Solartracker op camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Brian_Blitz
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 apr 2019, 23:56

Solartracker op camper



Bericht door Brian_Blitz »

Hallo allemaal,

Ik ben Brian en ben bezig met een Opel Blitz B die ik ombouw tot Offgrid camper.
Op dit moment volg ik een minor Creative Engineering in Rotterdam. Hiervoor wil ik als eigen project een Solar Tracker wil maken voor op de camper, met uitschuifmechanisme voor meer zonnepaneel op minder oppervlakte.

Een van de randvoorwaarde voor dit project is dat ik een bestaand probleem oplos. In dit geval zou dat probleem zijn: weinig ruimte voor zonnepanelen op je camper bussen.

Dus de vraag die ik wil stellen is: zijn er onder jullie ook mensen die eigenlijk te weinig energie krijgen uit je zonnepanelen, terwijl je geen ruimte meer hebt op je dak? Of zou je geïnteresseerd zijn in een systeem dat uitklapt en draait waardoor je 2.5 keer zoveel energie uit hetzelfde oppervlakte zou kunnen halen?

Feedback wordt gewaardeerd :-B
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Solar tracker op camper



Bericht door dieseltje+ »

Dit topic al gelezen?

viewtopic.php?f=10&t=8469389

Of komt daar juist je idee vandaan? :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Solar tracker op camper



Bericht door vanHooltje »

Dat probleem heb ik ook, zelf ook al zitten denken aan zoiets. Maar omdat ik geen verstand heb van electronica laat ik het maar zitten. Een product op de markt is er niet voor grote panelen, dus ik ben wel benieuwd naar jou oplossing!
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Solar tracker op camper



Bericht door Peter LMC »

Er zijn veel solar trackers te koop.
Maar duur.
Zelf had ik er een achter in mijn tuin bij mijn vorige woning.
Eentje van 4160 WP.
Zelf gebouwd een jaar of 6 geleden.
Kant en klaar zijn ze zeer aan prijs.
https://www.google.nl/search?newwindow= ... 8026221849
Voor op de camper wordt het een ander verhaal.
Ik volg Rudy zijn ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8668
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Solar tracker op camper



Bericht door seth_space »

Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Solar tracker op camper



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb 1 zonnepaneel en 1 huishoudaccu, gewone lampjes,( geen LED ), een Maxfann en koelkastventilators.
Accu is altijd vol, ook in de winter.

Ik begrijp dus niet hoe je te weinig energie zou kunnen opwekken met bestaande systemen, zelfs als je een klein busje hebt met een klein oppervlak aan dak maar dit helemaal vol zou leggen met normale zonnepanelen, dan krijg je die accu's toch met geen mogelijkheid meer leeg?
Wat wil je er allemaal op aansluiten vraag ik me af?

Het is m.i. geen realistische vraag, het kan wel een leuk project zijn maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die dakoppervlak te kort kwam om zonnepanelen op te leggen omdat zijn energievraag te groot was.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Solar tracker op camper



Bericht door vanHooltje »

Ja hoor die zijn er zat, ik heb te weinig dakopervlak om panelen te leggen om aan mijn energie verbruik te voldoen.
Heb nu een los paneel die ik tegen de zon buiten kan zetten, helaas moet ik die steeds opruimen ivm diefstal als ik naar de winkel of zo ga.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Solar tracker op camper



Bericht door Charm »

    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Brian_Blitz
    Berichten: 8
    Lid geworden op: ma 29 apr 2019, 23:56

    Re: Solar tracker op camper



    Bericht door Brian_Blitz »

    Bas vd laar schreef:
    ma 09 sep 2019, 15:04
    Ik heb 1 zonnepaneel en 1 huishoudaccu, gewone lampjes,( geen LED ), een Maxfann en koelkastventilators.
    Accu is altijd vol, ook in de winter.

    Ik begrijp dus niet hoe je te weinig energie zou kunnen opwekken met bestaande systemen, zelfs als je een klein busje hebt met een klein oppervlak aan dak maar dit helemaal vol zou leggen met normale zonnepanelen, dan krijg je die accu's toch met geen mogelijkheid meer leeg?
    Wat wil je er allemaal op aansluiten vraag ik me af?

    Het is m.i. geen realistische vraag, het kan wel een leuk project zijn maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die dakoppervlak te kort kwam om zonnepanelen op te leggen omdat zijn energievraag te groot was.
    Dit ligt natuurlijk geheel aan de gebruiker. Mensen die langere trips met de camper willen maken, of mensen die gewoon meer apparaten mee hebben zullen een hoger stroomverbruik hebben. Dit zijn meer de mensen die ik in mijn hoofd heb. Ook geeft meer energie weer de mogelijkheid tot inductiekoken of een compressorkoelkast i.p.v. gas.

    De rest, bedankt voor de inspiratie! Had niet zo snel reactie verwacht, mooi hoor.
    dieseltje+ schreef:
    ma 09 sep 2019, 12:23
    Dit topic al gelezen?

    viewtopic.php?f=10&t=8469389

    Of komt daar juist je idee vandaan? :-B
    Nee, zat er toevallig zelf over te dromen en met ff snel googlen kwam ik niet echt op iets leuks. Wat juist goed is voor mijn project natuurlijk. Thanks voor de link!
    Gebruikersavatar
    Brian_Blitz
    Berichten: 8
    Lid geworden op: ma 29 apr 2019, 23:56

    Re: Solar tracker op camper



    Bericht door Brian_Blitz »

    Charm schreef:
    ma 09 sep 2019, 15:59
    Nog een link....
    viewtopic.php?f=10&t=8436265&hilit=zonnevolger
    Ook heel nuttig, bedankt!
    Gebruikersavatar
    kampo
    Berichten: 8935
    Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
    Locatie: Brussel

    Re: Solar tracker op camper



    Bericht door kampo »

    Bas vd laar schreef:
    ma 09 sep 2019, 15:04
    Ik heb 1 zonnepaneel en 1 huishoudaccu, gewone lampjes,( geen LED ), een Maxfann en koelkastventilators.
    Accu is altijd vol, ook in de winter.

    Ik begrijp dus niet hoe je te weinig energie zou kunnen opwekken met bestaande systemen, zelfs als je een klein busje hebt met een klein oppervlak aan dak maar dit helemaal vol zou leggen met normale zonnepanelen, dan krijg je die accu's toch met geen mogelijkheid meer leeg?
    Wat wil je er allemaal op aansluiten vraag ik me af?

    Het is m.i. geen realistische vraag, het kan wel een leuk project zijn maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die dakoppervlak te kort kwam om zonnepanelen op te leggen omdat zijn energievraag te groot was.
    Nou nou …
    Niet iedere camper staat afgesteld op economy stroomverbruik.
    Straffer nog, laag stroomverbruik kom je eigenlijk enkel bij oudere en basic campers tegen :crazy:
    Van zodra het over een camper gaat met wat modern comfort, dan heb je een merkelijk hoger stroomverbruik.
    Als voorbeeld, enkel al mijn grotere HDC190 compressorkoelkast met diepvriesvak van 40 liter verbruikt toch snel 70Ah/12V per dag in de zomer.
    Wanneer je geen grote compressorkoelkast hebt, geen grote diepvries, geen televisie, geen e-bike... dan heb je minder stroomverbruik.
    Dat kan en mag maar is gewoon minder comfort.
    En dan heb ik het nog niet over het comfort en het stroomverbruik bij het regelmatig gebruik van een grotere sinus inverter zoals om koffie te zetten.

    Een zonnepanelen setje van 300Wp kan dit amper bijhouden en al helemaal niet op de wat mindere dagen.
    Vandaar dat je nu campers tegenkomt met 600 tot 900Wp, plat op het dak.
    Mits wat planning is dat allemaal mogelijk, maar toegegeven, dat moet dan toch van bij het ontwerp gebeuren.
    Als Brian Blitz een verbeteringsfactor van 2,5 kan realiseren met een solarsysteem dat de zon volgt dan zijn er andere mogelijkheden :thumbup:


    @ Brian
    Hoe kom je aan die factor 2,5 ?
    Hopelijk waait het systeem niet weg of valt het er niet af want voor gebruik op een voertuig kan je de spullen maar beter testen op trillingen en krachten tot 4G....tenzij je enkel een proefopstelling maakt voor labogebruik.
    https://www.rycobel.com/nl/meten/produc ... n/vibratie
    https://nl.wikipedia.org/wiki/G-kracht
    Groeten Kampo
    Gebruikersavatar
    Peter LMC
    Berichten: 10161
    Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
    Locatie: Parel van de kempen
    Contacteer:

