Afschrijvingspercentage camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door iSonic »

Is het zo moeilijk? Ik niet nee maar er zijn zat mensen die dat wel doen. Normaalste zaak van de wereld en je leert het ook op school. Mensen in de schuld sanering wordt het ook geleerd. Het is ook de enige manier om echt inzicht te krijgen in wat iets precies kost. Nogmaals: dat jij het niet doet en wil: prima. Maar laat mensen die het wel doen ook in hun waarde.

En zoals al in eerdere discussies genoemd: je camper wordt steeds minder waard. Je kan het negeren, goed vinden, ontkennen of onzin noemen het is geld wat je aan het einde van de rit kwijt bent en het zijn dus kosten die je hebt. Sterker nog voor auto's en campers is het een van de grootste posten zeker als je nieuw koopt.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door seth_space »

De meeste mensen creëren een potje om zaken uit te kunnen vervangen. Zakelijk noem je dat een reservering.
Afhankelijk van op welke termijn je iets wilt vervangen reserveer je geld. Afschrijven is de handreiking voor het creëren van een rn potje.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door kampo »

In het verleden had ik hier al eens mijn eigen gemaakte tabel gezet.
Je kan er veel kanten mee uit en je kan hem voor je eigen geval interpreteren.

Het is een probleem dat je dan altijd reacties krijgt van mensen die zich daar niet kunnen in vinden.
De klassieker is de reactie van diegene die zijn camper duurder verkoopt als hij hem betaald heeft.
Waarbij die er niet bij verteld dat zo iets ongebruikelijk is.

Bovendien moet je er rekening mee houden dat oude voertuigen in Nederland iets meer waard zijn.
De vraag naar oudere campers is groter als in de rest van de EU. Door de unieke BPM situatie.


Afbeelding
Groeten Kampo
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door jepebe »

Afschrijven is de jaarlijkse waardedaling (of maandelijks, wekelijks,. kwartaaldelijks (mooi woord!)...) als kostenpost opnemen op de winst- en verliesrekening. Een bedrijf dat een vrachtauto aanschaft voor een miljoen zal proberen te bepalen hoeveel de vrachtauto in waarde daalt in een bepaalde periode. Dit wordt dan als kostenpost opgevoerd, om uiteindelijk het sommetje opbrengsten - kosten = nettowinst te maken.

IN het dagelijks taalgebruik wordt afschrijven ook gebruikt. JE auto daalt in waarde, je moet erop afschrijven, etc. Dat is niet in overeenstemming met de afschrijvingen die een bedrijf doet, omdat je als particulier geen winst-en verliesrekening opstelt, en ook geen winst of verlies maakt volgens de fiscus.

Eigenlijk wordt dus de waardedaling gevraagd door de topicstarter. Die is pas te bepalen als je precies weet welk merk camper, welke accessoires, etc. Dan zou je moten gaan kijken anar vergelijkbare campers, voor welke bedragen die na een, twee, drie etc jaar worden verkocht. Dan kun je de jaarlijkse afschrijving bepalen.

Afschrijven gebeurt soms lineair (elk jaar een vast bedrag) soms procentueel (elk jaar een percentage van de aanschafwaarde) en soms op andere manieren.

Zoals Aloys al feilloos aantoonde kun je niet zomaar elk jaar met een vast bedrag gaan rekenen. Bij auto's zul je in het begin forse afschrijvingen hebben en later steeds minder per jaar.

Op camperverzekerd.nl staat dit stukkie:

Afschrijving

Een camper heeft zoals elke motorrijtuig afschrijving. Afschrijving oftewel waardevermindering is een bedrag wat wordt vastgesteld aan de hand van gebruik, leeftijd en de staat van de camper. Doorgaans geldt, hoe nieuwer of duurder de camper, hoe hoger de afschrijving. Bij nieuwe campers kan er in de eerste jaren zelfs een afschrijving van € 10.000,- of meer per jaar zijn.

Bij oudere campers is de afschrijving veel minder of bijna nihil. Klassieke campers, zeldzame objecten of campers in concoursstaat, bijvoorbeeld een goed gerestaureerde en onderhouden Volkswagen T1 camper, heeft eigenlijk geen afschrijving en kan in sommige gevallen zelfs meer waard worden in de loop van tijd. Afschrijving is dus per camper verschillend en afhankelijk van het merk, type, de staat en het bouwjaar. Afschrijving varieert daarom gemiddeld genomen tussen de € 0,- en € 10.000,- per jaar.

