Standkachel in buscamper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door gjvonk »

@Navigator: eens, maar waar zit de standaard interieur kachel die bij het auto verwarmingssysteem hoort bij een buscamper eigenlijk? En kun je daar nog wel slangen op aansluiten?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door Leonardus66 »

Vandaag mijn wensen uitgebreid besproken met een officiele Webasto dealer . Het blijkt zonder meer mogelijk om de standkachel (Air top 2000 STC ) in te bouwen zoals ik dat zou willen onder de bijrijderstoel met de uitgang (T-stuk) tussen de stoelen. Liefst had ik de standkachel onder de voorzijde van de stoel maar dat blijkt niet mogelijk door de chassisbalken. De aanwezige HH-accu zal dus onder de stoel op moeten schuiven naar voren.Deze Webasto dealer beschikt overigens over gedetailleerde informatie over mijn camper en kan precies zien wat nodig is aan aansluitmaterialen en wat wel en niet mogelijk is tav de locatie van de kachel. Ondanks de stevige prijs ( indicatie € 1800 )overweeg ik toch om dit zo te laten doen. Ik begrijp dat een Russische of chineese voor veel minder geld is te realiseren maar ik heb zo toch idee dat het een veilige keuze is en zo slaap ik beter.
Bedankt voor alle adviezen
Globecar Campscout 2015
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door gsm »

Goede keuze :thumbup:
Het moet je een goed gevoel geven en als je het zelf doet dan is de Chinese of Planar een goede keuze want dan doe je het zelf en heb je daar een goed gevoel bij maar doe je het niet zelf dan kan je een Webasto of Planar laten plaatsen.
Succes en veel plezier met veel warmte :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door henk en lila »

Ik heb geen T-stuk maar een draaibare uitmonding achterin het linkerpaneeltje van de rechtervoorstoel. De kachel staat dwars bij het achterpaneeltje. Niks te heet en kan 's winters ook naar voren blazen omdat de autokachel krap bemeten is bij mijn 3 liter.
kachel uitblaas 2.jpg
kachel uitblaas 2.jpg (64.25 KiB) 1042 keer bekeken
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door Leonardus66 »

Prachtige oplossing, precies zo zou ik het graag hebben .Ik neem deze oplossing mee in het gesprek met de Webasto-dealer die de inbouw gaat verzorgen. bedankt
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door Het-Licht »

henk en lila schreef:Ik heb geen T-stuk maar een draaibare uitmonding achterin het linkerpaneeltje van de rechtervoorstoel. De kachel staat dwars bij het achterpaneeltje. Niks te heet en kan 's winters ook naar voren blazen omdat de autokachel krap bemeten is bij mijn 3 liter.
kachel uitblaas 2.jpg
Zomaar een opmerking :
Dat draaiknopje/bediening van de kachel, is dat geen thermostaat? Zo ja is dat de meest onlogische plek om hem te plaatsen, pal naast de uitstroom opening van de warme lucht...

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door veetee »

Volgens mij is dat een simpele potmeter-regeling, zonder terugkoppeling, dus geen thermostaat.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door henk en lila »

De lange kabel zit er nog aan maar hij regelt prima en wordt beslist niet warm. Volgens mij zit de thermostaat er wel in; ik heb in ieder geval geen andere. En ik kan hem zo ook rijdend aanzetten en naar voren draaien. Dus ... voorlopig wordt er niets verplaatst.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door travelscout »

Jammer dat je nergens iets schrijft over de isolatie.
Als je rondom gewone glasramen hebt, heb je veel verlies aan warmte.
Paul.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door henk en lila »

De vraag zal wel voor Leonardus bedoeld zijn, maar met onze 2 kW kachel en 2 schuifdeur ramen en twee achterdeur ramen en de normale voorramen, alles enkelglas, blijft onze L2H2, rondom verder geïsoleerd met minstens 5 cm, prima op temperatuur. Ook bij -10 gr regelt de kachel nog naar een lagere stand. Wel gordijnen en voorraam binnen-isolatie.
Nb. Ik meen ook eens gelezen te hebben dat de thermostaat in de aanvoerlucht zou zitten. Dat zou ook prima kunnen werken , want dat is interieurlucht op vloerniveau.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door Leonardus66 »

Mijn Globecar Campscout uit 2015 is een buscamper op basis van een Citroen Jumper . De voor- en zijramen van de cabine zijn enkel glas de overige ramen zijn dubbele kunststof .
Globecar Campscout 2015
Plaats reactie