Belgisch COC-formulier

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Belgisch COC-formulier



Bericht door Evelynne »

Saviemeke schreef:
wo 11 sep 2019, 10:31
Ik bedoel, was de koper verteld dat de coc nog afgegeven moest worden ?
@ Saviemeke: Daar kan enkel de koper op antwoorden, zoals ik al schreef denk ik dat de verkoper dat ook niet wist.
Als verkoper/dealer (en als klant) ga je er toch van uit dat de fabrikant alles in orde maakt en met alles "in regel" is.
Als je een koffiemachine koopt, vraag je dan naar de CE-normering en keuring? Het attest zit in de verpakking, of er kleeft een sticker op het toestel, het hoort er gewoon bij, bescherming van de klant. Daar wordt toch niet over gesproken bij een verkoop, er wordt over de uitrusting, prijs en de garantie onderhandeld, niet over het reglementair zijn.
Stel dat een verkoper zou zeggen: als je door de politie tegengehouden wordt, dan kan je een boete krijgen voor overgewicht en mag je beginnen uitladen. Je mag 's nachts niet rijden want je niet-reglementaire lichten kunnen tegenliggers verblinden etc... Of je koffiemachine kan kortsluiting geven en je tv en computer stuk maken. Wie gaat er dan aankopen?
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Belgisch COC-formulier



Bericht door zwerf-busje »

Even voor mijn beeldvorming:
Inschrijven in Belgie is toch kenteken krijgen?
Dan krijg je de camper afgeleverd en betaal je, zonder dat je een kenteken/nummerplaat hebt?

Het bedrijf waarvoor ik werk heeft een vestiging in Brugge, en wij kochten een nieuwe belgische auto voor een medewerker.
Die werd door de dealer niet afgegeven als we niet konden bewijzen dat we de verzekering en nummerplaat geregeld hadden.

Hoe kan die camper dan toch afgeleverd worden?
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Belgisch COC-formulier



Bericht door Evelynne »

zwerf-busje schreef:
wo 11 sep 2019, 11:04
Inschrijven in Belgie is toch kenteken krijgen?
De wetgeving is inderdaad wat gewijzigd:
Het inschrijven van een voertuig en daar dan een kenteken voor krijgen gaat nu elektronisch. Enkel verzekeringsmakelaars hebben toegang tot de applicatie, dit om te proberen voorkomen dat er voertuigen zonder verzekering rondrijden.
De Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV) controleert de conformiteit van het voertuig met de homologatie en kent een kenteken toe.
Dealers mogen nieuwe voertuigen enkel afleveren met een nieuwe inschrijving, dit is een regel van de importeurs om te voorkomen dat voertuigen in België worden aangekocht en geëxporteerd worden naar een land waar ze duurder zijn. Om de prijszetting per land te kunnen volhouden. Anders kochten we allemaal onze auto's in Portugal of Roemenië of waar dat model het goedkoopst is. (eenzelfde model kan tot 20% goedkoper zijn).
Dealers die zich er niet aan houden verliezen hun dealership en dus hun recht om nieuwe auto's van dat merk te kunnen verkopen.
Monopolie van de merken .... én natuurlijk zoveel mogelijk winst proberen maken.
Ik denk niet dat de camper zal afgeleverd worden zonder gelijkvormigheidsattest.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Belgisch COC-formulier



Bericht door iSonic »

@Evelynne:
Weet niet hoe oud je camper is. Oudere campers hebben geen coc en krijgen deze ook niet. In Nederland moet je dan het kentekenbewijs uit het land van herkomst hebben en worden die gegevens overgenomen. Met COC moet je het kentekenbewijs uit land van herkomst trouwens ook hebben.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Belgisch COC-formulier



Bericht door iSonic »

zwerf-busje schreef:
wo 11 sep 2019, 11:04
Even voor mijn beeldvorming:
Inschrijven in Belgie is toch kenteken krijgen?
Dan krijg je de camper afgeleverd en betaal je, zonder dat je een kenteken/nummerplaat hebt?

Het bedrijf waarvoor ik werk heeft een vestiging in Brugge, en wij kochten een nieuwe belgische auto voor een medewerker.
Die werd door de dealer niet afgegeven als we niet konden bewijzen dat we de verzekering en nummerplaat geregeld hadden.

Hoe kan die camper dan toch afgeleverd worden?
Bij export ligt dat anders en ligt er maar helemaal aan wat je met de verkoper af spreekt.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Belgisch COC-formulier



Bericht door DiffRental »

Begrijp ik nu uit het verhaal dat als je zelfs de COC papieren bezit van een import camper dat je nog steeds kan worden geweigerd voor kenteken in België?
Dit lijkt mij erg sterk!

Ik kocht mijn Duitse stock camper met de COC van Fiat en overschreven door Knaus COC papieren.
Omdat het nog een euro 5 wagen was heb ik deze eerst in Duitsland laten inschrijven voor 1 dag en op die manier kon deze euro 5 (in 2018) niet geweigerd worden om in te schrijven in België.
Omdat het nu wel over een gebruikt voertuig ging moest ik wel met mijn "nieuwe" camper naar de 2ehands keuring. (2 weken oud en 200 km)

Wat betreft de TS, denk dat er iets anders speelt!
Fiat en andere bouwers hebben de zaken nog niet op orde op EU niveau!
Dus geen COC en geen goedkeurnummer voor de landen die geen COC verlangen dus geen toelating op de weg!
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Belgisch COC-formulier



Bericht door Evelynne »

Dag allemaal,
De leeftijd van mijn camper staat in mijn onderschrift, °1983.
Ik had alle papieren, NL kentekenbewijs, Duits gelijkvormigheidsattest ... Om de camper als gewoon voertuig in te schrijven speelde het allemaal geen rol: het was geen model dat ooit in België op die manier gehomologeerd was dus zou het de PVG-weg opgaan, ware het niet dat ik voor het oldtimer-statuut gekozen had.
Dat betekent niet dat het voertuig geweigerd wordt maar dat het een specifieke keuring moet ondergaan. Stel dat er daarna een (of meerdere) identiek(e) voertuig(en) zou worden aangeboden ter inschrijving, dan geldt het PVG waar ik voor betaald heb voor alle komenden want DIV heeft dan een typekeuring waarop de keuringsstations zich baseren. Het draait dus om het eerste van een soort.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Belgisch COC-formulier



Bericht door kampo »

@Evelynne
Je kan de inschrijving van een 1983 old timer in België toch niet gaan vergelijken met de problematiek waar het hier over gaat...

TS heeft een probleem dat vermoedelijk enkel de Euro 6 voertuigen betreft.
Zijn uitleg is wat wazig. Dus antwoorden zijn gebaseerd op veronderstellingen.

Weet dat Euro 6 ondertussen 4 generaties zijn.
De Europese regeltjes bepalen dat je de oude Euro 6 tot 31.08.2018 kon inschrijven.
Daarna was er een overgangsregeling tot 31.08.2019
Eenmaal die termijn ook overschreden is kan je het voertuig niet meer inschrijven in Europa.
Daar loopt hij volgens mij tegen aan.

Mercedes BE heeft daarom eind Augustus 2019 nog snel 4500 voertuigen ingeschreven.
Die worden nu als occasie op de markt gegooid.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Belgisch COC-formulier



Bericht door Evelynne »

