Standkachel in buscamper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Standkachel in buscamper



Bericht door Leonardus66 »

Graag advies over het plaatsen van een standkachel in onze buscamper (Jumper 2015).
Vooral in de winter zou wat extra gerichte warmte voor in onze camper welkom zijn. Onze Truma gasverwarming komt dan net iets tekort. Een standkachel lijkt dit te extra kunnen leveren.
In de buscamper zit de huishoudaccu onder de bijrijdersstoel maar daarnaast is nog plaats voor een kleine luchtverwarmer . De uitblaasopening zou dan tussen de voorstoelen uit kunnen komen en als daarop een draaibare uitgang geplaatst kan worden kan de lucht naar voren of naar achteren geblazen worden. De bediening mag eenvoudig zijn , geen speciale wensen
Ik begreep dat de montage niet eenvoudig is en dat dit door ervaren monteurs moet worden gedaan. Omdat veiligheid in de camper absoluut op de eerste plaats komt wil ik dit niet bij de eerste de beste camperdealer laten doen . Ook al biedt de dealer de inbouw aan weet ik niet of de monteur echt gedegen ervaring hiermee heeft. Omdat een standkachel in bedrijfswagens veel meer gebruikt wordt zou ik misschien eerder naar dergelijke inbouwbedrijven moeten zoeken maar misschien zie ik spoken en is dat ook helemaal niet nodig.
Wat betreft de keuze voor het systeem begreep ik dat twee Duitse en een Russische fabrikant goede systemen kunnen leveren die onder de bijrijdersstoel passen. Door mijn onbekendheid met standkachels is het heel lastig een gedegen mening te vormen over het meest geschikte model/fabrikant.
Graag advies over inbouw en keuze van systeem/fabrikant
Globecar Campscout 2015
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Ik heb een Eberspächer D2 onder de bijrijder stoel gebouwd. Je zou de uitstroom opening naar achteren kunnen richten en er dan een T- of Y- stuk op kunnen monteren. Of nog beter de gaskachel verwijderen en de Truma blower achter de dieselkachel bouwen en dan middels het bestaande slangensyteem overal de warmte naar toe brengen. Ik heb dat ook gedaan en daardoor heb je een veel lager gasverbruik en minder gewicht. De dieselkachel hitte is veel groter dan van een gaskachel. Groet Eric
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door leftlanebandit »

Wij hebben een Plannar (de Rus) en deze voldoet uitstekend bij min 27 in Finland nog steeds geen koude voeten gehad.
Let er wel op dat de temperatuur van de dieselkachel hoger is dan van een gaskachel het is daarom af beter om de eerste meters luchtslang van aluminium te installeren en niet de papieren truma slang

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk

jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door jepebe »

Die blower hoef je niet in te bouwen. De dieselkachels hebben een ingebouwde ventilator, de uitblaasopening kun je ergens op de ringleiding aansluiten zonder blower.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door Eric van den Heuvel »

De blower van de dieselkachel is te zwak om een goede luchtstroom te krijgen in het luchtslangen systeem. Vooral wanneer hij op de laagste stand functioneert. Je hebt echt een fatsoenlijke blower nodig. Die van de Truma gaskachel is daar uitermate geschikt voor ook al omdat hij 2 uitblaasopeningen heeft. Dan kun je de ene gebruiken voor de linkerkant van de camper en de andere voor de rechterkant. Groet Eric
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door Leonardus66 »

Hartelijk dank voor deze reacties. Het gaat mij echter niet om het vervangen van mijn Truma. Die voldoet over het algemeen prima alleen bij felle koude is deze soms niet toereikend in het voorste gedeelte van de camper. Ik heb twee LPG flessen met buitenvuller dus voldoende gas De standkachel zal dan ook maar af en toe gebruikt worden als de Truma in de winter niet voldoet. De standkachel moet dus ook voornamelijk naar voren gericht worden. Daarom had ik de standkachel dwars onder de voorzijde van de bijrijdersstoel gedacht met de uitgang tussen de twee stoelen met bocht (liefst draaibaar) naar voren. Nu begrijp ik dat dit eerste gedeelte van de uitgang nogal heet kan worden dus dit zal niet zonder bescherming kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Het gaat mij nu niet over het merk standkachel. Op het forum is hier veel overgeschreven en mijn conclusie is dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van de systemen elkaar niet veel ontlopen maar dat de Planar wel wat goedkoper is.
Mijn onzekerheid betreft vooral of de standkachel wel zo ingebouwd kan worden en zo ja door wie ik deze het best kan laten inbouwen.
Globecar Campscout 2015
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door Leonardus66 »

