Remvraag Peugeot J5 (1991)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Remvraag Peugeot J5 (1991)



Bericht door de Jonckheer »

Hij blijft gewoon remmen hoor, ook zonder vacuüm. Alleen zul je dan veel harder moeten trappen omdat de bekrachtiging er niet is. Altijd die paniek reacties.....
Gebruikersavatar
Basoline
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 12 dec 2018, 18:49

Re: Remvraag Peugeot J5 (1991)



Bericht door Basoline »

Ik ben bekend met "hard trappen" hoor (heb naast mijn camper nog een oldtimer zonder ook maar iets wat bekrachtigd is) en weet ongeveer de werking
van een bekrachtiger, maar het is toch niet zo comfortabel om met hard trappen de bergen in te gaan. De remmen zijn toch bedoeld om bijna 3 ton tot stilstand te brengen (binnen redelijke afstand en tijd). Anders hadden ze de bekrachtiger er wel af kunnen laten. Ook het dieselwereldje is behoorlijk nieuw voor me. Ik bedoel, met een carburateur (lees: geen injectie of inspuiting) heb je vacuüm vanuit de motor. Wist ik veel dat het bij een diesel met een pomp werkt...

anyway...weer wat geleerd! We zijn over snelwegen naar huis gereden vanuit Mulhouse. Goed te doen, weinig remmen, gewoon cruisen en afstand houden. Remmen doet hij wel, alleen de vacuumpomp levert te weinig vacuum om voor een snelle tweede rempoging weer vacuum te trekken en dan moet je dus alle zeilen en ankers bijzetten. Volgende week vrijdag wordt er een nieuwe pomp op gezet.
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
Gebruikersavatar
Basoline
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 12 dec 2018, 18:49

Re: Remvraag Peugeot J5 (1991)



Bericht door Basoline »

Dit verhaal heeft een staartje gekregen...

Ik heb de vacuümpomp van Bart Ebben gemonteerd. Alles remde weer naar behoren en we waren klaar voor onze zomervakantie! Yay! Op naar Slovenië. We hebben ervan genoten maar toen we op de terugweg boven aan een bergpas stonden, bleek hetzelfde probleem zich voor te doen: geen rembekrachtiging bij de tweede keer remmen.

Lang verhaal kort: bergpas afgezet door de lokale politie in Italië, sleepwagen camper van de berg gehaald.

Ondertussen heb ik via WhatsApp (ze zijn soms telefonisch moeilijk bereikbaar, en dat weten ze) contact gehad met Bart Ebben. Ik was ter plekke op zoek gegaan naar zo'n vacuümpomp op de website van Bart Ebben maar merkte dat deze niet meer op hun website stond. Wat blijkt nu; ze hadden teveel garantiegevallen met de nieuwere pompen (waarvan wij dus ook) en ze hebben deze uit kun assortiment gehaald omdat zij ze niet meer betrouwbaar vinden. Allemaal teruggestuurd naar de leverancier. Nu heb ik dus een originele thuis liggen om te monteren, maar ik moet even wachten tot de camper weer thuis is...
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Remvraag Peugeot J5 (1991)



Bericht door metatoon »

Bas
Vervelend om zo je vak. te moeten beëindigen.
Ben eigenlijk wel benieuwd waar je nieuwe pomp nu vandaan hebt.
Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Remvraag Peugeot J5 (1991)



Bericht door DiffRental »

de Jonckheer schreef:
vr 26 apr 2019, 15:50
Hij blijft gewoon remmen hoor, ook zonder vacuüm. Alleen zul je dan veel harder moeten trappen omdat de bekrachtiging er niet is. Altijd die paniek reacties.....
Tuurlijk waarom zou je paniek hebben als je remmen iets anders doen als wat ze zouden doen of wat je verwacht dat ze doen?

Denk dat in dit geval het bewijs wel is geleverd, bergpas afgezet en wagen afgesleept. Verstandige keus. :thumbup:
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Basoline
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 12 dec 2018, 18:49

Re: Remvraag Peugeot J5 (1991)



Bericht door Basoline »

Camper is weer thuis. Fijn. Kan er in ieder geval nog wel mee rijden maar bergen op en af...neuh...

De "nieuwe" komt ook van Bart Ebben af. Het is een gebruikte en lijkt erg op die er nu op zit. Het was een garantiegeval...

Vraagje: één slang gaat naar de rembekrachtiger. Waar gaat de andere slang van de vacuum pomp naar toe?
Dank!
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remvraag Peugeot J5 (1991)



Bericht door Kroppie »

als daar tijdens het draaien de lucht uitkomt welke zorgt voor het vacuum in de bekrachtiger dan is dat de uitlaat en kan die slang gweoon netjes weggewerkt worden zonder verdere aansluiting ergens op .

lijkt ie hierop?

https://www.ebay.co.uk/itm/Talbot-Expre ... #vi-ilComp

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Basoline
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 12 dec 2018, 18:49

Re: Remvraag Peugeot J5 (1991)



Bericht door Basoline »

Ok, dus een wat langere slang zodat er geen vuiligheid in komt...

Ja, hij lijkt inderdaad op de link die je stuurde. Deze zijn nog te reviseren toch? Je zou er eventueel een nieuw membraan in kunnen doen?
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remvraag Peugeot J5 (1991)



Bericht door Kroppie »

is niet alleen een membraan ook klepjes en pakkingen, vroeger kon je daar complete revisiesetjes voor kopen, maar nu nog??

staat op de pomp wel in/out denk ik of pijltes voor de juiste aansluiting

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Basoline
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 12 dec 2018, 18:49

Re: Remvraag Peugeot J5 (1991)



Bericht door Basoline »

Oh als je aan de poelie draait voel je het al...
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remvraag Peugeot J5 (1991)



Bericht door Kroppie »

wil je het heel netjes doen, sluit je de uitlaatslang op het luchtfilter aan

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Basoline
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 12 dec 2018, 18:49

Re: Remvraag Peugeot J5 (1991)



Bericht door Basoline »

Ah, daar ben ik van...van het "netjes"...dus dat gaan we doen! Goeie tip.
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
Plaats reactie