Accu's loskoppelen in stalling?
Accu's loskoppelen in stalling?
Goede middag,
ik heb alles hier in het forum al nagekeken en denk, dat ik met een gerust geweten mijn accu's kan los koppelen, wanneer hij de stalling ingaat.
Dat is namelijk een vereiste van dit stallingbedrijf.
Echter ik weet het niet zeker, ik kwam er ook al achter, dat ik een bepaalde accu (iets met silver erin) moest vervangen, omdat Ford dat voorschreef,
wist ik veel en ..... daarom ben ik er nu ook niet zeker van.
Het betreft een Chausson Flash - 02 met een nieuwe Ford 2.2. TDCi motor, mijn vraag is dus:
Kan ik zonder problemen de bedrading van de accu's loshalen (als dat wel mogelijk is, zet ik er wel twee massa sleutels in) en deze weer aansluiten, zonder alles ontregeld te hebben.
Volgens mij wel, maar ik heb twijfels!
Prettige middag verder,
Pierre
ik heb alles hier in het forum al nagekeken en denk, dat ik met een gerust geweten mijn accu's kan los koppelen, wanneer hij de stalling ingaat.
Dat is namelijk een vereiste van dit stallingbedrijf.
Echter ik weet het niet zeker, ik kwam er ook al achter, dat ik een bepaalde accu (iets met silver erin) moest vervangen, omdat Ford dat voorschreef,
wist ik veel en ..... daarom ben ik er nu ook niet zeker van.
Het betreft een Chausson Flash - 02 met een nieuwe Ford 2.2. TDCi motor, mijn vraag is dus:
Kan ik zonder problemen de bedrading van de accu's loshalen (als dat wel mogelijk is, zet ik er wel twee massa sleutels in) en deze weer aansluiten, zonder alles ontregeld te hebben.
Volgens mij wel, maar ik heb twijfels!
Prettige middag verder,
Pierre
Re: Accu's loskoppelen in stalling?
Zelf zou ik die vraag bij de leverancier neer leggen tenslotte zeg je dat het ding nieuw is dus mag je daar wel iets vragen toch?
Re: Accu's loskoppelen in stalling?
Kijk eens wat er in het instructieboekje van Ford en Chausson staat over het loskoppelen van de accu's bij langdurige stilstand.
In de instructieboekjes van Fiat en Hobby wordt daar aandacht aan besteed en dat zal bij jouw merken net zo zijn.
In de instructieboekjes van Fiat en Hobby wordt daar aandacht aan besteed en dat zal bij jouw merken net zo zijn.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Accu's loskoppelen in stalling?
Overigens zullen de verzekerings maatschappijen eisen dat je de accupolen loshaalt. Schakelaars zullen ze niet accepteren...
Mijn stalling begon daar begin dit jaar ook over, maar ik hoor ze er nu niet meer over...
Mijn stalling begon daar begin dit jaar ook over, maar ik hoor ze er nu niet meer over...
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Accu's loskoppelen in stalling?
Motoraccu loskoppelen kan vervelende gevolgen hebben voor de computer. Deze kan daarvan volledig over de zeik raken met als gevolg dat een aantal systemen spookverschijnselen zullen gaan vertonen. Bij moderne auto’s mag deze tegenwoordig niet meer losgehaald worden. Zelfs bij vervanging zetten ze er een tijdelijke accu overheen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Accu's loskoppelen in stalling?
Ik heb bij mijn ducato en Renault meermalen de accu los gehad vanwege werkzaamheden. Gewoon aansluiten zonder problemen starten. Beide 2012. Langdurig los laten weet ik niet. Kan me voorstellen dat het problemen geeft.
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Accu's loskoppelen in stalling?
ik kocht 2018 een jonge Fiat Panda uit 2014
en stelde de vraag ,wat te doen als ik 3 maanden weg zou gaan
en de ,,panda,, geparkeerd staat
hier het antwoord, waar op ik een druppellader heb aangeschaft
Bij navraag aan de chef werkplaats >kan ik volstaan de minpool los te koppelen
zij hij>dat kan , voor een paar dagen ,maar niet wekenlang of 3 maanden, dan kan het zijn dat het geheugen van de boord computer ook leeg loopt
met als gevolg . dat alles op nieuw moet worden ingelezen ed, niet starten omdat de sleutel niet herkent word, boord computer raakt leeg
dus niet doen
Je kan hem in dien mogelijk beter aan een druppellader hangen
dus dat is de bedoeling dan ook
lijkt mij voor jongere steeds meer computer aangestuurde voertuigen niet veel anders
en stelde de vraag ,wat te doen als ik 3 maanden weg zou gaan
en de ,,panda,, geparkeerd staat
hier het antwoord, waar op ik een druppellader heb aangeschaft
Bij navraag aan de chef werkplaats >kan ik volstaan de minpool los te koppelen
zij hij>dat kan , voor een paar dagen ,maar niet wekenlang of 3 maanden, dan kan het zijn dat het geheugen van de boord computer ook leeg loopt
met als gevolg . dat alles op nieuw moet worden ingelezen ed, niet starten omdat de sleutel niet herkent word, boord computer raakt leeg
dus niet doen
Je kan hem in dien mogelijk beter aan een druppellader hangen
dus dat is de bedoeling dan ook
lijkt mij voor jongere steeds meer computer aangestuurde voertuigen niet veel anders
Re: Accu's loskoppelen in stalling?
Vitale functies (zoals sleutelherkenning en motor besturing) van een boord computer in een auto zouden moeten opgeslagen zijn in ROM (read only memory). ROM loopt niet leeg. Als het anders is gemaakt is dit riskant. Als je ergens niet op vertrouwen kunt is het op de accu spanning.
