48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jeroen5
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 apr 2012, 21:30

48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus



Bericht door jeroen5 »

Bij deze wil ik mezelf voorstellen.
Ik heet Jeroen, woonachtig in omgeving Eindhoven.

Sinds een paar jaar aan het (light) camperen met een Sprinter L4H3. Hierbij vooral in gebruik als motorvervoer naar het circuit en overnachting. Aangezien op de circuits altijd stroom beschikbaar is (380V) had ik de keuze laten vallen op een all electric installatie.met inductie kookplaat, compressor koelkast en elektrische verwarming.

Om onderweg toch wat stroom te hebben had ik het onderstaande elektrisch systeem ingebouwd.
2x 300 Watt zonnepaneel
4 st AGM accu 100 Ah per stuk
Omvormer Victron Multiplus 3000
Omvormer klein Victron 300

In verband met omstandigheden ben ik in de gelegenheid om een nieuwe bus om te gaan bouwen naar camper.

In de nieuwe opzet wordt het racen een mindere prioriteit en wil ik meer langere trips kunnen maken zonder in te hoeven pluggen voor stroom.

Het nieuwe plan:
- Grote bestelbus, boxer/ducato/jumper L4H3 of sprinter L4H3
- 2x 300 Wp zonnepanelen
- Lifepo4 accu's 300 tot 400 Ah
- warmwater: elektrisch boiler
- koken in bus op inductie
- verwarming: dieselheater

Laden van de accu's:
-MPPT lader vanaf zonnepanelen.
-Walstroom met 230 volt lader.
-tijdens rijden moet ik nog verzinnen. Om de lifepo4 accu's te beschermen wil ik deze niet bijladen met de dynamo, maar gaan laden met een specifieke daarvoor bestemde lader. Mogelijk een extra dynamo op geschikt voltage of lekker makkelijk eerst omvormer naar 230 V en dan via de standaard lader.
Dit laatste verdiend niet de schoonheids prijs, maar ik verwacht/hoop toch hoofdzakelijk op solar te laden.

Mijn vorige systeem was uitgelegd op 12 volt met de daarbij behorende kabeldiameters.

Nu zie ik dat ik de lifepo4 accu's kan selecteren met hogere voltages.
Met mijn beperkte Elektra achtergrond en herinnering aan de stoeipartij met de dikke kabels zit ik nu aan 48 volt te denken.
Voordeel:
minder ampere = dunnere kabels / goedkopere componenten.
nadeel:
omvormer nodig voor 12 volt systeem.

Mijn vragen:
Heeft er iemand ervaring met het laden van lifepo4 accu's rechtstreeks met dynamo? (dus gewoon 12V)
Heeft er iemand ervaring met een 48 Volt systeem in een camper?
Is het een goed plan of kan ik beter niet te moeilijk doen en gewoon voor 12 volt gaan?

Gr.
Jeroen
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: 48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus



Bericht door Metor »

Met name voor de grootverbruikers zoals het inductie kooktoestel en de warm water boiler is een 48V systeem veel geschikter dan een 12V systeem.
Misschien is een hybride systeem iets voor je. Een 12V accu en een 48V accu. De 48V gebruiken op alle grootverbruikers, via een (48Vdc=>230Vac) omvormer om inductie te koken, water te verwarmen en een 230V compressor koelkast. De 12V voor de kleinverbruikers zoals verlichting, waterpomp....
Beide accu's kunnen geladen worden tijdens het rijden, door de zon en evt een 230V lader met dubbele laders.
Om de 48V accu te laden tijdens het rijden heb je een aparte booster nodig. Je zou ervoor kunnen kiezen om de 12V accu alleen te laden bij het rijden of paal, anders heb je een apart zonnepaneel/regelaar nodig.
De 2x300Wp zonnepanelen laden dan de 48V accu met een geschikte regelaar.
Rest je nog de capaciteit van de accu's te bepalen, afhankelijk van je gebruik en gewenste onafhankelijkheid.
Voor Lifepo4 reken op een grote investering +/- 1 Euro per Wh opslagcapaciteit.
Je hebt zeker wel 5KWh nodig voor de 48V accu die zo'n 60 kg weegt.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: 48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus



Bericht door 't Busje »

jeroen5 schreef:
wo 07 aug 2019, 15:32
Heeft er iemand ervaring met het laden van lifepo4 accu's rechtstreeks met dynamo? (dus gewoon 12V)
Jeroen
Wij hebben sinds begin mei een NDS 3Lion LiFePO4 accu van 100 Ah die via de meegeleverde en bijbehorende 3Link regelaar in principe alleen door de dynamo wordt geladen. Je zou er nog drie dezelfde accu's parallel aan kunnen koppelen, zodat je op 400 Ah komt. Er zijn ook 150 Ah lithium accu's van NDS. Zie https://www.bombeeck-digital.nl/catalog ... t/?q=3lion en https://www.roadpro.co.uk/userfiles/PDF ... imised.pdf
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
jeroen5
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 apr 2012, 21:30

Re: 48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus



Bericht door jeroen5 »

Dank voor jullie reacties.
Zoveel keuzes met die nieuwe accu's.
Ook lastig om te bepalen wat ik nu aan stroom voorraad nodig heb. Had eerst 400 Ah in AGM.
Dus 200 Ah lifepo4 zou eigenlijk al genoeg moeten zijn. Er zit mogelijk een verschil tussen wat ik wil hebben en wat ik nodig heb,
Omdat deze accu's veel compacter en lichter zijn kan ik ze ook makkelijk in de camper monteren.
(ook beter voor de temperatuur)
In verband met de kortere kabellengte vervalt het voordeel van de dunnere kabels van het 48 Volt systeem deels.

Ik ga eerst maar eens kijken wat er allemaal te koop is.
Zit er nu aan te denken om de chinese accu's een kans te geven. Deze hebben een ander prijsniveau, en ik ben vrij nieuwsgierig aangelegd. :-B

Met een test opstelling kan ik deze paar maanden proberen voordat ik er daadwerkelijk mee op stap ga.

Ik hou jullie op de hoogte.

Gr. jeroen
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: 48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus



Bericht door 't Busje »

jeroen5 schreef:
do 08 aug 2019, 7:36
Omdat deze accu's veel compacter en lichter zijn kan ik ze ook makkelijk in de camper monteren.
Onze 100 Ah lithium is net zo groot als de 92 Ah AGM accu, die we eerst hadden. Het verschil zit in het gewicht, 12 kg tegenover 26 kg en niet in de afmetingen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: 48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus



Bericht door kampo »

Interessante vraagstelling…
Eerder iets voor gevorderden.
Misschien wat hulp om het te berekenen: Een volledige inductie maaltijd koken/baken kost je 50 tot 70Ah in 12V met een 1 pit vuur van 1800 of 2000W.
Warm water maken zou ik op diesel doen dat is goedkoper en sneller.

Het nadeel van 48V is dat je een trafo zal moeten zetten om je boord systemen terug naar 12V te brengen.
Bovendien is er bij mijn weten geen buck boost die van 12V dynamo naar 48V gaat.
Wat wel kan is met zo een krachtige buck boost van 12V naar 24V met een 50A laadstroom in 24V. De verliezen zijn wel aanzienlijk.
Net zoals wanneer je met 12V gaat laden via een dubbele 230V opstelling

Daarom zou ik eerder opteren voor een 24V (ipv 48V) setting in je leefcel. Kan je meteen ook alle DC stroomverbruikers in 24V (LED, waterpomp, koelkast, standverwarming) gebruiken zoals gebruikelijk op de vrachtwagencampers, zonder meerprijs en zonder trafoverliezen.

Maar is het sop de kool waard ? Als je bij 12V blijft gaat het tenslotte slechts over een paar kabels en verdeelpunten die erg dik uitgevoerd moeten worden. Die kabels kunnen niet stuk gaan, toestellen wel.
In 12V ben je wel beperkt tot multiplus-inverters van max 3000VA, of je moet er 2 parallel zetten.

PS: de nieuwe high density LiFePO4 accu's zijn veel compacter en lichter. Slechts een "paar" Euro's duurder. Maak de vergelijking eens.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: 48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus



Bericht door kampo »

't Busje schreef:
do 08 aug 2019, 8:40
...Onze 100 Ah lithium is net zo groot als de 92 Ah AGM accu, die we eerst hadden. Het verschil zit in het gewicht, 12 kg tegenover 26 kg en niet in de afmetingen.
Dat is een klein systeem. Ik denk dat Jeroen het hier over een groot systeem heeft.
Inductie koken gaat pas echt vanaf 300Ah en beter een 400Ah (= +/- 5kWh) LiFePO4 accu
voor een 1 pit kookplaat
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: 48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus



Bericht door B12M_Ferry »

Ik heb zelf ook gekeken naar een LiFePO4 systeem op 48 volt.
Niet alleen omdat je ietwat dunnere kabels hoeft te trekken, maar ook dat de 48volt systemen bij grotere zonnepaneel systemen wat vaker voorkomt.
lifepo4 accu's op 48 volt zijn relatief goedkoop. Niet alleen op de beroemde vage chinese websites, maar gewoon uit europa met een EU garantie.
https://www.ebay.de/itm/PYLONTECH-LiFeP ... 3064457392
Alleen zeggen ze niet hoeveel Ah of gewicht hij heeft, dus een beetje appeltje, peertje vergelijken

Die kan je op 12 of 24 volt amper vinden voor deze prijs.
Met een multi, quattro of een offgrid doosje van victron kan je 220 volt maken, en de accu opladen van walstroom.
Een DC-DC converter maak je van 48 volt weer 12 (of 24 volt). alleen die gaan tot zo'n 10A. Voldoende voor wat led lampjes, maar voor de hydraufoor en andere grotere gebruikers wat minder geschikt.
(Of je moet alle grotere verbruikers als 220 volt systemen inbouwen. koelkast, drukpomp wc etc)
Een MPPT lader voor 48 volt zal ook wel te vinden zijn voor de zonnepanelen. (alleen nog niet gezien voor 1-4 paneeltjes)
Via walstroom kan je via de victron doos de lifepo4 laden.
Wat ik nog niet heb gevonden is als je onderweg bent, via de dynamo de 48volt LiFePO4 bij te laden met een voldoende vermogen/stroom.
Ervaring of iemand met ervaring van een camper op 48 volt heb ik nog niet gezien.
iemand?
Volvo B12M bus in ombouw.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: 48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus



Bericht door durisotti »

Als je nieuw gaat bouwen zou ik dit type boiler overwegen:

https://www.nauticgear.nl/bootaccessoir ... liter.html

Als je rijd warmt de boiler op met motorwarmte. Kan ook op 220.
Ik heb ooit in NZ een camper gehuurd met dit systeem en dat beviel prima !

Mocht je voor de Ducato en co kiezen, er zit een nieuw model aan te komen, dus dat is iets om ook rekening mee te houden.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: 48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus



Bericht door Arie55 »

probeer het eenvoudig te houden. Met 3 verschillende spanningen (12, 48 en 230V) omgaan is vragen om problemen. Zeker als je e.e.a. wil koppelen. Daarom, hou auto en woongedeelte apart.
Een 48 V systeem is goed voor de grotere vermogens. Het omgaan met LiFePO4 batterij vergt nogal wat randvoorwaarden, bij gebruik en bij opladen. De kans dat je met een kapotte cel (*) staat is aanwezig als je er geen aandacht aan besteed. *) hetgeen betekend dat je hoge uitgave, vergeefs is geweest. Echter bij goed gebruik gaat zo'n systeem wel heel lang mee.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
jeroen5
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 apr 2012, 21:30

Re: 48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus



Bericht door jeroen5 »

Heren,

Wederom dank voor jullie reactie.
Het voordeel van het hogere voltage weegt in mijn toepassing en kennis niveau niet op tegen de (mogelijke) extra complicaties.
Heb me nu voorgenomen om de installaties in de bus simpel te houden.
Gaat dus gewoon een 12 volt systeem worden.
Mijn grote energie slurpers zijn de inductie kookplaat en warmwater voorziening.

Het is mijn streven om weer voor een all electric systeem te gaan, maar als ik de grote gebruikers op gas of diesel zet wordt het elektrisch een stuk simpeler.
Keuzes, keuzes, keuzes ....

Nu eerst een nette bus zoeken die als basis voor project 2.0 kan dienen.
Daarna de keuze van de installaties opzet.

gr. Jeroen
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: 48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus



Bericht door kampo »

kampo schreef:
do 08 aug 2019, 9:13
... Een volledige inductie maaltijd koken/baken kost je 50 tot 70Ah in 12V met een 1 pit vuur van 1800 of 2000W.
Warm water maken zou ik op diesel doen dat is goedkoper en sneller...
Dit moet je uitgangspunt zijn. Met de koelkast en verwarming erbij zou je kunnen gaan rekenen met 100 tot 150Ah per dag in 12V.
Op voorwaarde dat je verwarming en boiler op diesel doet. En het risico bestaat dat je ook koffie wilt zetten en een magnetron...
12/24/48V is daarbij eigenlijk van ondergeschikt belang.

Een klassieke compacte opstelling zou zijn
400Ah LiFePO4/12V
Multiplus 3000
>600Wp solar
minstens 50A Buck Boost
Groeten Kampo
jeroen5
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 apr 2012, 21:30

Re: 48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus



Bericht door jeroen5 »

Kampo,

Ik ga volledig mee in de klassieke opzet,
Een klassieke compacte opstelling zou zijn
400Ah LiFePO4/12V
Multiplus 3000
>600Wp solar
minstens 50A Buck Boost


In mijn oude bus had ik deze opstelling, alleen met 400 Ah AGM.
Dit ging, maar niet kunnen testen met langer verblijf.

400 Ah in LiFePO4 (€ 5000) is voor mijn gebruik van de camper een te grote investering.
Ook als ik de goedkope ebay/china optie bekijk kom ik nog steeds op minimaal €3000.

Moet dus mijn plan aanpassen.
Koken op gas, verwarming op diesel. en 200 Ah bruikbare accu capaciteit.

Maar zoals eerder gezegd:
eerst een nieuwe bus en dan maar eens kijken naar de staat van de geldboom.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: 48 Volt Lifepo4 accu's in camperbus



Bericht door kampo »

De kleinste Lithium installatie die ik tegenkwam om met een 1800W inductieplaat te koken
was een Multiplus 3000 en een 200Ah LFP accu.
Ik zou dat niet doen want dan gaat er toch ongeveer 160A door die accu wat meer is dan goed voor een normale levensduur.

Als het goedkoop was zou iedereen het doen :-B
Groeten Kampo
Plaats reactie