Koelkast rooster brandje

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Koelkast rooster brandje



Bericht door johan1950 »

Op onze laatste trip in Duitsland hetzelfde gezien.
Bij heel veel koelkasten, ook de kleinere, eindigt de schoorsteen in de ruimte achter de koelkast met een T-stuk vlakbij of net onder het bovenste rooster.
Bij het brandje wat wij hebben gezien ging het mis bij het herstarten.
Vlgs. de experts was de schoorsteen nog erg warm door het werken op gas. Toen de koelkast weer ging starten was er nog zoveel trek in de schoorsteen dat de brander moeilijk startte. Hierdoor was de hele schoorsteen en de ruimte boven de schoorsteen gevuld met een gas/lucht mengsel. Toen de brander eindelijk ontstak ging alle gas branden waardoor de isolatie boven de koelkast in brand vloog.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Koelkast rooster brandje



Bericht door PaulBng »

Bij mijn koelkast zat er niet eens een t-stukje op. Ik heb hem zelf aangepast zoals easybee aangeeft. Verder de ruimte achter de koelkast gecompartimenteerd en twee fans.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Koelkast rooster brandje



Bericht door isoplus »

Ja, als het goed is en de originele schoorstenen is in gebruik dan is die voorzien van een trekonderbreker.
De automaten hebben een wachttijd zodat er niet snel achter elkaar ontstoken kan worden.
Bij handbediening hoor je te weten dat je tussen de aansteekpogingen een wachttijd moet inbouwen.
Wel kan in extreme gevallen van schoorsteenvervuiling de roetlaag gaan branden.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Koelkast rooster brandje



Bericht door johan1950 »

De originele schoorsteen van mijn Thetford bestond alleen uit een T-stuk op ongeveer 10 cm onder het bovenste rooster.
Deze configuratie is standaard, en een uitlaat naar buiten wordt alleen aangeboden op Engelse sites.
Ik heb zelf de uitlaat voorzien van een trekonderbreker en een uitlaat naar buiten.
Johan en Ina Gols
280
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 10:51
Locatie: Voor steeldieven gevlucht naar Twente!

Re: Koelkast rooster brandje



Bericht door 280 »

Een geluk dat de camper nog staat hoor,
Laatst gewijzigd door 280 op ma 14 okt 2019, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Moeton
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 20:55

Re: Koelkast rooster brandje



Bericht door Moeton »

Hallo,

Bij mijn Dethleffs camper met dometic koelkast is de situatie gelijk als die van de ts.
Door de hitte van de uitlaat van de gasvlam was bij ons het rooster gaan vervormen.
Om dit te voorkomen heb ik een dometic blower in de midden achter het rooster gemonteerd.
Op de warmte wisselaar naast de gasvlamuitlaat is een automatische temperatuur schakelaar geplaatst welke de blower inschakelt bij 70 gr.
De draaitijd van de blower word mede bepaald door de buiten temperatuur maar bij 60 gr. schakelt de censor de blower automatisch weer uit.
Tevens werk de koelkast ook bij warm weer altijd perfect.
Ik heb nieuwe roosters geplaatst en het geheel werkt al twee jaar zonder vervorming en problemen.
Dethleffs GlobeBus T4 2013
Ducato 130 pk 2.3 jtd multijet.
Leven en laten leven.

Groeten,
Moeton.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Koelkast rooster brandje



Bericht door Cee Pee »

Ik zie echt alleen maar smelt en schroei schade.
Er is daar niet echt vuur geweest.
En dit is duidelijk veroorzaakt door gloeiend hete uitlaatgassen.
Als topic starter ons nu eens verteld of de koelkast wel eerder op gas heeft gewerkt en of er toen ook ditzelfde rooster geplaatst was.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Koelkast rooster brandje



Bericht door isoplus »

