BPM vrachtwagen naar camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Duco »

Vandaag maar een belrondje gedaan.

Belasting, meneer u moet gewoon het formulier BPM invullen. Hoe, wat waar? Staat allemaal op het formulier meneer...

RDW, u moet eerst de vrachtwagen op kenteken hebben eerder kunnen wij niks zeggen. Maar die komt pas op kenteken als ik hem koop en wil graag vooraf weten waar ik aan toe ben. Dat is begrijpelijk meneer maar niet ons probleem.

Univé, meneer u gaat toch niet serieus in een vrachtwagen rijden? Die gaan wij niet verzekeren hoor! Kom maar terug als het een camper is dan willen wij hem graag in dekking nemen.

Pfff.. nog niks wijzer..
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door mfellman »

NKC doet aan ombouw/aanbouw verzekering. Ben je gedekt tijdens de ombouw.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.

Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Janpinz »

Univé rijmt op...?
Nee
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Duco »

Ik ga Nkc morgen gelijk bellen, benieuwt hoeveel tijd ik dan krijg voor de ombouw.

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Onze LT46 had al wel een Nederlands (vrachtwagen)kenteken, maar de BPM aangifte maakte niks uit of het nu groot of klein rijbewijs zou zijn.
Ik heb, omdat ik het uiteindelijke gewicht niet wist, hem op groot l(4600 mtm) laten staan, dat kon bij de camperkeuring bij de RDW meteen naar klein rijbewijs als ik dat zou willen (waarbij de technische massa wel op 4600kg blijft, zodat je altijd weer terug kunt)

BPM heb ik via Autotelex gedaan en na keuring bij de RDW in de bus van de Belastingdienst gegooid. De Vario kun je daar ook selecteren.
Helaas ging hiena de houderschapsbelasting van 25€ per maand naar bijna 60€ :-/

De verzekering was bij mij ook een drama, uiteindelijke via Rassurantiën (nu Poolen Assurantiën) bij Allianz een tijdelijke verzekering "in ombouw" afgesloten, hierbij had ik een jaar de tijd om hem bij de RDW te laten keuren.

Groeten Jeroen

PS ik moest nog wel een 3e remlicht monteren
PPS: een 614 heb ik ook nog naar gekeken, maar ze waren me te zwaar, en roest, roest, roest... Hopelijk vind je een goede!
CamperMenno
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 10:13
Locatie: Almeloooo

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door CamperMenno »

Duco schreef:Ik ga Nkc morgen gelijk bellen, benieuwt hoeveel tijd ik dan krijg voor de ombouw.

Bedankt voor de tip!
Hoe is het afgelopen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes 312D Rimor SuperBrig 728
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Duco »

Beetje late reactie maar we zien er eerst vanaf omdat enerzijds een goede niet uitgeleefde vario vinden bijna onmogelijk is als je daarnaast 60 uur pw werkt. De andere kant is het kostenplaatje wat met name voor de ombouw behoorlijk hoger uit zou vallen als eerder begroot. Omdat we toch weg wilden nu een burstner compact gekocht van 94 het wordt nu ook makkelijker een wenslijst te maken waar de uiteindelijke camper aan moet voldoen.
CamperMenno
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 10:13
Locatie: Almeloooo

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door CamperMenno »

Het kost inderdaad geld... een Vario.
Heb er zelf net ook eentje gekocht, een Vario 612D-KA maxi lang en hoog.
Je moet in je budget incalculeren dat je een roest behandeling moet doen. Daarnaast vast nog wat andere dingen waar je niet aan gedacht hebt.

Wat betreft BPM, de mijne is nu nog een vrachtwagen en wil hem ook naar camper hebben. Mijn verhaal is bijna het zelfde als die van Duco.
Belasting vraagt: waarom wil je dat weten of er BPM betaald is? Vul het formulier maar in dan kom je er vanzelf achter.
RDW: wij weten niks..
UNIVE: nou... voorruit, als je er snel een camper van maakt dan willen we wel een vrachtwagen verzekeren. (dit was echt een hele rare vraag).

Mijn Vario is van 98 (eerste toelating in Duitsland) en ik kom op alle site tegen dat je dan geen rest BPM meer op zit.
De grens lijkt ergens bij 2005 te liggen. Het gekke is dat er nergens expliciet wordt gezegd dat er dan geen BPM meer op zit...
op de link van https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/ kan je dat uitrekenen.

Wat ook wel een feest was was om de Nettocatalogus prijs te achterhalen. Uiteindelijk bij Mercedes Nederland terecht gekomen en daar hebben ze dat netjes voor me uitgezocht, volledig met accessoires en in Duitse marken.
Mercedes 312D Rimor SuperBrig 728
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Duco »

Bpm is 17,5 jaar dus dan zit je goed!
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door Bas vd laar »

Precies, bij 17.5 jaar is alle BPM afgeschreven, in de praktijk hoef je dan geen berekening van de BPM meer te doen, wel zo handig.
Gewoon naar de RDW, daarna 5 a4'tjes naar Heerlen opsturen en je hebt je kenteken binnen een week.
Wat ook wel een feest was was om de Nettocatalogus prijs te achterhalen. Uiteindelijk bij Mercedes Nederland terecht gekomen en daar hebben ze dat netjes voor me uitgezocht, volledig met accessoires en in Duitse marken.
Had niet eens gehoeven
CamperMenno
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 10:13
Locatie: Almeloooo

Re: BPM vrachtwagen naar camper



Bericht door CamperMenno »

Voor het archief dan maar... wel leuk om te weten wat de bus in het verleden koste... :roll:
Mercedes 312D Rimor SuperBrig 728
Plaats reactie