

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door Becosemsaida »

Nu ben ik niet een "pro" monteur maar meer DIY, en via een goede meester (youtube :lol: :lol: ) kan je toch een hoop leren. Maar voor dat heb ik een tijdje in een garage gewerkt. Toen werd mij gezegd dat olie moet 1X per jaar OF XX.000Km gewisseld worden, of dat nu voor de klant was of voor de garage eigenaar ben ik nooit achter gekomen. MEt deze nieuwe olie (rotzooi) en zoveel fabriek specificaties heb je snel X merken met X specs, dus de keuze is groter en de kwaliteit zeker minder. Een paar jaar terug was er olie van Lidl (andere fabrikant natuurlijk) en dat was heel goed, voor mijn auto's, en goedkoop!!! Werd afgeraden om dat te gebruiken maar heb toch 500Kkm daar mee gedraait en nooit problemen mee gehad. Hebben het over "oude" bestelwagens met (nog) robuste motoren. Met al die specs en troep voor het millieu merk ik dat de olie minder duurt, snel vies en eerder moet wisselen.

MEt al die electronics in de auto's is het toch leuk om nooit je peilstok te zien (als die er nog zijn) maar dat is niks voor mij, als er een sensor stuk gaat of niet word gereset heb je problemen, wat voor olie je erin gooit maakt niet uit, auto's zijn nog niet zo smart dat ze je olie testen op merk en specs, maar hou je wel aan redelijke kms om te wisselen. Olie lampjes, sensoren van de olie kan je zelf thuis reseten, een garage MOET dat doen zodra de olie is vervangen.

Sensor stuk?? Nieuwe erin (€€€€) of zo laten rijden. Rij al jaren met een BMW die een kapotte level sensor heeft maar omdat ik toch ALTIJD alles controleer (water, olie etc.etc.) kan ik daar mee leven, als je maar weet wat het is en wat het inhoud.

Toch vind het niet leuk om te lezen dat meningen (bv van de Jonckheer in dit thread) niet serieus worden genomen, ieder heeft zijn eigen mening en probeert te helpen hoe het kan..... Respect for all !!!!

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door seth_space »

De mening van Jonckheer wil men wel respecteren. Maar adviezen geven die niet gebaseerd zijn op exacte zaken is erg gevaarlijk en moet je dus ook niet zomaar geven.
Er zijn hele goede redenen waarom olie specificaties hebben en die negeren is erg gevaarlijk voor je motor. Zeker als de prijswinst op jaarbasis een paar tientjes is en je het risico loopt op serieuze motorschade of verkorte tevensduur.

Als jouw motor geschikt is voor de specs van de lidl/Aldi/Action olie dan is er geen bezwaar. Voldoen de specs niet dan moet je die olie niet gebruiken.

Olieniveau zegt ook niet veel aangezien incomplete regeneraties kunnen zorgen voor bijv. brandstof in de olie en lange tijd stilstand voor condens. Vandaar het advies om olie jaarlijks te vervangen, ongeacht de kilometers.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door de Jonckheer »

Uiteraard moet olie voldoen aan de specificatie, ik heb nooit beweert dat je dat kunt negeren. In een stilstaande koude motor komt geen condens, dat ontwikkeld zich in niet op temperatuur zijnde motoren dus díe korte stukjes rijden of een defecte thermostaat hebben. Veel wat er wordt beweert ís onzin, jaarlijks verversen ís daar één van.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door seth_space »

Veel stilstand is een gevolg van weinig gebruik ;)
Jaarlijks vervangen van olie is zinvol en een advies. Voor de kosten hoef je het meestal niet te laten en risicos nemen is voor sommigen heel prettig.
Zoals altijd mag je met adviezen doen wat je wilt :cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door DiffRental »

jaarlijks verversen ís daar één van
En van wie of wat komt die wijsheid?
Olie heeft een houdbaarheidsdatum, dopes raken uitgewerkt en de olie verliest zijn specifieke eigenschappen.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10100
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door Peter LMC »

Ik heb nog nooit een houdbaarheidsdatum op een blik motorolie zien staan. :P
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door DiffRental »

http://nl.vermin-club.org/what-is-shelf ... r-oil-3326

Uiteraard is dit lariekoek en verzinsels van de olie leverende merken.
Voor iedereen, doe ermee wat je wil.
Dit gaat nog enkel over de opslag van olie die niet gebruikt is.
Olie in een motor staat bloot aan allerlei verontreinigingen en zal nog eerder zijn werking verlagen.
Peter LMC schreef:
vr 13 sep 2019, 21:30
Ik heb nog nooit een houdbaarheidsdatum op een blik motorolie zien staan. :P
Maar wel een botteldatum, tenminste de olie die ik gebruik wel.
Groeten Peter
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door Boulange »

Degene die zeggen dat je niet hoeft te verversen hebben nog nooit een motorblok uit elkaar gehaald wat weinig ververst is.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door de Jonckheer »

Wie zegt dat je niet moet verversen? Ik stel alleen dat je veel langer kunt doen met de olie dan wat is voorgeschreven. Ik kan dat natuurlijk niet keihard bewijzen maar dat kunnen de voorstanders van elk jaar verversen ook niet. Natuurlijk gaan de dopes achteruit maar niet de smerende werking van olie, het blijft echt wel smeren. Ik weet nog dat bij het transportbedrijf waar ik werkte een Mobil mannetje regelmatig monsters uit carters kwam testen, aan de hand daarvan werd er ververst. En dat was meestal ver over de 100.000 km en dat was een kleine 50 jaar geleden. Nu is de olie veel beter dan toen dus bedenk de rest zelf maar.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10100
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door Peter LMC »

