Achterbumper los halen: hoe?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
P vd Ham
Berichten: 123
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 18:41
Locatie: Kop van Noord Holland

Achterbumper los halen: hoe?



Bericht door P vd Ham »

In de achterbumper van mijn Burstner Campervan ( 2017 ) zitten parkeersensoren.
Enkele werken niet goed. Nu wil ik de bumper los halen om te kijken wat er loos is.
Maar hoe haal je die achterbumper los?
Er zitten witten kunststof rondjes op de hoeken van de bumper.
Moet ik die los maken? Is dat alles?

Grt. Peter
Bijlagen
Naamloos1.png
Naamloos1.png (420.65 KiB) 925 keer bekeken
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Achterbumper los halen, hoe?



Bericht door pepon »

Die "rondjes" zit een Parkerschroef achter.
Midden zit een rond busje deze er uit trekken met een andere parker of schroef (voorboren).
Dan kom je bij de schroef.
Bumper zit nog wel met kit vast denk ik.

Nieuwe rondjes zijn te bestellen bij de Bürstnerdealer.
€6,00 per stuk.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Camper_01

Re: Achterbumper los halen: hoe?



Bericht door Camper_01 »

Beste Peter,
waar zijn bij U de "beeper" of indicator van de parkeersensor geplaatst? Waren deze af fabriek aanwezig? Dit ivm hoe de bedrading hierna is gemaakt.
Heb n.l. ook dezelfde camper
P vd Ham
Berichten: 123
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 18:41
Locatie: Kop van Noord Holland

Re: Achterbumper los halen: hoe?



Bericht door P vd Ham »

De parkeersensoren zijn er via de dealer in gemaakt, maar naar ik begreep is er eigenlijk erg ( te )weinig ruimte om ze in te bouwen.
De afstand achter de achterbumper is klein.

Ik heb de Dometic MWE 7106. Maar ik ben er niet echt tevreden over.
Geven geen juiste indicatie. Ik heb al diverse keren de unit gereset.
Ik heb tevens een led display van Dometic op mijn dashboard.
De Akoestische buzzer zit binnen tegen de buitenwand onder het linker bed ( maakt genoeg herrie ) ( heb hem nu uit staan )

Ik heb zelf maar een kentekenplaat camera ingebouwd dat functioneert veel beter.

Terug naar de dealer gaat niet meer.
Eigenlijk zoek ik een handige Harry of garage die de sensor set nog eens voor me door kan meten waar de fout zit.
Ik woon in de buurt van Medemblik.
Camper_01

Re: Achterbumper los halen: hoe?



Bericht door Camper_01 »

Ik woon in het zuiden van het land, dus ver weg van U. Laat U elk jaar de vochtcontroles doen ivm de garantie en wat zijn de ervaringen met uw dealer dit met service. Antwoord mag met een PB
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Achterbumper los halen: hoe?



Bericht door leenjose »

Beste Peter,

Mag ik vragen welke kenteken camera je nu hebt ingebouwd en hoe deze werkt?
En hoe ben je met de bedrading naar binnen gegaan wij hebben een Nexxo en de achterkant is volgens mij gelijk.
Bij voorbaat dank voor je reactie mag ook via pb
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Achterbumper los halen: hoe?



Bericht door Geert Huizing »

@ Peter,
Van jouw parkeersysteem kunnen de sensoren elk apart geprogrammeerd worden volgens de manual.
Misschien moet dit eens opnieuw gedaan worden.
Groet,
Geert
P vd Ham
Berichten: 123
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 18:41
Locatie: Kop van Noord Holland

Re: Achterbumper los halen: hoe?



Bericht door P vd Ham »

Even de antwoorden ;
Nee ik laat (nog niet ) elk jaar een vochtcontrole doen. De camper is nog zo nieuw dat hoeft van mij niet.
De dealer kwam uit D in Friesland en daar heb ik heel slechte service ervaringen mee.

Geert bedankt voor de tip van de sensoren. Ik zal er naar kijken. Mocht iemand de manual hebben hoe dat moet hou ik me aanbevolen.


De kentekencamera die ik zelf ingebouwd heb, heb ik van achteruitrijcameras punt enel. Artikelcode ARC-SC17
Ik heb uiteindelijk wel de monitor omgeruild voor een slagje kleiner omdat anders de raamverduistering er niet langs kon langs het voorraam.
Ik heb met een gatenboor een gaatje door de achterwand gemaakt direct achter de kentekenplaat. Draden er door en dit later dicht gekit.
Misschien beter om het zo te maken dat het makkelijk weer open kan.
Binnen in de garageruimte heb ik een verdeeldoos op de achterwand gezet, zo een die bijvoorbeeld onder een aanhangwagen kan. Zwart, plat en dicht.
Vandaar ben ik met de kabel naar linksachter gegaan naar de steunbalk, daar door de bodem ( later dicht gekit ) en via de steunbalk naar voren met Twraps vast.
Daar een klein gaatje achter in de kunststof accu bak en er door naar het linker zijportier onder de bekleding door. Vandaar onder de bekleding omhoog naar onder achter het dashboard.
Ik heb een constante voeding genomen van uit het dashboard met een aparte schakelaar onder mijn monitor in het dashboard. Ik kan hem dus continu aan zetten maar ook alleen als het nodig is. Ik kreeg het niet voor elkaar om hem goed op alleen de achteruitrijlamp te laten schakelen, bovendien heb ik zo ook meer keuze.
Voor de camera kon ik kiezen voor een dag of "nacht" camera. Ik koos de "nacht" camera omdat die bij schemer beter beeld geeft. Maar die geeft overdag wel een beetje rose beeld. Nu zou ik de dag camera kiezen. Die geeft mooiere kleuren.
Ik had boven achter op de achterwand ook al een camera maar ik vond dat alleen dat beeld wat naar beneden gericht was onvoldoende bij het inparkeren etc. Nu heb ik dus twee beelden. Een op de nieuwe monitor en een op de console /navigatie scherm. Bovendien heeft de nieuwe monitor ook gekeurde aanduiding strepen hoe ver je van een obstakel zit.
Ik ben er tevreden mee zo.
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Achterbumper los halen: hoe?



Bericht door leenjose »

Dank voor je uitvoerige reactie, ik ga er eens naar kijken :thumbup:
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Achterbumper los halen: hoe?



Bericht door Geert Huizing »

@Peter,

Voor de manual van je parkeersensoren effe googlen, ik had hem zo te pakken.

https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... 06-_-63980

Onderaan de bladzijde kan je de manual downloaden.
Groet,
Geert
Plaats reactie