Beveiligen: met alarm of GPS-tracker?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Beveiligen: met alarm of GPS-tracker?



Bericht door Evelynne »

Dag allemaal,
Deze morgen heb ik wat oudere berichten op het forum gelezen, vooral dan ervaringen met soortgelijke campers.
Nu kwam ik wel een boel onheilspellende berichten tegen over diefstal en inbraak, mijn type camper zou nogal gegeerd zijn (voor export naar Afrika).
Ik vermoed eigenlijk dat elke camper wel gegeerd is door bepaalde mensen, soit.
Bij overname zat in de camper een draadloos alarmsysteem ingebouwd, bewegingsdetectors op batterijen (aan alle ramen en aan de deur) en een module met cijfertoetsen met een sirene. Het lijkt me zeker geen professionele installatie, maar ik denk dat het wel zijn diensten kan bewijzen als afschrikking. Ik heb die allemaal netjes gedemonteerd.
Nu kom ik op het punt dat ik deze terug kan plaatsen, maar voor ik dat doe wou ik wel eens weten wat jullie allemaal als beveiliging gebruiken en waar ik op moet letten. Ik las ook over gps-trackers, google toont me er tientallen die allemaal zelfverklaard de beste zijn, de ene met abonnement, de ander zonder...
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hebben jullie dit eigenlijk? Ooit al in de praktijk nodig geweest?
Ik ben geen overdreven angsthaas maar ik wil mijn campertje en mijn spullen wel beschermen tegen ongenode gasten én ik wil 'm zeker niet kwijt.
Alvast bedankt, gr, Evelynne

PS: op de startaccu zit zo'n batterijsleutel, neem je die altijd mee of ... hebben dieven die gewoon ook op zak?
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1790
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Beveiligen? met Alarm? met GPS-Tracker?



Bericht door doov »

Ik doe het met een Bearlock.
En dan nog alleen omdat het moet van de verzekering.

Ik geloof niet zo in welke beveiliging dan ook.
En ik ben niet bang uitgevallen, dat scheelt natuurlijk ook.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Beveiligen? met Alarm? met GPS-Tracker?



Bericht door jielus »

Mijn vrouw zit altijd in de camper, werkt uitstekend, ook met een lege accu!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Beveiligen? met Alarm? met GPS-Tracker?



Bericht door Bas vd laar »

Als jij een Mercedesbusje hebt dan zou ik hier zeker een GPS tracker in zetten.
Deze dieven krijgen een maar een paar euro voor de diefstal, ze worden gestolen en dan vaak ergens even geparkeerd ( daarom worden ze ook redelijk vaak teruggevonden ) Deze jongens zijn geen hi-tech dieven met allerlei apparatuur om trackers e.d. op te sporen, het moet makkelijk en snel gaan.
Een bearlock is voor veel dieven geen probleem heb ik wel eens gehoord.
Je kunt er ook verschillende systemen op zetten: Startonderbreker, Bearlock ( of ander slot ) en een tracker, dan zit je goed.

Wat voor een camper heb je eigenlijk?
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31857
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Beveiligen? met Alarm? met GPS-Tracker?



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Beveiligen? met Alarm? met GPS-Tracker?



Bericht door Evelynne »

Ik kan toch niet steeds bij de camper blijven?
Of moet ik dan om veiligheidsredenen de camper op een camping zetten? pfft geen goed plan.
@Jielus: Doe je dan geen uitstapjes (samen), musea, strand ... Ik kan me moeilijk voorstellen dat je je camper in de stad kan parkeren, en op de parking nabij de stad zullen de parkeerplaatsen allemaal te klein zijn. Mss moet jouw vrouw dan mee als bewakingsagente :-)
@ Bas: MB L608D (zie onderschrift)
Welke GPS-Tracker moet ik dan kopen? Graag aanbevelingen uit eigen ervaring.
gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Beveiligen: met alarm of GPS-tracker?



Bericht door zwerf-busje »

Bij ons:
- Bearlock
- Heosafe sloten op de voordeuren
- en GPS tracker

Qua GPS tracker heb ik deze:
https://www.gps-partner.nl/gps-tracker-globaltrace-g260

Zit een heel kabelboom bij met allerlei functies die je remote kan bedienen.
Ik heb alleen de plus en min kabel aangesloten, dat is genoeg voor het verzenden van de GPS positie.

