De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Eerst kwam er vandaag een nieuwe E-Reader binnen die mij probeerde af te leiden, helaas is dat niet gelukt omdat een uurtje later wat andere zaken van Eco-Worthy binnenkwamen.
Fysieke techniek en nieuwsgierigheid wint het dus van passief zitten en lezen. :-B

Voor de kenners is het duidelijk wat het is. Er zijn zelfs forumleden die het veel mooier hebben gedaan en ook zelf bezig zijn geweest met de ontwikkeling van de soft en hardware. Ik heb zelf inderdaad alle benodigdheden in huis om dit ook zelf te bouwen maar heb er even geen zin in. Dit systeem zal bijvoorbeeld nooit de andere systemen hier op het forum beschreven evenaren.
Maar het is wel even leuk om mee te spelen. Als ik er twee dagen mee druk ben, heb ik al minder uitgegeven dan twee dagen op de Efteling rondbanjeren. Of mijn frutsels ook een sprookje zijn/worden, zien we naderhand dan wel.

Wat is nu de bedoeling?

De overwintering in Spanje is al weer naderbij. Ondanks mijn 690 Wp aan panelen op het dak, wens ik toch wat extra power binnen te kunnen halen. Tussen 20 december en 10 januari heb ik altijd een paneel voor de voorruit liggen en dan red ik het altijd netaan.
Mijn bedoeling is om een zonvolgsysteem op het dak te zetten. Waarschijnlijk gewoon los, maar misschien wel permanent.
Ik moest hiervoor even een pittige satunit nemen aangezien, de voor mij gereserveerde satelliet draai-eenheid welke een forumlid mij heeft toegezegd, nog niet beschikbaar is. Jammer, maar ik wil ook niet blijven aandringen bij hem. Hij heeft het druk met andere zaken en met name zijn gezondheid.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zon volgen. Een poging van Hoofdnoorman



Bericht door seth_space »

Leuk ben benieuwd. Ik kende deze bijv al als demo.
https://www.youtube.com/watch?v=_6QIutZfsFs

Aardige opmerking die daat ergens gegeven werd was dat je kunt volstaan met een enkele as en een timer die de panelen laat draaien . Dan moet je wekelijks de zaak manueel wat bijstellen maar je bent van veel geregel af. Al mis je dan wel die fun ;)

Of zoiets.
https://www.youtube.com/watch?v=qM-Cg8ZbYoQ
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zon volgen. Een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden maar een nieuwe post.

De besturing van het zonvolgsysteem kwam binnen. Kostte iets van 65 euro geloof ik. Dus de prijs van het stoeien waard.
Op de knieen onder mijn tuinset gekropen om uiteindelijk aan te landen bij een, bang achter in een hoekje verscholen, sat unit van Travelsat. Deze lag er al een jaar of drie te wachten op verdere actie. Dus vanmiddag die unit open gesloopt en gekeken wat er nu eigenlijk mee loos was. Weinig, een potmeter voor de originele besturing is dolgedraaid en werkt niet meer. Dat was alles en ik heb ze niet nodig voor mijn doel.

Voordat ik begin om de draaiunit extra laag te maken en de overbodige zaken er uit te halen, maar eerst even kijken of het wel werkt. Dat doet het wel, maar om nu gelijk twee duimen omhoog te steken richting de leverancier, gaat mij beslist te ver.
Met name het scherpstellen op oost-west, levert een heen en weer draaien op met schokjes. Dat kan een probleem geven, maar ik moet er bij zeggen dat de handleiding ontbreekt en die moet ik dus nog te pakken zien te krijgen. Wellicht is het af te stellen.

Ik zal mij er dus in moeten verdiepen en ook moeten kijken of, en hoe het in de beginstand komt.
Lukt het allemaal niet, dan kan alles gewoon bij alle andere zaken op zolder en moet ik misschien toch maar zelf een besturing gaan bouwen op basis van de Arduino. Alles is in huis dus dat kan het probleem niet zijn.

Na een ruim uurtje knutselen en draden uitzoeken, heb ik dus alles aan de gang gekregen. Helaas is de zon achter de gevel verdwenen dus zal ik nu moeten wachten op morgen en dan hopen dat het droog blijft.

Ondertussen kan ik vanavond eens nadenken over een mooi kantelsysteem.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zon volgen. Een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

seth_space schreef:
wo 28 aug 2019, 19:23
Leuk ben benieuwd. Ik kende deze bijv al als demo.
https://www.youtube.com/watch?v=_6QIutZfsFs

Aardige opmerking die daat ergens gegeven werd was dat je kunt volstaan met een enkele as en een timer die de panelen laat draaien . Dan moet je wekelijks de zaak manueel wat bijstellen maar je bent van veel geregel af. Al mis je dan wel die fun ;)

Of zoiets.
https://www.youtube.com/watch?v=qM-Cg8ZbYoQ
Ik heb die Arduinozaken nu bijna twee jaar in bezit. Het eerste jaar ben ik erg laks geweest om er aan te beginnen, maar ook al de zorgen met Hockey II die ik had maakte gewoon dat het niet erg prettig en onbekommerd werken werd. Nu, met de nieuwe Hockey, heb ik het gevoel nog meer tijd aan hem te besteden om hem een zo mooi mogelijk leven te geven.
Maar eerlijk gezegd, zou ik in staat moeten zijn om een GPS chip te laten communiceren met de Arduino. Deze zou dan (hetzij uit een database-hetzij vanaf internet) de volledige besturing over kunnen nemen. Een elektronisch kompas moet er dan ook bij.
Vooralsnog maar eerst eens op een simpele manier. We gaan zien waar het schip strandt. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zon volgen. Een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Kroppie »

simpel?

2 zonnepanelen in een hoek van 90 graden t.o.v. met een schotje in het midden, en 2 elektromotorjes. elk paneel op een elektromotortje aangesloten, schijnt de zon op b.v. het linkerpaneel, dan draait de boel naar links tot er een evenwicht is, schijnt de zon meer op het rechter paneel ,dan draait e.e.a. naar rechts tot een evenwicht.+ en _ even zoeken zo dat de motortjes de goede kant op draaien

nodig?, 2 paneeltjes, 2 motortjes, stukkie board.meer niet, geen arduino of ander moeilijke toestanden, kiss

zo maar een idee.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zon volgen. Een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat was mij te simpel, Jos.

Er moet ook nog wat te showen zijn straks in Spanje. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zon volgen. Een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Kroppie »

:-B :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Zon volgen. Een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Navigator »

Leuk. Ik ga dit volgen!
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zon volgen. Een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Morgen gaan we eerst eens even kijken of het 100 Wp paneel wat ik er op wil hebben gekanteld kan worden. Ik denk het wel, want er zit anders een 85 cm schotel op deze unit.
Dan moet ik nog een windsensor hebben. De box heeft daar een aansluiting voor. Als het te hard waait, gaat hij met de oortjes plat.

Ik heb nog een bescheiden plekje over op het dak. Rechtopstaand moet het paneel over de andere heen kunnen draaien dus extra verlagen van de draaiunit heb ik reeds uit mijn hoofd gezet.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Jan van Gemert »

Enigszins gelijk project gezien bij:
https://www.circuitsonline.net/forum/vi ... +draaibaar
Misschien kun je daar nog wat opdoen. Wel allemaal ingewikkeld, snap er nog niet de helft van, maar leuk om te lezen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Druk, druk, druk,,,
Nog niet het wauw gevoel gevonden om het paneel vast te zetten. Niet, omdat het niet zou lukken, maar meer omdat ik in het achterhoofd heb of ik hem wel vast op dak moet zetten of gewoon bij de camper.

Gisteren kon ik even niet verder omdat de zon reeds achter mijn huis verdween. Vandaag ietsje vroeger begonnen. Het systeem doet het goed maar reageert wel heel erg zenuwachtig. Aangezien het vandaag bewolkt was, deed zich de situatie voor dat het paneel even een tijdje stil stond en daarna het gat in de wolken op zocht, wat op een heel andere plek (als de zon) tevoorschijn kwam.
Even later kwam ook de volle zon weer en de boel sloeg op hol. Maar even snel de accudraad losgetrokken.
Ook zou hij, aan het eind van de dag naar zijn rusttoestand moeten draaien en dat doet hij dus ook niet. Ik moet er nog even contact over opnemen.

Dus, sta ik op een tweesprong:
A. Verder gaan en afbouwen
B. Toch maar over naar Arduino

In het eerste geval zal ik begrenzing moeten maken aan de motorslag. In het tweede moet ik de potmeters herstellen in de draaiunit zodat er gezien kan worden wat de positie is.

Aldus, rond 18.00 uur de boel maar even aan de kant gelegd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Jan van Gemert schreef:
do 29 aug 2019, 21:26
Enigszins gelijk project gezien bij:
https://www.circuitsonline.net/forum/vi ... +draaibaar
Misschien kun je daar nog wat opdoen. Wel allemaal ingewikkeld, snap er nog niet de helft van, maar leuk om te lezen.
Heel leuk Jan dat je de moeite neemt om je er even in te verdiepen. Dat van mij werkt volgens hetzelfde principe. De fout die ontstaat is dus eigenlijk als de zon, op het filmpje, onder het grote paneel door slaat.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Hoofdnoorman »

Na een nachtje er over te hebben geslapen heb ik besloten om verder te gaan met bouwen. Gewoon lekker in de tuin op de grond en tussendoor naar de F1 kijken.

Vandaag dus alvast een hoop aluminium profielen gepakt, dit naast het paneel gelegd en daarna gekeken hoe ik het mechanische deel kan construeren.
Ik heb het natuurlijk weer voor elkaar gekregen om een fout te maken. Mijn camper is 212 breed en het paneel 101. Bewust heb ik nog niet de ladder en een meetlint gepakt, maar uit mijn slaapkamerraam kijkend, heb ik een vermoeden dat mijn doel niet bereikt gaat worden met een vaste montage. Helemaal zeker is dit alles echter nog niet. Ik kan ook nog een vast paneel omwisselen. Het wordt een soort schuifpuzzle. :-B

Eigenlijk zal het draaisysteem slechts 20 dagen per jaar nodig zijn. Dat is dus rond de jaarwisseling en dan kan het in Spanje dus ook waaien. Zo als ik het nu heb bekeken, is het stevig genoeg. Het wordt al weer vroeg donker en na dik drie uur passen, meten, zagen en boren vond ik het welletjes. Morgen dus verder. Aan paneelzijde is alles klaar. Morgen extra aluminium steunen in de draaiunit monteren Waarop ik de scharnieren van het paneel kan vastzetten. Daarna twee armen maken voor de verticale beweging.
Als ik niet al te lui ben, kan ik morgenmiddag testen. Misschien ook even een filmpje maken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: De zon volgen: een poging van Hoofdnoorman



Bericht door Charm »

De geschiedenis herhaalt zich :-B Deze keer kijk IK over je schouders mee. Succes!
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Plaats reactie