De simpelste "oplossing" is de 230v stekker uit de omvormer trekken en deze alleen direct gebruiken of met een stekkerblok eraan als je meer aansluitingen wilt.
Daarmee heb je een van de 230V in de camper losstaande aansluiting.
Dat lijkt simpel, maar zo werkt het niet. Dan werkt de EBL niet (meer), ook niet als je aan walstroom staat.
Geen lapmiddel bedenken, gewoon even goed de aansluitingen nalopen, desnoods schemaatje tekenen, en meteen goed oplossen. Is vrij simpel maar je moet wel even goed weten wat waaraan zit en hoe het zou moeten zitten.
Ik verdenk sterk dat die instalateur/prutser het gewoon zo met die verdeeldoos “opgelost” heeft zoal hierboven in mijn vorige antwoord al omschreven.
En iemand die het piepje oplost door het draadje door te knippen....
De simpelste "oplossing" is de 230v stekker uit de omvormer trekken en deze alleen direct gebruiken of met een stekkerblok eraan als je meer aansluitingen wilt.
Daarmee heb je een van de 230V in de camper losstaande aansluiting.
Dat lijkt simpel, maar zo werkt het niet. Dan werkt de EBL niet (meer), ook niet als je aan walstroom staat.
Natuurlijk werkt dat. De omvormer is een zelfstandig apparaat en zal gewoon 230V op zijn uitgang afgeven. Ik vermoed dat je me verkeerd begrijpt of ik lees jouw reactie verkeerd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Natuurlijk werkt dat. De omvormer is een zelfstandig apparaat en zal gewoon 230V op zijn uitgang afgeven. Ik vermoed dat je me verkeerd begrijpt of ik lees jouw reactie verkeerd.
Als de EBL nu in dat verdeelblok (boven in de foto) zit, dan zul je moeten herstellen naar de oude situatie. Dus binnenkomst walstroom niet meer naar omvormer (groene draad uit de omvormer), en EBL weer aansluiten op de walstroom (groene draad). Alleen andere verbruikers op de omvormer (eventueel via het verdeelblok, gele draad) als er geen walstroom is, maar dus niet de EBL en koelkast op dat blok.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar de interpretatie hé...
Goede middag,
Ik had zaterdag een heel verhaal geschreven over mijn uitgevoerde testjes. Na op de verstuur knop te hebben gedrukt is het verhaal verdwenen. In het kort kwam het neer op de volgende resultaten. Er staat geen stroom op de wal aansluiting door de omvormer, het walstroom symbool en piepje zijn verdwenen, de accu's en worden geladen, er is spanning op de koelkast 220V en gas en de 12V apparatuur functioneert.
Tevreden op pad dus echter stelde ik vast dat de accu en laad informatie niet wijzigden dus toch maar weer een en ander nagekeken en geprobeerd vast te stellen wat ik gewijzigd had aan de EBL. De zekeringen had ik gecontroleerd en de enige stekker los maakte bleek niet stroom maar van het zonnepaneel te zijn. Het boekje van Schaudt hielp ook niet veel en gaf aan dat het ontbreken van het wal stroom symbool terug op te lossen was door het resetten van zekeringautomaat. Waar die zit stond er niet bij. Lang verhaal kort; de verbinding van de EBL naar het LT 631 display los gehaald en weer ingestoken en zie we zijn weer terug bij af. De info klopt weer de het walstroom symbool is weer aanwezig.
In mijn vorige camper zat ook een omvormer met een aparte schakelautomaat, walstroom links af. omvormer aan, rechts af. Er zat ook een andere EBL, met eigen stroomvoorziening. Dat ontbreekt op de EBL 630 B. De huidige omvormer heeft een eigen schakelautomaat en komt direct van de 220V achter de koelkast die weer direct achter de CEE conector zit. Zou dat het probleem kunnen zijn. Of is het simpelweg een EBL 631B probleem?
Lang verhaal ik weet het maar in Roermond regent het dus tijd genoeg.
MVG
Peter T
Dan denk ik dat je toch op zoek moet naar een specialist. Enige wat ik nog kan bedenken is de ingebouwde schakelautomaat in combinatie met de EBL. Je zou dan mogelijk beter een afzonderlijke schakelautomaat kunnen inbouwen. Er loopt hoe dan ook vanaf de omvormer stroom terug naar de EBL, die op zijn beurt het info-paneel aanstuurt.
Groet,
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Goede middag,
Ik had zaterdag een heel verhaal geschreven over mijn uitgevoerde testjes. Na op de verstuur knop te hebben gedrukt is het verhaal verdwenen.
Als je in de browser een paar maal op het pijltje terug klikt, komt je tekst weer in beeld.
Blijf het nog steeds zeggen: in je 230V systeem KAN je een omvormer aansluiten MAAR je moet wel rekening houden met je EBL die MOET uitstaan als je de omvormer aan hebt. Automatische omvormers 230V in staan ze uit, bypass, en geen 230V staan ze aan die kan je erin bouwen maar moet je EBL ook geregeld worden dat die AAN staat met 230V en UIT met 12V. Een relays zal dit oplossen maar MOET de omvormer aangesloten worden op de ingang van de 230V van de camper. Zoals ik de fotos zien is dat niet gedaan.
Ok, als je een beetje handig bent met electro kan je via de EBL 230V ingang zelf een relay plaatsen via de INGANG van je omvormer, zodra er stroom binnenkomt van de paal gaat het relay dicht en werkt de EBL, krijg je geen stroom van de paal staat de relay OPEN en krijg je EBL geen stroom. Dit werkt alleen als de omvormer GEEN stroom van "zichzelf" krijgt.
het werkt allemaal goed tot de motor gestart wordt zo is het toch ?? is het niet zo dat er een alarm ingebouwd zit dat je de wal stroom vergeten bent?? oplossing is de omvormer uitzetten bij het starten want die geeft de spanning voor het alarm
Dat is nu juist het probleem. TS wil de omvormer rijdend kunnen gebruiken, met als voordeel dat je dan eventueel wat zwaardere verbruikers kunt inschakelen. (denk aan opladers voor fietsaccu's). Mijn omvormer is aangesloten via een omschakelautomaat en heeft die problemen niet.
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
dan 2 aparte 230volt kringen maken, 1 voor aan de paal en 1 op de omvormer, stickertje op het stopcontact, weet iedereen wat wanneer beschikbaar is
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
Bel eens met Camper-profi in Veendam of Jasi-camp in Leek, en leg daar de vraag eens voor. Forumlid Wim van Opzeeland kan je wrs ook meer vertellen. Te gek voor woorden dat je zoemers moet gaan uitschakelen, die zit er ook niet voor niks.
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.