Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Mooi plaatje! Veel plezier met testen!
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper



Bericht door WoutvanAken »

Gezellige camperplaats Marja en Sjaak... :-B
Wout.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper



Bericht door marjasjaak »

Dit was in Klein Tibet in Castle del Monte. Toen we kwamen stonden er meer campers. Maar die gingen weg. (wilden niet naast zelfbouw staan :lol3: ) Later in de avond was er een soort project X party op de andere camperparking. Opeens was het druk :hug: naast ons.
Gebruikersavatar
petrosolandos
Berichten: 60
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10

Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper



Bericht door petrosolandos »

Prachtig jullie verhaal. Ik ben nog op zoek naar een mooie bus. Maar wat ik van jullie geleerd heb is: koop een maximale grootte en een lekkere 3.0 cc motor. Ik ben benieuwd hoe jullie verder gaan. Welk bouwjaar en hoeveel kms op de klok hebben jullie? Mijn oog valt op een Renault Master 2010 met 100.000 km op de klok. Kost 10.000 euro. Ik volg jullie bouwproces om er wat van te leren. mvg Peter.
Altijd op reis, ook als ik slaap.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper



Bericht door marjasjaak »

@Peter, onze Ducato is van 2016 op de teller stond 80000 km. We hebben gekozen voor een jonge bus ivm mileuzones diesel enz.. het is wel een euro 5 diesel. Maar nog schoon genoeg. Nadeel is wel dat de bpm hoog is. En deze bus had een 3.0 td 180 pk, na jaren met een 1.9td 84pk camper waren we toe aan iets meer power. Met import moet je oppassen met de kilometer standen. Bij een buitenlandse dealer onderhouden bus kan je de km historie wel geloven. Voor jezelf moet je afwegen, of je veel tijd en geld in de ombouw gaat steken. Is de bestelbus dat waard. Reken wel op een jaar bouwtijd, als je het leuk doet. Maar 4 kratten bier (eerst opdrinken) een plaat hout met matras kan ook. :lol3: succes met kiezen.
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper



Bericht door simple simon »

Een mooie bus is minder belangrijk dan een goede bus, je werkt namelijk zo lang aan zo'n auto met hart en ziel en stopt er meer geld in dan je nu denkt dat je er niet aan moet denken dat de wagen met 5 tot 10 jaar slooprijk is, ik heb tijdens het zoeken/kopen alleen gekeken bij bonafide bedrijven in dorpen om ons heen die er bij wijze van spreken al een leven lang zitten, waarom?, die hebben veel te verliezen en in de stad voor jou 10 anderen, ook heb ik aangegeven aan de garagisten ( dus geen handelaren ) wat ik van plan was en dat ik liever hoor dat de bus niet zo goed is en dat ik wacht op beter voor wellicht iets meer geld, een goed contact leggen met die mensen in dus van belang
Geduld in deze is erg belangrijk want je koopt deze wagen niet voor een paar jaartjes spullen van a naar b brengen.
E.e.a klinkt wellicht wat cru allemaal maar het is van wezenlijk belang!

succes!

André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper



Bericht door marjasjaak »

Andre klopt als een (bestel)bus. Onze bus komt bij een Fiat dealer vandaan. We kregen ook garantie van een aantal maanden. We waren iets duurder uit, dan bij de handelaren. Wij hebben de afgelopen 8 maanden iedere vrije minuut in de ombouw gestoken. En we willen er nog heel wat jaren in rondrijden..
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper



Bericht door herbybg »

Als je bij een warme zomerse dag, je drinkwatertank vult, heb je dan na een paar uur geen condens op de tank, die eraf loopt en in de bodem trekt? :bang:
Ik had dit probleem bij mijn T4...
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper



Bericht door marjasjaak »

Herby, nee we hebben geen condens op de tank met 104 liter inhoud. Nou vullen we meestal tot 3/4, in de praktijk blijkt nu dat de tank wel iets kleiner had kunnen zijn. :wink:
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper



Bericht door marjasjaak »

Na een testrit door Zuid Italië, over zeer slechte wegen zijn we tevreden over het bouw resultaat.
Onderweg wat kleine dingen moeten repareren/aanpassen (los draadje ed. :wtf: ) maar dat waren klusjes van een kwartier.
Wat interieur betreft het verlijmde plafond en alle meubels zijn blijven staan. Ondanks dat we soms over wegen reden die de naam weg niet waard waren. Maar gelukkig zijn we nog niet klaar met bouwen.
Er komt nog een raam in de schuifdeur, de achterdeuren isoleren en misschien 2 ramen in.
De bak boven de kabine afwerken en de afwerklijsten kabine naar laadruimte. Kortom we hebben nog een paar maandjes werk.

20191008_150319.jpg
20191008_150319.jpg (145.58 KiB) 1807 keer bekeken
Op de eerste bladzijde staat nu een overzicht van de gebruikte materialen (naar voorbeeld van JTG :thumbup: )
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper



Bericht door CamperMike »

marjasjaak schreef:
20190310_160734.jpg
We zijn begonnen met het isoleren van "ons" laatste vak achter de bestuurdersstoel. Als archeologen over heel wat jaar de bus slopen komen ze deze Picassos tegen. :-B Ook hebben we een toilet gekocht bij een watersportwinkel. Een Johnson Aqua Compact met versnijdingspomp, die we aansluiten op de blackwater tank onder de bus. Geen gezeul met Porta Potti's. Na paar keer een camper gehuurd te hebben in Canada beviel dit systeem ons heel goed.
Goedemorgen, echt al 10x jullie levenswerk zitten lezen en telkens weer haal ik er zaken uit, heel gaaf en dank dat je ook op mijn draadje hebt gereageerd erg fijn. Wat betreft de wc die jij beschrijft (met vermaler), (ook) totaal geen ervaring mee. Maar sluit je deze dan gewoon aan op de vuilwatertank en leeg je die gewoon op de daarvoor aangewezen plaatsen? Ik heb ook mijn vorige camper vaak geleegd maar zat er nog wel eens naast en dan was alles eromheen nat. Als ik nu bedenk dat de wc inhoud er ook inzit lijkt me dat wat lastiger ))) Hebben jullie hier al ervaring mee opgedaan en zou je die willen delen?
Groetjes Mike en Angelique


Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk

Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper



Bericht door marjasjaak »

Hallo Mike en Angelique,
We hebben inmiddels 2 maanden gebruik gemaakt van de vermaler toilet en het bevalt erg goed. Wij gooien toiletpapier NIET in de wc, maar in een kleine afvalemmer die we elke dag legen. Het lozen gaat ook prima, inderdaad rechtstreeks in de grijswatertank. We gebruiken geen chemicaliën, dus er komt niets verkeerds in de put.
De uitloop zit bij ons helemaal aan de zijkant, dus we kunnen altijd goed zien waar het terecht komt. De vermaler vermaalt goed, dus het is alleen maar vloeistof. Binnen ruiken we niks, dankzij een zwanenhals in de afvoer.
Groet, Marja en Sjaak
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper



Bericht door simple simon »

hoi allen
maar tijdens het rijden klotst je (buik)inhoud wel alle kanten in de grijze tank dus bedenk dat de afvaltank van binnen een vieze bedoening wordt ondanks af en toe doorspoelen denk ik, :eh:
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper



Bericht door Kroppie »

erg schoon zal die binnenkant op een andere manier ook niet zijn, waar men zich druk om kan maken, beetje meer of minder vuil/schoon van de binnenkant van een afvaltank.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie