Camper voor dagelijks gebruik

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1794
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Camper voor dagelijks gebruik



Bericht door doov »

Artikel 5:6 Kampeermiddelen e.a.
1.
Het is verboden een kampeerwagen, caravan, magazijnwagen, aanhangwagen, keetwagen, boottrailer of ander dergelijk voertuig dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebruikt:

a. langer dan op drie achtereenvolgende dagen op de weg te plaatsen of te hebben;

b. op een door het college aangewezen plaats te parkeren, waar dit naar zijn oordeel schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.


Dit staat onder meer in de APV van de gemeente waarin ik woon.

Die camouflagenetten laat ik nog in even in de dumpwinkel liggen totdat het college de campert in mijn voortuin aanwijst als schadelijk aanzien.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Camper voor dagelijks gebruik



Bericht door PaulBng »

In mijn gemeente 7 dagen.
Je kunt een ontheffing aanvragen.
Ik heb een parkeervergunning voor het ding. Tenzij iemand mij van het tegendeel overtuigt, beschouw ik dat als een ontheffing.
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Camper voor dagelijks gebruik



Bericht door Dutch Traveler »

De lontjes worden korter. De boodschap is duidelijk.

www.ad.nl/waterweg/camper-door-vandalen ... ~ad85555a/

Rinus
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Camper voor dagelijks gebruik



Bericht door PaulBng »

Overigens gebruik ik hem zeker niet voor dagelijks gebruik.
Kan ook niet.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Camper voor dagelijks gebruik



Bericht door Evelynne »

OMG zo erg!
Wat een onverdraagzaamheid.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camper voor dagelijks gebruik



Bericht door de Jonckheer »

Kan ook ordinaire jaloezie zijn: "ik niks jij ook niks".
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Camper voor dagelijks gebruik



Bericht door Vopper »

Grote kans dat dit zo is :shock:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Re: Camper voor dagelijks gebruik



Bericht door Dancing Wind »

Het soort bepalingen “schadelijk voor het uiterlijk van het straatbeeld” komt bij de Welstandscommissie vandaan. Er zijn standaard regels voor bestemmingsplannen, waaraan de APV hangt.
Wanneer een bestemmingsplan wordt gemaakt - bij de gemeente of een extern bureau - gebeurt dit in samenwerking met een architect. Hij schetst een plan, de stedenbouwkundige werkt het uit met de juristen en vervolgens wordt het door een welstandscommisie getoetst. De architect/stedenbouwkundige/welstandscommissie bepaalt hoe het eruit komt te zien en de gemeente geeft goedkeuring. Het plan wordt terinzage gelegd, waarop je bezwaar kunt maken. Of dat gehonoreerd wordt, hangt er vanaf of je bezwaar gegrond wordt verklaard, en dat gebeurt niet veel, alhoewel de laatste jaren wel vaker: er wordt meer rekening gehouden met de burger en men heeft “inspraak” alvorens met de bouw wordt begonnen. De mensen zijn het niet altijd eens met het idee van een architect en willen in hun “eigen huis en omgeving” wonen. Zo ook ons huis: wij mochten onze kozijnen gedurende 7 jaar geen andere kleur geven want “dat past niet bij de kleur van de woning en verpest dan het straatbeeld c.q. het idee van de architect”.
Ook wanneer je bijv. een dakkapel wilt plaatsen, of een hoge heg of muur om je tuin krijg je te maken met de inzichten van een welstandscommissie: wanneer zij vinden dat dit het straatbeeld verpest, kun je je plannen op je buik schrijven. Zo ook met verstorende elementen in het straatbeeld, zoals caravans/campers.
Daarnaast zijn er wethouders die bepaalde voorkeuren hebben: bij ons in de stad is een wijk gepland waarvan een wethouder wilde dat de hele wijk platte daken moest hebben - gelukkig wonen wij nu in dat gedeelte van die wijk die een puntdak hebben (ik houd niet van blokkendozen, om het zo maar te zeggen, meer van een jaren 30-woning). De wethouder was er niet meer toen ons huis gebouwd werd, gelukkig.
Zo zijn er een aantal die in hun ambtsperiode een “stempeltje” hebben gedrukt op een wijk of industrieterrein en blijven in de historische boeken bekend.
Tegen de bepaling van het verstoren van het straatbeeld (bij een nieuw bestemmingsplan/nieuwe wijk) door caravans/campers had bezwaar gemaakt kunnen worden tijdens de terinzagelegging, mjah, wie staat daar bij stil of leest de staatscourant en pluist alle regeltjes uit. En, zou het dan meegenomen worden, of moet je dan door naar hogerop met je bezwaar.

Ik heb zo’ n 30 jaar bij een stedenbouwkundig bureau gewerkt, vandaar dat ik er ietsie van weet. Ben er al een flinke tijd weg, dus heb eigenlijk geen idee of zo,n commissie nog steeds ingeschakeld wordt.
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
Campervanaena
Berichten: 2
Lid geworden op: za 20 mei 2023, 9:33

Re: Camper voor dagelijks gebruik



Bericht door Campervanaena »

Beste leden,
Wij zitten met een vraag. We staan op het punt om een kleine buscamper van 540 cm te kopen voor er in de weekenden en vakanties op uit te trekken en door de weeks gewoon te gebruiken als personen auto voor woon werk verkeer enz.

Het is een kleine camper en zal bij de RDW ook zo geregistreerd worden met het wegen belasting voordeel. Ik de plaatselijke APV staat letterlijk het volgende :

Binnen de Gemeente zijn er regels gemaakt over het plaatsen van caravans, campers, aanhangwagens en soortgelijke voertuigen. Deze regels staan in de APV omschreven in artikel 5.5. Volgens deze regels mogen deze voertuigen niet langer dan 3 achtereenvolgende dagen geplaatst zijn of op de weg staan.

Dan hoeven wij ons toch geen zorgen te maken dat de gemeente, politie of Boa’s moeilijk gaan doen.???
Alvast bedankt voor de reacties

P.s zou het verstandig kunnen zijn om geen witte camper te nemen omdat dat er al vaak uitziet als een camper?
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Camper voor dagelijks gebruik



Bericht door peter possl »

lees svp de vorige 5 pagina’s reacties en vraag even bij je gemeente de regels van de alg politie verordening.
goed doorlezen en dan weetje het hoe en wat. alles kan verschillen als je bv op het platteland woont of in een bebouwde kom met rijtjeshuizen oid.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Camper voor dagelijks gebruik



Bericht door gjvonk »

Het verschilt per gemeente en het zal ook afhangen van de "gunfactor" van buren. Waar ik woon, geldt ook een APV met regels voor campers, maar ik weet al sowieso een 6 meter en een 5,40 meter buscamper te staan, die in feite het hele jaar op straat staan. Mijn collega woont in een andere gemeente en die kreeg zelfs gedoe over haar VW transporter met klapdak door een exact gelijke APV.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camper voor dagelijks gebruik



Bericht door Aloys »

Campervanaena schreef:
za 20 mei 2023, 12:00
In de plaatselijke APV staat letterlijk het volgende :

Binnen de Gemeente zijn er regels gemaakt over het plaatsen van caravans, campers, aanhangwagens en soortgelijke voertuigen. Deze regels staan in de APV omschreven in artikel 5.5. Volgens deze regels mogen deze voertuigen niet langer dan 3 achtereenvolgende dagen geplaatst zijn of op de weg staan.
Niet vragen, dat is slapende honden wakker maken. Bovendien verwijzen dan naar de APV, dus het antwoord weet je al: 3 dagen en geen dag langer. Een ambtenaar zal nooit zeggen: "max. 3 dagen maar als u er langer staat is dat geen probleem"...

Bij ons staat al 30 jaar een camper op de oprit. Drie dagen is het maximum, maar onze gemeente handhaaft echter alleen wanneer er klachten komen, dus niet actief. En we hebben een goede relatie met de buren. Dat ze niet handhaven is een bewuste keuze van onze gemeente, het heeft zelfs eens in een interview in de krant gestaan.

Of jij wél een BOA aan de deur krijgt is puur afhankelijk van het beleid van jouw gemeente. Misschien eens rondfietsen en vragen bij andere mensen met een camper voor de deur, of dat zomaar mag.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Camper voor dagelijks gebruik



Bericht door dedruivenplukker »

Campervanaena schreef:
za 20 mei 2023, 12:00
buscamper van 540 cm .

Het is een camper en zal bij de RDW ook zo geregistreerd worden

Binnen de Gemeente zijn er regels gemaakt over het plaatsen van caravans,campers , aanhangwagens en soortgelijke voertuigen. Deze regels staan in de APV omschreven in artikel 5.5. Volgens deze regels mogen deze voertuigen niet langer dan 3 achtereenvolgende dagen geplaatst zijn of op de weg staan.

Dan hoeven wij ons toch geen zorgen te maken dat de gemeente, politie of Boa’s moeilijk gaan doen.???
Staan jullie boven de wet?
Zo ja, dan hoef je je geen zorgen te maken.
Nee?
Dan kan je een BOA verwachten.
Hier pas twee keer een BOA aan de deur gehad op verzoek van een lieve buurman...... :-? :thumbup:
Wij zeggen dan ook beter een goede BOA dan een boze buur. :cheers:
Camper staat normaal gesproken op eigen terrein voor eigen deur, maar het komt wel eens voor dat.....

En wellicht terecht, toen ik begon met camperen waren er twee in het dorp, nu alleen al zes in mijn straat.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Campervanaena
Berichten: 2
Lid geworden op: za 20 mei 2023, 9:33

Re: Camper voor dagelijks gebruik



Bericht door Campervanaena »

Ik bedoel dat het niet zal voorkomen dat de camper 3 aan eengesloten dagen op 1 plek staat. De camper zal nagenoeg dagelijks worden gebruikt.
Begrijp je wat ik bedoel. Ik lees de APV heel letterlijk.
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 20 mei 2023, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Plaats reactie