Welke walstroomkabel?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb jaren geleden 2 haspels bij de Aldi gekocht, 25 en 50 meter. Zal ongetwijfeld 1.5 mm2 zijn. Nooit naar gevraagd in Duitsland en waarom ook, nooit iets gemerkt van stroom tekort en/of rokende en smeulende kabels. Ik rol wel altijd de haspel helemaal uit. 2,5 mm2 is ook flauwekul als je niet meer dan 6A kunt afnemen op de meeste plaatsen dus die regel slaat nergens op. Mochten ze er ooit naar vragen zoek ik wel een andere plek.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Zal eens kijken of er iets op mijn kabels staat vermeld.
Vaag staat me er wel iets van bij.
Maar dus nooit naar gekeken wat er op staat, maar daar is me ook nooit naar gevraagd.
Vraag me af of regels welke land gebonden zijn, zo een op een over zijn te zetten naar buitenlanders.

Theo
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door Satzat »

We hebben twee complete kabels bij ons met CEE stekker/contra. Dus bijna nooit hoeven we koppelstukken te gebruiken. Een kabel is 30 meter en de andere 50 meter, beide 1,5 mm2. Wanneer een camperplaats of camping normale stopcontacten (schuko) gebruikt kunnen we wel met een verloop een van de kabels in pluggen. Maar het liefst CEE aansluitingen wat op de meeste stroompalen en campings wordt gebruikt.

We zien heel veel campers werken met koppelstukken en dan ook nog met haspels die niet uitgerold worden. :wtf:
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door seth_space »

PE1OPQ Theo schreef:
za 17 aug 2019, 19:06
Vraag me af of regels welke land gebonden zijn, zo een op een over zijn te zetten naar buitenlanders.

Theo
Als jij als buitenlander in het betreffende land bent dien je jezelf inderdaad aan de daar geldende regels aan te passen. Dat lijkt me nauwelijks een punt van overweging.
Of ze moeten strijdig zijn met EU wetgeving/regels en dan heb je een kluif om je gelijk te halen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door Metor »

Heb toch hier weer wat geleerd over Duitse normen, met name de vereiste kabeldikte van 2.5mm2.
Mijn huidige super veilige (gele PUR kabel) 25m 3x1.5mm2 weggooien? :bang:
Toch maar niet. Als het niet mag, dan maar geen walstroom in Duitsland en zorgen mijn zonnepanelen en accu wel voor de stroom. :-B
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door jansloos »

Kijk eens bij " Toolstation"
Een leverancier voor bedrijven. Verkoopt ook aan particulieren.

In deze hoek, voor bedrijven en de bouw, ben je vaak goedkoper uit dan campingbedrijven.

Neem ook een verloopsnoer mee. Van chuco naar CEEform, of andersom.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door Kroppie »

ik heb zonnepanelen en een grote accu mee, geen snoeren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door jansloos »

Jos,
We hebben niet allemaal zoveel geld :-B
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door Kroppie »

875 Wp panelen(3 stuks a 275Wp), rails, lijm, regelaar, 230Ah accu , bekabeling, stekkers voor minder dan 1000 euro, (toen kon er geen walkabel meer van af. :-B )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door jansloos »

Tja, stof tot nadenken :think:

1000 euro investeren, heb je na 222,2222222 dagen niet op de " paal" aansluiten, à 4,50 per dag toch mooi terugverdient. :thumbup:

Plus 80 euro niet uit te geven voor een kabel.
En kunt gaan en staan waar je wil. Mmmm

En dan elke dag, dat héérlijke gevoel,...
Stof tot nadenken.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door Cee Pee »

jansloos schreef:
za 17 aug 2019, 23:23
1000 euro investeren, heb je na 222,2222222 dagen niet........
Da's dus binnen één jaar al, snel verdiend.👍
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door saagstree »

Op 14 januari dit jaar had ik ook een topic hier over lees maar eens 6 pagina's .
Saagstree
geniet van elk vrij uurtje
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door PE1OPQ Theo »

PE1OPQ Theo schreef:
za 17 aug 2019, 19:06
Zal eens kijken of er iets op mijn kabels staat vermeld.
Draka en 3 X 1.5 staat er op, neopreen en nog iets.
Dus al mijn kabels zijn niet te gebruiken in Duitsland, waar ik deze toch al meer dan 20 jaar, daar inplug.
Tja tis wat en mijn gas is ook al niet gekeurd 8-)

Theo
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door AadenAnke »

Ik kocht een kant en klare Neopreen 3x 2.5mm2 kabel van 25 meter met CEE stekkers voor iets van 36 euro. Bij de kampeerwinkel in Heinenoord maar bij de Wit e.d. Hebben ze die ook. Bij de lokale bouwmarkten was de kabel al iets van 3+ Euro de meter. Wij staan vrij veel in Duitsland (welke camperaar niet) nog geen controle op kabel of gas gehad. Maar eigenlijk zou erwel eens naar gekeken mogen worden. Ik zie met enige regelmaat de oranje 2 aderige kabels met verloopstekkers gebruikt worden vooral zuidelijke gelegen mede camperaars ui de EU ik zelf gebruik nu meestal een gewone (mindere kwaliteit) rubberkabel van 15 meter 3x 1.5mm2 met CEE stekkers. die andere zit op de haspel en wordt ( bijna) nooit gebruikt. Komt ooit te koop te staan " van oude man geweest nog in nieuw staat, altijd binnen gestaan en 4 maal een paar uur gebruikt" zou dat de waarde verhogen :-B

Gr. Aad
Plaats reactie