Fiat Ducato 2.8 JTD vastgelopen
Fiat Ducato 2.8 JTD vastgelopen
Goedendag,
Wij hebben een Frankia i700 camper uit 2004, met een Fiat Ducato 2.8 JTD motor. Met slechts 91.000 KM gereden.
Nu is hij tijdens onze vakantie vast gelopen...
Wie weet waar ik een goede gereviseerde motor kan kopen?
Of is het mogelijk om er een nieuwere 3.0 JTD motor in te laten bouwen, daar zag ik er verschillende van te koop staan op internet?
Met vriendelijke groet,
Seth
Wij hebben een Frankia i700 camper uit 2004, met een Fiat Ducato 2.8 JTD motor. Met slechts 91.000 KM gereden.
Nu is hij tijdens onze vakantie vast gelopen...
Wie weet waar ik een goede gereviseerde motor kan kopen?
Of is het mogelijk om er een nieuwere 3.0 JTD motor in te laten bouwen, daar zag ik er verschillende van te koop staan op internet?
Met vriendelijke groet,
Seth
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Ducato 2.8 JTD
Weet je wel zeker dat die werkelijk is vastgelopen (met nog 100000km??)?
Heel merkwaardig, zijn zeer robuuste en bedrijfszekere motoren.
https://www.baris.nl/autobedrijf-visser/
Heel merkwaardig, zijn zeer robuuste en bedrijfszekere motoren.
https://www.baris.nl/autobedrijf-visser/
Paul.
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Ducato 2.8 JTD
Eerst maar eens (laten) onderzoeken wat de daadwerkelijke reden is dat de motor vast gelopen is.
Stel dat de motor stuk gelopen is dan is het meestal het goedkoopste om je eigen motor
te laten repareren door een revisie bedrijf bij jou uit de buurt.
Vooral gezien de lage kilometerstand.
Stel dat de motor stuk gelopen is dan is het meestal het goedkoopste om je eigen motor
te laten repareren door een revisie bedrijf bij jou uit de buurt.
Vooral gezien de lage kilometerstand.
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Re: Ducato 2.8 JTD
van de 100 motors die defect zijn zijn er 90 bij met of een afgebroken klep of de distributie gebroken.en de rest heeft drijfstanglager schade of krukasschade (komt altijd door een deuk in de carterpan zodat er niet genoeg oliedruk opgebouwd word.)
Re: Ducato 2.8 JTD
Deuk in de carterpan, dat kan ik mij voorstellen, maar...waarom zou de oliedruk dan te laag worden?
Bedoel je dat de pomp dan geen of te weinig olie kan aanzuigen?
Indien ja, er gaat dan toch onmiddellijk een rood lichtje branden dus stop je de motor, zeker nadat je ergens overheen gejakkerd hebt.
Bedoel je dat de pomp dan geen of te weinig olie kan aanzuigen?
Indien ja, er gaat dan toch onmiddellijk een rood lichtje branden dus stop je de motor, zeker nadat je ergens overheen gejakkerd hebt.
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Re: Ducato 2.8 JTD
bij het minste deukje zit de olieaanzuig al tegen de carter gedrukt aan de binnenzijde,lampje oliedruk gaat dan branden maar dan is het meestal al te laat.
Re: Ducato 2.8 JTD
olie druk is 1, doorstroomhoeveelheid (liters per minuut) is een tweede.
oliedruk lampjes reageren op druk, pas veel later word de druk te laag door een telage hoeveelheid olie naar de lagers, door de lage doorstroom hoeveelheid word de temperatuur in de lagers door de mindere koeling ook te hoog, speling word groter olie word dunner en dan pas zakt de druk en gaat het lampie aan, te laat ,lager is al stuk/beschadigd.
zeker bij de hoog belaste motoren van tegenwoordig
jos
oliedruk lampjes reageren op druk, pas veel later word de druk te laag door een telage hoeveelheid olie naar de lagers, door de lage doorstroom hoeveelheid word de temperatuur in de lagers door de mindere koeling ook te hoog, speling word groter olie word dunner en dan pas zakt de druk en gaat het lampie aan, te laat ,lager is al stuk/beschadigd.
zeker bij de hoog belaste motoren van tegenwoordig
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Ducato 2.8 JTD
Voor de optimisten onder ons die nog enige waarde hechten aan controle en waarschuwingslampjes:
Rood is onmiddellijk stoppen, indien mogelijk op een veilige plaats!
Oranje of geel, zoek een parkeerplek en raadpleeg je instructieboekje en/of de dealer.
Als je een tandradpompje knijpt in de zuigleiding kan het ding in veel gevallen niet de gewenste hoeveelheid olie opbrengen.
Heb je mazzel en is de olie nog niet op werktemperatuur dan sluit het overstortventiel(indien aanwezig), is de olie wel op temperatuur dan zal het opgepompte volume te weinig kunnen zijn om de werkdruk te bereiken
Immers de aanzuig is verstoord. Als de druk niet bereikt wordt gaat het drukconact in werking en verschijnt er een rood lampje op het instrumentenpaneel.
In principe hebben Jos en Glenn gelijk maar het loont alleszins de moeite om zo snel mogelijk te stoppen, zeker als je over een obstakel gehobbeld bent.
Een 2.8 is een robuuste motor dus de moeite waard om te proberen.
Waarmede het deukje in de carterpan en de gevolgen ook weer verklaard zijn
Rood is onmiddellijk stoppen, indien mogelijk op een veilige plaats!
Oranje of geel, zoek een parkeerplek en raadpleeg je instructieboekje en/of de dealer.
Als je een tandradpompje knijpt in de zuigleiding kan het ding in veel gevallen niet de gewenste hoeveelheid olie opbrengen.
Heb je mazzel en is de olie nog niet op werktemperatuur dan sluit het overstortventiel(indien aanwezig), is de olie wel op temperatuur dan zal het opgepompte volume te weinig kunnen zijn om de werkdruk te bereiken
Immers de aanzuig is verstoord. Als de druk niet bereikt wordt gaat het drukconact in werking en verschijnt er een rood lampje op het instrumentenpaneel.
In principe hebben Jos en Glenn gelijk maar het loont alleszins de moeite om zo snel mogelijk te stoppen, zeker als je over een obstakel gehobbeld bent.
Een 2.8 is een robuuste motor dus de moeite waard om te proberen.
Waarmede het deukje in de carterpan en de gevolgen ook weer verklaard zijn
Re: Ducato 2.8 JTD
De turbo staat ook vast, hoorde ik van de garage.
Lijkt ook de rede dat de motor is vast gelopen...
Overigs niks van gemerkt, we reden zo’n 110 en ineens geratel, motor vast.
Lijkt ook de rede dat de motor is vast gelopen...
Overigs niks van gemerkt, we reden zo’n 110 en ineens geratel, motor vast.
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Fiat Ducato 2.8 JTD vastgelopen
Als dat zo is dan kan het zijn dat er afgebroken stukjes van de turbo
mee naar binnen gezogen zijn.
Cilinderkop demonteren en kijken wat er op de zuiger ligt
of tussen de kleppen zit.
Het kan zijn dat de schade meevalt.
mee naar binnen gezogen zijn.
Cilinderkop demonteren en kijken wat er op de zuiger ligt
of tussen de kleppen zit.
Het kan zijn dat de schade meevalt.
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Fiat Ducato 2.8 JTD vastgelopen
Wie zegt dat het de olie druk is
Er zijn zoveel mogelijkheden dat een blok vast loopt!
Er zijn zoveel mogelijkheden dat een blok vast loopt!
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P