Ruitenwisser probleem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
longstelts
Berichten: 326
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 21:35
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Ruitenwisser probleem



Bericht door longstelts »

Face schreef:
vr 09 aug 2019, 14:51
Zijn er meer mensen met deze klacht?
Ja, Ik ervaar iets vergelijkbaars. Lees onderstaand.

Ik activeer mijn ruitenwissers. Heen en weer, heen en weer continu.
Na een 10 tot 15 minuten is het heennnn.....en weerrrr....dan stop.
Poosje op interval, daarna kan het weer even op continu. Alle draai en knikpunten op de armen en beugels gesmeerd met zuurvrije vasaline, helpt wel maar niet al te veel.
Betreft het de ruitenwisser-motor die vervangen moet worden?
Betreft het massa?
Ik zoek ook naar een eventueel relais of een unit welke in relatie staat met de ruitenwisser motor.

Het betreft in mijn geval een Trigano Rollerteam Granduca 85P opgebouwd op een Renault Master chassis uit 2006.
Zoek mij een google in de ronde om een overzicht te verkrijgen van de zekeringkast onder motorkap.
Iemand tips?
Ik weet steeds minder omdat ik steeds meer weet.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ruitenwisser probleem



Bericht door Kroppie »

bij sommige wisser motoren zit de interval in de motor zelf verwerkt, en dan zal er een direkte verbinding tussen motor, bedrading en schakelaar bestaan, lees in een ander topic dat er dan meestal 5 aansluitingen in de stekker op de motor zitten.

motor demonteren en sleepcontacten reinigen, voor meer druk wat verbuigen ,smeren en weer monteren lost het probleem vaak op, zo niet andere motor .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 15:55
Locatie: Uelsen (Dld)

Re: Ruitenwisser probleem



Bericht door Xenon »

Is er een link te leggen met buitentemperaturen en de duur van de werking van de wissers? Hoe warmer, hoe korter de werking? Ik krijg de indruk dat hier een thermische beveiliging opspeelt. Misschien anders eens de wisserarmen opklappen (dus de wisserbladen van de ruit af) en de wissermotor laten draaien. De mechanische belasting is dan (als het goed is) zo goed als nihil en zou het uitvallen na veel langere tijd (of helemaal niet) moeten voorkomen.

Vaseline dringt niet door in buslagers. Siliconenspray / WD40 wel, maar ben ik geen voorstander van (lapmiddelen, veel te dun, niet vochtvast, wel goed om een indicatie te krijgen of lagerwrijving hier een rol speelt). Eigenlijk zou je het mechaniek uit elkaar moeten (laten) halen, schoonmaken (oude aangekoekte vetkorst / lichte corrosie verwijderen) en voorzien van een vers likje kraanvet weer moeten monteren. Ik heb helaas nog géén idee hoe goed of slecht je erbij kunt komen.
Laatst gewijzigd door Xenon op za 10 aug 2019, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ruitenwisser probleem



Bericht door Kroppie »

enig goede manier om lagers te smeren is demonteren, GEHEEL uit elkaar halen, reinigen, en van een geschikt smeer middel voorzien weer monteren, alle middeltjes die je erop spuit zijn voor de kat zijn viool, leuk voor die kat maar niet voor een betere smering van draaipunten, is door de heen en weer gaande bewegiging toch al moeilijk om een smeermiddel film op te bouwen in zo,n lager, en zeker bij een integraal met die lange wissers is een hoge aanlegdruk nodig om ze met de rijwind op de ruit te houden en dus een hoge zijdelingse druk in het lager., waardoor veel slijtage

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
longstelts
Berichten: 326
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 21:35
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Ruitenwisser probleem



Bericht door longstelts »

Kroppie schreef:
za 10 aug 2019, 17:50
bij sommige wisser motoren zit de interval in de motor zelf verwerkt, en dan zal er een direkte verbinding tussen motor, bedrading en schakelaar bestaan, lees in een ander topic dat er dan meestal 5 aansluitingen in de stekker op de motor zitten.

motor demonteren en sleepcontacten reinigen, voor meer druk wat verbuigen ,smeren en weer monteren lost het probleem vaak op, zo niet andere motor .

jos
Dank voor je tip Jos, er zitten inderdaad 5 aansluitingen, allen bedraad. Vond dat al wat veel voor een ruitenwisser motor.
Ik volg je raad op in de hoop dat het bijdraagt, zo niet? Nieuwe motor.
Ik weet steeds minder omdat ik steeds meer weet.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ruitenwisser probleem



Bericht door kampo »

Wat je ook doet bedenk dat ruitenwissers belangrijk voor je veiligheid zijn.
Dat weet je pas als ze al eens stuk gegaan zijn. Zonder kan je geen kilometer rijden.
Dus dringend herstellen of vervangen wat niet meer in goede staat is.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ruitenwisser probleem



Bericht door Kroppie »

een tip voor in geval van nood, wisserarmen net losschroeven en dan een touwtje eraan binden, en dan je bijrijder het touwtje heen en weer laten trekken

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Ruitenwisser probleem



Bericht door the kapitein »

Ik heb altijd een busje Rain X bij mij. Werkt perfect. Tijdens mij werk al aantal keer gebruikt. Top spul.

Is een noodreperatie. Maar hierdoor kan ik wel doorrijden.

Marco.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Ruitenwisser probleem



Bericht door Face »

Heb alle stekkers die op de motorbesturing zijn aangesloten gereinigd.als ik de stekker van de ruitenwisser motor er op en afdruk hoor ik hem schakelen en voel dat ook duidelijk.
Af en toe werken de ruitenwissers goed stoppen zo ineens. Na een poosje wachten weer op contact zetten een paar slagen en weer het zelfde. Het is moeilijk zoeken. Kan motorbesturing zijn...of motor op zich.
Bijlagen
crop_wsf_20181208225506.jpg
crop_wsf_20181208225506.jpg (38.06 KiB) 444 keer bekeken
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Ruitenwisser probleem



Bericht door campertje »

Hallo Face,

Ik heb dit een keer gehad bij een Hymer uit 2008 (ducato 250)
Ik heb toen de sleepcontacten van de ruitenwissermotor vet vrij gemaakt en daarna nooit meer problemen gehad.
Ruitenwissermotor was eenvoudig met 3 M6 boutje er af te halen daarna motor openen en al het vet op de sleepkontacten weg gehaald.
Hier op t forum staat deze oplossing ook al vaker aangegeven.

Succes
Campertje
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Ruitenwisser probleem



Bericht door Face »

Motor is van b.b systemtechnik GmbH
Type WA904BB
Hymer typ BL modell2011
Hymer teile nr 1872133-00
Made in Germany

Het betreft dus geen originele Ducato wissermotor
Maar een motor die speciaal voor Hymer is gemaakt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ruitenwisser probleem



Bericht door Kroppie »

die kunnen ook open!, zijn ook dicht gemaakt, dus omgekeerd kan ook weer , principe van de werking is gelijk, echt geen himer ontwikkeling.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Ruitenwisser probleem



Bericht door Face »

Zeker kan die open ,dit al even bekeken grote moer waar arm aan vast zit eraf,3 boutjes los en de motor is uitgebouwd. Motor op zich ook los te krijgen.
umpie30
Berichten: 998
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Ruitenwisser probleem



Bericht door umpie30 »

Staat mij bij dat er een service bericht voor dit probleem is.
Neem maar eens contact op met hymer dealer
Plaats reactie