Afschrijving is bij nieuwere campers (naast de brandstofkosten) een van de hoogste jaarlijkse kostenposten.

Koopt u een oudere camper dan kunt u flink besparen vanwege de veel lagere afschrijving. Houdt u er bij een oudere camper wel weer rekening mee dat de kans op gebreken groter is waardoor u ook meer kosten kwijt kunt zijn aan reparaties en onderhoud.


Daar heb je het al: reken met een bedrag van ongeveer 0 tot 10.000 euro. De vraag is niet te beantwoorden. Ik denk dat je het aan een verzekeraar moet vragen of moet gaan doen wat wij doen als we een camper gaan kopen (of verkopen!):

Geef op marktplaats of ander verkoopsites merk en type, jaartal en kilometerstand in. Maak een lijstje. Zo bepaal je ongeveer de waarde van je camper. Jouw aanschafdwaarde min die waarde is de afschrijving. Doe dit, als je het graag vooraf allemaal wil berekenen als volgt:

Nieuwwaarde
Waarde vglbare campers na 1, na 2, na 3 jaar etc. Daarmee vind je de jaarlijkse afschrijving. Dit lukt natuurlijk niet bij een nieuwe camper. Dan zou je het kunnen doen voor een model van drie jaar geleden. Het blijft een beetje koffiedik kijken: Bij een stevige economische recessie kelderen de prijzen op de tweedehandsmarkt. Bij negatieve publiciteit over een bepaald merk daalt de prijs ook (fordmotoren als voorbeeld)


(Bedrijven doen dan inhaalafschrijvingen of halen een deel van de extra waardedaling uit gevormde reserves, maar dat wil je denk ik niet weten)
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door seth_space »

Een percentage niet willen gebruiken, maar wel rl een bedrag.
Dat is onzinnig. De daling is gerelateerd aan de aanschafwaarde. Op een heel dure camper zul je een hoog bedrag afschrijven. Een camper van 2,5 ton ga je met 10k niet redden.
Kampo, geeft een aardige indicatieve tabel.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door hwendt »

Wat gebruiken we weer een hoop dure woorden. Allemaal gebaseerd op het zakelijke gebruik met boekhoudkundige kennis en vaardigheden hoor ik roepen. BTW rente afschrijvingen jaarlijkse kosten , ik zou geen tijd meer kunnen vrij maken om gewoon in te stappen en weg te rijden.
Ja een camper gaat in de eerste 4 jaar het snelst in waarde dalen. Dan komen er een paar jaar waarin de daling minder word en als je camper 12 jaar oud is blijft de prijs voor lange tijd ongeveer gelijk.
Na 6 campers gehad te hebben in 20 jaar waarbij de tijd dat de campers had van een een 6 jaar tot een 2 jaar ,telkens tegen een hoger bedrag verkocht dan dat ik er voor betaald heb,
Het hangt van de staat van onderhoud af, van het gebruik en van de kilometers die er mee gereden zijn. Kilometers die je van een importcamper al bijna niet KAN weten.
Waar hangt het nog meer van af. U zoekt een camper met een indeling die u leuk vindt economisch vindt of er kunnen meerder passagiers mee zoals kinderen, dan zijn de bedragen die U er voor over heb ook niet te berekenen en of in hokjes te plaatsen. Of als u er in wilt blijven wonen zoekt u een geheel andere camper dan dat u naar Meppel; rijdt en daar 6 maanden p een camping gaat staan.
Deze vragen kun je NIET mee namen met de vraag hoeveel zakt deze camper per jaar. Als het groen tussen de naden ziet zal hij een andere waarde hebben bij verkoop dan een mooie glimmende camper die 3 keer per jaar naar een reinigings en poetsbedrijf gaat.
Er zijn dus vele argumenten die uiteindelijk de prijs bepalen.

Kijk op marktplaats en vul de gegevens in van UW voertuig en zoek naar het zelfde merk en kijk dan naar de vraagprijs. Dit doet een handelaar meestal ook. Soms waar u bij zit zodat hij een indicatie heeft van de waarde. Maar die waarde is ZIJN waarde. Immers als hij de camper inkoopt voor 30.000 dan is het eerste verlies al direct de BTW die hij bij verkoop er bij moet tellen, dan zijn winst gebaseerd op zijn onkosten en dam kost deze camper hem al snel 37.000 euro en dan moet hij nog verkopen.
HIJ heeft de zakelijke kant nodig maar u als particulier dus totaal niet.|
Bij verkoop aan een particulier heeft u dat niet en kunt u zonder BTW onderhandelen. Daarom willen de meeste handelaren liever niet inruilen omdat ze er zoveel kosten bij moeten tellen voor de verkoop.

