Geluidsisolatie: welke?
Re: Geluidsisolatie: welke?
Bedankt Jan !
Dat wordt prutsen met een veerklem
Ga er vanavond mee aan de slag, nu eerst met het "hele spul" naar paardrijden.
Dat wordt prutsen met een veerklem
Ga er vanavond mee aan de slag, nu eerst met het "hele spul" naar paardrijden.
Re: Geluidsisolatie: welke?
In navolging van de motorkap en de goede resultaten vandaag verder gegaan met het rechterportier.
Na het nodige prutswerk om het veerklemmetje achter de raamslinger vandaan te krijgen kunnen starten met een kale deur, voorzien van het (hele dunne) originele folie.
Daarna de dakbedekking aangebracht waar mogelijk, misschien was lager op de deur ook nog mogelijk geweest, maar het hierbij gelaten i.v.m. condens en vochtafvoer.
Toen het volgende vraagstuk, hoe ga het noppenfolie zo erin krijgen dat het ook nog een beetje zijn werk doet ?
Onderkant (boven vrij gelaten i.v.m. raam) de stukken op maat geknipt en "los" in de gaten gedrukt.
Hierna het deurpaneel op zijn plek er tegenaan gedrukt waardoor het noppenfolie netjes bleef zitten op het deurpaneel, vervolgens alles aandrukken en klaar.
Resultaat: het is nog stiller geworden achter het stuur
Het hoge, schelle en metaalachtige geluid is weg, je hoort de motor zijn toeren maken maar op een véél acceptabeler geluidsniveau (veel lager/doffer).
Blijft nog over het linkerportier ... en daarna het dashboardklokje maar vervangen voor een digitale
Na het nodige prutswerk om het veerklemmetje achter de raamslinger vandaan te krijgen kunnen starten met een kale deur, voorzien van het (hele dunne) originele folie.
Daarna de dakbedekking aangebracht waar mogelijk, misschien was lager op de deur ook nog mogelijk geweest, maar het hierbij gelaten i.v.m. condens en vochtafvoer.
Toen het volgende vraagstuk, hoe ga het noppenfolie zo erin krijgen dat het ook nog een beetje zijn werk doet ?
Onderkant (boven vrij gelaten i.v.m. raam) de stukken op maat geknipt en "los" in de gaten gedrukt.
Hierna het deurpaneel op zijn plek er tegenaan gedrukt waardoor het noppenfolie netjes bleef zitten op het deurpaneel, vervolgens alles aandrukken en klaar.
Resultaat: het is nog stiller geworden achter het stuur
Het hoge, schelle en metaalachtige geluid is weg, je hoort de motor zijn toeren maken maar op een véél acceptabeler geluidsniveau (veel lager/doffer).
Blijft nog over het linkerportier ... en daarna het dashboardklokje maar vervangen voor een digitale
Re: Geluidsisolatie: welke?
Ziet er mooi uit.
Maar zou het geen problemen kunnen gaan geven met water (regenwater dat langs het raam komt en condenswater) ?
Maar zou het geen problemen kunnen gaan geven met water (regenwater dat langs het raam komt en condenswater) ?
Groet, Ruud
Re: Geluidsisolatie: welke?
@Ruud; wat ik begrepen heb is dat raam en onderkant deur vrijgehouden moeten worden i.v.m. inderdaad water/condens.
In de deur loopt een slang van boven naar beneden (tot een cm of 20 boven de onderkant deur) die zal w.s. dienen om water vanaf het raam af te voeren naar beneden, die ligt nog gewoon vrij.
De onderkant van de deur zelf ook vrij gehouden i.v.m. eventuele condensvorming.
Het noppenschuim en dakbedekking kan wel wat water hebben, maar heb het om bovenstaande redenen bewust hoog in de deur gehouden.
Dat het qua geluidsisolatie geweldig werkt is in ieder geval zeker.
In de deur loopt een slang van boven naar beneden (tot een cm of 20 boven de onderkant deur) die zal w.s. dienen om water vanaf het raam af te voeren naar beneden, die ligt nog gewoon vrij.
De onderkant van de deur zelf ook vrij gehouden i.v.m. eventuele condensvorming.
Het noppenschuim en dakbedekking kan wel wat water hebben, maar heb het om bovenstaande redenen bewust hoog in de deur gehouden.
Dat het qua geluidsisolatie geweldig werkt is in ieder geval zeker.
Re: Geluidsisolatie: welke?
Onderzijde kan ingesmeerd worden met een taai vet,
wat eerst opgewarmt dient te worden
(Mike Sanders Fett of bv kettingvet).
wat eerst opgewarmt dient te worden
(Mike Sanders Fett of bv kettingvet).
Re: Geluidsisolatie: welke?
De onder/achterkant van het dashboard kun je ook nog voorzien van het eierdoppenschuim. Je kunt dan deels het schuim gebruiken die niet zelfklevend is. In kleine delen aanbrengen en ook dat helpt, maar wel even letten op het eventueel blokkeren van het ruitenwissermechaniek.
En de onderkant van de cabinevloer heb ik ook op wat plaatsen voorzien van dakleer, ook dat had effect.
En de onderkant van de cabinevloer heb ik ook op wat plaatsen voorzien van dakleer, ook dat had effect.
Groeten
Klaas
Klaas
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 0:45
Re: Geluidsisolatie: welke?
Wat tof dat het zo goed werkt! Als ik vragen mag, waarom breng je in de motor en deuren dakbedekking + noppenschuim aan? Wat voegt de dakbedekking toe? Is alleen noppenschuim niet voldoende?
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
- Locatie: 7383 Tormás Hongarije
Re: Geluidsisolatie: welke?
Hallo, Ook van dit forum: viewtopic.php?f=7&t=8428645&hilit=1984. Kun je nog best iets van gebruiken. Groet Eric
Re: Geluidsisolatie: welke?
Mooi dat het werkt.
Ik zou van zijn leven geen noppenschuim in de carrosserie gebruiken.
Het houdt vocht vast en waar vocht is is of komt roest.
Ik gebruik zelf STP voor in de deuren van mijn Oldtimer en een dikker zelfklevend bitumen op de vloer.
In mijn Ducato zou ik het best willen hebben, maar te zwaar als je toch al overgewicht hebt.
Die 30 kg kan ik niet missen.
Ik zou van zijn leven geen noppenschuim in de carrosserie gebruiken.
Het houdt vocht vast en waar vocht is is of komt roest.
Ik gebruik zelf STP voor in de deuren van mijn Oldtimer en een dikker zelfklevend bitumen op de vloer.
In mijn Ducato zou ik het best willen hebben, maar te zwaar als je toch al overgewicht hebt.
Die 30 kg kan ik niet missen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: Geluidsisolatie: welke?
Hallo RvP,
je hebt in 2012 het dakleer in je portier aangebracht, laat die bitumen niet los als de camper lang in de zon staat?
Afgelopen zomer was het wel heel warm en als ik zie hoe bitumen daken en ook het asfalt er op straat uitzag, kan ik me voorstellen dat ook in het portier een en ander los gaat en naar beneden zakt.
mvg, Henk
je hebt in 2012 het dakleer in je portier aangebracht, laat die bitumen niet los als de camper lang in de zon staat?
Afgelopen zomer was het wel heel warm en als ik zie hoe bitumen daken en ook het asfalt er op straat uitzag, kan ik me voorstellen dat ook in het portier een en ander los gaat en naar beneden zakt.
mvg, Henk