Werkwijze:
Je belt naar de tracker met je mobiel, en hij stuurt een SMSje met google maps link terug naar je mobiel.
Is ook wel handig als je de weg naar je camper terug wil vinden.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Beveiligen: met alarm of GPS-tracker?



Bericht door Zadowolony »

Ik had de hele riedel aangeschaft : mobeye, gps tracker, bearlock . (Ook nog wifiversterker, maar dat heeft hier niets mee te maken)
Uiteindelijk alleen de bearlock zit erin, de rest teveel gedoe. Hebben een getrainde Mechelse herder bij ons met zijn foto op de buitenkant Afbeelding
Hopelijk helpt dat om af te schrikken Afbeelding
Verder een goede verzekering.

Overigens thuis wel uitgebreide beveiliging, plus camera’s en videobel, allemaal via iPhone te bekijken en aan te sturen.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Beveiligen: met alarm of GPS-tracker?



Bericht door Evelynne »

Alvast bedankt,
wat extra info:
- op de deur van het woongedeelte zitten 2 sloten van nemef (1 in bovenstuk en 1 in onderstuk) met dezelfde speciale sleutel (lange sleutel in kruisvorm), in de scharnierzijde van de deurtjes zit een metalen staaf die in een gat in de omlijsting past. Op de de binnenzijde zitten 2 nog 2 zware grendels.
- op de binnenzijde van de portieren zijn ook grendels gelast, die uitschuiven over de deursteun.

@ Zadowolony: Duidelijk, ik zal dus Zoë op de buitenkant plakken ;-) Ik ben trouwens van plan om op de voor-, achter- en bovenkant een Mr.BenZzz-sticker te kleven (zie avatar)
@ Zwerfbusje: ik heb je link gevolgd; jij hebt de g260 hé, die heeft alles wat ik ik heb even verder gekeken en ook de g300 ontdekt. Bij de specificatie zie ik real-time tracking, een app en historie terugzien. Dat laatste lijkt me wel wat, na een vakantie de route terug kunnen bekijken.
Mijn vraag: heb jij die mogelijkheden ook met de g260?
Of moet ik er dan 2 plaatsen?
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Beveiligen: met alarm of GPS-tracker?



Bericht door isoplus »

Maak het toch niet zo ingewikkeld, hoewel je een aardige camper hebt op een Mercedes is het nu net niet een type waar ze in Verweggistan gek mee zijn.
Die zoeken busjes of vrachtwagentjes en geen chassis met een omgebouwde caravan erop. Dat is niet denigrerend bedoeld hoor, maar zo is het wel.
Dus die angst mag je gerust vergeten, blijft over inbraak.
Inbraak?
Loop eens om je camper heen met de ogen van een inbreker, hoe moeilijk zal het zijn om binnen te komen ook al heb je mooie sloten?
Die sloten zitten tenslotte in wat aluminium en als je geluk hebt een stukje waaibomen hout, een grote schroevendraaier is voldoende en anders maken we een ruitje open toch?
Ik heb twee jaar met een Hymer rondgereden waarvoor de verzekering allerlei extra beveiliging eiste, wat een ramp!
Een vlieg in de cabine liet het alarm afgaan, de hond in de camper laten en alarm aan, niet mogelijk.
Zelf vergat ik wel eens dat alarm en maakte de deur open, de hele cp wakker!
Na twee jaar heb ik het hele alarmsysteem onklaar gemaakt en wat een genot.
Nu heb ik een nieuwe Fiat-bus waarbij de verzekering weer gekke eisen ging stellen, gelukkig heb ik met behulp van Fiat voor elkaar gekregen dat de standaard startblokkering van Fiat geaccepteerd is en meer niet nodig is, het kostte even praten en wat heen en weer gedoe.