Dan zijn dat de momenten dat u met uw camper bij die handelaar komt. Hij zal dus een stuk onder de marktwaarde willen inkopen wetende wat zijn kosten worden.

Al deze zaken mee nemende bij u vraag is er maar 1 redelijke mogelijkheid.
Zoek op marktplaats, Mobile.DE, Mobile. BE internet campers te koop en kijk naar de camper die U heb met het zelfde bouwjaar. DAN pas weet u wat uw camper zakt

U kunt kopen naar wat u uit kan geven, U weet wat u over moet houden om nog al uw kosten te kunnen betalen. Nou dat is 10 minuten werk. Immers als u een camper heb en u komt maandelijks 500 euro te kort dan is er iets niet goed. Hoef je echt geen boekhouder voor te zijn.
Vertrouw dus niet op semi kenners en handelsverhalen zoek het zelf op. Dat is betrouwbaarder dan dat wij dat gaan doen.

Hugo :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door willemzon »

Kilometers die je van een importcamper al bijna niet KAN weten.

Hallo Hugo,
Deze opmerking vindt ik te kort door de bocht.
Ik heb nu mijn vierde import camper, met complete onderhoudshistorie, en km standen.
Dus die vlieger gaat niet altijd op.
Groeten Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door javanes »

Waardevermindering nieuwe kampeerauto's volgens Promobil:
1ste jaar 20%
2de jaar 12%
volgende jaren 8%
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Jan Hester
Berichten: 10864
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:09
Locatie: Amsterdam

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door Jan Hester »

kortom, het kost klauwen geld , maar het geeft ook veel levensvreugde . Dus als je het geld hebt......geniet er dan van
Jan Hester Amsterdam
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door AadenAnke »

Al die tabellen wat heb je eraan komt uit de tabel dat de camper nog 50.000 waard moet zijn leuk om te weten maar wat je ervoor krijgt is toch veel belangrijker?
Toen wij vorig jaar de camper nieuw kochten ben ik er vanuit gegaan dat ik er 20 jaar mee doe. De restwaarde zal dan wel bepaald worden door de spreekwoordelijke gek. Dus kost hij aan afschrijving per jaar zeg 3.500 als ik hem morgen weg doe verlies ik minsten 15.000 dus niet echt goed maar wel een realistisch beeld. Afschrijving een rekensom als je bij aanschaf al weet dan gaat hij weer weg dan kost hij zoveel en die kost prijs is dan bepalend voor de keus. Wat je echt moet afschrijven is pas bekend als je hem verkocht heb. Wil je een waarde bepaling van wat hij nu waard is heb je niets aan tabellen. Dus langs bedrijven ik overdenk iets anders te kopen maar voor de bepaling van mijn budget wil ik weten wat krijg ik voor deze terug. Naar een stuk of 3 bezoekjes krijg je wel een idee of het mee of tegen valt. Ik heb het idee dat het behoorlijk wat zal afwijken van alle tabellen.
Goed verkoop?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door hathi »

Nog nooit aan afschrijving gedacht,het meeste van mijn bezit stijgt juist in prijs,dus bijschrijving..zo ook de Camper na 35 jaar
Hans
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door jepebe »

Zou je een verzekeraar kunnen bellen die dagwaardes uitkeert, en dan vragen hoeveel bij total loss de waarde is na 1,2,3 jaar etc? Dan heb je de afschrijving.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door Bas vd laar »

Zou je een verzekeraar kunnen bellen die dagwaardes uitkeert, en dan vragen hoeveel bij total loss de waarde is na 1,2,3 jaar etc? Dan heb je de afschrijving
De verzekeringswaarde is vaak iets totaal anders dan de marktwaarde, dus dat is geen goed uitgangspunt.
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door Premiumliner »

Ach... er zit iemand op dit topic die eerder in een ander topic iets schreef over campers die langer als 3 weken te koop staan op mp daar is iets mee. Diezelfde persoon heeft eerst zijn camper langer dan 2 maanden op mp te staan gehad en daarna nog eens een tijd bij een 2de hands autodealer. De vraagprijs was inmiddels met 3000 euro gedaald. Dat wel! Als ik dan vervolgens iets lees als dat diezelfde iemand steeds zijn campers verkoopt met winst dan weet ik voldoende.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Plaats reactie