waar zullen we eens heengaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

waar zullen we eens heengaan?



Bericht door jasperenpriscilla »

Ik gooi het maar gewoon eens in de groep, ik weet zeker dat jullie leuke ideeen hebben.

Wij (ik, priscilla en 2 kleine mannen (Cas (bijna4) en Melle (net 2))) gaan vanaf eind september 6 weken op avontuur.

Nu realiseren we ons dat het eigenlijk al best wel herfst aan het worden is, en beginnen we toch een beetje te twijfelen, waar gaan we nu toch heen rijden?

Ons eerste plan was naar Ancona afzakken in een week of anderhalf, daar een bootje naar griekenland pakken, rondje griekenland doen en dan via albanie/montenegro/kroatie weer terug richting nederland. Nu twijfel ik een beetje, als we begin november die route terug rijden, zullen we weinig lekker weer meer hebben. Een beetje lekker weer is wel wat we fijn vinden op vakantie.

Niet de oversteek maken naar griekenland is ook een optie, dan trekken we bijvoorbeeld via zuid frankrijk naar italie, doen we een rondje daar. maar daar is veel regen in die periode

Volgens mij is een rondje spanje ook leuk, en volgens de statistieken is de herfst daar een stuk beter kwa weer.

al met al, hebben jullie leuke aan of afraders?
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: waar zullen we eens heengaan?



Bericht door Pienmajer »

Ik zou het mede laten afhangen van het weer. Wij waren oktober 2018 met voornamelijk zonnig weer in zuid Italie onderweg. Voldoende te zien ( bijv. Alberobello, Matera ) en voor jullie kleine mannen, grote, lege stranden. Maar als het weer in Italie zou tegenvallen terwijl het in Griekenland wel mooi is, zou je nog altijd de oversteek kunnen overwegen. Veel plezier !
Gr, Pat
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: waar zullen we eens heengaan?



Bericht door frank_h »

Hét voordeel van een camper is dat je je plannen bij kunt stellen op basis van het weer.

Dat gezegd hebbende, ik ben jarenlang in het najaar naar Zuid-Frankrijk geweest en heb daar altijd mooi weer gehad. Noord-Italië (gardameer etc) is een groter risico ivm de ligging tegen de Alpen. Bij wind vanuit het zuiden stuwt de vochtige zeelucht daar tegenaan en kan het enorm regenen. Maar bij Noordenwind is het er prachtig en warm in het najaar.
Gebruikersavatar
Bubbles11
Berichten: 3715
Lid geworden op: vr 14 mar 2014, 14:05
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: waar zullen we eens heengaan?



Bericht door Bubbles11 »

De keuze is natuurlijk aan jullie. Met 2 kleine boys zou ik kiezen voor spanje en Portugal, misschien starten in Italië. De boys maakt het toch niet uit en er is genoeg te zien en te doen op het Iberisch schiereiland om je zes weken te vullen.
Martine
------------------------------
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery

https://www.youtube.com/watch?v=97XJsr3TX0A

- - - - - - -
reisverslagen:
https://bubblesinbulgarije.reismee.nl/
https://bubbles-in-marokko2023.reismee.nl/
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: waar zullen we eens heengaan?



Bericht door jasperenpriscilla »

Nou inderdaad zo denken wij ook.

Waarschijnlijk draait het erop uit, dat we koersen naar zuid frankrijk, en dan vanaf daar het weerbericht laten beslissen welke kant we op gaan. Vanuit zuid (oost) frankrijk liggen zowieso alle opties nog open!

Tsja rondje wat zuidelijker italie lijkt me ook erg leuk. haha dat is wel het leuke, we hebben alle mogelijkheden! Moet alleen even uitzoeken wat we met gasflessen doen, ik denk erover om gewoon een universele DIN fles erbij te halen. en dan eventueel een set verloop nippels. Of denken jullie dat je die DIN flessen altijd wel gevuld krijgt bij een vulstation? (lijkt me dat vulstations ook wel meerdere verlopen hebben?
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: waar zullen we eens heengaan?



Bericht door Rolling Rodie »

Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

waar zullen we eens heengaan?



Bericht door appellover »

Als je die landen gaat bezoeken zorg dat je LPG fles(sen) hebt met buitenaansluiting .
Omruilen kan niet en vullen is heel gezoek ,weet alleen in PT in BOLIQUEIME .
Dus lpg flessen met buitenaansluiting aanschaffen .
Er is geen andere manier om lange tijd door Europa te reizen .
Of je moet in ieder land een fles plus aansluiting aanschaffen.
Of altijd op camping aan de paal.

Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: waar zullen we eens heengaan?



Bericht door JoopBrekken »

Dat is niet waar Ron, er is wel een andere manier om langere tijd onafhankelijk te zijn zonder geklooi met gas!
Als je verwarmd op diesel en de koelkast is een kompressor type die op de accu draait, en je hebt 300 of meer Wp zonnepaneel op je dak.....
Wij doen daarmee 4 mnd met 1 grote gasfles, alleen voor koken en warm water, en hebben NOOIT walstroom nodig.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

waar zullen we eens heengaan?



Bericht door appellover »

Je hebt gelijk hoor Joop ,maar in de meeste fabriekscampers zit geen kompressorkoelkast dus moet wel op gas.
Wij hebben 400 watt op dak en 160 amp accu en toch ben ik in de winter blij dat de zon schijnt ,na 3 bewolkte dagen moet ik gaan rijden om bij te laden ,in de winter zit je natuurlijk veel binnen en staat bij ons ongeveer 8 uur de tv aan, bij ons de grootste gebruiker i.c.m. decoder en schotel.
Na 16.00 kun je niet meer buiten zitten helaas.
Gebruik in de winter ongeveer 70 amp in 24 uur en voldoende zon is tussen 10.00 en 15.00 en dan ook nog heel laag staand.
Denk dat een kompressor koelkast probleem zou zijn ,zo’n koel/ vries combi gebruikt nogal watt.
Zomers is natuurlijk heel ander verhaal.

Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: waar zullen we eens heengaan?



Bericht door thole »

Na 16.00 kun je niet meer buiten zitten helaas.
Dat ligt er natuurlijk aan waar je overwintert Ron :lol:

Wij hebben ook eerst een Griekse en een Franse fles gehad om om te wisselen.
Zo'n 6 jaar hebben we nu LPG, heerlijk, geen gesleep met gasflessen meer.

Om terug te komen op de vraag van de TS: `als ik kon kiezen (gelukkig kunnen we dat) dan zouden we in het najaar zeker naar de Spaanse oostkust/binnenland gaan. We doen dat al een aantal jaren , meestal prima weer, het water van de Middellandse Zee is ook nog heerlijk.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: waar zullen we eens heengaan?



Bericht door jasperenpriscilla »

Bedankt voor de reacties!

LPG met buitenaansluiting, dat klinkt fantastisch, maar met alle klusjes die ik nog aan het doen ben aan de camper, kan ik die er niet bijhebben. we vertrekken immers al over 3 weken.

Wat we wel hebben is een compressor koelkast, en inmiddels 240Wp zonnepanelen liggen inmiddels op het dak. Laatst een regenachtig weekend getest met de koelkast vol aan werd de accu alleen maar voller richting het einde van het weekend. (maar dat was zonder erin te leven, gewoon met een lege koelkast)

We verwarmen op gas of als we aan de stroom hangen hebben we een blaaskacheltje mee.

Dus ja hoeveel gas we gaan verbruiken, geen idee nog.... we moeten het doen met de camper zoals deze nu is, ik denk dat ik de grote laat vullen en er een DIN fles bijhaal en hoop dat we het daarmee redden dan hebben we een grote (10.5kg antargaz) hollandse ruilfles en een 5kg DIN fles.

is er ergens een handige website waar je gas vulstations kan vinden? (of gewoon googlen? ter plaatse)
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: waar zullen we eens heengaan?



Bericht door appellover »

Met 11kg/22 liter kun je ongeveer 3 tot 4 dagen verwarmen.
Maar heel afhankelijk wat voor camper en waar ga je naar toe.
Hier in Spanje is het overdag 28 graden en s’nachts 20 ,dus helemaal geen kachel.
Als je in buitenland fles wil vullen is het verstandig om verloopnippels mee te nemen ,weet niet of je die zo kunt kopen ,is eigenlijk verboden omdat je een fles vult zonder 80% ventiel.
Omruilen van Nederlandse fles gaat helaas niet in Frankrijk of Spanje .
Is er een website of app voor vuladressen ? Geen idee wel een met lpg stations.
MyLPG.eu.
Als je nog 3 weken hebt zou ik toch voor lpg fles gaan ,is maar uurtje ( hooguit 2) werk zo’n buitenaansluiting ,de rest stelt niks voor ,fles is hetzelfde als een ruilfles met dezelfde aansluiting.

Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie