Welk toilet?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Welk toilet?



Bericht door Evelynne »

Dag allemaal, goedemorgen,
Mijn badkamerwanden zijn afgewerkt, het polyester heeft een laatste toplaag gekregen, dus tijd om te gaan inrichten.
Ik heb bij de camper een Cactus droogtoilet geërfd, een systeem met plastic zakken, nu kan ik me niet van de indruk ontdoen dat dat eigenlijk een veredelde emmer is en dat ik dat nooit zonder enige tegenzin ga gebruiken. Dus ipv dit terug te plaatsen, gaatjes te boren en nadien tot de vaststelling te komen dat ik iets anders wil, ga ik dat maar ineens goed doen (naar mijn zin dus).
Ondertussen is Porta Potti voor mij een min of meer bekende naam, deze heb ik zien voorbijkomen in onderwerpen van buscamperbouwers en gezien op foto's.
Ik heb ondertussen de site van Thetford goed bekeken en heb de prijzen bij verschillende campingwinkels gevonden.
Omwille van mijn eigen "gemak" (= ook een Vlaams synoniem voor toilet) wil ik een zo groot mogelijke afvaltank én ik wil dat het toilet vaststaat.
Ik denk dat een model met een elektrische pomp het meest het thuis-comfort benadert en daar heb ik me op toegespitst.
Verschillende verkopers bieden het model "excellence" aan, maar op de site van Thetford wordt dit model niet (meer) vermeld, wel een 565 met of zonder elektrische pomp. Ik zie prijzen variëren van 120€ tot 160€ en voor een vloerplaat tussen 22€ en 50€. Is de excellence een ouder model misschien? Zijn er problemen met dit model?
Ik heb het forum doorzocht maar ik vond niet zoveel informatie, behalve ivm zelf een 12v pomp inbouwen of ivm de producten.
Indien er forumleden zijn met ervaring met dit toilet, of met een ander (+ of -), dan lees ik dat graag.
Alvast bedankt,
gr Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welk Toilet?



Bericht door ducati 900 »

Heb je al eens aan een scheeptoilet gedacht, met vermaler, kost ongeveer € 225
Staat qua kwaliteit vaak op een hoger niveau dan Thetford.
Maar hoe sta je tegenover een droogtoilet met scheiding tussen vast en vloeibaar?
Kijk eens bij Separet privy 501 ofzo.
Een setje kost € 115.
Geen geknoei met chemische troep, scheelt veel in gewicht en neemt geen water.
Kijk ook eens even op YouTube wat erover gezegd wordt.

Ik heb nog een complete nieuwe THETFORD C250 te koop, ik ga een droogtoilet inbouwen.
De Thetford exelence is ook gewoon een chemisch toilet, net als alle andere met wat extra voorzieningen die weer kapot kunnen gaan.
We hebben nu een gewone Portapotti maar ik vind dat niks, over de camping sjouwen met dat stomme ding om hem dan in zo"n
stinkende gat te staan legen.
Ik ga een droog toilet inbouwen, vandaar dat mijn nieuwe C 250 overbodig is.

Ben
Laatst gewijzigd door ducati 900 op do 12 sep 2019, 14:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Welk Toilet?



Bericht door isoplus »

Met een camper moet je het leven niet te ingewikkeld maken en al helemaal niet als je alleen op pad gaat. Dus ga er eens op je gemak voor zitten :wink: en bedenk het volgende:
Een Tethford of gelijkwaardig systeem heeft een losse, dus uitneembare, fecaliëntank van ongeveer 17 liter inhoud(soms zelfs groter).
Voor een z.g.n. scheepstoilet met vermaler heb je een vaste fecaliëntank nodig die onder je camper gebouwd moet worden, de inhoud kan dan veel groter zijn.
De uitneembare geeft je wat meer keuze mogelijkheden met storten, immers je haalt de tank uit de camper en loopt met het ding naar de stortplaats of een toilet.
Heb je een grote tank dan moet je die legen via een slang in een daarvoor aangewezen stortput, die is niet overal aanwezig en soms helemaal niet.
Ook is het vak lastig manoeuvreren om bij de stortplaats te komen, bovendien is het een onaangenaam werkje 200 liter of meer gier te lozen.