@ kampo: Neen hoor, ik vergelijk niets, ik wou enkel het principe uitleggen en heb mijn camper als voorbeeld gebruikt.
Een ander voorbeeld: een paar jaar geleden heb ik een nieuwe personenauto gekocht, ik wou eigenlijk een elektrische maar vond de modellen niet leuk. Ik heb ben toen ook de piste "laten ombouwen" bewandeld, maar dat is omwille van wat ik dus eerder schreef (nog) niet mogelijk, zelfs een ombouw van een oude Maserati of Deux Chevaux naar elektrisch wordt niet toegestaan. Omdat de fabrikant niet wil/kan garant staan of de ombouw niet wil toestaan omdat dit tegen de merk-filosofie (verbrandingsmotor) indruist.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
drtrimble
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 19:05

Re: Belgisch COC-formulier



Bericht door drtrimble »

In Belgie is er dus een probleem met campers die op stock waren en ingeschreven werden na 31/08. Hierna is de regelgeving betreft de euro6 normen veranderd dus kunnen ze niet meer ingeschreven worden bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen. De dealers moesten een lijst doorgeven aan DIV en al deze wagens moeten nu manueel ingegeven of aangepast worden bij DIV. Blijkbaar slagen ze er niet in om dit vlot te doen en moeten er heel wat kopers wachten op hun voertuig. Ook ik ben er een van :x .
Vandaag gingen wij naar de dealer. Normaal gezien gingen we onze nieuwe adria vandaag meekrijgen maar doordat hij niet kan ingeschreven en verzekerd worden konden we alleen maar uitleg ivm de camper krijgen. Ze konden ook niet vertellen wanneer alles in orde zal komen.
Bij de DIV geraken ze telefonisch niet binnen. Er is ook geen enkele communicatie van DIV naar de dealers of de verzekering toe.
Ondertussen weet ik dat er in Oostende een 5-tal, Deerlijk een tiental, allesins 1 iemand in Tielt en 1 iemand waarvan we weten in Temse ook met hetzelfde probleem zitten. Sowieso zullen er veel meer zijn. Dat zijn de enige die ondertussen reeds gereageerd hebben op "onze" berichten op de fora en op FB.
Ik heb gelukkig enkel een voorschot betaald op de camper, anderen hebben hem al volledig betaald.

link naar het topic op het belgische forum:
http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/view ... =1&t=58504
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Belgisch COC-formulier



Bericht door Evelynne »

drtrimble schreef:
wo 11 sep 2019, 16:17
Idd DIV is enkel nog per mail te contacteren of op afspraak in de kantoren.
Ik hoop oprecht dat deze mensen snel echt nieuws krijgen:
- weten wanneer ze echt kunnen rijden, eventueel na aanpassingen van de fabrikant
of
- voorschot / saldo terug krijgen, eventueel met vergoeding, zodat ze een andere kunnen uitkiezen.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Belgisch COC-formulier



Bericht door zwerf-busje »

In nederland speelt wel soortgelijke problematiek qua tijdig op naam zetten:
https://raivereniging.nl/nieuws/nieuwsb ... eling.html
Groet Ruud
drtrimble
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 19:05

Re: Belgisch COC-formulier



Bericht door drtrimble »

Evelynne schreef:
wo 11 sep 2019, 16:24
drtrimble schreef:
wo 11 sep 2019, 16:17
Idd DIV is enkel nog per mail te contacteren of op afspraak in de kantoren.
Ik hoop oprecht dat deze mensen snel echt nieuws krijgen:
- weten wanneer ze echt kunnen rijden, eventueel na aanpassingen van de fabrikant
of
- voorschot / saldo terug krijgen, eventueel met vergoeding, zodat ze een andere kunnen uitkiezen.
Gr, Evelynne
Dag Evelynne, bij ons staat er op het contract dat de dealer niet aansprakelijk kan gesteld worden bij late levering buiten hun wil om. Problemen met DIV staat er expliciet bij vermeld als niet geldende regel om je geld terug te krijgen of om zelfs maar een vergoeding te krijgen. Ze zijn dus goed ingedekt.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Belgisch COC-formulier



Bericht door Evelynne »

ooh, het is dus al vaker voorgevallen, anders schrijven ze dit niet in het contract.
So sad
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Plaats reactie