Nou nou, het T-stuk is dus om de uitlaatgassen te mengen en kouder te maken.
1 poot van het T-stuk is schuin naar boven gericht en dat is de uitlaat, de andere zijde is vanzelf dan naar beneden gericht en daar trekt het uitredende uitlaatgas omgevingslucht mee naar binnen, onderbreekt dus de trek en mengt uitlaatgas met omgevingslucht .
Veelal is er boven de uitlaat nog een aluminium plaat bevestigd die het gas naar het rooster leidt dus zover is er nog niets aan de hand.
Wat betreft het binnen kunnen komen van verbrandingsgassen, als het ding correct en volgens de instructies geplaatst is, wordt de gehele wand geseald en kan er dus geen uitlaatgas in de camper komen.
Er rijden duizenden campers rond waar het prima gaat, een en ander moet wel volgens de regels gebouwd en onderhouden worden!
Maar ik hoef de bouwers van campers en koelkasten hier niet te verdedigen, echter voor een juiste discussie is enige kennis van het geheel wel makkelijk.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Koelkast rooster brandje



Bericht door ben19 »

zo zal het zijn als de vorige text bij mij werkt het ook zo wel gebruik ik een ventilator met temperatuur regeling
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Koelkast rooster brandje



Bericht door johan1950 »

Je moet verschil maken tussen een T-stuk en een trekonderbreker.

Een recht T-stuk wordt gebruikt bij de interne schoorsteen en heeft als doel te voorkomen dat de rookgassen direct in de ruimte achter de koelkast worden geblazen maar eerst gemengd worden met lucht.

De trekonderbreker ( schuin T-stuk) wordt gebruikt bij een externe schoorsteen. De schuin naar boven gerichte poot gaat naar de uitlaat. De trekonderbreker voorkomt dat bij bijv hevige wind in de schoorsteen de rookgassen terug worden geblazen naar de brander maar via de korte poot naar beneden toe in de ruimte achter de koelkast worden geblazen. Koelen van de rookgassen is een mooie bijkomstigheid, maar niet het hoofddoel.
Johan en Ina Gols
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Koelkast rooster brandje



Bericht door isoplus »

Johan, je maakt het steeds spannender.
Ik heb nog nooit een recht T-stuk gezien in de rookgasafvoer van een moderne camper, wat natuurlijk niet bewijst dat het niet bestaat.
Een trekonderbreker, het woord zegt het al is geen inblaasonderbreker en als je schoorsteen naar buiten goed aangelegd is kan de wind niet in de schoorsteen komen.
Lees eens aandachtig de inbouwinstructies door van de koelkastleverancier daar is een en ander van te leren.
Bij mijn vorige camper was de afvoer van de oven en die van de koelkast gescheiden.
De koelkast voerde gewoon achter het rooster af met een schuin T-stuk en een deflectorplaat die het gas richting bovenrooster voerde.
De oven had een eigen schoorsteen uitkomende op het dak en afgedekt met een paddestoelvormig hoedje, als het sneeuwde lag dat dicht dat was minder.
Het heeft natuurlijk allemaal niets met dat binnenbrandje te maken maar een beetje kennis van het systeem kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Koelkast rooster brandje



Bericht door seth_space »

Ik weet toch zeker dat ik een schuine trekonderbreker heb zonder schoorsteen en die ca 30CM onder het bovenste rooster stopt.

Rechte T stukken ken ik alleen van (vroeger) huisschoorstenen om inregenen te voorkomen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Koelkast rooster brandje



Bericht door pwhooftman »

Idem bij mij, schuin T-stuk terwijl deze achter de wand zit, 30cm onder het rooster.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Koelkast rooster brandje



Bericht door johan1950 »

Even googelen levert deze standaard uitlaat op
Thetford uitlaat.jpg
Thetford uitlaat.jpg (2.67 KiB) 536 keer bekeken
Uitlaat eindigt toch echt in een recht T-stuk.
Johan en Ina Gols
Plaats reactie