Dus voor een en of twee persoons huishouden voldoet Tethford, je kunt zelfs een extra losse tank in je garage plaatsen dan heb je een capaciteit van ongeveer 34 liter. De Tehtford spoelt met water uit je vers watertank, daar is geen extra pomp voor nodig wel een magneetventiel dat wordt geleverd met het toilet.

Op mijn bootje heb ik een toilet met vermaler en een 200 liter vuilwatertank, daar gaat ook al het afvalwater in, dit zwarte water loos ik bij een speciaal daarvoor ingericht station met een vacuümsysteem, dus ik hoef geen eigen slang aan te bieden, de slang is van het station. Een redelijk schoon systeem dus.
Bij campers met grote giertanken is dat wel anders, daar stort je meestal in een goot waar je min of meer nauwkeurig boven moet staan anders wordt het een zwijnenbende.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en als je plek hebt plaats een banktoilet en niet zo'n pot waar rondom ruimte is waar je toch slecht bij kan, ook dat geeft alleen maar zooi.

Succes.
C-bus
Berichten: 39
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 8:56

Re: Welk Toilet?



Bericht door C-bus »

Wij hebben voor de kleinste porta potti gekozen (de nr 335) omdat die in een kastje van de camper past voor het geval we hem zouden willen wegbergen.
Met zijn tweeën doen wij ca 3 dagen met de tank voordat hij geleegd moet worden. Voor het geval dat we dat onverhoopt niet tijdig zouden kunnen lozen (is nog nooit gebeurd) hebben we nog een emmer bij ons voor noodgevallen. In de portapotti zit een spoelwaterreservoir dat je met een trekknop bedient (komt dus geen electriciteit bij te pas).

Zoals hier boven al is aangegeven: ga voor makkelijk.
Een wat kleinere portapotti is makkelijk te sjouwen en met 'groene' toiletvloeistof kan hij ook in een gewoon toilet geleegd worden. Bovendien, hoe groter de tank met inhoud, hoe zwaarder het wordt.
Als we weer thuis komen, wordt de inhoud sowieso in het toilet geleegd en maken we 'm grondig schoon.

Een 'gemak' is in Nederland een stoel - al dan niet met klep- met in de zitting een gat waar een po in past. Een hele vroege portapotti, dus.

C-bus
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Welk Toilet?



Bericht door Cee Pee »

Bij ons heet zo'n ding gewoon een po-stoel.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welk Toilet?



Bericht door Aloys »

C-bus schreef:
do 12 sep 2019, 14:51
Wij hebben voor de kleinste porta potti gekozen (de nr 335) omdat die in een kastje van de camper past voor het geval we hem zouden willen wegbergen.
Met zijn tweeën doen wij ca 3 dagen met de tank voordat hij geleegd moet worden.
Dezelfde overwegingen hier, onze "Potti" staat ook in een kastje. Wij staan echter veel vrij of bij een pub of wijnboer
en kunnen dan niet altijd de Porta Potti legen. Daarom hebben we gekozen voor het type 165, met een grote tank van
21 liter.
Voor nog geen 6 tientjes in de aanbieding: https://www.dewitschijndel.nl/thetford- ... ch-toilet/

Wij hebben dus géén toiletruimte in de bus, 's nachts staat de potti voor de schuifdeur. We hebben, bij gebrek aan een
toiletruimte wél een keuken van 1.45m breed, ruim 60cm diep. En met mijn bureaublad erbij (60cm) is de keuken zelfs
meer dan 2 meter breed! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Jan Pieter
Berichten: 315
Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
Locatie: Renkum

Welk Toilet?



Bericht door Jan Pieter »

Wij hebben in de camper een toilet met vermaler en en dus een zwart water tank deze leeg ik waar het kan en kan ook waar afval water wordt geloosd,door omstandigheden/pech hebben we afgelopen zomer een andere camper meegehad met cassette wc dit was weer ff wennen, maar toch steeds kijken waar ik deze kan legen, bij ons om de twee dagen de cassette vol of dat geeft hij iig aan, mijn voorkeur gaat nu toch wel uit naar een vermaler met zwarte tank als dat kan qua gewicht en ruimte kan.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Welk Toilet?



Bericht door Evelynne »

Dag allemaal,
Vooreerst wil ik jullie bedanken om je tijd te nemen en een uitvoerige uitleg te geven.
Ik heb jullie antwoorden een drietal keer gelezen, ondertussen veel van wat jullie aanhaalden opgezocht en ik kom tot volgende (voorlopige) conclusie:
- mocht ik een nieuwe camper kopen, of mocht ik deze helemaal overdoen, dan zou ik opteren voor het scheepstoilet zoals ducati 900 beschrijft, dus met een aparte tank. Op dit moment, de camper is bijna klaar zie ik het niet zitten om de juist afgewerkte badkamer opnieuw te gaan verbouwen want dan moeten er leidingen gelegd worden, de polyester kan beschadigd worden, extra tank... De serviceverlening voor boten lijkt me wel beter.
- een droogtoilet met een scheiding lijkt me niet zoveel verschillend van een droogtoilet zonder scheiding, kleine of grote boodschap, de zak gaat er uit, ik kan me niet voorstellen dat ik een zak meerdere keren zou kunnen gebruiken. Met een scheiding dan dient er opnieuw te worden verbouwd... een leiding voor het vloeibaar en ook een extra tank veronderstel ik. En er zijn momenten in een maand dat ik zeker geen spoor wil achterlaten voor een toiletbezoeker na mij.
- het spijt me dat ik het moet toegeven maar ik wil dus wel een toilet met spoeling, liefst met een eigen tank die ik met de douchekop rechtstreeks kan vullen én een systeem dat autonoom is, dus zonder aansluitingen voor water of afvoer naar tank, sorry maar ik heb het bijna gehad, mijn energieniveau moet dringend omhoog (vakantie?), ik wil de lopende plannen afwerken en liefst geen andere meer bijmaken.
- in de douchecel is aan de zijkant een verhoogde dorpel voorzien, oorspronkelijk dus voor de cactus, maar ik denk prima ook voor een ander toilet. Ik wil wel dat het toilet vaststaat op die dorpel maar ook kan losgemaakt worden om in de douche te plaatsen. Niet iedereen is even groot als mij (1.80). Ik heb op jullie advies gekeken naar een banktoilet maar dat moet je dus vastzetten en dan gaat het verplaatsbaar zijn niet door.
- ik vraag me het volgende af, stel je hebt een 2e faecaliën-tank, wat doe je dan met de 1e als die vol zit? Ik heb geen garage. Ik kan me niet voorstellen dat er absoluut geen luchtje uit die tank komt, of toch? Is het dan niet verstandiger om een toilet te nemen dat al over een grotere tank beschikt? Daarom kwam ik op de excellence, die heeft een tank van 21 liter, 40% meer dan het 356 model. Als je toch naar die "stortplaats" moet, de tussentijd verlengen en dan ineens genoeg. Korte pijn :-)
- ik probeer me ook voor te stellen hoe snel zo een tank volraakt. Rekensom (ik heb geteld): afhankelijk van de buitentemperatuur (veel of normaal drinken) 5 à 8 keer kleine boodschap, 1 maal grote boodschap. Als het warm is dan drink ik gemakkelijk 3 liter water en nog een liter andere dranken (koffie, frisdrank, wijntje...). Dus in geval dat de camperplaats of whatever niet wordt verlaten dan gaat dat allemaal in de tank. In geval van verplaatsing dan doe je een terrasje, drankje, misschien lunch en dan kan je daar naar het toilet. We dwalen af. 4 liter kleine boodschap (ik reken zweet niet meer, what goes in ...) een halve liter grote boodschap plus het spoelwater, ik heb geen vermoeden hoeveel dat bedraagt en ik kon het ook niet terugvinden, maar stel dat je 200cl per boodschap gebruikt. Dan kom je al snel aan een volume van 4l kb + 0.5l GB + 5à8keer spoelen: 1l à 1.6 = 5.5 à 6.1 liter per dag per persoon. Mijn berekeningen moeten veel te hoog zijn, stel dat het de helft is dan kan je met een tank van 15l maximaal 4 personendagen doen (Thethford raadt aan niet te rijden met een afvaltank die meer dan 3/4 gevuld is) of met een tank van 21l 5 en een beetje personendagen.Dus om een week met 2 "vrij" te staan heb je dan 2 tanks van 21l nodig?
- isoplus merkte op om te kiezen voor een toestel zonder rand, dat gaat dus niet lukken, maar zooi ga ik niet hebben want ik kan de hele douchecel probleemloos afspoelen alle wanden, vloer, plafond is polyester. Ik wil niet te veel moeten poetsen op vakantie.
- Ik zie me eerder met zo'n bak naar die put lopen dan met de camper over een put gaan staan en dan de tank openen., maar dit zie ik zelfs nog meer zitten dan met mijn boodschap naar een vuilnisbak lopen. Waar bewaar je al die zakjes als je vrijstaat?
- uit de uitleg van C-bus leer ik dat zo'n tank legen niet zoveel inhoudt en dat zo'n toilet wel gemakkelijk is.
- ik weet dat het niet zo'n leuk onderwerp is, maar wat met de geur in de camper? Zijn al die toiletten goed gesloten? In zo'n kleine ruimte staat het toilet toch dicht bij de keuken, weinig appetijtelijk.
- ik ben er nog niet uit, ik denk na, als ik iets vergeet of iets foutief zie, vul me gerust aan of verbeter me.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welk Toilet?



Bericht door seth_space »

Persoonlijk zou ik voor de iets duurdere Dometic gaan. Al blijft dat vooral een persoonlijke keuze. Het meer bedrag zie je terug in de uitvoering en vooral ook de manier van schoonmaken met een keramische binnenpot.
https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... voertuigen
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Welk Toilet?



Bericht door Evelynne »

@ seth_space: Ik heb ook naar de modellen van Dometic gekeken, maar die dienen allemaal tegen de wand te staan en kan je niet zomaar verplaatsen én ze zijn hoger.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welk Toilet?



Bericht door ducati 900 »

Het verschil tussen droog toilet met en zonder scheiding is dat je met scheiding meerdere weken kunt
voordat de bak geleegd moet worden omdat de urine en de vaste ontlasting gescheiden blijft, er ontstaan geen geuren.
Tank hoeft niet beslist, kan ook met een jerrycan.
Bekijk de filmpjes maar eens,

https://www.youtube.com/watch?v=cDnHP24AV-c

https://www.youtube.com/watch?v=CboGBKwqv48

https://www.youtube.com/watch?v=e0GsCY2x7-U

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Welk Toilet?



Bericht door ducati 900 »

En hier nog een verplaatsbaar droogtoilet.

https://www.youtube.com/watch?v=xGI8HX-vWxA

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Welk Toilet?



Bericht door Cee Pee »

Wat de hoeveelheid betreft wij hebben een cassette toilet met een tank van 18 liter met zijn tweetjes redden we het er drie dagen mee.
Dus jij alleen met een 21 liter tank zou het dus ongeveer een week moeten zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Welk Toilet?



Bericht door Evelynne »

@ ducati 900: Ben, ik ga echt geen afbreuk doen aan het principe, het is een mooi concept, Het doet me wat denken aan de hudo in mijn scoutsjaren.
Ondertussen zijn er wat jaren verstreken en heb ik net zoals iedereen mijn "gewoontes" gekregen.
Je mag me noemen zoals je wil, om het gemakkelijk te maken zal ik mezelf dan een luxe-kampeerder noemen of luxe-paardje, allemaal goed.
Ik heb ook een lichte vorm van smet-vrees.
Wanneer ik vroeger met de tent vertrok, steeds voor een zestal weken en maximaal 2 nachten op dezelfde plaats, dan ging ik elke avond uit eten, dat hoefde niet groots te zijn, maar ik zag het niet zitten om te klungelen met zo'n gaspitje, voor ik het eethuis, restaurant, pizzeria, tea-room ... vertrok zorgde ik ervoor dat ik nog eens het toilet gebruikte, want het sanitair op campings beviel me niet zo. Om de paar dagen (3à4) overnachte ik in een hotel, b&b ... zodat ik kon slapen op een niet-opgeblazen-bed en een bad of douche kon nemen zonder dat ik er diende op te letten om de muren niet aan te raken.
Op zo'n droogtoilet ga ik me nooit op mijn gemak voelen, ik denk dat ik het niet ga gebruiken, dat ik zo vaak mogelijk café's, restaurants etc ga opzoeken, en dat is nu net niet de bedoeling. Eigenlijk wil ik zoveel mogelijk het comfort van thuis meenemen. Ik heb een droogtoilet van Cactus maar dat is niet voor mij.
@ Cee Pee: Waar heb ik geschreven dat het enkel voor "Me, myself & I" is? :-)
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Plaats reactie