Ter geruststelling of wellicht juist niet, let eens op hoe weinig er gereageerd wordt een afgegaan alarm.
Bij mijn Jeep in de parking op Schiphol heeft het ding ooit staan loeien tot de accu leeg was :wink:
Als iemand echt je camper wil hebben helpt zelfs een Bearlock niet.
Bekijk het maar positief en ga lekker genieten van je camper en het klussen eraan, vooral de buitenkant opvallend maken dat helpt soms om het ding na stelen terug te vinden via social media
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Beveiligen: met alarm of GPS-tracker?



Bericht door jurgenc »

Een tweetal maanden geleden een artikel in een Belgische krant (regio grenzend aan Noord Frankrijk) over de gestolen (en teruggevonden) voertuigen.
Het kwam erop neer dat de dieven, nadat ze een voertuig hadden gestolen, het enkele weken ergens parkeerden. Ze hielden dan het voertuig in de gaten. Indien er een tracker of zo aanwezig was, dan werd het wel terug gevonden door de eigenaar, in het andere geval was het veilig voor hen om het op te halen en verder te verschepen.

Besluit, het is toch zinvol om een tracker te installeren.
H20
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Beveiligen: met alarm of GPS-tracker?



Bericht door Evelynne »

@ Isoplus:
Je stemt me wel en niet gerust.
Je hebt gelijk, wie kijkt om als een alarm afgaat ... vroeger ging ik altijd kijken, maar omdat er zo vaak verkeerdelijk alarm afgaat ... en ik heb hetzelfde al meegemaakt aan de luchthaven... mea culpa.
Mr.BenZzz is inderdaad een vrachtwagenchassis waar door Hobby hun toenmalig caravan-model Prestige 720 TLM is opgebouwd (ik heb alle docu), maar hij blijft een (in Afrika gegeerde) vrachtwagen. Wie hem steelt, naar een hangar rijdt en alle opbouw verwijdert kan hem als vrachtwagen naar Afrika verschepen. Daar rijden deze nog dagelijks door de rimboe met miljoenen km's op de teller. Misschien is dit teveel moeite voor een dief, wie weet en denkt die ook na over de waarde van sop en kolen.
Maar naast de financiële kwestie (aankoop, renovatie en allerlei actuele uitrusting) heeft hij, door de vele werkuren er in en aan nu vooral een emotionele waarde. Ik denk echt niet dat ik dit ooit nog eens ga (kunnen) presteren. Alle werk is niet bedoeld voor een korte termijn, Mr.BenZzz moet nog héél lang mee, ik wil er héél veel mee reizen.
Zal ik dan maar denken dat er veel atractievere campers zijn om te stelen? Ik wens dit wel niemand toe, laat me duidelijk zijn.

Dus de stickers aan de buitenkant worden best zo groot mogelijk :-) En ik zal ook nog ergens een safe in de vloer vijzen.
Gr, Evelynne

PS: de sloten zijn er uitgehaald en het oude, mulle hout van de omlijsting is allemaal vernieuwd met stevige balken met ijzeren bevestiging aan de sloten, waarschijnlijk veel steviger dan om het even welk raam...
PPS: Er zitten ook een paar flinke toeters op.
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Beveiligen: met alarm of GPS-tracker?



Bericht door Evelynne »

Update:
@ Zwerfbusje: ik heb naar GPS Partner gebeld, prima uitleg gekregen, de G300 is dus het nieuwste model.
Ik heb die dus ineens besteld, ik denk dat ik die maandag zal ontvangen.
Beter nu kopen dan later spijt te hebben omdat ik het niet deed.
Bedankt!
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
VanDeStouwe
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 06 dec 2017, 12:40
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Beveiligen: met alarm of GPS-tracker?



Bericht door VanDeStouwe »

Ik heb nu ongeveer een jaar de: Globaltrace G2000 Heavy duty Magneet GPS Tracker.
Het grote voordeel is de batterij levensduur van 240 dagen.
Geen aansluitingen en via de magneet kun je de tracker zowat overal in de camper verbergen.
In stilstand gaat de tracker in slaapmode en in die mode gaat hij die 240 dagen halen. Onderweg weg doe ik er nog steeds minstens twee maanden mee.
Reizen is zien. Zien is beleven. Beleven is leven
Plaats reactie