Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
AadenAnke
Berichten: 13126
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door AadenAnke »

Veel plezier en succes :bow: je zal van alles tegenkomen,elektra, water en isolatie. Maak heel veel foto's na een paar maanden weet je echt niet meer hoe het zat.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Evelynne »

Dag Ceaux,
Ik wil je gewoon wat motiveren: je bent goed bezig. (Vlaamse uitdrukking)
Er zal best wat werk (en centen) inkruipen, maar je zal er een leuke camper, aangepast aan je eigen smaak en vooral een voldaan gevoel aan over houden!
Zelf ben Ik ook bezig met een renovatie, ik zit al ergens tussen de 500 en 600, misschien wel 700 uren maar ik doe over alles veel langer dan mensen met een aangeboren handigheid. Soms val je in een dipje, soms staan de tranen in je ogen maar neem dan een lekkere koffie (of iets anders), zet je rustig in de camper en droom... doet wonderen.
Nog een paar tips:
- Eigenlijk doe je dat al: ik hield me voor "nu of nooit", eens je dingen opnieuw gemaakt of geverfd hebt ... dan zal je later die niet meer opnieuw afbreken om onderliggende herstellingen uit te voeren. Dus nu is het moment om zaken grondig aan te pakken (zoals de vloer te vernieuwen).
- Laat je niet afleiden door negatieve commentaar maar neem de opbouwende ter harte.
- Jouw camper is voor jou net zoveel waard als jij zelf bepaalt.
Je gaat een toffe camper hebben!
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Trudie67
Berichten: 3934
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 21:05
Locatie: Veluwe

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Trudie67 »

Smaken verschillen.
Ik vind oude campers het leukst als ze in oude staat zijn hersteld
Maar dat is mijn smaak.

Ik wil je veel succes toewensen.
En geniet straks van het eindresultaat
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010

Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Dank voor alle reacties. Ik vind het in ieder geval leuk om te lezen dat er mensen geïnteresseerd zijn in wat ik doe. Ik probeer de camper te maken hoe ik denk dat ik het moet doen, maar ik zal hier nog veel fouten in gaan maken.

Inmiddels heb ik weer een half dagje aan de camper kunnen werken. De echt rotte delen zijn uit de vloer gehaald en ook wat plaatwerk aan de rechterzijde heb ik er af gehaald. Over het algemeen kan ik stellen dat de laatste 100cm van de camper een nieuwe vloer moet hebben. Één van de vorige eigenaren heeft het motto: "Plak er iets overheen en het is gemaakt" aangehouden. Echter is daardoor de vloer aardig doorzichtig geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hierna ook een plan van aanpak gemaakt en een bestellijst gemaakt voor de volgende keer. De volgende keer wil ik beginnen met de vloer. Eerst wil ik deze nog wat verder kaal maken zodat ik wat aansluitpunten kan vinden en dan wil ik dezelfde vloerconstructie weer terug leggen. Die ziet er dan uit als volgt:

Afbeelding

Waar ik alleen nu tegenaan loop is dat in mijn camper nu de volgende maten worden gehanteerd:
Latjes zijn 29*48mm
Tempex is 28 mm dik.

Nu heb ik aardig wat rondgezocht op het internet, maar ik kan nergens hout vinden met een kopmaat van 29*48mm. Ik wil graag hout gaan bestellen, maar deze kan ik niet vinden. Hebben jullie een idee waar ik dit kan vinden? Dit kan toch gewoon vuren hout zijn?

Dit wil ik weer in ere gaan herstellen met een 5,5mm okume plaat onderop en een 9mm Multiplex bovenop.

Zodra de vloer er in zit ga ik omhoog werken totdat de achterkant weer netjes is. Ik ben zeer benieuwd naar jullie reactie!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Kroppie »

latten kun je op maat laten schaven bij een houthandel, niet bij de bouwmarkt, krijg je wellicht ook een betere kwaliteit dan bij de bouwmarkt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Evelynne »

Dag Ceaux,
bij het zien van je foto's van de vloer voelde ik weer wat ik voelde bij mijn "ontdekkingen", ik begon spontaan te wenen.
En dan was het nog niet zo erg als bij jou, Ik heb een metalen onder-structuur met een laag multiplex op.
De wakke delen had iemand ook met andere platen bedekt zoals bij jou.

Ik heb ook alle rotte en wakke delen eruit gehaald, stukken betonplex in gepuzzeld, afgekit en behandeld en daarboven een complete nieuwe vloer van 18mm betonplex.
Misschien een tip: Om in de toekomst alle mogelijke vochtproblemen in de badkamer te vermijden heb ik een boot-hersteller de badkamer volledig laten beplakken met glasvezel en polyester, dus van de vloer (nu dus een grote douchebak) tot aan het plafond. Nu kan er geen druppel vocht meer in de muren of de vloer dringen, moet wel goed verlucht worden nu na een douche, maar zeer gemakkelijk te reinigen, geen schimmelvorming meer mogelijk ....
Extra toevoeging: Ik was ook vergeten melden dat de wanden supersterk zijn en dat je nooit meer hoeft te verven, de kleur wordt in de polyester gemengd. Volgens de boothersteller, gaat mijn badkamer veel langer meegaan dan de rest van mijn camper.
Gr Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Kroppie schreef:
di 03 sep 2019, 19:46
latten kun je op maat laten schaven bij een houthandel, niet bij de bouwmarkt, krijg je wellicht ook een betere kwaliteit dan bij de bouwmarkt.
Gezien ik een uurtje rijden van mijn camper woon wil ik alles online bestellen. Zijn er zaken waar jullie goede ervaringen mee hebben?

Een andere optie is om de vloer wat dikker te maken dan hij was en zo de standaard maten van de Hornbach te gebruiken. Dit heeft natuurlijk als resultaat dat er misschien een kleine verhoging komt achter in de camper, maar dit maakt het proces wel een stuk eenvoudiger verwacht ik. Zie ik hierbij zaken over het hoofd?

Evelynne schreef:
di 03 sep 2019, 20:06
Dag Ceaux,
bij het zien van je foto's van de vloer voelde ik weer wat ik voelde bij mijn "ontdekkingen", ik begon spontaan te wenen.
En dan was het nog niet zo erg als bij jou, Ik heb een metalen onder-structuur met een laag multiplex op.
De wakke delen had iemand ook met andere platen bedekt zoals bij jou.
Gelukkig heb ik mijn schrik al een tijdje geleden gehad. Alles wat niet rot is, voelt nu als geluk :D
Evelynne schreef:
di 03 sep 2019, 20:06
Ik heb ook alle rotte en wakke delen eruit gehaald, stukken betonplex in gepuzzeld, afgekit en behandeld en daarboven een complete nieuwe vloer van 18mm betonplex.
Heeft dit niet enorme impact op het gewicht van je camper? Zeker achter je as wil je dit toch niet te zwaar maken (er moet nog een keuken en een fietsenrek aan hangen 8-) )
Evelynne schreef:
di 03 sep 2019, 20:06
Misschien een tip: Om in de toekomst alle mogelijke vochtproblemen in de badkamer te vermijden heb ik een boot-hersteller de badkamer volledig laten beplakken met glasvezel en polyester, dus van de vloer (nu dus een grote douchebak) tot aan het plafond. Nu kan er geen druppel vocht meer in de muren of de vloer dringen, moet wel goed verlucht worden nu na een douche, maar zeer gemakkelijk te reinigen, geen schimmelvorming meer mogelijk ....
Goed idee. Ik pak het iets simpeler aan. Ik ga de douche in de camper niet terugplaatsen. Hierdoor hoop ik een hoop vochtproblemen te voorkomen. Ik wil wel nog zo'n buitendouche kastje er in maken zodat mocht de nood hoog zijn, we toch even kunnen douchen. Overigens ben ik er achter gekomen dat de vochtplekken in de vloer niet van de douche waren gekomen, maar uit een slecht geplaatst fietsenrek in de wand.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Evelynne »

CEAUX schreef:
wo 04 sep 2019, 8:43
Heeft dit niet enorme impact op het gewicht van je camper? Zeker achter je as wil je dit toch niet te zwaar maken (er moet nog een keuken en een fietsenrek aan hangen 8-) )
Goedemorgen,
Waarschijnlijk zullen die platen een invloed op het gewicht hebben, maar ik heb/had natuurlijk de luxe dat mijn camper maximaal 6.500 kg mag wegen, dus voor mij was dat gemakkelijk kiezen: betonplex en mdf (ik had nog nooit gehoord van okuma, tempex etc niet) . Ik heb de camper gewogen, niet onmiddellijk na de aankoop maar voor de "sloop" en na de heropbouw, de camper is nog niet klaar maar er komen geen zware materialen meer bij, het verschil is 650kg. Nu ook met volle 200 liter water en 100 liter diesel. Vocht in hout weegt ook.
Van een buurman heb ik de tips gekregen om alle holtes le vullen met pu schuim (stevigheid en isolerend) en enkel inox vijsjes te gebruiken, die kosten wel wat extra, maar dan hoef je niet meer te vrezen voor roest.
Geen (binnen-) douche is inderdaad nog gemakkelijker, dat klopt. Zo jammer hoe sommige (vroegere) eigenaars hun camper behandelden, maar dit schrijf ik ook nu ik een "emotionele" band heb door het vele werk. Maar toch: zo'n rek enkel aan de achterwand zal ook niet echt veilig geweest zijn denk ik. Ik ga er van uit dat elk gewicht moet steunen op het chassis.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Evelynne schreef:
CEAUX schreef:
wo 04 sep 2019, 8:43
Heeft dit niet enorme impact op het gewicht van je camper? Zeker achter je as wil je dit toch niet te zwaar maken (er moet nog een keuken en een fietsenrek aan hangen 8-) )
Van een buurman heb ik de tips gekregen om alle holtes le vullen met pu schuim (stevigheid en isolerend) en enkel inox vijsjes te gebruiken, die kosten wel wat extra, maar dan hoef je niet meer te vrezen voor roest.
Geen (binnen-) douche is inderdaad nog gemakkelijker, dat klopt. Zo jammer hoe sommige (vroegere) eigenaars hun camper behandelden, maar dit schrijf ik ook nu ik een "emotionele" band heb door het vele werk. Maar toch: zo'n rek enkel aan de achterwand zal ook niet echt veilig geweest zijn denk ik. Ik ga er van uit dat elk gewicht moet steunen op het chassis.
Gr, Evelynne
Het volspuiten met pur klinkt een stuk makkelijker dan met tempex platen te gaan werken. Heeft dit geen negatief effect op het ademen van het hout?

Voor wat betreft het fietsenrek, dit hangt voornamelijk aan het imperiaal. Al ga ik er wel een mooie balk bijmaken om de klappen op te vangen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Evelynne »

Geen idee maar mijn buurman is schrijnwerker, ik denk niet dat hij dat zou aanraden mocht dit schadelijk zijn ....

Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
isoplus
Berichten: 6333
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door isoplus »

Als hout aan een zijde kan ademen is er niets aan de hand.
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

isoplus schreef:Als hout aan een zijde kan ademen is er niets aan de hand.
Dat is mooi, dus dan kan ik dus een frame maken en dit opvullen met PUR. Dat zal ook de stevigheid positief beïnvloeden toch?

Is er ook geen issue met het hout dat tussen de PUR en het zijl gevangen zit?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door appellover »

Hout moet ademen en droog hout rot nooit.
Maar het hout uit bouwmarkt is nog lang niet teruggedroogd.
Dus NIET opsluiten,er moet voorlopig nog vocht uit .
Probeer bij ( geen grote) timmerfabriek ( kozijnenfabriek) meranti of nog beter iroko op maat te laten schaven ,even door de 4 zijdige en je hebt hardhout op maat.
Als je toch vuren moet of wil gebruiken impregneer het dan met zg conserveergrond op terpentinebasis.
En natuurlijk okume triplex ,vooral GEEN mdf ,dat is ongeschikt voor ruimte waar vocht kan komen is gewoon veredeld spaanplaat met hoge persing ,ook met exterieur mdf heb ik slechte ervaring helaas ,waardeloos.
Ook bij okume triplex en betonplex de kopse kanten goed behandelen ,kan met houtlijm maar nog beter met 2k. Vloeibare epoxy.

Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
isoplus
Berichten: 6333
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door isoplus »

Het hout moet aan een zijde kunnen ademen, onder purschuim en boven zeil dat ademt dus slecht.
Je moet met dat purschuim bij campers wel oppassen, pur zet zoals je weet uit en ziet wel kans een stukje aluminiumplaat bol te zetten.
Overigens moet de constuctiesterkte niet van het purschuim afhangen het is bedoeld om kieren en gaten op te vullen.
Plaats reactie