Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Even een tussenopmerking over die stelling rondom het volledig ontladen van een gel accu.
Doet dat nooit voor meer dan 80% en zelfs dat niet te vaak.
Doet dat nooit voor meer dan 80% en zelfs dat niet te vaak.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Dag allemaal,
Ik heb de orion 24-12 opgezocht:
- Ik vermoed dat het verschil in Ampère de snelheid van het laden beïnvloed.
- Ik vind in de eigenschappen "geen galvanische scheiding", ik had geen flauw idee wat dat betekende, wiki leert me:
Galvanische scheiding is het vermijden van elke mogelijke stroomdoorgang tussen functionele delen van elektrische systemen waartussen vermogen of signalen overgedragen moeten worden; er is geen directe geleidingsweg mogelijk. [1] Wel kan energie of informatie uitgewisseld worden op andere manieren, zoals capacitief, via inductie of elektromagnetische golven, of door optische, akoestische of mechanische middelen.
Galvanische scheiding wordt gebruikt als twee of meer elektrische circuits moeten communiceren, maar hun aarde van potentiaal kan verschillen. Het is een effectieve methode om aardlussen te voorkomen. Galvanische scheiding wordt ook gebruikt voor veiligheid, om te voorkomen dat aanrakingsgevaar bestaat met een deel van de schakeling dat verbonden is met de netspanning of een andere gevaarlijke spanning.
Een bekende toepassing is de transformator waarin de primaire stroomkring galvanisch gescheiden is van de secundaire. Dit principe kom je ook tegen in een relais waar de stuurkring galvanisch gescheiden is van de hoofdkring.
Betekent dit dat de verbinding een veiligheidsprobleem teweeg kan brengen ivm met de massa?
Moet ik op zoek naar een type mét galvanische scheiding?
24v acculader:
Neen, die heb ik (nog) niet, enkel een 12v.
Zou dit type https://www.acculaders.nl/telwin-accula ... ne-15.html bvb mijn startaccu's kunnen opladen? Koppel ik dan de plus aan de ene en de min aan de andere batterij?
Alvast bedankt voor de hulpzame, omstandige info.
Gr, Evelynne
PS: @ seth_space: ik vermoed dat mijn batterij zelfs nooit onder de 60% gaat. Tenzij ik natuurlijk ergens een week sta waar het de hele tijd bewolkt is en regent, maar dat is niet de bedoeling.
Na mijn week testverbruik gaf de meter nog steeds de volle capaciteit aan (geen professionele meter, ik heb nog ergens foto's van de meetresultaten voor, tijdens en na), het had geregend en de zon had geschenen maar constant verbruik.
@ kampo: dankjewel, hier kan ik mee aan de slag.
Ik heb de orion 24-12 opgezocht:
- Ik vermoed dat het verschil in Ampère de snelheid van het laden beïnvloed.
- Ik vind in de eigenschappen "geen galvanische scheiding", ik had geen flauw idee wat dat betekende, wiki leert me:
Galvanische scheiding is het vermijden van elke mogelijke stroomdoorgang tussen functionele delen van elektrische systemen waartussen vermogen of signalen overgedragen moeten worden; er is geen directe geleidingsweg mogelijk. [1] Wel kan energie of informatie uitgewisseld worden op andere manieren, zoals capacitief, via inductie of elektromagnetische golven, of door optische, akoestische of mechanische middelen.
Galvanische scheiding wordt gebruikt als twee of meer elektrische circuits moeten communiceren, maar hun aarde van potentiaal kan verschillen. Het is een effectieve methode om aardlussen te voorkomen. Galvanische scheiding wordt ook gebruikt voor veiligheid, om te voorkomen dat aanrakingsgevaar bestaat met een deel van de schakeling dat verbonden is met de netspanning of een andere gevaarlijke spanning.
Een bekende toepassing is de transformator waarin de primaire stroomkring galvanisch gescheiden is van de secundaire. Dit principe kom je ook tegen in een relais waar de stuurkring galvanisch gescheiden is van de hoofdkring.
Betekent dit dat de verbinding een veiligheidsprobleem teweeg kan brengen ivm met de massa?
Moet ik op zoek naar een type mét galvanische scheiding?
24v acculader:
Neen, die heb ik (nog) niet, enkel een 12v.
Zou dit type https://www.acculaders.nl/telwin-accula ... ne-15.html bvb mijn startaccu's kunnen opladen? Koppel ik dan de plus aan de ene en de min aan de andere batterij?
Alvast bedankt voor de hulpzame, omstandige info.
Gr, Evelynne
PS: @ seth_space: ik vermoed dat mijn batterij zelfs nooit onder de 60% gaat. Tenzij ik natuurlijk ergens een week sta waar het de hele tijd bewolkt is en regent, maar dat is niet de bedoeling.
Na mijn week testverbruik gaf de meter nog steeds de volle capaciteit aan (geen professionele meter, ik heb nog ergens foto's van de meetresultaten voor, tijdens en na), het had geregend en de zon had geschenen maar constant verbruik.
