Aansluiting koelventilator koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gwvmanen
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 23:08
Locatie: Almelo

Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door gwvmanen »

Aangezien de temperatuur in mijn absorptiekoelkast bij het hete weer van vorige maand steeg tot 18 graden wil ik ventilatoren achter het bovenste rooster plaatsen. De ventilatoren (standaard PC ventilatoren) zijn inmiddels binnen, maar het lukt me niet om uit te puzzelen welke draad 12V is en welke massa. Ook Google helpt mij niet (of ik weet de juiste zoekterm niet te geven). Zij bijgaande foto. Weet iemand het antwoord?
2019-09-10 13.44.50-1.jpg
Stekker
2019-09-10 13.44.50-1.jpg (50.88 KiB) 897 keer bekeken
2019-09-10 13.50.49.jpg
Ventilator
2019-09-10 13.50.49.jpg (64.18 KiB) 897 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door Peter LMC »

Als er op een draad een streepje staat is dat de plus.

En anders even proberen met 12 volt.
Je kunt aan de stand van de bladen de draairichting zien.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op di 10 sep 2019, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door myway »

Plus en min maakt niet uit, hij draait als je het andersom aansluit de andere kant op.
Dus ff kijken in welke richting je hem wil laten draaien.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door appellover »

Bij mij ,draden verwisselen,draait rechtsom of linksom.
Het is de bedoeling dat de lucht bovenrooster naar buiten afvoert.
Dus draden omwisselen als vin verkeerde kant opdraait.
De evt. derde draad blijft loos.
Je was me net voor Myway.

Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door PaulBng »

Die ventilatoren werken de ene kant heen wel veel efficiënter dan de andere kant heen.
Gebruikersavatar
gwvmanen
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 23:08
Locatie: Almelo

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door gwvmanen »

Ok, er zit dus geen elektronica in die ventilator die kapot gaat bij verkeerde aansluiting. Het gaat wel om 3 draden, eentje schijnt een tacho signaal te zijn. Is de middelste draad de tacho?
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door appellover »

Geen elektronica,alleen motortje,stelt niks voor ,kan ook niet voor die paar euro.
Gewoon ff proberen met de draden,kan weinig mis gaan.


Gr.
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door Hermes »

Je moet niet al teveel wonderen verwachten van een ventilator als het 40 graden is moet de koeler 35 graden overbruggen. ik denk dat er weinig koelkasten in een camper dat verschil kunnen overbruggen. Je schrijft koelventilator. maar de ventilator koelt niet, deze verplaatst alleen lucht. Mijn ervaring is dat de koelkast s'nachts wel naar 5 graden gaat. maar overdag al gauw op 10 graden staat. Dat komt dat de deur van de kast overdag regelmatig open gaat waardoor de koelelementen de koeling niet op orde kunnen houden.
Gebruikersavatar
gwvmanen
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 23:08
Locatie: Almelo

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door gwvmanen »

De fan draaide, gebruikte 200 mA stroom (spec 250), prima dus. Ik moest de middelste draad gebruiken met een van de buitendraden. Toen ik de draden omdraaide om de andere draairichting te zien gebeurde er niets meer. En dat is gebleven, hoe ik de fan ook aansluit. Stroom is nu rond de 20 mA. Ik vrees dat het arme fannetje toch niet zo robust is als jullie geloven. Ik heb 12V uit een autoaccu gebruikt.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door myway »

Hermes schreef:Je moet niet al teveel wonderen verwachten van een ventilator als het 40 graden is moet de koeler 35 graden overbruggen. ik denk dat er weinig koelkasten in een camper dat verschil kunnen overbruggen. Je schrijft koelventilator. maar de ventilator koelt niet, deze verplaatst alleen lucht. Mijn ervaring is dat de koelkast s'nachts wel naar 5 graden gaat. maar overdag al gauw op 10 graden staat. Dat komt dat de deur van de kast overdag regelmatig open gaat waardoor de koelelementen de koeling niet op orde kunnen houden.

Dat werkt echt goed en één ventilator is voldoende

Hier onder nog maar eens de test die ik gedaan heb.

gisteren eens aan het testen geweest met de koelkast, dit is een absorptie kast een RM 2291 van slechts een jaar of 22 oud.
De buiten temperatuur was 25 graden in de schaduw.
Achter de kast bij het bovenste rooster in de zon 28.7 graden.
Koelkast op gas gezet, op stand 4 van 8, na 5 minuten was de temperatuur achter het boven rooster 32.9 en in de kast 22.4
Na 30 minuten achter het boven rooster 56.3 graden in de kast 23.9
Na 45 minuten was dit 60.2 graden en in de kast 24.3 graden
Daar lag het omslagpunt, de temperatuur achter het rooster bleef rond de 60 graden en in de kast ging de temperatuur naar 24.0 graden
Ik heb toen de luifel uitgedraaid om te kijken of dat van invloed zou zijn op de temperatuur achter het boven rooster.
Deze ging met ongeveer 1 graat omlaag.
1 uur en 20 minuten na het opstarten van de kast was de temperatuur achter het bovenrooster 59.7 graden en in de kast 21.7 de temperatuur in de kast ging per 5 minuten met 0.3/0.4 graden omlaag.
Toen de ventilator, die direct achter het boven rooster is gemonteerd aan gezet en binnen vijf minuten ging de temperatuur achter het rooster met 20 graden omlaag.
op de temperatuur in de kast was het effect dat de temperatuur nu per vijf minuten met 0.7/0.9 graden omlaag ging.
2 u 30 min. na het opstarten was de temperatuur in de kast, die overigens leeg is, gezakt tot 11.7 graden.
Daarna daalde de temperatuur minder snel en 4 uur na het opstarten bleef de temperatuur in de kast op 6.9 graden.
Ik heb toen de ventilator uitgezet en na 5 minuten was de temperatuur achter het bovenrooster weer twintig graden gestegen in de kast nog steeds 6.9 graden.
Twintig minuten na het uitzetten van de ventilator was de temperatuur in de kast 7.5 graden, dit liep op naar 11.0 graden twee uur na het uitzetten van de ventilator.
daarna de ventilator weer aan, de temperatuur achter het bovenrooster ging snel weer terug naar 41.8 graden en na twee uur was de temperatuur in de kast 6.3 graden.
Volgens mij duidelijk dat een ventilator zeker nut heeft.
Tevens heb ik de temperatuur gemeten achter het onderrooster deze was 29.2 met de ventilator aan en achter het bovenrooster 40.5 graden.
Sent from my iPad using Tapatalk
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door Cee Pee »

Dat hij niets doet als hij verkeerd om wordt aangesloten dat was bij mijn ventilatoren ook maar als ze dan weer goed om zitten deden ze het weer.
Misschien dat de jouwe daar helemaal niet tegen kunnen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door PaulBng »

Die ventilatoren zijn gemaakt om één kant heen te draaien. Vanwege de vorm van de bladen. Wellicht zit er een diode in.. Om de draairichting te forceren.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door jansloos »

Je hoeft de draden niet om te draaien!!

Gewoon de hele ventilator :-B
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Aansluiting koelventilator koelkast



Bericht door appellover »

Heb ook zo’n ventilator ( conrad) met 3 draden waarvan 1 andere kleur die heb ik niet gebruikt ,de andere 2 kon ik omwisselen ,plus en min en draaide hij andersom maar heb netjes het merkje naar buitenkant en blaast naar buiten .
Je ziet ze ook met led verlichting en 4 draden ,kun je de kleuren soms ook nog veranderen,heb ik niet hoor ,geen hoerenkast.
Ben heel blij met ventilatoren ,als het echt warm wordt 37 graden of meer, draaien ze 24 uur.
Hoeft alleen op gas ,op 220 v is het niet nodig maar laat ze altijd draaien,verbruik is bijna nihil.
Het eerste jaar had ik geen ventilatoren ,vond Spaanse dealer overbodig blijkbaar ,steeds problemen,de koel/ vries stopte er helemaal mee ,lijkt wel soort beveiliging,moest ik gauw naar plek met stroom en dan deed hij het weer ,ook weer op gas daarna .
Thetford.Was steeds billenknijpen als het erg warm werd,en mijn vrouw vond dat niet fijn ,zachtjes uitgedrukt.
Nu werkt het prima ,je voelt de warme lucht en hoor er niks van.
Hoort standaard in iedere camper.


Met vriendelijke groet
Ron
Laatst gewijzigd door appellover op di 10 sep 2019, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie