reservewiel ophanging modificatie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door veetee »

Arie55 schreef:
wo 07 aug 2019, 19:07
@veetee
Het is maar goed dat je een opmerking gemaakt hebt, want veel stelde de bevestiging van de u-balk niet voor. Er kwamen twee 25 mm parker schroeven uit.
Je zal niet de eerste zijn waarbij het zo zit, vaker gehoord/gezien. Treurig dat ‘men’ (de professional) een fietsendrager, waarop toch behoorlijke dynamische krachten komen, zo knullig vastschroeft.

Je hebt het van binnen nu in ieder geval beter afgesteund.

Zoals eerder gezegd is onderste hoek van de alu buis niet erg stabiel bij verticale kracht, bij grote dynamische belasting zal die hoek snel vervormen. Je zou die hoek kunnen verstevigen door toevoeging van een buis of strip een driehoek te vormen, dat is veel stabieler, zie rode lijn.
F462EC3F-BAB1-4393-AC11-1CFB52B6A390.jpeg
F462EC3F-BAB1-4393-AC11-1CFB52B6A390.jpeg (74.69 KiB) 1133 keer bekeken
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Arie55 »

ik begrijp je insteek, sterker dan een driehoek is er niet. Toch heb er moeite mee. Niet om de uitvoering ervan, maar vanwege het nut. Want dan zou die bochten moeten gaan vervormen. In dat geval zou ik meer moeite hebben met de aanwezige gaten die er zitten, net na de bocht.

Het originele rek hangt aan die B stangen, waarvan de bevestigingspunten boven het raam zitten. Het zal vermoedelijk wel verstevigt zijn, zeker weet ik dat niet. Dus het volle gewicht van de maximale last van 60 kg hangt aan twee inhaak-ogen. Dat vond/vind altijd al erg bedenkelijk.

Ik ben niet zo huiverig voor dat de U-balk van de wand komt. De reserveband staat er dan wel op, maar wordt door een eigen frame aan de binnenkant afgesteund. Het aparte van berekeningen maken achteraf, is dat wat ik gemaakt/verzonnen heb altijd over gedimensioneerd is. Ook nu weer.

Voorwat betreft herhalende verlichting. Door de fietsgoot hoger aan te brengen dan de verlichting, kan ik dat vermijden. Juist omdat wetsteksten (voertuigreglement artikel 5.18.7) voor mij niet eenduidig zijn. En de foto's op de nkc site zijn helemaal niet duidelijk! Het wiebelt alle kanten uit.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Arie55 »

zo lag ik erbij om een foto in de berging te maken. Links het gat van bergingsluik
Bijlagen
Dsc01750.jpg
Dsc01750.jpg (43.74 KiB) 1064 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Arie55 »

Zo, weer een project afgerond. Van de delen die afgezaagd waren, hergebruikt voor het vastzetten van de fiets.

Arie
Bijlagen
gereed2.jpg
gereed2.jpg (64.43 KiB) 1031 keer bekeken
Gereed1.jpg
Gereed1.jpg (84.31 KiB) 1031 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door cor heku »

Zou wel het stuur van de fiets verdraaien, nu bestaat de kans dat het stuur nog net door de ruit tikt bij een wat hoge drempel.
En dan kan de raam ook nog een klein stukje open.
cor.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Peter LMC »

Ziet er goed uit Arie. :thumbup:
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Vertrokken2 »

Idd, erg netjes gedaan. En Arie kennende kun je er een olifant mee vervoeren.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door isoplus »

Ik zou de wielen nog even vastzetten op het gootje met een ratelbandje, kleine moeite en vangt dwarskrachten op als je telkens zo'n vervelende rotonde iets te snel neemt :wink:
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Arie55 »

@cor heku
Zodra ik merk dat dit gaat gebeuren, kan ik altijd het stuur nog een zwengel geven. Afstand stuur-raam is nu een cm of wat. Er zit een hele kleine wiebel richting het raam, welke niet meer dan een paar mm's is. Dit dankzij de twee steunstangen.

@isoplus
had deze opmerking al min of meer verwacht. :-B De fiets kan zonder de bindbandjes enkele cm's heen en weer. Heb nog 4 korte bindbandjes die ik zeker in ga zetten. Heb nog wel een onzeker gevoel bij de stabilisatie/bevestigingsstangen naar de fiets toe. Misschien moet dat nog 'slijten'.

's avonds voelde ik m'n rug behoorlijk van de paar keer de fiets erop en eraf te tillen. Een elektrische lift is niet zo moeilijk, fijner zou ik het vinden als de fietsgoot zo'n beetje op dezelfde hoogte als van de onderste buizen zou zitten. Dan heb ik geheid een herhalende verlichting nodig. Ik kijk het voorlopig aan.
Heb ook een (wit) kapje gemaakt voor over de accu aansluiting. Met het kabelslot wat onder het zadel hangt, kan ik voor onderweg een loop maken dat de fiets aan de camper gezekerd is. Een fietshoes is ook weer zo wat; dat bedekt het raam dermate dat ik de binnen achter uitkijk spiegel niet kan gebruiken. Anderzijds geeft zo'n hoes wel bescherming als het nat weer is. Altijd wel wat...
De afstand van de achterwand t/m de buis waar de fietsgoot op zit is een halve meter.

Wel aardig te vermelden is, dat ik van die dopjes geprint had voor de M6 moeren. Bleek dat ze die bij Karwei voor 1.19 in het schap hadden hangen.

Op naar het volgende project!

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door isoplus »

Enkele centimeters heen en weer... Arie dat moet je echt niet willen, op een lang traject worden die enkele centimeters snel decimeters en dan gaat het gewicht van de fiets door de dynamische krachten echt mee tellen en gaat het van kwaad tot erger.
In een vorig leven pakte ik zware machinedelen in containers voor zeevracht en geloof mij zoiets werd zodanig vastgesjord en genageld dat er geen beweging mogelijk is.
Ik zou met die fiets geen risico nemen, er wordt altijd beweerd dat ze er niet afkomen helaas is dat niet waar.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door Arie55 »

Die bindbandjes aan de wielen komen en zo wie zo. De fiets zal zeker niet blijven staan als ik over een drempel rijd. De kont maakt altijd een zwieper van jewelste. Hoe langzaam ik ook over de drempel rij. Heb nu wel een goed platform om de fiets vast te zetten. En als de fiets vast staat, er flink aan rukken.

Ja iets zeevast zetten is helemaal een vak apart. Ik had ooit de opdracht om een voetstuk van een boorplatvorm voor verscheping te zeevasten. Dat was een lastige klus. Frappant was wel, dat de grootste krachten daar vandaan kwamen waar ik het niet verwachtte. In de vaar richting.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door jurgenc »

De remmen van de fiets (remhendel) dichtknijpen en vastzetten (met een velcro strip of een kabelklem of zo rond de hendel en handvat). Dan beweegt de fiets al niet meer.
H20
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door kampo »

Mooi zo een handige creativiteit :thumbup:
Ik bekijk het natuurlijk ook altijd een beetje kritisch.
Waar zitten hier de potentiele gevaren:
Zo een gewicht achterop blijft een zware belasting.
Aluminiumbuis staat bekend voor zijn plots breken.

Sterk genoeg ? Misschien wel, misschien niet.
Ik heb namelijk al verschillende fiets en motodragers weten breken.
Van hieruit kan je het niet beoordelen.
Wat ik iedereen zou aanraden is om eens iemand anders met je camper te laten rijden.
Rij er achter met je auto terwijl die over drempels en rotondes gaat.
Je ziet de eventuele problemen dan veel beter.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: reservewiel ophanging modificatie



Bericht door jaap van duijn »

@Arie55,

Zelf zet ik het stuur van de "eerste" fiets gedraaid, reden vond dat met hobbel nemen de fiets echt wel bewegingen maakte - toen ik er achter reed.
Ook om het rijden van links naar rechts en anders om tegen te gaan zet ik de handremmen vast op achter wiel met een riempje, zodat rem ingeknepen is, het "rijden" is over.
Verder een pracht op lossing voor mij zou de overhang te groot worden, moet nu al opletten met 2000 kg op de achter as. En de overhang is dan ook groot.
Gelukkig zijn er mensen zoals U die toch dingen uit denken, natuurlijk komt er straks wel een fabriek met de uitvinding.
U gaat de band niet beschermen tegen zonlicht?

veel plezier - Jaap van Duijn.
Plaats reactie