    Re: Solar tracker op camper



    Bericht door Peter LMC »

    Factor 2.5 :?: :?: :?:
    Bedoel je daarmee het verschil tussen panelen plat op je dak
    en panelen die op de zon gericht en mee draaiend zijn :?: :?:
    Gebruikersavatar
    Bas vd laar
    Berichten: 6299
    Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
    Locatie: Prachtig Brabant

    Re: Solar tracker op camper



    Bericht door Bas vd laar »

    Soms heb ik het idee dat het voor sommigen een sport is om zoveel mogelijk zonnepanelen en apparatuur te hebben en zoveel mogelijk energie te verbruiken.
    Wat is er mis met koken op gas bijvoorbeeld?

    Nou ja, ieder zijn ding zullen we maar zeggen... ::S
    Gebruikersavatar
    Brian_Blitz
    Berichten: 8
    Lid geworden op: ma 29 apr 2019, 23:56

    Re: Solar tracker op camper



    Bericht door Brian_Blitz »

    kampo schreef:
    di 10 sep 2019, 7:24
    Bas vd laar schreef:
    ma 09 sep 2019, 15:04
    Ik heb 1 zonnepaneel en 1 huishoudaccu, gewone lampjes,( geen LED ), een Maxfann en koelkastventilators.
    Accu is altijd vol, ook in de winter.

    Ik begrijp dus niet hoe je te weinig energie zou kunnen opwekken met bestaande systemen, zelfs als je een klein busje hebt met een klein oppervlak aan dak maar dit helemaal vol zou leggen met normale zonnepanelen, dan krijg je die accu's toch met geen mogelijkheid meer leeg?
    Wat wil je er allemaal op aansluiten vraag ik me af?

    Het is m.i. geen realistische vraag, het kan wel een leuk project zijn maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die dakoppervlak te kort kwam om zonnepanelen op te leggen omdat zijn energievraag te groot was.
    Nou nou …
    Niet iedere camper staat afgesteld op economy stroomverbruik.
    Straffer nog, laag stroomverbruik kom je eigenlijk enkel bij oudere en basic campers tegen :crazy:
    Van zodra het over een camper gaat met wat modern comfort, dan heb je een merkelijk hoger stroomverbruik.
    Als voorbeeld, enkel al mijn grotere HDC190 compressorkoelkast met diepvriesvak van 40 liter verbruikt toch snel 70Ah/12V per dag in de zomer.
    Wanneer je geen grote compressorkoelkast hebt, geen grote diepvries, geen televisie, geen e-bike... dan heb je minder stroomverbruik.
    Dat kan en mag maar is gewoon minder comfort.
    En dan heb ik het nog niet over het comfort en het stroomverbruik bij het regelmatig gebruik van een grotere sinus inverter zoals om koffie te zetten.

    Een zonnepanelen setje van 300Wp kan dit amper bijhouden en al helemaal niet op de wat mindere dagen.
    Vandaar dat je nu campers tegenkomt met 600 tot 900Wp, plat op het dak.
    Mits wat planning is dat allemaal mogelijk, maar toegegeven, dat moet dan toch van bij het ontwerp gebeuren.
    Als Brian Blitz een verbeteringsfactor van 2,5 kan realiseren met een solarsysteem dat de zon volgt dan zijn er andere mogelijkheden :thumbup:


    @ Brian
    Hoe kom je aan die factor 2,5 ?
    Hopelijk waait het systeem niet weg of valt het er niet af want voor gebruik op een voertuig kan je de spullen maar beter testen op trillingen en krachten tot 4G....tenzij je enkel een proefopstelling maakt voor labogebruik.
    https://www.rycobel.com/nl/meten/produc ... n/vibratie
    https://nl.wikipedia.org/wiki/G-kracht
    Dat worden inderdaad 2 grote uitdagingen. Het uitgeklapte systeem zou ik toch wel tot en met windkracht 6 willen gebruiken.
    Wat ook een grote uitdaging is, aangezien die factor 2.5 komt van de extra laag zonnepanelen eronder die uitklappen. @ Peter LMC
    Had er zomaar 10 procent vanaf getrokken als wilde gok voor extra oppervlakte wat het uitschuif en tracking systeem mogelijk met zich meebrengt.
    Ik ben nog in de oriëntatiefase, dus de links die jullie sturen zijn allemaal welkom, super! :thumbup:
    Plaats reactie