Welk toilet?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welk Toilet?



Bericht door seth_space »

Niet allemaal. Er zijn zelfs draagbare varianten die je overal kunt plaatsen met drukspoeling.
https://www.advitek.nl/merken/dometic/dometic-972.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welk Toilet?



Bericht door de Jonckheer »

Ik zie het cassette toilet als een moderne variant van het aloude "strontvaatje". Een vreselijk rotding dus en bedoelt voor caravans, niet voor campers. In mijn ogen onbegrijpelijk dat in vrijwel alle campers zo'n kreng wordt ingebouwd terwijl een camper prima verplaatst kan worden om te legen, dit itt tot een caravan. Wij gebruiken een vermaler met een 200 liter tank. Nog nooit problemen gehad met legen, dat verzint iemand die er zelf geen heeft want de meeste cp's hebben een put of rooster en daar kun je boven rijden en storten maar. Eerst de toilet tank en daarna de grijs water tank, dan spoelt alles meteen ook goed weg. Ga maar eens kijken bij de bootjes sites hoeveel toiletten er te koop zijn, van voet bedient tot elektrisch, 12- 24 en 230 volt, te kust en te keur.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Welk Toilet?



Bericht door Evelynne »

@ seth_space: Oh, die had ik nog niet gezien. Ik heb nochtans een catalogus van Dometic naast me liggen, staat er niet in.
Maar die heeft maar een capaciteit van 9.8l
Welke heb jij ?
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Welk Toilet?



Bericht door Evelynne »

@ de Jonckheer: Wat zijn de vereisten voor een zwart-water-tank? Ik ben aan het rondkijken maar ik vind die niet. Hangt daar dan een darmpje aan of stort je ook vanop 30 à 40cm?
Dan heb je ook een grotere watertank nodig, ik heb 200l.
Pffft, het wordt er niet makkelijker op.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welk Toilet?



Bericht door ducati 900 »

Met een zwart watertAnk is het wel handig als je die met een slang leegt anders spettert het zo.
Zal je wel handschoenen aan moeten ben ik bang.

Het is inderdaad ook je eigen keuze, wij hadden eerder een buurman en daar heb ik een
droog composttoilet voor gebouwd van RVS.
Hij had een tienerdochter, inmiddels 38 jaar oud, die durfde geen vrienden en vriendinnen mee
naar huis te nemen vanwege dat ding maar dat duurde niet zo lang omdat iedereen dat geweldig
interessant vond.
Maar wij hebben in huis ook gewoon een wc hoor :-B :-B
Smerig is het echt niet hoor anders zou ik zo'n ding ook niet in onze camper mogen bouwen van mijn vrouw,
als verpleegkundige met ook chronische smetvrees, altijd Dettol en ontsmettingsdoekjes mee. :lol:

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welk Toilet?



Bericht door seth_space »

Evelynne schreef:
do 12 sep 2019, 21:03

Maar die heeft maar een capaciteit van 9.8l
Ik heb een "wandtoestel"" die kleine is ook in dubbele capaciteit verkrijgbaar. Zie de eerdere gelinkte dometic site.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Welk Toilet?



Bericht door Evelynne »

@ ducati 900: ik pleit schuldig. Het zit allemaal in mijn hoofd.
Ik heb ook altijd Dettol, handzeep, handcreme en tissues bij. En ook altijd een reserve voorraad. Oh ook latexhandschoenen ;-)
En overal pullekes: badkamer, keuken, bureau, slaapkamer, auto, camper nu dus ook al. het ligt aan mij.
Mijn ergste nachtmerrie? Zonder toiletpapier, keukenrol of glassex vallen, dat bestaat niet voor mij, het einde van de wereld, dus altijd grote voorraad.
Ik heb in heel mijn leven nog maar 2 keer wildgeplast, dat lukt mij niet, ik hou liever op dan dat ik mijn handen niet kan wassen. Ja voor en na toiletbezoek.
Oei, ik geef me nu wel enorm bloot zeker? :-) Denk/vind je dat ik overdrijf?
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welk Toilet?



Bericht door de Jonckheer »

ducati 900 schreef:
do 12 sep 2019, 21:27
Met een zwart watertAnk is het wel handig als je die met een slang leegt anders spettert het zo.
Zal je wel handschoenen aan moeten ben ik bang.

