Afschrijvingspercentage camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
cornelispossible

Afschrijvingspercentage camper



Bericht door cornelispossible »

Wij zijn van plan om een neuwe camper aan te schaffen.
Onze camper is nu vier jaar oud.

Welk percentage moet ik hanteren voor de afschrijving van de camper.
en
Welk percentage voor extra aangebrachte zaken zoals:
- schotel
- luifel
-navigatiesysteem
-generator
-lpg installatie
-luchtvering

Alvast bedankt voor de te nemen moeite
Gr Cor
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude



Bericht door Jeetje »

Dat is niet zo gemakkelijk te beantwoorden! Het afschrijvingspercentage is van een heleboel factoren afhankelijk...
... it's better to burn out, than to fade away...
kema
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 17:21
Locatie: prinsenbeek



Bericht door kema »

Een richtlijn is, dat een camper na 6 jaar nog de helft waard is van de koopprijs.

Groetjes,
Kema
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

kema schreef:Een richtlijn is, dat een camper na 6 jaar nog de helft waard is van de koopprijs.

Groetjes,
Kema
Dit is wel afhankelijk van het merk. Vraag en aanbod spelen natuurlijk mee. Wanneer je b.v. bij een Hymer kijkt verschilt dit erg t.o.v. b.v. een Chausson. Verder zit er ook nog een prijsverschil in particulieren prijs of inruilprijs bij een dealer.......
Mijn ervaring is dat later aangebrachte assesoires niet dat opbrengen wat zou moeten. Het levert soms nauwelijks een prijs verhoging op.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

hoe goed kun je zelf onderhandelen dat maakt ook nog wel wat uit
en wat koop je terug
pak je er een van rond de €40.000 krijg je echt niet zoveel als wanneer je er een van €95.000 koopt
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Een keer een lijstje gehad van Ed, eerste 6 jaar 50% weg en daarna 10% eraf per jaar. Bij accessoires voor elk jaar 10%. Dit schijnt bij veel camper bedrijven gehanteerd te worden.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
caolineenwillem
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:08

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door caolineenwillem »

Ik plaats mijn vraag naar onder dit kopje, omdat het daar toch het beste past.
Wij overwegen onze camper van 3,5 jaar oud in te ruilen en daarvoor ben ik op zoek naar gebruikelijke (jaarlijkse) afschrijvingspercentages.
In de discussie zie ik veel algemeenheden en ongetwijfeld goedbedoelde adviezen, maar het gaat me echt om jaarlijkse percentages, de 'plussen en minnen' (merk, nieuwprijs, onderhoud, accessoires, kmstand etc.) zet ik er zelf wel bij...

* Ik zie reacties die uitgaan van een vast percentage per jaar (van de aanschafwaarde- dat doet geen recht aan de 'dure' kop, dan wel de boekwaarde - komt iets meer tegemoet aan een hogere afschrijving in het begin), maar dat lijkt me niet reëel, omdat de afschrijving de eerste jaren (veel) hoger zal liggen.
* Een andere reactie schrijft 50% in de eerste vijf jaar af, gevolgd door jaarlijkse afschrijvingen in een lager tempo. Maar dat is een reactie uit 2006 en 3,5 of 5 jaar maakt waarschijnlijk vel verschil.

Wie maakt mij wijzer?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door Kroppie »

weet je wat je huidige camper nieuw gekost heeft?, rij naar een dealer/zoek een koper, en vraag/kijk wat ie er voor geeft, verschil is de afschrijving.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re:



Bericht door Aloys »

MonRoe schreef:
vr 25 aug 2006, 23:44
Een keer een lijstje gehad van Ed, eerste 6 jaar 50% weg en daarna 10% eraf per jaar. Bij accessoires voor elk jaar 10%. Dit schijnt bij veel camper bedrijven gehanteerd te worden.
Dus na 6 jaar is er nog 50% over, daar gaat dan 10% per jaar af...
6 jaar = 50%
7 jaar = 45%
8 jaar = 40,5%
9 jaar = 36,45%
10 jaar = 32,805%
enz.

Ik denk niet dat er wordt bedoeld dat er na 10 jaar nog 100 - (50 + 10 + 10 + 10 +10) = 10% van de waarde over is?
Want ik wil best € 6.000 betalen voor een 10 jaar oud VW-busje van nieuw € 60.000... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door Bas vd laar »

Je vraagt toch ook niet wat schrijft een auto af in 4 jaar?
Dat is veel te algemeen, kleine auto's zijn veel waardevaster en dan zitten er ook nog hele grote verschillen tussen het ene of andere merk.
Kijk waar een dezelfde camper voor te koop staat, probeer dat aan inruil te krijgen.
De marge op de nieuwe camper ken je ook niet, hoeveel wil en kan de verkoper daarvan wegspelen, geen idee.
Tussen de een of de andere dealer kan zomaar 10.000 euro verschil zitten.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door Cee Pee »

Afschrijven is iets bedrijfsmatigs, bij een camper gaat het om heel andere zaken.
Wat wil jij terug voor jou camper en wat heb je over voor die beoogde camper.
Als je daar een goed gevoel bij hebt kun je een zaak hebben en anders op naar de volgende.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door Aloys »

Zullen we het wel gezellig houden? :-?

Ik heb hier even ingegrepen, het liep wat uit de hand. On-topic maar weer...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door iSonic »

Cee Pee schreef:
zo 01 sep 2019, 20:30
Afschrijven is iets bedrijfsmatigs, bij een camper gaat het om heel andere zaken.
Wat wil jij terug voor jou camper en wat heb je over voor die beoogde camper.
Als je daar een goed gevoel bij hebt kun je een zaak hebben en anders op naar de volgende.
Afschrijving is niet bedrijfsmatig. Bedrijven doen dat om de kosten bij te houden net als particulieren dat kunnen doen. Dat jij het niet wil weten en bijhouden is jou keuze. Dring jou keuze aub niet bij andere op door consequent te blijven roepen dat het bedrijfsmatig is. Dat is gewoon pertinent niet waar. Jij mag het geheel op gevoel doen andere maken lijstjes en rekenen alles uit. Mensen zijn verschillend.
Laatst gewijzigd door iSonic op zo 01 sep 2019, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Afschrijvingspercentage camper



Bericht door Cee Pee »

Dat is jou mening en dring die mij effe niet op maar volgens mij wordt er voor een huishouden geen boekhouding gevoerd dus waar wil je dan iets op afschrijven
Of heb jij de camper op de balans staan?
Laatst gewijzigd door Cee Pee op zo 01 sep 2019, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie