Welk merk startaccu voor Fiat Ducato 250?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welk merk startaccu voor Fiat Ducato 250?



Bericht door Kroppie »

een laadregelaar die 2 accu,s kan laden ken ik, maar een laadregelaar die 2 verschillende soorten accu,s gelijktijdig kan laden ken ik nog niet, en met verschillende soort bedoel ik niet een hh of een startaccu, maar een gewone of een agm.
goede tip van Myway :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jdbiggelaar
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 10:38
Locatie: Boxtel

Re: Welk merk startaccu voor Fiat Ducato 250?



Bericht door Jdbiggelaar »

Kroppie schreef:
ma 12 aug 2019, 18:18
maar vergis je niet in de meerwaarde van een originele sticker :bang:

jos
Zeg dat wel Jos. Onlangs in mijn Mazda met start-stop systeem na twee jaar en één maand de accu moeten vervangen. De dealer gaf geen garantie ngeen coulance, want de twee jaar waren om :bang:
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Welk merk startaccu voor Fiat Ducato 250?



Bericht door veetee »

Jdbiggelaar schreef:
ma 12 aug 2019, 18:43
Ik dacht dat de laadregelaar in de camper beide typen accu’s (want dat zijn het) apart behandelt. Ze staat ook niet keihard parallel.
Welke laadregelaar heb je dan in je camper zitten? Vaak bijvoorbeeld een Schaudt EBL, de daarin geintegreerde lader (bijv. LAS216 module) kun je wel instellen voor gewone lood accu of gel accu (sommige EBL’s ook voor AGM), maar de startaccu krijgt dan gewoon een druppellading via diode en weerstand vanaf diezelfde ladermodule.
Jdbiggelaar
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 10:38
Locatie: Boxtel

Re: Welk merk startaccu voor Fiat Ducato 250?



Bericht door Jdbiggelaar »

veetee schreef:
ma 12 aug 2019, 19:18
Jdbiggelaar schreef:
ma 12 aug 2019, 18:43
Ik dacht dat de laadregelaar in de camper beide typen accu’s (want dat zijn het) apart behandelt. Ze staat ook niet keihard parallel.
Welke laadregelaar heb je dan in je camper zitten? Vaak bijvoorbeeld een Schaudt EBL, de daarin geintegreerde lader (bijv. LAS216 module) kun je wel instellen voor gewone lood accu of gel accu (sommige EBL’s ook voor AGM), maar de startaccu krijgt dan gewoon een druppellading via diode en weerstand vanaf diezelfde ladermodule.
In de camper zit het elektroblok NE 237 met een keuzeschakelaar voor loodzuur of Gel. Ook dit blok laadt de startaccu bij via een diode en weerstand (PTC staat in het schema). Als de dynamo de woonruimte-accu bijlaadt, brandt een rood ledje op de het touch panel. Overigens is dat erg verwarrend: rood licht voor iets dat gewoon goed werkt :-(
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welk merk startaccu voor Fiat Ducato 250?



Bericht door Kroppie »

gewoon een keer even meten als de camper aan de stroom staat hoe hoog de laadspanning bij de startaccu is, met een diode en een ptc ertussen zal die m.i. niet hoger dan +_13,2 volt zijn, maar even controleren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jdbiggelaar
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 10:38
Locatie: Boxtel

Re: Welk merk startaccu voor Fiat Ducato 250?



Bericht door Jdbiggelaar »

Kroppie schreef:gewoon een keer even meten als de camper aan de stroom staat hoe hoog de laadspanning bij de startaccu is, met een diode en een ptc ertussen zal die m.i. niet hoger dan +_13,2 volt zijn, maar even controleren.

jos
Goede tip Jos, dankje! Ik leer weer een hoop bijAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie