BMV meet niet alle verbruik

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

BMV meet niet alle verbruik



Bericht door rbisdom »

Ik heb mijn best gedaan een duidelijke tekening van mijn systeem te maken:
accu.jpg
accu.jpg (19.41 KiB) 395 keer bekeken
Het verbruik in het 12V circuit wordt prima door de BMV aangegeven. Ik had echter ook verwacht te zien wat er verbruikt wordt wanneer de omvormer stroom levert. Niet dus. Wil ik dan teveel of moet ik wat aanpassen?

Eigenlijk had ik bij de dynamo ook de startaccu moeten bijtekenen, maar dan werd het wat vol. In deze situatie wordt de startaccu wel door de zonnepanelen geladen. De 2 huishoudaccu's fungeren als één grote 12V accu.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: BMV meet niet alle verbruik



Bericht door kampo »

1. Je accu's staan niet juist aangesloten.
2. De minus van de omvormer moet na de meetshunt aangesloten worden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: BMV meet niet alle verbruik



Bericht door rbisdom »

Kun je uitleggen waarom de accu's niet juist staan aangesloten?
Het enige dat er dit jaar is aangepast is de BMV, de regelaar en de panelen. De rest van het systeem functioneert al 10 jaar, dus ook de aansluiting van de accu's.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: BMV meet niet alle verbruik



Bericht door vanHooltje »

Dat hij de multiplus niet mee neemt klopt wel, die zit aan de verkeerde kant van de shunt.
Accu,s lijken mij goed aangesloten, staat wat onhandig getekend maar begrijp um wel.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: BMV meet niet alle verbruik



Bericht door rbisdom »

Die shunt zit met 10 kwadraat op de accu en de regelaar aangesloten. De omvormer met veel meer (50 kwadraat)
Als ik dat doe, de min van de omvormer verplaatsen van de accu naar de shunt, dan moet de kabel van de shunt naar de accu eigenlijk dezelfde dikte hebben als die van de omvormer?
accu2.jpg
accu2.jpg (58.45 KiB) 363 keer bekeken
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: BMV meet niet alle verbruik



Bericht door vanHooltje »

Je hoeft alleen de min kabel van de omvormer aan het chassis vast te maken dan neemt ie um mee!
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: BMV meet niet alle verbruik



Bericht door rbisdom »

Daar kan ik dan lastig bij, alle kabels lopen hier. Blijft de vraag: moet de kabel van de shunt naar de accu veranderd worden naar 50 kwadraat?
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: BMV meet niet alle verbruik



Bericht door vanHooltje »

Als je de kabel van de omvormer voor de shunt zet, moet idd die kabel verzwaard worden.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: BMV meet niet alle verbruik



Bericht door rbisdom »

Ok.

En als ik dan aan het werk ga, schakel ik de omvormer uit, zorg dat de schakelaar van het 12V systeem uit staat en maak ik de plus van de panelen bij de regelaar los. Daarbij dek ik de panelen even af.
Vervolgens vervang ik de 10 kwadraat van de shunt naar de accu door een 50 kwadraat en plaats ik de min van de omvormer op de shunt aan de kant van de regelaar. Daarna de panelen weer aansluiten.

Juiste werkwijze?
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: BMV meet niet alle verbruik



Bericht door vanHooltje »

Juist!
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: BMV meet niet alle verbruik



Bericht door Aloys »

Eens! Is Kampo het er ook mee eens? :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: BMV meet niet alle verbruik



Bericht door myway »

Accu’s zijn dan wel juist paralel aangesloten maar alle plussen en minnen van de laders en verbruikers komen op één accu te zitten als je de multi op de shunt zet en de shunt op die accu laat zitten.
Verplaats de shunt naar de andere accu.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: BMV meet niet alle verbruik



Bericht door rbisdom »

De Multi zit nu op de plus van de accu waar de shunt ook zit..........

Edit: nee, dat zeg ik verkeerd en had ik ook verkeerd gezien.
Nog maar even goed denken wat ik nu precies moet doen. De tekening is juist.
Laatst gewijzigd door rbisdom op wo 11 sep 2019, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: BMV meet niet alle verbruik



Bericht door myway »

Dat is niet juist.
Als je de shunt verplaatst naar de andere accu worden de accu’s beter belast.
Als alle plussen en minnen van laders en afnemers op één accu zit hangt de andere accu er maar een beetje bij en moet constant vereffenen.
Plaats reactie