Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Hallo allen,

Na een campervakantie met vrienden 15 jaar geleden ben ik besmet met het camper virus. Echter heeft het ook 15 jaar geduurd voordat ik er een gekocht heb. In Mei heb ik een Dethleffs Globetrotter op een Fiat Ducato 2.5D onderstel uit 1993 gekocht.
.
Afbeelding

Afbeelding

We zijn hier al met veel plezier een paar weken en een een festival weggeweest. Motorisch lijkt hij in orde, weinig olie verbruik schakelt soepel en komt netjes mee in het verkeer. Het interieur vonden we wat gedateerd, dus om deze reden zijn we hier eerst mee aan de slag gegaan. We hebben alles geschilderd, de kussens opnieuw bekleed, nieuwe gordijntjes en een nieuwe mat in de cabine.

Origineel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuw

Afbeelding


Echter als je zo met je campertje bezig bent, gaan je ook wat zaken opvallen die je eerder niet had gezien. Ik vond de vloer achter nogal veren, en bij het verwijderen van het vloerzeil werd het duidelijk. Het achterste gedeelte van de camper heeft ooit vochtschade gehad en is hierdoor gaan rotten en is de vloer gaan verzakken. Achteraf gezien had ik de signalen eerder kunnen zien (een kastje dat niet meer op de vloer aansloot, verende vloer, een deur die schuin lijkt te hangen). Maar achteraf kijk je een koe in de kont.
.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb daarna wel een expert laten kijken om zeker te weten of er niet nog meer rotte plekken zitten. Gelukkig gaf hij aan dat de camper voor de rest in prima staat is.

Daarom gaat mijn campertje vanaf zaterdag al de stalling in, waar ik aan dit project ga beginnen. Ik heb mij aardig verdiept in de projecten van andere camperaars zoals:
Mobilvetta was rot, is nu TOP!,
Dethleffs Globetrotter rotten floor
Hobby 550 vloerrenovatie

Zaterdag ga ik gebruiken om de echte schade op te nemen. Ik verwijder de badkamer en keuken (beiden achterin en ga zoveel mogelijk rotte delen weg proberen te halen en dan bepalen welke materialen ik moet bestellen.

Ik heb van veel mensen al het advies gekregen dat ik mij niet moet verkijken op de hoeveelheid werk en me af moet vragen of het dit wel waard is. Echter kijk ik wel uit naar een dergelijk project en ben ik ook een beetje verliefd op deze camper geworden. Middels deze thread wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen, deels omdat ik ook enorm veel van andermans vorderingen heb geleerd, maar ook om jullie expertise te kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door the kapitein »

Leuk om te volgen. Ben benieuwd.

Succes.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Bas vd laar »

Sorry, ik begrijp dit nooit.
Het interieur is er alleen maar lelijker op geworden, het originele interieur was mooier, keurige kastjes zonder beschadigingen, best uniek, eeuwig zonde weer.
En van een oude camper een nieuwe maken is waanzin.
Laat er toch lekker een paar slappe stukjes vloer in zitten, ding is 30 jaar oud, je zakt er heus niet doorheen hoor.
Experts er naar laten kijken, wat een onzin, waarom gooi je je geld niet gewoon weg?
Ik verwijder de badkamer en keuken
:crazy:

En dan? Dan trek je de hele boel uit elkaar, komt een hoop rotzooi tegen en dan plak je daar weer wat stukken hout tussen en vervolgens zet je de hele boel weer ( gammeler dan voorheen ) in elkaar.
En wat maakt het voor verschil in gebruik? Helemaal niets.
Een hoop werk voor niets, en de camper is alleen maar minder waard geworden.
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Hi Bas,

Dank voor de kritische noot.
Het interieur is er alleen maar lelijker op geworden, het originele interieur was mooier, keurige kastjes zonder beschadigingen, best uniek, eeuwig zonde weer.
Gelukkig valt over smaak niet te twisten. :-B Op de foto zien de kastjes er trouwens beter uit dan dat ze in werkelijkheid waren. Een likje verf vonden wij in ieder geval een grote verbetering.
Laat er toch lekker een paar slappe stukjes vloer in zitten, ding is 30 jaar oud, je zakt er heus niet doorheen hoor.
Ik denk dat ik dat in mijn verhaal niet helemaal duidelijk heb beschreven. Maar de vloer is echt doorgerot en hier kan ik dus wel doorheen zakken.Éen van de vorige eigenaren heeft in zijn/haar wijsheid besloten toen hij er achter kwam dat de vloer rot was niet de vloer te repareren, maar hier onder de camper en aan de binnenkant nieuw triplex er tegenaan te plakken, in plaats van het goed aan te pakken. Hierdoor is de rotting gewoon doorgezet, is de achterkant wat verzakt en kun je op plaatsen waar de triplex al gebarsten is, nu tijdens het rijden op de weg kijken. Dit hebben we nu met ducktape opgelost, maar dit moet echt beter. Daarnaast is de badkamer echt goor en moet deze ook grondig aangepakt worden. Daarom deze nogal drastische maatregel om dan maar meteen de vloer aan te pakken.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door the kapitein »

Lekker zure reactie weer Bas.
Laat mensen lekker hun gang gaan. Er word je toch niet gevraagd naar JOUW mening.
Laat je verbazen. Wie weet word het wel mooi..

