Achterwiel Fiat Ducato piept

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Harry NED557
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 23:59

Achterwiel Fiat Ducato piept



Bericht door Harry NED557 »

Goedenmorgen,
Ik zit al een paar jaar op dit forum maar kreeg mijn account niet meer werkend.
Onderweg in Frankrijk bij lage snelheid een piepend schurend geluid achterin. Dit stopt bij remmen en is erger in de linkerbocht. Ook werkt plotseling de handrem nog nauwelijks. De wielen zijn allemaal even warm. Ik ben bij een Fiat professional garage geweest in Angouleme en volgens hem zijn de remvoeringen van de trommelremmen versleten. Hij kon alleen geen nieuwe voeringen meer bestellen voor een Ducato uit 2000.
De vraag is denken jullie dat dit klopt en kan het kwaad hiermee door te rijden?
Groet Harry
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Achterwiel Fiat Ducato piept



Bericht door Aloys »

Harry NED557 schreef:
di 06 aug 2019, 9:23
Ik zit al een paar jaar op dit forum maar kreeg mijn account niet meer werkend.
Had mij even gevraagd, krijg je een nieuw wachtwoord...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Achterwiel Fiat Ducato piept



Bericht door gjvonk »

Heeft een Ducato uit 2000 (Is dat type 244?) achter trommelremmen? Als het klopt zou ik zeker niet doorrijden, maar op zoek gaan naar reparatie: met remmen zou ik geen risico willen lopen. Als een Fiat professional aangeeft geen onderdelen voor een bedrijfswagen uit 2000 te kunnen bestellen (dat vind ik persoonlijk raar), zou ik op zoek gaan naar een algemene garage...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Achterwiel Fiat Ducato piept



Bericht door Abri079 »

Bij trommelvoeringen kun je de remvoering laten vernieuwen. Je hoeft dus geen nieuwe te kopen. Vaak kun je de oude remvoering achterlaten en krijg je gereviseerde mee terug. Internet is je vriend.
Als je zo ver bent dat de remtrommel eraf gaat kijk dan ook eens naar je wiellagers.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51121
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Achterwiel Fiat Ducato piept



Bericht door Kroppie »

alleen tekst en geen plaatjes, en dan vragen of je zonder problemen door kan rijden(de vraag alleen al) , hoe kan iemand je nu zeggen geen probleem om mee door te rijden?, ik zou ook een gewone (dorps)garage proberen, die kunnen kijken en dan zeggen doorrijden of repareren, maar geen remonderdelen te krijgen????, zelfs voor dat 30 jaar oude gebakkie van mij zijn de remdelen gewoon te krijgen(kopen), garage zoeken die wel zin heeft .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Harry NED557
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 23:59

Re: Achterwiel Fiat Ducato piept



Bericht door Harry NED557 »

De garage heeft twee maanden terug bij de beurt de trommels er nog af gehad om de handrem te stellen, dus ik vroeg me af of versleten voeringen kan kloppen met de symptomen. Bij een aanlopende rem zou het wiel toch gloeiend heet worden?
Naar een algemene remmengarage gaan is een goed advies,
Ik dacht niet dat een foto van mijn achterwiel iets zou toevoegen, niets afwijkends te zien. De camper rijdt en remt ook normaal
c.dekker
Berichten: 396
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Achterwiel Fiat Ducato piept



Bericht door c.dekker »

Waarom laat je niet even het wiel en de trommel even demonteren , er kan ook een steentje in de trommel liggen die er van af buiten in komt , zelf gehad bij mijn personen auto , en opgelost onderweg . Er moet wel een wil zijn .
Harry NED557
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 23:59

Re: Achterwiel Fiat Ducato piept



Bericht door Harry NED557 »

We zijn nu in Spanje, gisteren nog in Frankrijk bij een Euromaster geprobeerd maar die hadden pas volgende week tijd. Morgen hier maar de Midas nog eens proberen. Maar je wilt ook niet je hele vakantie bij garages doorbrengen.
Harry NED557
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 23:59

Re: Achterwiel Fiat Ducato piept



Bericht door Harry NED557 »

Steentje in de trommel is een interessante gedachte. Ik heb vroeger wel eens een aanlopende rem gehad maar dat had wel een aparte geur. Een kapot lager klinkt ook anders
Harold G
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 jan 2018, 12:33
Locatie: Middelburg

Re: Achterwiel Fiat Ducato piept



Bericht door Harold G »

Als ik het goed heb, zijn de achterremmen gecombineerd trommel(handrem) en schijfrem.
Als de remblokken voldoende dik zijn en vrij kunnen bewegen kan je in ieder geval “gewoon” remmen.
De remschoenen in de trommel zijn alleen voor je handrem, het kan ook zijn dat er een stukje voering los is en dat daardoor het piepend schuren geluid komt. Inbus sleutel 6 en dopsleutel 22 en je remklauw is eraf.
Trommel zit vast met 2 kleine “richt” boutjes maat 10. Kan je in ieder geval de rotzooi eruit halen.
Overigens is de handrem af te stellen zonder alles eraf te halen, 1 wielbout eruit en door het gat kan je met een platte schroevendraaier het tandradje stellen.
Hymer B614 Fiat Ducato 244 2.8 JTD
Harry NED557
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 23:59

Re: Achterwiel Fiat Ducato piept



Bericht door Harry NED557 »

Mijn ducato heeft alleen trommel remmen achter. Vrijdag eindelijk een garage gevonden die de trommels er af heeft willen halen. De remvoeringen zijn nog dik genoeg. Verder heeft hij de voeringen iets opgeschuurd en alles met perslucht schoongespoten en de handrem hoger gesteld. Remmen getest op de testbank en alles werkt goed. Helaas was na 1 dag het geluid soms weer terug. Ik kan het geluid wegkrijgen door onder het rijden de handrem even iets aan te trekken en weer te lossen. De handrem werkt nu meestal goed maar soms zit hij toch weer hoog en werkt dan slecht.
Voor mij een groot raadsel, maar ik neem aan dat het toch wel veilig is zo. We zitten nog steeds in Spanje, ik laat er in Nederland nog wel weer eens naar kijken.
Groet Harry
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Achterwiel Fiat Ducato piept



Bericht door Peter LMC »

Harrie.
Het handrem mechanisme is zelf stellend (volgens mij).
Dit kun je ook handmatig, als de trommel er af is, iets bijstellen.
Het lijkt of daar iets niet helemaal goed zit.
Veertje verkeerdom of een tandje er af of zo.
Iedere keer als je de handrem er op/af zet kijkt dit mechanisme of hij iets kan stellen.
Zo aan je verhaal te lezen springt deze stelinrichting een paar tandjes terug en dan weer erbij.
Dit hoeft maar bij een achterwiel te zijn.
Vandaar de telkens veranderende hoogte van je handremhendel.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Achterwiel Fiat Ducato piept



Bericht door joske501 »

Peter LMC schreef:
do 15 aug 2019, 7:52

Dit kun je ook handmatig, als de trommel er af is, iets bijstellen.
Beste,

De trommel moet er niet af om de remschoenen bij te stellen, zelfs het wiel moet er niet af.
Wiel opkrikken.
Demonteer slechts één wielbout en draait het gat overeenkomstig met het stelmechanisme, met een klein lampje en een vlakke lange schroevendraaier dan je nu mooi bijstellen tot wiel aanloopt en dan iets terug. Het lijkt een beetje op blind werken maar dat lukt aardig op het gevoel. Het stelmechanisme ligt vlak, dus je moet naar onder of naar boven toe het stelmechanisme verdraaien.
Indien je de trommels toch verwijderd, slijp dan de rand weg die is ontstaan door slijtage zodat de trommels vlot demonteerbaar zijn.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Achterwiel Fiat Ducato piept



Bericht door Peter LMC »

Randen wegslijpen. :?:
Meet je trommel eens op.
Zal dan wel buiten de maat liggen. :(
Echt een Beun de Haas oplossing. :crazy:
Plaats reactie