Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jaap van duijn »

@hoofdnoorman,

Dat flapje voor trapje zie ik ook wel zitten, reden we met caravan in de winter, bleek de mover ook last van zout en pekel te hebben - storing dus - waarna een flap geplaatst net voor/tegen de mover en nadien 5jaar geen problemen, wel direct na thuis komst alles goed afspoelen en borstelen.
Hoe doen jullie met de camper van onder, ik zie mij nog niet in de wasstraat en trouwens heb thuis ruimte genoeg om zeker van buiten schoon te spuiten/spoelen/wassen. Maar van onder gewoon flink water spuiten is dat het?
Als U zover bent met flapje mogen wij Uw idee lenen?

groet Jaap van Duijn.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Als U zover bent met flapje mogen wij Uw idee lenen?
Dat is niet mijn idee, ik heb het al op diverse campers gezien dus, waarschijnlijk, een aantal forumleden zijn doortastender geweest. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jaap van duijn »

@bovenstaande,

Dacht eigenlijk waarom het wiel uitvinden als er al zijn.

Toch dank voor 't antwoord en we gaan zelf aan de gang.

groeten Jaap van Duijn.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Going »

De hele voorkant, raam en opbouw en motorkap schoongemaakt. Stond in Goch 5 minuten bij Aldi. Heeft een zwerm vogels tientallen poepjes laten vallen. Allemaal blauw van kleur door rijpe bramen. En ik stond niet eens onder een boom.
😱🤢👿🍇
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
rcraats
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 8:12
Locatie: Apeldoorn

Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door rcraats »

Ik heb vandaag een ELM327 bluetooth reader in de OBD2 connector van de Ducato gestopt. Ik hoef nu bij een waarschuwing van het motormanagement niet meer naar een garage voor het uitlezen van de eventuele storing. Dit vergemakkelijkt het overleg met mijn onderhoudsmonteur.
Hymer B674 SL
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Eerst kwam er vandaag een nieuwe E-Reader binnen die mij probeerde af te leiden, helaas is dat niet gelukt omdat een uurtje later wat andere zaken van Eco-Worthy binnenkwamen.
Fysieke techniek en nieuwsgierigheid wint het dus van passief zitten en lezen. :-B

Om nu te verhinderen dat enkele drammers zich straks ergeren aan (wederkerende) reacties op dit topic, heb ik besloten een apart topic aan te gaan maken.

Maar de introductie begint wel hier.
Voor de kenners is het duidelijk wat het is. Er zijn zelfs forumleden die het veel mooier hebben gedaan en ook zelf bezig zijn geweest met de ontwikkeling van de soft en hardware. Ik heb zelf inderdaad alle benodigdheden in huis om dit ook zelf te bouwen maar heb er even geen zin in. Dit systeem zal bijvoorbeeld nooit de andere systemen hier op het forum beschreven evenaren.
Maar het is wel even leuk om mee te spelen. Als ik er twee dagen mee druk ben, heb ik al minder uitgegeven dan twee dagen op de Efteling rondbanjeren. Of mijn frutsels ook een sprookje zijn/worden, zien we naderhand dan wel.

Wat is nu de bedoeling?

De overwintering in Spanje is al weer naderbij. Ondanks mijn 690 Wp aan panelen op het dak, wens ik toch wat extra power binnen te kunnen halen. Tussen 20 december en 10 januari heb ik altijd een paneel voor de voorruit liggen en dan red ik het altijd netaan.
Mijn bedoeling is om een zonvolgsysteem op het dak te zetten. Waarschijnlijk gewoon los, maar misschien wel permanent.
Ik moest hiervoor even een pittige satunit nemen aangezien, de voor mij gereserveerde satelliet draai-eenheid welke een forumlid mij heeft toegezegd, nog niet beschikbaar is. Jammer, maar ik wil ook niet blijven aandringen bij hem. Hij heeft het druk met andere zaken en met name zijn gezondheid.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Satzat »

Vandaag een nieuwe omvormer gemonteerd, een Victron Phoenix 12/800.

De Mastervolt is me van begin af aan niet goed bevallen. Viel geregeld zomaar uit heel irritant.
Na monteren uiteraard getest en hij doet het prima. Ook is de Victron heel stil in tegenstelling tot de Mastervolt.

Hopelijk blijft deze Victron tijdens komende reizen beter werken dan de Mastervolt.

Afbeelding
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Peter LMC »

Zit de omvormer in deze stand gemonteerd :?:
Met de onderkant op de vloer of zo. :?:
Als er een ventilatie rooster aan de onderzijde zit dan is wel de ventilatie
van onder naar boven geblokkeerd (door de omvormer). :crazy:
Er zitten maar dunne draadjes aan trouwens.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Bob Diesel »

De water huishouding op orde gebracht ,
dus leidingen gespoeld en de watertank een kwart volgemaakt
verder de sat ontvanger weer er in gedaan ,de oude analoge schotel een 2 x 360° laten draaien
gisteren al een spuit WD 40 op de draaiplaat gedaan
en daarna ff met de afstand bediening hand matig gespeeld en we hadden weer ontvangst

er komt schot in :cheers: bijna vertrek klaar
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Peter LMC »

Kroppie schreef:
do 29 aug 2019, 11:03
draadikte?

http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
Snelle berekening op 1m kabel lengte op max vermogen
zegt me dat er zeker 25mm2 kabeldikte nodig is.
Zit nu 4 of 6 mm2 aan zo te zien.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

als de mastervolt ook zo zat ,en met dezelfde kabeldikte, tja dan kan je problemen verwachten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Peter LMC »

Dan heb je ook meteen de oorzaak van de spontane uitval.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 948
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Duco »

Stukje kabel was vast voordeliger geweest als een nieuwe omvormer. Ben ook wel benieuwt naar de koeling op deze manier, die van mij zit in kastje maar daar wordt het behoorlijk warm in. Gebruiken hem bijna niet maar ga toch kijken of ik voor doorvoer van lucht kan zorgen.
Plaats reactie