LifePo4 accu en EBL99

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

LifePo4 accu en EBL99



Bericht door Leonardus66 »

Omdat ik nu toch de bijrijdersstoel moet verwijderen om een standkachel daaronder te laten plaatsen en daarvoor de accu verschoven moet worden overweeg ik om de oudere Varta AGM accu te vervangen door een LiFEPo4 accu . Ik heb geen zonnepaneel en ben daarom nogal afhankelijk van een goede accu .Volgens mijn dealer is mijn buscamper uit 2015 ( met een EBL99) niet zonder meer geschikt voor een Lithium accu. Op Google vind ik nogal verschillende berichten maar niet dat dit niet mogelijk zou zijn , maar hoe het dan precies moet ben ik nog nergens in begrijpelijke taal tegengekomen. Als ik de voordelen van een lithium-accu afweeg tegen de kosten zou dit in mijn situatie toch best een goede investering kunnen zijn.(aanzienlijk hogere bruikbare lading en langere levensduur) Bovendien is een gewichtsreductie van 15 kg zeer welkom omdat mijn camper toch al te zwaar is en ik nu weer extra gewicht krijg door de plaatsing van een standkachel. Via een Duits forum vond ik deze LiFePo4 accu (100Ah) die mooi op de plaats van de Varta AGM past.

https://cs-batteries.de/Wohnmobil-Untersitz-Batterie

Kan iemand mij adviseren wat ik hiernaast nog nodig zal hebben om deze accu wel te kunnen plaatsen mijn camper en hoe sluit ik een en ander dan aan?Naar ik aanneem zal er een lader geïnstalleerd moet worden maar mogelijk is er ook nog iets nodig om te zorgen dat de accu ook door de dynamo geladen kan worden. Welke funktie blijft er na installatie over voor de EBL99 ?

Ik heb ook gezien dat er ook met zg “drop in” Lithium systemen geadverteerd wordt waarbij je de accu vervangt en verder niets zou hoeven te vervangen. Dat zou wel heel gemakkelijk zijn maar ik kan me niet voorstellen dat dit goed zal werken. De lader van de EBL gaat bijvoorbeeld over op druppel-laden als de accu vol is maar dat zou bij een Lithium accu niet mogen.
Graag advies
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: LifePo4 accu en EBL99



Bericht door vmax »

Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LifePo4 accu en EBL99



Bericht door Metor »

Leonardus66 schreef:
wo 11 sep 2019, 15:39

https://cs-batteries.de/Wohnmobil-Untersitz-Batterie

Kan iemand mij adviseren wat ik hiernaast nog nodig zal hebben om deze accu wel te kunnen plaatsen mijn camper en hoe sluit ik een en ander dan aan?Naar ik aanneem zal er een lader geïnstalleerd moet worden maar mogelijk is er ook nog iets nodig om te zorgen dat de accu ook door de dynamo geladen kan worden. Welke funktie blijft er na installatie over voor de EBL99 ?

Ik heb ook gezien dat er ook met zg “drop in” Lithium systemen geadverteerd wordt waarbij je de accu vervangt en verder niets zou hoeven te vervangen. Dat zou wel heel gemakkelijk zijn maar ik kan me niet voorstellen dat dit goed zal werken. De lader van de EBL gaat bijvoorbeeld over op druppel-laden als de accu vol is maar dat zou bij een Lithium accu niet mogen.
Graag advies
Volgens de bijlage zijn geen veranderingen aan je voertuig nodig. Lijkt mij ook sterk want elk voertuig heeft een ander laadsysteem, dus hoe kun je nu zeggen dat er geen veranderingen nodig zijn?. Het zal toch wel tot na de garantieperiode van 2 jaar (?) meegaan en voor daarna is het voor de leverancier geen probleem meer maar jouw probleem. Misschien gaat het lang goed, misschien niet De prijs is i.i.g. aantrekkelijk maar nog steeds te hoog om dit risico te nemen.
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LifePo4 accu en EBL99



Bericht door Leonardus66 »

12. Ladestrom
LiFePO4 Batterien werden mit dem sogenannten CC/CV-Ladeverfahren geladen. Der Ladevorgang unterteilt sich dabei in zwei Bereiche, CC = constant current und CV = constant voltage, Komstantstromphase = Konstantspannungsphase.
In der ersten Phase „Modus CC“ wird der Akku mit einem konstanten Strom geladen. Nachdem die Ladeschlussspannung von 14,6V erreicht wurde schaltet das Ladegerät auf konstant Spannung „Modus CV“ um und lädt den Akku noch so lange bis der Ladestrom auf fast 0,0 A zurück geht. Ihre LiFePO4 Batterie ist schnellladefähig und kann mit max. der Nennkapazität der Batterie geladen werden. Die Ladezeit mit dem maximalen Ladestrom beträgt dann 1 Stunde. Ein geringerer Ladestrom erhöht die Lebensdauer Ihrer Batterie.

Ladestrom

Zeit Ladestrom C-Rate
Maximal 60 min 100 A 1 C
Schnell 120 min 50 A 0,5 C
Max. Lebensdauer 180 min 33 A 0,33 C
Globecar Campscout 2015
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LifePo4 accu en EBL99



Bericht door Leonardus66 »

In de beschrijving wordt aangegeven dat in de tweede laadfase ( CV) de LiFePo4-accu wordt geladen met een contante spanning ( 14,6 V ??) tot de stroom de waarde 0 bereikt en dan stopt. Er wordt niets geschreven over een fase daarna (druppel) dus het lijkt mij dat hier echt een speciale lader voor nodig is en deze niet zomaar verwisseld kan worden met de bestaande AGM.
Globecar Campscout 2015
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LifePo4 accu en EBL99



Bericht door Leonardus66 »

Erg weinig reacties maar dat komt wellicht omdat k mijn vraag wel erg “breed” gesteld heb.
Dan probeer ik de vraag nu wat concreter te maken.
Is het voldoende om de accu te vervangen door de LiFePo4 accu en de EBL99 te vervangen door een speciale Lader geschikt voor LiFePo4 of moeten er nog andere maatregelen worden genomen. Hoe zorg ik ervoor dat de LiFePo4 accu ook tijdens het rijden wordt geladen met de juiste stroomsterkte en ook het overladen van de accu dan is beveiligd?
Ik weet bv niet of de HHaccu door de dynamo wordt geladen via de EBL . Als dat het geval is en ik de EBL loskoppel zal er dus niet geladen worden. Hoe kan ik dat dan oplossen?
Een tweede vraag betreft de stroomsterkte van de lader. Hoe hoger de stroomsterkte hoe sneller de accu geladen wordt. Is een 20 A lader wel geschikt voor de betreffende Accu of wordt een zwaardere lader aanbevolen.?
Ik vind dit lastige materie om zelf mee om te gaan en hulp is zeer welkom
Alvast bedankt daarvoor
Globecar Campscout 2015
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LifePo4 accu en EBL99



Bericht door veetee »

Ik heb zelf geen ‘hands on’ ervaring hiermee, maar ik denk dat het niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. De LiFePO4 accu moet je inderdaad met een speciaal daarvoor geschikte lader laden. Daartoe kun je gewoon de EBL99 loskoppelen van de 230v (de zgn. c13 contrastekker uit de EBL trekken), en een geschikte LiFePO4-lader rechtstreeks op de accu aansluiten. De EBL blijft dan wel gewoon het 12v boordnet verzorgen. Eventueel kun je dan nog een voorziening treffen (kleine simpele druppelader) voor de startaccu, om die ook bij te houden tijdens lange stilstand. Mocht je zonnepanelen hebben, er zijn ook solar-regelaars waarbij je de laadkarakteristiek kunt instellen op LiFePO4 (ik heb bijv. een Votronic MPPT Duo, die heeft dat).
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LifePo4 accu en EBL99



Bericht door 't Busje »

Google even op NDS 3Lion en 3Link. Die hebben wij. De 3Link verbindt de hh-accu met de startaccu en dynamo voor het opladen en met de camperelektra via de bestaande apparatuur. De 3Link fungeetrt als BMV en Cyrix in één apparaat. ik heb de originele acculader van de camper uitgeschakeld, want je hoeft in principe niet meer met 230 volt te laden. Zie ook de berichten van Hathi.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LifePo4 accu en EBL99



Bericht door Metor »

Je EBL99 koppelt de startaccu aan de hh accu onder het rijden, als het goed ge-installeerd is.
Dit merk je aan het feit dat de hh accu geladen wordt als je rijdt.
In principe kun je de huidige accu vervangen door de Lifepo4 accu van de leverancier (link) die je gegeven hebt. Heb het in het vervolg over deze accu, want heb begrepen dat je die wilt aanschaffen.
De laadspanning en laadstroom wordt dan bepaald door je dynamo en bekabeling (dikte).
In principe kan de lifepo4 accu dit aan. Zou wel een accumonitor adviseren om de laadstroom en spanning in de gaten te controleren als je die nog niet aan boord hebt. Laadstroom tot 33A (incidenteel tot 50A) en spanning tot 14.6V is geen probleem. Lagere waarden zijn nooit een probleem tijdens het rijden.
Als je een slimme dynamo hebt moet er een z.g. buck boost converter tussen geschakeld worden.
Dit zou je moeten controleren.

De 230V lader in de EBL99 zal niet optimaal zijn.Volgens de spec.moet de accu geladen worden tot 14.6V totdat hij vol is (laadstroom valt terug naar nagenoeg 0) en daarna moeten terugschakelen tot ca. 13.4V. Deze onderhoudsspanning wordt in het algemeen als een veilige spanning voor lifepo4 accu's gezien, die er lange tijd op mag zitten.
Een laadstroom van 20A lijkt me voldoende, mag eventueel hoger zijn tot 33A, maar is niet nodig. Des te lager de laadstroom des te hoger is de verwachtte levensduur van de accu.

Je kunt eventueel laden aanvullen door een zonnepaneel met geschikte lifepo4 regelaar/lader.

Als laatste zou je nog moeten nagaan of de accu beveiligd is tegen vrieskou laden. Daar kunnen ze slecht tegen. Kan gebeuren als je de camper in de winter bij vorst start.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LifePo4 accu en EBL99



Bericht door hathi »

Ik heb dezelfde als “Busje” en vind het een aanrader,hierbij maakt het niet uit ,of je ,en wat voor EBL je hebt,de hele laadprocedure word geregeld door een bijbehorende regelkast ,en is incl een monitor ,voor de Fiat is er een speciale accu die precies onder de stoel past,en als je een klein beetje handig bent,sluit je hem zelf aan,overigens mijn Dynamo is 90 AMP standaard, NDS is overal in NL te koop
Hans
CaradoJan
Berichten: 4
Lid geworden op: do 12 sep 2019, 1:03

Re: LifePo4 accu en EBL99



Bericht door CaradoJan »

Ik rijd sinds enige tijd rond met een LifePo4 accu 100 Amp en een EBL99, LifePo onder de bijrijders stoel op de plaats van de oude accu gemonteerd. Je hoeft geen wijzigingen aan te brengen, de inwendige BMS van de accu regelt alles. Laden en ontladen te volgen via de App op de telefoon, laadstroom zowel van de EBL99 als van de dynamo blijven keurig binnen de specificaties. Nadat de accu is volgeladen sluit de BMS de accu af en is de laadstroom 0 Amp. Werkt perfect.
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LifePo4 accu en EBL99



Bericht door Leonardus66 »

Hier kan ik absoluut verder mee. Heel fijn deze duidelijke adviezen ,hartelijk dank hiervoor. Toch wel heel fijn dit forum.
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LifePo4 accu en EBL99



Bericht door seth_space »

CaradoJan schreef:
do 12 sep 2019, 23:57
Nadat de accu is volgeladen sluit de BMS de accu af en is de laadstroom 0 Amp. Werkt perfect.
Interessant, dus dan is de accu losgekoppeld van het systeem?
Dan kun je de accu op dat moment dus niet gebruiken om de load te belasten?
De lader werkt ondertussen gewoon door, die is immers niet zo intelligent en zal de spanning op de accu houden, beetje zinloze verspilling van energie.

Ben benieuwd hoe dat werkt.

Voor meer theorie achter lifepo4:
https://www.digikey.com/en/articles/tec ... y-charging
Of een voorbeeld van een "beschermde" batterij:
https://www.coastalclimatecontrol.com/i ... ons_v3.pdf
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: LifePo4 accu en EBL99



Bericht door Leonardus66 »

Toch nog een opmerking over het NDS systeem dat door 't busje en hathi over NDS wordt beschreven . Prachtig systeem met optimale laadkarakteristieken voor deze accu en een prachtige display maar wel ca € 600 duurder dan de door mij beoogde LiFepo4 accu. Ik heb al een Victron accu bewaking-systeem dat uitstekend voldoet. Is Ik weet niet goed of het verstandig is om in mijn situatie €600 meer uit te geven voor dit systeem. De beschikbare capaciteit is immers vergelijkbaar met de accu die ik eerder beschreven heb alleen mijn laadsysteem via de EBL is verre van optimaal.
Indien ik bijvoorbeeld de door mij beoogde LiFePo4 accu installeer en verder niets wijzig zodat ik daarmee accepteer dat de accu niet optimaal wordt geladen en de levensduur dus beperkt zal worden moet ik misschien na 7 of 8 jaar de accu vervangen ipv 10 jaar. Rechtvaardigt dat een prijsverschil van €600 ? Dat wordt natuurlijk wel een ander verhaal als de levensduur verder afneemt. Kortom een lastige afweging vooral omdat het hier over forse bedragen gaat. Bovendien kan misschien over 6 a 7 jaar wel voor € 600 een nieuwe LiFePo4 accu aanschaffen. Ik zal er nog eens goed over nadenken.
Globecar Campscout 2015
Plaats reactie