Marco.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
vweetje
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 18 jun 2006, 23:56

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door vweetje »

Hoi CEAUX
Met goede wil, en de veelal positieve hulp om dit forum gaat het vast lukken!
Succes met het opknappen van de vloer in je leuke camper.
Groeten Vweetje (Inmiddels Hymer B584)
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Stieneke en Donald »

Gewoon goed opknappen hoor. Suc6 met de vloer. :thumbup:

Even wat anders. Ik zie op je bovenste koelkastrooster geen afvoer gat voor warme lucht van de KK. Of heb je een afvoer door het dak?
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
vweetje
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 18 jun 2006, 23:56

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door vweetje »

Als het goed is zie je die afvoer rechts onder het raam achterop de camper.
Althans daar zit de mijne ook
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 15 aug 2019, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Groeten Vweetje (Inmiddels Hymer B584)
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Stieneke en Donald »

Inderdaad, ik zie het nu ook. Heb niet goed gekeken. :(
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

vweetje schreef:
do 15 aug 2019, 11:41
Stieneke en Donald schreef:
do 15 aug 2019, 11:36
Gewoon goed opknappen hoor. Suc6 met de vloer. :thumbup:

Even wat anders. Ik zie op je bovenste koelkastrooster geen afvoer gat voor warme lucht van de KK. Of heb je een afvoer door het dak?
Als het goed is zie je die afvoer rechts onder het raam achterop de camper.
Althans daar zit de mijne ook
Yes, die rookgasafvoer zit inderdaad aan de achterkant. Ik houd die nu goed in de gaten, sinds ik dat brandje in die andere post heb gezien.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Stieneke en Donald »

CEAUX schreef:
do 15 aug 2019, 11:47
Ik houd die nu goed in de gaten, sinds ik dat brandje in die andere post heb gezien.
Daarom schreef ik het ook. Goed dat ik niet goed heb gekeken. :mrgreen:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Inmiddels is mijn vakantie afgelopen en heb ik 2 dagen aan mijn camper kunnen werken. Dag 1 heb ik de bekleding afgerond (ja dit is niet slim, maar dat was al in gang gezet voordat ik achter de schaal van de rotting kwam) met een erg fijne stoffeerder.

Linkse wandbekleding zit er op, rechtse wordt er op geplakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het eindresultaat:

Afbeelding

Zaterdag heb ik de camper in de opslag geplaatst voor de renovatie van de achterkant en heb ik de hele badkamer en keuken er uit gehaald. Ik had een extreme schade verwacht, gelukkig viel me dit nog mee. De laatste 30cm is wel echt heel erg rot en de onderste 50 cm van de aanpalende wand. Maar onder het toilet was het nog superhard, dus dat viel me gelukkig wat mee.

Oude badkamer

Afbeelding

Spiegels en wand er af
Dit was nogal een rotklus, aangezien ze ik er het liefst in het geheel had uitgehaald. Door middel van een kunstof snaar en heel veel gevloek heb ik er 1 van de drie in zijn geheel uit gekregen. De andere 2 zijn helaas gesneuveld. Net voor het toilet kun je een grote rotte plek zien in de wand. Ik ga de douche uit de camper halen, maar dit gat wil ik gebruiken om een luik voor een buitendouche te maken.

Afbeelding

De achterwant is onder volledig rot, dit dankzij een fietsenrek dat niet op een balkje geschroefd is, maar steunde op piepschuim. Hierdoor heeft het veel bewogen en is er vocht bij gekomen. Dit fietsenrek (volledig RVS) wil ik wel terug zetten, dus ik ga hier een stevige balk in maken zodat het rek hier goed op steunt.

Afbeelding

Nu zonder douchebak en toilet. Het verwijderen hiervan ging verbazingwekkend makkelijk. Ik ben daarnaast erg blij dat de bodem onder het toilet en een groot gedeelte van de douchebak nog hard zijn.

