Stel dat... 2.5D naar 2.5TD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stel dat... 2.5D naar 2.5TD



Bericht door Kroppie »

topsnelheid blijft hetzelfde (max toeren van motor is vrijwel gelijk en overbreng verhoudingen ook) misschien door meer vermogen ietsjes meer maar zal niet veel zijn , maar meer trekkracht.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Stel dat... 2.5D naar 2.5TD



Bericht door dieseltje+ »

Dat is wat ik heb gedaan.
Enige wat er veranderd is meer vermogen.
Heb de standaard 14" wielen eronder. Met de 2.5D bak.
Alles gaat vlotter, minder geschakel en kan beter mee met het verkeer.
Vooral berg op is het een genot.
Topsnelheid ligt wat hoger maar gebruik dat niet.
Boven de 110km vind ik niet aangenaam meer.
Met of zonder turbo.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Stel dat... 2.5D naar 2.5TD



Bericht door macfocus »

Top!

Ik ga eens kijken wat de kosten zijn en of we dat gaan doen.
De grap is natuurlijk dat ik (volgens de teller) een blok heb wat net 115.000 heeft gelopen.
Dus er moet wel wat goeds in terug.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Stel dat... 2.5D naar 2.5TD



Bericht door blizard »

Ik heb hier een kennis met een 1.9 blok in een 290. Een ongeblazen 2,5 zou al een grote verbetering zijn.
Zou jou blok hierin passen?
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Stel dat... 2.5D naar 2.5TD



Bericht door Japie »

EasyBee schreef:
zo 18 aug 2019, 12:14
Sinds april vorig jaar is Tomcar Dronten er niet meer.

Wel http://www.ducatospecialist.nl/turbo_motoren/ in Veendam en https://reintsautos.nl/onderdelen/motor ... ngsbakken/ in Kampen.
Hoezo niet? Ik ben er vorige week nog geweest. Is er echt nog wel. Heet nu Thomas Montage. Telefoonnummer is nog hetzelfde, je moet nog steeds engels spreken, zelfde monteur is er nog. tel;06-84846123. Heeft mijn uitlaatspruitstukpakking vervangen en dat zonder motor t laten zakken.
Zeer te spreken over de mannen.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Stel dat... 2.5D naar 2.5TD



Bericht door macfocus »

blizard schreef:
zo 18 aug 2019, 13:33
Ik heb hier een kennis met een 1.9 blok in een 290. Een ongeblazen 2,5 zou al een grote verbetering zijn.
Zou jou blok hierin passen?
Uiteraard, want ik heb ook een 290, ik weet alleen niet wat de verschillen zijn.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Stel dat... 2.5D naar 2.5TD



Bericht door Japie »

macfocus schreef:
zo 18 aug 2019, 12:55
Ok helder, tot zover een helder verhaal.
Compleet blok of niet.

Blijft de volgende vraag over:

TD blok met 2.5D bak en standaard 14 inch wielen/ banden.

Wat gaar er gebeuren kwa, snelheid, toeren en trekkracht?
Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?

Ergo, als ik een TD + uitlaat in een verder stamdaard D knutsel, wat heb ik dan kwa driveability?

Wordt het een draak van een ding, of krijg ik een auto die nog steeds max 120 kan, maar meer trekkracht heeft? En dus makkelijker die berg opkomt.

Ik hoop op dat laatste.

Dank zover!
Verschil is er, duidelijk merkbaar. Ik heb zelf een TD pyston geplaatst en een K&N filter die precies in het huis van een TD past.
Waar ik vroeger net na een haarspeld bocht bijna niet uit zijn 1 kwam gaat het nu fluitend opschakelen. Normandie brug bij Le Havre in zijn 5 moeiteloos, ik heb ook nog na die tijd een intercooler laten plaatsen, merkbaar makkelijker op snelheid,rustiger loop en topsnelheid zal wel omhoog zijn gegaan maar ik vind 120 op de teller (is 112 GPS kM) meer dan zat. Op lange afstanden gaat de cruisecontol op 106 en dan rij ik bijna 100 GPS km. Meer dan zat voor mij. Je krijgt door een TD te plaatsen wel 21 pK meer en dat is heel behoorlijk. Qua trekkracht merk je een groot verschil en met simpele aanpassingen kun je dat nog een stuk verbeteren. GEnoemde DT Pyston en K&N filter leveren ook een flinke winst op. Neem daarbij nog dat ik aceton toevoeg en dan is het helemaal beter. Loopt merkbaar beter, is een fractie zuiniger en is gewoon merkbaar als je het er niet in hebt. Dosis is op een 40 liter diesel 60 ml aceton dus op 1 liter 1,5 ml aceton alhoewel dat niet heel precies komt tussen 12 en 20 ml op 10 liter is goed.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Stel dat... 2.5D naar 2.5TD



Bericht door dieseltje+ »

Wat me even te binnen schiet.
De TD heeft vlamstart. De D is een gewone voorgloeier.
Om de vlam start aan te sluiten is een aanpassing nodig in de bedrading.
Is persoonlijk wel of niet aansluiten/gebruiken.
In principe treed de vlamstart in werking (mits aan gesloten) bij lagere buitentemp.
Dacht iets van 2graden en kouder.
Ik heb de vlamstart niet aangesloten en start bij -5 nog prima.

Mocht je huidige blok verkopen....pas op met wat je mee verkoopt.
Heb je b.v. nu stuurbekrachtiging....denk dan om de pomp als deze ontbreekt bij een gekocht TD blok.
Anders overzetten voordat je TD blok erin lepelt. Gaat makkelijker als het blok eruit is.
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op zo 18 aug 2019, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Stel dat... 2.5D naar 2.5TD



Bericht door blizard »

macfocus schreef:
zo 18 aug 2019, 14:01
blizard schreef:
zo 18 aug 2019, 13:33
Ik heb hier een kennis met een 1.9 blok in een 290. Een ongeblazen 2,5 zou al een grote verbetering zijn.
Zou jou blok hierin passen?
Uiteraard, want ik heb ook een 290, ik weet alleen niet wat de verschillen zijn.
Ik hou jou draadje dan even in de gaten
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Stel dat... 2.5D naar 2.5TD



Bericht door macfocus »

blizard schreef:
zo 18 aug 2019, 14:32
macfocus schreef:
zo 18 aug 2019, 14:01
blizard schreef:
zo 18 aug 2019, 13:33
Ik heb hier een kennis met een 1.9 blok in een 290. Een ongeblazen 2,5 zou al een grote verbetering zijn.
Zou jou blok hierin passen?
Uiteraard, want ik heb ook een 290, ik weet alleen niet wat de verschillen zijn.
Ik hou jou draadje dan even in de gaten
Dat is goed blizzard.
Ik ga eens kijken wat ik kan vinden voor welke prijs en wat daar dan nog bijkomt.
Mocht dat naar onze smaak positief uitvallen, dan hoor je het zeker.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Stel dat... 2.5D naar 2.5TD



Bericht door macfocus »

dieseltje+ schreef:
zo 18 aug 2019, 14:17
Wat me even te binnen schiet.
De TD heeft vlamstart. De D is een gewone voorgloeier.
Om de vlam start aan te sluiten is een aanpassing nodig in de bedrading.
Is persoonlijk wel of niet aansluiten/gebruiken.
In principe treed de vlamstart in werking (mits aan gesloten) bij lagere buitentemp.
Dacht iets van 2 graden en kouder.
Ik heb de vlamstart niet aangesloten en start bij -5 nog prima.

Mocht je huidige blok verkopen....pas op met wat je mee verkoopt.
Heb je b.v. nu stuurbekrachtiging....denk dan om de pomp als deze ontbreekt bij een gekocht TD blok.
Anders overzetten voordat je TD blok erin lepelt. Gaat makkelijker als het blok eruit is.
Als dat alleen bij lage temperaturen functioneel is, dan kan ik waarschijnlijk wel zonder.
Aanbouwdelen is idd even opletten.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Stel dat... 2.5D naar 2.5TD



Bericht door ben19 »

Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Plaats reactie