Re: Accu's loskoppelen in stalling?
en als de accu los moet in de stalling,mag er dan wel een druppellader aan?, denk(weet zeker) van niet.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu's loskoppelen in stalling?
Inderdaad (al zullen het zeer waarschijnlijk EEPROM's zijn). Stel je voor dat je na drie maanden de accupolen weer aansluit en tot de ontdekking komt dat je daarmee ineens een gloednieuwe camper hebt gekregen (want: zomaar ineens 0 km op de klok ). Dat sommige bedrijven ervoor kiezen om tijdens een accuwissel te overbruggen, is puur om te voorkomen dat men klokjes opnieuw moet instellen, radio voorkeurzenders kwijtraakt, de Navi z'n favorieten / historie kwijtraakt, ruitbediening moet worden gereset, diverse stoel-/spiegelgeheugens verloren gaan, etc... Maar de diverse ECU's (computers) zal het absoluut worst wezen. Die dingen starten in het ergste geval gewoon opnieuw op met de standaard fabrieksinstellingen, waarna de motor en automatische versnellingsbak zichzelf gedurende de eerste tientallen kilometers opnieuw 'inleert'. Gedurende die eerste km's kunnen wat nukken optreden die zichzelf snel verhelpen. Maar er gaat niets kapot.Metor schreef: ↑za 17 aug 2019, 10:24Vitale functies (zoals sleutelherkenning en motor besturing) van een boord computer in een auto zouden moeten opgeslagen zijn in ROM (read only memory). ROM loopt niet leeg. Als het anders is gemaakt is dit riskant. Als je ergens niet op vertrouwen kunt is het op de accu spanning.
Wat ik van een campereigenaar heb vernomen, verlangt zijn verzekering juist dat de camper, ook tijdens stalling, ten alle tijde startklaar moet zijn, zodat bijvoorbeeld bij een brand in/bij de plaats van stalling het spul vlot naar 'n veiliger oord kan worden gereden. Ik ben benieuwd wat onze (duitse) verzekering straks ervan vindt... Nog drie weken… Wel een aandachtspuntje.
Re: Accu's loskoppelen in stalling?
Goede middag,
even een terugkoppeling, .... ik heb Isoplus zijn raad toch maar opgevolgd en ben vanmiddag naar de Ford garage gefietst en heb het probleem aan hun voorgelegd, .... iedereen hier op het forum heeft erg zijn best gedaan, maar niemand heeft met precies dezelfde motor de accu al eens losgekoppeld, dus ik wist nog steeds niet zeker of ik het zonder schade kon doen.
Want t'Busje er stond niets over, ... in het instructieboek van Ford en Chausson en .... Gobert een computer is niet in deze Ford Transit aanwezig, dus dan kan hij gelukkig ook niet ontregeld raken.
Volgens de chef van de garage, kon ik zonder problemen de accu verwijderen, desnoods voor jaren, zonder dat er iets niet meer zou werken, ... alleen konden de opgeslagen zenders van de radio verdwijnen , afhankelijk van het type radio wat in de wagen zit en de deurvergrendeling zou niet werken, maar daar zitten extra mechanische sloten op, dus dat is niet zo erg.
Ik kan nu twee massa sleutels aanschaffen met een piek amperage van 1000 Ampere, want ook de huishoudaccu rust ik daarmee uit, .... stoel uitbouwen, draaistel verwijderen, accu verwijderen, .... daar begin ik niet aan, een knop omdraaien is veel gemakkelijker.
Prettige middag verder,
Pierre
even een terugkoppeling, .... ik heb Isoplus zijn raad toch maar opgevolgd en ben vanmiddag naar de Ford garage gefietst en heb het probleem aan hun voorgelegd, .... iedereen hier op het forum heeft erg zijn best gedaan, maar niemand heeft met precies dezelfde motor de accu al eens losgekoppeld, dus ik wist nog steeds niet zeker of ik het zonder schade kon doen.
Want t'Busje er stond niets over, ... in het instructieboek van Ford en Chausson en .... Gobert een computer is niet in deze Ford Transit aanwezig, dus dan kan hij gelukkig ook niet ontregeld raken.
Volgens de chef van de garage, kon ik zonder problemen de accu verwijderen, desnoods voor jaren, zonder dat er iets niet meer zou werken, ... alleen konden de opgeslagen zenders van de radio verdwijnen , afhankelijk van het type radio wat in de wagen zit en de deurvergrendeling zou niet werken, maar daar zitten extra mechanische sloten op, dus dat is niet zo erg.
Ik kan nu twee massa sleutels aanschaffen met een piek amperage van 1000 Ampere, want ook de huishoudaccu rust ik daarmee uit, .... stoel uitbouwen, draaistel verwijderen, accu verwijderen, .... daar begin ik niet aan, een knop omdraaien is veel gemakkelijker.
Prettige middag verder,
Pierre
Re: Accu's loskoppelen in stalling?
en hoe laad je die accu,s dan af en toe(1x per 1-1,5 maand) eens op?, of blijf je nooit zo lang weg, of mag/kan dat wel
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- plotterwelt
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 06 apr 2019, 10:23
- Locatie: Oss
Re: Accu's loskoppelen in stalling?
Waarom een accu loskoppeln ?
Mein staat in de stalling met alles aangesloten en de Camper staat onder 220V
De druppellader houd alles lekker vol
Mein staat in de stalling met alles aangesloten en de Camper staat onder 220V
De druppellader houd alles lekker vol
Re: Accu's loskoppelen in stalling?
Het is niet dat ze hem los willen koppelen maar als de stalling houder dat eist.