Vandaag veel tijd besteedt om de verschillende merken en mogelijkheden te onderzoeken zowel op ons forum als op ook buitenlandse forums en bij leveranciers . Veel geleerd over standkachels maar vooral dat over ieder merk (planar, eberspächer en Webasto wel goede en slechte ervaringen beschreven worden. Vandaar dat ik me met mijn vraag nu meer richt op de inbouw en niet zozeer op het merk. De afmetingen, gewicht en mogelijkheden lijken overigens globaal overeen te komen. Overigens bedankt voor jullie ervaringen met de verschillende merken
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door gjvonk »

Als je warmte tekort komt bij felle kou, waarom.zoek je dan niet maar een vloeistof standkachel die je aansluit op je koel/verwarmingssysteem van de bus motor? Dan gebruik je de cabineverwarming als extra en je hebt meteen een motorblok op bedrijfstemperatuur. Zoiets: https://www.dekkerwatersport.nl/p/plana ... kw/190724/


Ik heb voor het 'winterbedrijf' een Polar cabinehoes, dat voldoet ook in combinatie met de Truma gasverwarming (C6002).

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk



Buscamper fan
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door Leonardus66 »

Het zou best kunnen dat zo'n polar cabinehoes in mijn geval voldoet maar ik vind het toch handiger om een schakelaartje om te zetten en het vervolgens snel lekker warm te krijgen, gemak dient de mens toch. Daarom gaat mijn voorkeur toch uit naar een luchtverwarming , snel , simpel en adequaat.
Globecar Campscout 2015
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door Eric van den Heuvel »

Juiste keuze!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben een Planar 2d ingebouwd (Ducato L4). Nog niet in de echte koude getest, maar wel in de bergen om s'morgens even opte warmen.
Vraag me af waar je onder de stoel nog ruimte hebt om de luchtaanzuig en rookgassen van de verbrandingskamer kwijt te kunnen. Bij testen mat ik een rookgas temperatuur van 130 graden. Hete lucht voor binnen 60 graden. Kijk bij Tigerexped.de die hebben leuke filmpjes over de Planar.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door gsm »

Ik heb een Chinese kachel in de bagage ruimte gebouwd en de warmelucht uitlaat zo gemaakt dat die naar voren blaast. Voelt snel warm aan.
De uitlaat gaat naar achteren en komt gelijk met de achterkant van de bus uit en de inlaat zit onder de bus.
Hier viewtopic.php?f=7&t=8458214&start=658 staan de foto´s
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door Navigator »

'T wordt tijd dat zo'n Truma ook aangesloten kan worden op de verwarmingsbuizen in de cabine zodat daar ook warme lucht kan komen. Of bestaat dit al? Ik heb er wel eens naar gekeken maar je komt dan al snel op een flexibele buis vanaf het camperdeel onder de vloer naar de cabine en dan de cabine weer in.

Bij onze Sprinter is een Eberspacher standkachel ingebouwd. Gebruiken we zelden: wel eens om de ruiten voorin condensvrij te krijgen.
Forum verlaten.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Standkachel in buscamper



Bericht door jurgenc »

@Navigator
Dat hoeft geen probleem te zijn kwa warmteverlies. In onze vorige camper liep de verwarmingsbuis naar de badkamer samen met de waterleiding onder de camper door. Dik ingepakt in een zwarte isolatie. Zelfs bij min 15 gr was het hete lucht die daar uitkwam.
H20
Plaats reactie