Afbeelding

Keuken en tussenwand verwijderd
Daarna de keuken en de tussenwand verwijderd. Een enorm gepriegel met al die gasleidingen en veel extra schroeven die er in de afgelopen 30 jaar zijn bijgezet. Maar aan het einde van de dag gaf onze camper zich gewonnen en was alles er uit.

Afbeelding

Grootste boosdoener
Meteen ook de grootste boosdoener gevonden van de lekkage. De hoekstijl linkachter zat niet goed gemonteerd, waardoor er dus heel veel water binnen kon komen.

Afbeelding

Zodra ik me thuis weer een volle dag kan ontrekken ga ik weer naar mijn camper toe. (hij staat helaas op een uur rijden, waardoor ik niet ff snel langs kan gaan). Niet op de foto, maar toch een stevige klus was het verwijderen van het RVS fietsenrek. Na het verwijderen van al het gewicht van zowel de keuken als het rek viel het me op dat de camper ineens een stuk hoger op de vering staat. Daarnaast heb ik ook voor de zekerheid een soort van ondersteuning van het plaffond gemaakt, omdat ik niet zeker wist of de keuken en de wand als een constructief deel worden gezien

Volgende stap
Volgende keer dat ik aan de camper ga werken wil ik het volgende doen:
  • Rotte wand open maken en rotting verwijderen
  • Rotte bodem open maken en rotting verwijderen
  • Side skirts er af halen om makkerlijker bij de bodem te komen
  • Inventariseren en bestellen nieuwe materialen
  • Accu's loskoppelen (nu vergeten)
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door AadenAnke »

6 jaar geleden alweer kochten wij onze eerste camper. Een 3 vochtvlekken onder het zijraam en een zacht stukje bij het achterraam. Ooooo dat is zo opgelost dacht ik! Je begint met verwijderen en kom steeds meer tegen, de water sporen volgend tot aan de overgang zij/achter wand en dak. Het meeste water naar beneden en een klein beetje het dak in. Hoog eigenlijk niets verrot, maar hoe lager hoe erger. Ja als je dan bezig ben kom je zelfs stukken verrotte vloer tegen.
Het meeste werk zat ook in het vinden en verhelpen van de lekkages, daarna weer de binnen boel opbouwen en na een 150 a 200 uur klussen gingen we weer camperen. Ja, voor een toen 26 jaar oud ding best veel, ongeveer 2500 euro materiaal buiten dat wat ik wist te ritselen en de uren reken je voor elk uur het bedrag van een euro of 15 dan is het 't niet waard.
Ik ben blij dat ik het wel heb gedaan. We hebben van die camper genoten en verkochten hem vorig jaar om deze tijd. De nieuwe eigenaar is er nog steeds heel gelukkig mee en we hebben nog regelmatig contact.
Het vervangen alleen van de rotte plekken is niet genoeg! Zoeken, vinden en verhelpen van de lekkage zal het eerste moeten zijn. Begin met de overgangen van dak naar zijwanden, raamrubbers e.d. Sierstrippen bevestigen ze ook graag met schroefjes zonder afdichting. Inderdaad fietsenrek e.d. maar ook de douche ruimte is een veel voorkomende oorzaak. Gezien de ouderdom zal het wel wat van alles en nog iets zijn.

Veel werk kost geld maar je leert wel je camper kennen en van dat ding houden. Succes.

Gr. Aad
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

AadenAnke schreef:
zo 18 aug 2019, 10:53
Ik ben blij dat ik het wel heb gedaan. We hebben van die camper genoten en verkochten hem vorig jaar om deze tijd. De nieuwe eigenaar is er nog steeds heel gelukkig mee en we hebben nog regelmatig contact.
Ik hoop dat ik uiteindelijk ook blij ga zijn, nu is het vooral met geknepen billetjes iets weghalen en hopen dat er niet te veel rot is. Maar tot nu toe vind ik het ook erg leuk om te doen, en uiteindelijk moet een camper natuurlijk hobby zijn (werk doe ik wel ergens anders)
AadenAnke schreef:
zo 18 aug 2019, 10:53
Het vervangen alleen van de rotte plekken is niet genoeg! Zoeken, vinden en verhelpen van de lekkage zal het eerste moeten zijn. Begin met de overgangen van dak naar zijwanden, raamrubbers e.d. Sierstrippen bevestigen ze ook graag met schroefjes zonder afdichting. Inderdaad fietsenrek e.d. maar ook de douche ruimte is een veel voorkomende oorzaak.
Het is een leerzaam proces, ik heb al aardig wat gaatjes gevonden. Dat wordt stap 1 bij het herstelwerk. Ik wil van buiten naar binnen werken zodat ik zeker weet dat het allemaal goed dicht is. Op kit en rubber ga ik in ieder geval niet besparen :D
Plaats reactie