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
@ Kampo: Dag Kampo, ik heb mijn koplampen en mistlampen geopend. Op de mistlampen staat een 12v en 24v notering, H3 12v 55w 24v 70w, op de koplampen staat er behalve H4 niets.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Laat ze 'branden' neem een multimeter en meet de spanning
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Ik bedacht net nadat ik op "versturen" gedrukt had hetzelfde als wat sky2000 schreef.
Mijn excuses, waar waren mijn gedachten.
Ik meet 18,75 (motor stond wel af) dus dan zal het wel 24v zijn?
Gr, Evelynne
Mijn excuses, waar waren mijn gedachten.
Ik meet 18,75 (motor stond wel af) dus dan zal het wel 24v zijn?
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Goed dat je het gemeten hebt.
Maar sorry met dat antwoord kunnen we niets.
18v koplampen bestaan niet.
Ook koplampen waar zowel 12 als 24V opstaat ken ik niet.
Je zal nog eens moeten kijken/meten ...
Maar voor de rest bewonder ik je uitzoekvermogen
Maar sorry met dat antwoord kunnen we niets.
18v koplampen bestaan niet.
Ook koplampen waar zowel 12 als 24V opstaat ken ik niet.
Je zal nog eens moeten kijken/meten ...
Maar voor de rest bewonder ik je uitzoekvermogen
Groeten Kampo
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
@ kampo: dank je voor je reactie, hoe moet ik dan meten? ik heb eerst mijn meter getest de HH-accu (13.75), daarna op de aansluiting van 12v ledverlichting (idem) en daarna met dezelfde instellen de lampen gaan meten.
Ter info foto met 12v en 24v aanduiding
Gr, Evelynne
Ter info foto met 12v en 24v aanduiding
Gr, Evelynne
- Bijlagen
-
- 24v en 12v
- 2019-09-02 18.22.18 kl.jpg (149.07 KiB) 407 keer bekeken
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
-
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
- Locatie: Zeist
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Begin met meten op de startaccus. Dan meten bij de koplampen. Daarna met draaiende motor. Mss 1 van beide accus kapot. Succes
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Uhhh dat is toch de achterkant van de koplampEvelynne schreef:@ kampo: dank je voor je reactie, hoe moet ik dan meten? ik heb eerst mijn meter getest de HH-accu (13.75), daarna op de aansluiting van 12v ledverlichting (idem) en daarna met dezelfde instellen de lampen gaan meten.
Ter info foto met 12v en 24v aanduiding
Gr, Evelynne
Dan mag er een H3 in 12volt 55 watt of een 24 volt 70 watt
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Evelynne, je moet dus even het lampje uit de fitting halen en op het lampje zelf kijken.
Wat je nu laat zien is een aanwijzing van de fabrikant welke lampen in deze unit te plaatsen zijn.
Dat zegt dus niets over de op jouw verlichting gevoerde spanning.
Eenvoudiger is de motor te starten, de verlichting in te schakelen en dan even te meten bij de lampen net waar je er maar bij kunt.
Als je zegt 18 en nog wat volt is het 24 maar had je de motor niet lopen of een slecht meetcontact, dus de overnieuw
Wat je nu laat zien is een aanwijzing van de fabrikant welke lampen in deze unit te plaatsen zijn.
Dat zegt dus niets over de op jouw verlichting gevoerde spanning.
Eenvoudiger is de motor te starten, de verlichting in te schakelen en dan even te meten bij de lampen net waar je er maar bij kunt.
Als je zegt 18 en nog wat volt is het 24 maar had je de motor niet lopen of een slecht meetcontact, dus de overnieuw
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Dag allemaal,
bedankt voor de reacties.
Ik heb zonet de lampjes bekeken, daar staat niets (meer) op, indien er iets opstond is dat vergaan.
De meting heb ik nu opnieuw uitgevoerd met draaiende motor en nu meet ik 19.75v, de motor draait natuurlijk in vrij (rallenti, ik kan moeilijk rijden en meten) waarschijnlijk is de voltage hoger in hogere toeren.
Gr, Evelynne
bedankt voor de reacties.
Ik heb zonet de lampjes bekeken, daar staat niets (meer) op, indien er iets opstond is dat vergaan.
De meting heb ik nu opnieuw uitgevoerd met draaiende motor en nu meet ik 19.75v, de motor draait natuurlijk in vrij (rallenti, ik kan moeilijk rijden en meten) waarschijnlijk is de voltage hoger in hogere toeren.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Ik ben geen specialist op 24V gebied, maar 19,75 volt lijkt me toch echt wel te weinig. Zou op z’n minst 24V moeten zijn, en met draaiende motor, licht verhoogd toeren stationair, zo’n 28V. Wat meet je op de startaccu(combibatie) zelf?
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Het meetresultaat was identiek.
Ben ik blij dat ik dat ook gemeten heb, ik dacht wel dat die vraag zou komen.
Ben ik blij dat ik dat ook gemeten heb, ik dacht wel dat die vraag zou komen.
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Dan heb je denk ik een probleem, mits de meter goed aangeeft.