De motoren van heden ten dagen verlangen een steeds betere oliekwaliteit dan vroeger.
De ververs termijnen worden steeds langer gemaakt.
De carterinhoud steeds kleiner.
Alles draait om gewicht en wrijving en brandstof verbruik.
En dan de milieueisen van de regeringen die ook geen goed doen aan de olie.
Een verversing termijn van bv 30.000 km is alleen onder ideale omstandigheden.
Als je het instructie boekje van bv een Citroen busje er op na slaat zie je dat er bij
het olieverversen staat bv 30.000 km. Of jaarlijks, Wat het eerst bereikt wordt.
Lees je verder dan staat er; onder zware belasting de verversings termijn aanpassen (inkorten).
Een camper is een zwaar belast voertuig.
Ook korte afstanden zoals woon werk verkeer valt onder zware belasting.
De AMT lezers onder ons (en die zijn er. :-B ) kunnen zich nog wel het verhaal, met foto's, herinneren van de BMW
die bij ongeveer 80.000 km stuk liep omdat men nog nooit olieververst had.
Dus olie verversen met een nieuwe filter is zeker, op tijd, nodig.
De schade die ontstaat door, niet op tijd of niet met de juiste olie verversen wordt pas op latere leeftijd van het
voertuig zichtbaar. Dikwijls pas bij de volgende eigenaar.
Doe er mee wat je zelf wilt. Ik ververs (zelf) mijn olie volgens voorschrift met olie met de juiste specs.
En die komt niet van de supermarkt of zo. :-B
Peter weet waar abraham de olie (mosterd) haalt en dat is niet bij Kroon. :-B

En voor Nico, Ik rijdt ook Dacia maar een nieuwer model met het nieuwste TCE blokje er in (met distributie ketting).
Dezelfde motor die Renault ook in de nieuwste clio etc modellen gebruikt.
Jij hebt het vorige model nog.
Gaat als de brandweer.
https://www.youtube.com/watch?v=XNvRhWL1stQ
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door DiffRental »

de Jonckheer schreef:
za 14 sep 2019, 6:32
Ik stel alleen dat je veel langer kunt doen met de olie dan wat is voorgeschreven. Ik kan dat natuurlijk niet keihard bewijzen maar dat kunnen de voorstanders van elk jaar verversen ook niet.
Je stelt dat, dat zegt genoeg................
Waarom wil je niet gewoon iets aannemen?
Keihard bewijzen is altijd moeilijk en is in elke situatie anders.
In een deel van mijn werk ben ik betrokken bij het vaststellen van o.a. olie intervallen en preventieve onderhoud werkzaamheden van zware voertuigen. Ik denk dat ik met die kennis best een aardig algemeen advies kan schrijven en dat ook kan onderbouwen.
Natuurlijk gaan de dopes achteruit maar niet de smerende werking van olie, het blijft echt wel En dat was meestal ver over de 100.000 km en dat was een kleine 50 jaar geleden. Nu is de olie veel beter dan toen dus bedenk de rest zelf maar.
De langere onderhoud intervallen komen deels uit de vraag van de transportsector, elke cent die ze kunnen besparen op (verwacht) onderhoud grijpen ze aan. Carters worden daarom ook vergroot naar bv 50 liter tegen +/- 35 liter voor de korte intervallen.
50 jaar geleden was er geen EGR en DPF en daarmee ook een hele andere vervuiling van de olie. Inmiddels zijn de olieën veel beter maar de vervuiling ook veel groter en specifieker. Een vrachtwagen (of bus) die enkel lange afstanden maakt kan die lange intervallen aanhouden, een vuilniswagen moet gewoon jaarlijks ververst worden.
Een VW kever had vroeger een olie interval van 2500km, dat werd 5000 km of 1x per half jaar, en nu praten we over 35 dkm en 48 dkm of 1x per jaar. (volgens mij zijn er al merken die 24 maanden voorschrijven)

Dus om terug te komen op de topic starter, een olie controle lampje is een heel nuttig iets.
Het is niet gemaakt om de garage houder te spekken maar om de lange olie intervallen veilig door te komen en motorschade te voorkomen.
Dus als het voertuig voor de olie goed belast wordt dan kan de olie lang mee en is in voordeel van de klant, wordt het voertuig slecht gebruikt dan zal de olie eerder worden vervangen om schade te voorkomen.
Prachtig systeem toch?

Ook juist voor de ketting motoren is regelmatig vervangen van de olie van groot belang. De wagens die vroegtijdig de kettingen moeten vervangen rijden vaak ook te lang met dezelfde olie.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Oliedruk/kwaliteit lampje



Bericht door Bakkertjes »

En om het nog gekker te maken , de nieuwe Ford ecoboost motoren hebben een tandsnaar die in de motor zit en door olie wordt "gesmeerd"
Een keer verkeerde olie en je bent aan de beurt
khttps://www.youtube.com/watch?v=0U1aLQdKJjUijk maar even vanaf 5 min
Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Plaats reactie