Ben.
Ik gebruik de slang spaarzaam, alleen als ik niet boven een put kan komen, wat zeldzaam is. Aan beide pijpen zit een snelkoppeling, klik aan en klaar. Handschoenen kan, is niks mis mee maar achteraf handen wassen kan ook en doe je na het legen van een cassette toch ook lijkt mij. Ik zie ze trouwens ook wel lopen met een cassette met handschoenen aan. Doe je het goed loopt er echt niks over je handen. Nadat de wc tank leeg is zet ik de slang over op de grijs water tank, dan spoelt de slang gelijk ook weer schoon.
Voordeel van een tank is dat je, afhankelijk van de grootte, veel langer kunt staan zonder te legen en dat je niet met een cassette hoeft te slepen. Wij kunnen tussen 2 en 2,5 week staan voordat er weer geleegd moet worden.
Wat vermaler toiletten betreft, er zit verschil in waterverbruik. De onze heeft knopjes voor kleine en grote "boodschap". Het verschil is duidelijk zichtbaar, de kleine geeft veel minder water. Ook kun je het zo inrichten dat je spoelt met grijs water, er zijn er die het zo hebben ingericht. Vereist natuurlijk dat er een extra pomp wordt geplaatst plus dat er wel altijd water in de grijs water tank moet zitten of het moet omschakelbaar zijn van fris naar grijs en omgekeerd.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Welk toilet?



Bericht door MonRoe »

even twee dingen eruit halen: 2e tank kan je eventueel onder de camper kwijt, daar zijn systemen voor. dan hangt de cassette onder de camper.

wat betreft geurtjes denk aan een sog en gebruik solbio. solbio is biologisch en het ruikt ook goed.

Verder blijft het jouw keuze wat voor toilet je gebruikt. Succes daarmee.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welk toilet?



Bericht door kampo »

De cassettetoilet is enkel uitgevonden om licht en goedkoop te zijn (van 50 tot 700 €)
Het is ook meteen de minst comfortabele.
Sleuren met een zware stinkende cassette en iedere dag uitwassen.
Van kwaliteit zoals plastic kinderspeelgoed.

De meest comfortabele zijn de zwaardere vergruizertoiletten (minimum 500 € voor de spaarzame 12/24V versies)
De fecaliën tank installeren met eventueel bijbehorend verwarmingssysteem is in ieder geval duurder als de pot.
Met een 70 liter tank heb je, bij 100% gebruik, een autonomie tot 7 dagen met 2 personen.
De zwarte vloeistof is onderweg te legen door aflaten boven een putje, met een eventueel afstand bediende bolkraan en camera :-B
Het is heel natuurlijk spul, gemakkelijk te legen, maar je kan/mag dat net zoals met de andere systemen, niet overal doen.

Ook beter zijn de composteringstoiletten, op voorwaarde dat ze goed en compleet geïnstalleerd werden. Altijd met permanente ventilator.
Helemaal niet bekend bij het grote camperpubliek. Toch ben ik er de afgelopen jaren meerdere in zelfbouw tegengekomen.
Met de noodzakelijke installatie en bijbehorende aanpassingen zoals buiten liggende urinetank met aflaatkraantje.
De pot/emmer/bak met hardware moet goed vast staan en van buiten uit bereikbaar, via een deurtje.
Het lijkt me heel hygienisch als het goed gedaan is. Compost is helemaal niet hetzelfde als een zak met natte str..t.
Autonomie tot 3 weken en heel laag gewicht. De urine (8 tot 30 liter tankjes) laat men in de praktijk veel sneller af.
Lage prijs voor de onderdelen (ongeveer 150 €), wel wat werk om het te bouwen en te installeren.

De incinerator toiletten zijn iets te duur (>4000 €) om succes te hebben in campers.
Momenteel enkel in gasversie verkrijgbaar.

@Evelynne
Ik heb de indruk dat je je nog wat meer kan inlezen in de materie.
Zoals gebruikelijk vind iedereen zijn eigen systeem het beste. Hoe goedkoper, hoe fanatieker men een standpunt inneemt en gaat verdedigen.
Tja iedereen is ervaringsdeskundige, maar wie heeft de verschillende systemen werkelijk al eens uitgeprobeerd, vergeleken of bekeken ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welk toilet?



Bericht door ducati 900 »

Dat is inderdaad het grote voordeel, de bak met vaste delen hoeft, zeker als je alleen bent maar 1 x in de 4 weken te legen.
Zeker met een ventilatortje droog het snel en het stinkt totaal niet, wordt gewoon compost.
Is ook veel hygienischer als zo n stinkende casette.
Een klein tankje voor de urine kan zo onder de wagen, kraantje eraan en om de week, afhankelijk van de inhoud, legen.

Overigens heb je al goeie vermaler wc's van Johnson va. € 250 die per spoleling 2,5 liter water gebruiken, niet slecht.

De wc spoelen met grijs water moet je niet willen, grijs en zwart moet je eigenlijk altijd gescheiden houden
anders krijg je een vreselijke stinkerij door de werking van zeep op de ontlasting.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op vr 13 sep 2019, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welk toilet?



Bericht door ducati 900 »

@ Evelyne, je hoeft je niet te verontschuldigen, je bent echt niet de enige.
Ik kamp er al jaren mee door mijn vrouw maar ook door veel van mijn schoonfamilie en respecteer dat.

Zelf heb ik daar totaal geen moeite mee, mijn vader had een agrarisch loonbedrijf en we zaten in
de herfst en het voorjaar altijd in de stront.
Verder heb ik een poos een technisch intallatiebedrijf gehad in de chartervaart, de bruine vloot.
We hebben veel verschillende soorten installaties aangelegd, ook met vermalers die dan weer verstopt raakten
met maandverband, condooms en whatever, wat we dan weer moesten verwijderen en werken met handschoenen
werkt dan niet.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Welk toilet?



Bericht door isoplus »

Sleuren met een zware stinkende cassette en iedere dag uitwassen :-B
Het valt wel mee hoor, een aantal cassettes is uitgevoerd als rolkoffer met handvat en wieltjes en als je het ding goed behandelt is er van stank al helemaal geen sprake en ook lekt er dan niets.
In de praktijk haal je het ding via een buitenluik onder de plee vandaan die dan al afgesloten is en zo ook de cassette.
Met de vloeistofdichte cassette wandel je op je gemak naar het uitstortpunt, draait de tuit in de gewenste richting en draait de dop van de tuit af.
Dat kan je allemaal doen zonder handschoenen aan :thumbup:

Nu komt het punt waar het heel vaak verkeerd gaat omdat mensen niet de instructies lezen en ook zich niet hebben laten voordoen hoe je een cassette leeg maakt :(
Het is de bedoeling dat je het ding kiept en tegelijkertijd moet je de BELUCHTINGSKNOP indrukken, aanwezig op elke cassette :!:
Doe je dat niet dan blubbert en spat de inhoud ongecontroleerd uit de tuit :thumbdown:
Het spoelen stelt niets voor, via de tuit laat je 2 liter water in de cassette lopen en laat dat even in de cassette walsen, daarna uitschenken(niet de beluchting vergeten) en klaar ben je.
Als je het goed doet en met wat aandacht kan je het op hoge hakken in je mantelpakje doen :wink:

Maar zoveel keuzes heb je niet dacht ik omdat je al enige eisen hebt die veel zaken al blokkeren.
Geen gaten in de wand van je nieuwe toiletruimte, dan valt alles al af behalve zo'n plastic potje met een tank eronder!
Persoonlijk zou ik zo'n ding niet willen hebben omdat het legen van dat ding wat onvriendelijker is als bij de cassettes van Dometic of Tethford, geen rolkoffer dus sjouwen.
De mooiste optie is wat Kampo voorstelt, een scheepstoiletje met een kleine onderbouwtank. Het heeft helemaal geen zin om met 400 liter gier rond te gaan sjouwen, Nico heeft het waarschijnlijk nodig als ballast in zijn grote bus :wink:
Maar in jouw camper heb je geen behoefte aan zo'n grote tank, je bent al blij denk ik als je 100 liter kwijt kunt.
Er hoeft dan slechts een gat van 40 mm of zelfs nog kleiner gemaakt te worden voor de toiletafvoer naar de tank, dat gat kan keurig afgedicht worden en molt je toiletruimte in geen enkel opzicht.
Een tank onder je auto heeft wel aandacht nodig, vorstvrij?, bodemvrijheid, ontluchting en beluchting, ophanging en natuurlijk storten via een afsluiter.
Een toilet van Dometic en Tethford met een cassette vraagt een toegangsluik in de zijwand van je toiletruimte en dat wil je niet.

Nou veel plezier met je keuze :wink:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welk toilet?



Bericht door Aloys »

Nou nou, het gebruik van een gewone Porta Potti wordt hier wel heel erg negatief afgeschilderd... :crazy:

Wij gebruiken deze dingen al bijna 30 jaar en zijn er tevreden over. Gemiddeld legen we 'm twee keer
in de week, of wanneer we de mogelijkheid hebben (dan dus vaker). Ook de kwaliteit (kinderplastic??)
is meer dan voldoende. En dat voor 6 tientjes...

En je kunt natuurlijk, als je dat zou willen, om de paar jaar een nieuwe kopen. De onze gaat inmiddels
al weer 7 jaar mee, zonder problemen.

En met al die campers die toch al te zwaar zijn, wat weegt dat wel niet: extra tanks onder de auto,
vermalerinstallaties enz. enz. Hoe meer installaties, hoe meer risico op (technische) problemen wanneer
je op vakantie bent. Dat is wel het laatste waar je op zit te wachten! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie