BMV meet niet alle verbruik
BMV meet niet alle verbruik
Ik heb mijn best gedaan een duidelijke tekening van mijn systeem te maken:
Het verbruik in het 12V circuit wordt prima door de BMV aangegeven. Ik had echter ook verwacht te zien wat er verbruikt wordt wanneer de omvormer stroom levert. Niet dus. Wil ik dan teveel of moet ik wat aanpassen?
Eigenlijk had ik bij de dynamo ook de startaccu moeten bijtekenen, maar dan werd het wat vol. In deze situatie wordt de startaccu wel door de zonnepanelen geladen. De 2 huishoudaccu's fungeren als één grote 12V accu.
Het verbruik in het 12V circuit wordt prima door de BMV aangegeven. Ik had echter ook verwacht te zien wat er verbruikt wordt wanneer de omvormer stroom levert. Niet dus. Wil ik dan teveel of moet ik wat aanpassen?
Eigenlijk had ik bij de dynamo ook de startaccu moeten bijtekenen, maar dan werd het wat vol. In deze situatie wordt de startaccu wel door de zonnepanelen geladen. De 2 huishoudaccu's fungeren als één grote 12V accu.
Re: BMV meet niet alle verbruik
1. Je accu's staan niet juist aangesloten.
2. De minus van de omvormer moet na de meetshunt aangesloten worden.
2. De minus van de omvormer moet na de meetshunt aangesloten worden.
Groeten Kampo
Re: BMV meet niet alle verbruik
Kun je uitleggen waarom de accu's niet juist staan aangesloten?
Het enige dat er dit jaar is aangepast is de BMV, de regelaar en de panelen. De rest van het systeem functioneert al 10 jaar, dus ook de aansluiting van de accu's.
Het enige dat er dit jaar is aangepast is de BMV, de regelaar en de panelen. De rest van het systeem functioneert al 10 jaar, dus ook de aansluiting van de accu's.
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: BMV meet niet alle verbruik
Dat hij de multiplus niet mee neemt klopt wel, die zit aan de verkeerde kant van de shunt.
Accu,s lijken mij goed aangesloten, staat wat onhandig getekend maar begrijp um wel.
Accu,s lijken mij goed aangesloten, staat wat onhandig getekend maar begrijp um wel.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Re: BMV meet niet alle verbruik
Die shunt zit met 10 kwadraat op de accu en de regelaar aangesloten. De omvormer met veel meer (50 kwadraat)
Als ik dat doe, de min van de omvormer verplaatsen van de accu naar de shunt, dan moet de kabel van de shunt naar de accu eigenlijk dezelfde dikte hebben als die van de omvormer?
Als ik dat doe, de min van de omvormer verplaatsen van de accu naar de shunt, dan moet de kabel van de shunt naar de accu eigenlijk dezelfde dikte hebben als die van de omvormer?
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: BMV meet niet alle verbruik
Je hoeft alleen de min kabel van de omvormer aan het chassis vast te maken dan neemt ie um mee!
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Re: BMV meet niet alle verbruik
Daar kan ik dan lastig bij, alle kabels lopen hier. Blijft de vraag: moet de kabel van de shunt naar de accu veranderd worden naar 50 kwadraat?
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: BMV meet niet alle verbruik
Als je de kabel van de omvormer voor de shunt zet, moet idd die kabel verzwaard worden.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Re: BMV meet niet alle verbruik
Ok.
En als ik dan aan het werk ga, schakel ik de omvormer uit, zorg dat de schakelaar van het 12V systeem uit staat en maak ik de plus van de panelen bij de regelaar los. Daarbij dek ik de panelen even af.
Vervolgens vervang ik de 10 kwadraat van de shunt naar de accu door een 50 kwadraat en plaats ik de min van de omvormer op de shunt aan de kant van de regelaar. Daarna de panelen weer aansluiten.
Juiste werkwijze?
En als ik dan aan het werk ga, schakel ik de omvormer uit, zorg dat de schakelaar van het 12V systeem uit staat en maak ik de plus van de panelen bij de regelaar los. Daarbij dek ik de panelen even af.
Vervolgens vervang ik de 10 kwadraat van de shunt naar de accu door een 50 kwadraat en plaats ik de min van de omvormer op de shunt aan de kant van de regelaar. Daarna de panelen weer aansluiten.
Juiste werkwijze?
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: BMV meet niet alle verbruik
Juist!
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: BMV meet niet alle verbruik
Accu’s zijn dan wel juist paralel aangesloten maar alle plussen en minnen van de laders en verbruikers komen op één accu te zitten als je de multi op de shunt zet en de shunt op die accu laat zitten.
Verplaats de shunt naar de andere accu.
Verplaats de shunt naar de andere accu.
Re: BMV meet niet alle verbruik
De Multi zit nu op de plus van de accu waar de shunt ook zit..........
Edit: nee, dat zeg ik verkeerd en had ik ook verkeerd gezien.
Nog maar even goed denken wat ik nu precies moet doen. De tekening is juist.
Edit: nee, dat zeg ik verkeerd en had ik ook verkeerd gezien.
Nog maar even goed denken wat ik nu precies moet doen. De tekening is juist.
Laatst gewijzigd door rbisdom op wo 11 sep 2019, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: BMV meet niet alle verbruik
Dat is niet juist.
Als je de shunt verplaatst naar de andere accu worden de accu’s beter belast.
Als alle plussen en minnen van laders en afnemers op één accu zit hangt de andere accu er maar een beetje bij en moet constant vereffenen.
Als je de shunt verplaatst naar de andere accu worden de accu’s beter belast.
Als alle plussen en minnen van laders en afnemers op één accu zit hangt de andere accu er maar een beetje bij en moet constant vereffenen.