De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door seth_space »

Voor de winter zou een simpel verticaal opklapbaar paneel mogelijk al voldoende opleveren vergeleken met een liggend paneel.
Lijkt me dus ook voor een camper zinvol.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Klopt, ik gebruik in Spanje, tijdens overwinteren nu een flexpaneel van 80 Wp. Daar kan ik mij mee redden.
Ik had een opklapbare van 120 Wp, die was ook prima. Die heb ik toch aan een forumlid verkocht en het geld geïnvesteerd in 3 flexpanelen. Twee extra op het dak en ééntje voor de magere dagen los in de zon.

Ik heb alleen altijd al een systeem willen bouwen en ben daar gewoon nu aan begonnen. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Op dit moment heb ik even een aantal andere zaken, die mijn aandacht vereisen maar de zaak ligt niet stil.
De eindschakelaars zijn gevonden en moeten geconfigureerd worden. Het inbouwen zal de meeste tijd vergen.

Goed, even een gedachtenkronkel:

Het paneel moet zijn opbrengst weergeven naar de camper. Dit houdt dus in dat er een stroomkabel moet zijn. Evenals een schotel met LNB, zitten wij hier ook met het probleem, wat als de zon zijn baan beschrijft in het uitgangspunt van de draaiunit?
Met de lichtsensoren zal hij niet naar de andere zijde gaan. Het kan wel, maar dan zal er meer moeten gebeuren als alleen een eenvoudige tracker software/hardware.
Het uitgangspunt van de motor zal dus ergens in het (Noord) Oosten moeten zijn. Liefst dus een aantal graden voor het punt als waar de zon verwacht wordt op te komen. Ideaal zou dus zijn als je een variabele parkeerstand zou hebben.
In mijn geval is dit (mechanisch) op twee manieren te doen als ik niets over het hoofd zie.

1. De einduitslag, o.a. voor parkeerstand, zou verstelbaar moeten zijn op de Azimut as. Dat zou met een grondplaat kunnen die te verstellen is.
2. Mijn draaiunit zit met een zware moer vast op de grondplaat van de motor. De moer zou ik kunnen vervangen door een tandwiel en deze begrenzen en of in de juiste richting kunnen zetten. Helaas houdt dit ook in dat ik met een ladder naar boven moet om alles goed te zetten. Nu doet deze situatie zich alleen maar voor als ik langere tijd op één plek sta. In het andere geval heb ik de zonnevolger helemaal niet nodig als ik net heb gereden of weer ga rijden. Immers dan doet de dynamo zijn werk.

Elektrisch zou ook kunnen.
Ik zou op de as 4 eindschakelaars kunnen maken. Op deze manier zou ik dus een paar van 2 kunnen gebruiken, afhankelijk hoe de camper t.o.v. de zonnebaan staat.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit hoe dit op te lossen en moet er dus even stevig over nadenken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Zwerfsteen »

Goed dat je daar aan denkt Rudy, jammer genoeg heb ik geen idee hoe dat op te lossen maar zou je mischien 'leentje buur' kunnen spelen bij een installatie die vanwege fabriekswege al zo is uitgerust?

http://www.bmsat.nl/pages/camper/samysolar.htm
Groet,
Leny en Pieter
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door WimZ »

Kun je de grondplaat niet met een tandwiel en wormwiel draaibaar maken.
Je neemt dan een nulpunt als de camper met de neus naar het noorden staat en zorgt dat dan de grondplaat goed staat voor de zonsopkomst. Als je dan de camper ergens neerzet kijk je in welke richting de voorkant van de camper staat. Is dat bijv. het oosten dan draai je de grondplaat met motor 90 graden tegen de klok in. Zo kun je in elke stand van de camper de draaiing bepalen en staat het zonnepaneel altijd voor de dag goed.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Saviemeke »

Bedoel je dat de zonsensor niet in staat is om zelf de zon positie te vinden. En dat die sensor de zon alleen maar volgt als er zonlicht opvalt.?
Het mechanisme waar het paneel op staat kan in principe toch 360 graden draaien, dat moet bij schotel antennes toch ook ?

Dan zou je met een potmeter het paneel naar de richting van de hoogste zonnestand moeten draaien en dan de zonsensor activeren. Maar terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat je dan niets aan je mechanische eindschakelaars hebt.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Ondanks dat ik de mensen van BM-Sat persoonlijk ken, hoef je niet op medewerking te rekenen.
Ik ken persoonlijk ook een ingenieur welke altijd Uplink auto's bouwde en daarvoor de software regelde/ontwierp. Voor de grote SBS group.

Worm en wormwiel wordt te pompeus. Dan is een verdraaibare grondplaat waar de eindschakelaars op zitten, eenvoudiger en lichter.

Inderdaad, hij kan 360 graden draaien maar als hij aan het eind zit, zal hij automatisch terug moeten. Dat kan het "eenvoudige" systeem niet aan.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door seth_space »

Bij inschakelen gaat de zaak draaien totdat de sensor een meting kan doen en zon vangt. Pas dan neemt de sensor het over.
eventueel 180 graden elke kant op vanuit het startpunt.
zoiets?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Neen, gaat niet werken.
De sensor schakelt. Staat de uitgangspositie verkeerd, zal hij proberen de verkeerde kant op te draaien.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Rob66 »

Ik heb nog wel een Samy (geen solar) dakunit met bekabeling voor je.
Misschien kan je daar wat mee.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Arie55 »

Ik zag een paar weken geleden op youtube een idee om een paneel uitschuifbaar te maken. En daardoor een soort luifel te creëren. Heb toen mijn gedachten in een model te verwerkt. Omdat ik nogal flinke panelen gebruikte (19 kg/stuk), vond ik het gewicht hard toenemen. Op het laatst gehouden solo evenement is de camper gewogen: 3315 kg. Het kan wel, maar zo'n gewicht zo hoog heb ik ook wat bedenkingen bij. Maar vind het allemachtig gaaf dat Rudi al 690Wp op het dak heeft liggen en dan nog! vindt, dat het aan de krappe kant is.

Arie
Bijlagen
SchuifSysteem.jpg
SchuifSysteem.jpg (22.93 KiB) 375 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door kampo »

Het idee van een 2de paneel uitschuifbaar of uitklapbaar te maken is geniaal.
Student Brian Blitz begon daar ook al over …
Maar hoe ga je in hemelsnaam een zo sterke constructie op het dak kunnen vastmaken.
Windkrachten en trillingen op een voertuig ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Evelynne »

Er bestaan nu al rugzakken en jassen met ingewerkt zonnepaneel om de telefoon op te laden. Als de evolutie zo verder gaat en zonnepanelen betaalbaar in textiel kunnen geweven worden dan is de zonnepaneel-luifel maar een stapje meer verwijderd.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door seth_space »

Een helemaal uitrolbare zou fantastich zijn en een groot oppervlak veranderen in zinvolle solarpanelen.
In de tussentijd, totdat beschikbaar is, is dit ook een leuk idee.
https://youtu.be/uC8GF88eLCg
Een textiel variant (deels)
https://www.indie-solar.com/product/vanopy-85/

En voor overwinteraars is dit een idee.
awning.jpg
awning.jpg (13.92 KiB) 340 keer bekeken
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie