tesla liefhebbers

Algemene campervragen en -opmerkingen.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: tesla liefhebbers



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 1:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: tesla liefhebbers



Bericht door Kroppie »

er moet toch plek voor de accu,s overblijven !!, :-B :lol3:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: tesla liefhebbers



Bericht door Autocaravana »

Al die stroom zal ook moeten worden opgewekt en dat kan uiteraard het beste met atoom centrales maar die weigeren ze te bouwen.
Dat naïeve geloof in atoomstroom. Erken nu eens dat energiemaatschappijen al lang kerncentrales hadden kunnen bouwen, maar dat het simpelweg geen verdienmodel is. Nu zonne-energie in Europa tendeert naar 2 cent per kWh (zonder subsidie) kan kernenergie daar onmogelijk tegenop concurreren. Ook windenergie wordt steeds goedkoper. De kosten van kerncentrales rijzen voortdurend de pan uit. Laat ik het zo zeggen: ik weiger atoomstroom als ik daar veel voor moet betalen, naast allerlei andere bezwaren.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom zovelen een voorkeur hebben voor gecompliceerde techniek. Simpele techniek als elektrische auto's, zonnepanelen, windmolens, waterkracht e.d. hebben voor mij veel meer bekoring dan complexe en daardoor kwetsbare en dure techniek, zoals kerncentrales en ook brandstofmotoren met steeds ingewikkelder motormanagement om de milieubelasting en de inefficiëntie te verminderen.
Laatst gewijzigd door Autocaravana op vr 09 aug 2019, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: tesla liefhebbers



Bericht door isoplus »

Ik heb mijn hele werkende leven tussen grote dieselmotoren en stoomturbines doorgebracht dus ben beslist niet tegen deze wat verouderde technieken.
4 jaar terug heb ik voor de gein een Twizy aangeschaft, een door Renault geleverde tweezitter (achter elkaar) zonder deuren en ruiten in de zijkanten.
Het ding ging mee achter de Hymercamper die we toen hadden en heeft een bereik van 80km met een snelheid van 80 km/uur, opladen duurt daarna 3 uur.
Gewoon speelgoed dus eigenlijk :wink:
Wat ik er van geleerd heb: Zodra er een "betaalbare" elektrische auto beschikbaar komt die omgebouwd kan worden tot tweepersoons-kampeerbus is die voor mij.
Een elektrische aandrijving geeft veel minder mechanisch gedoe en is bijzonder stil en krachtig,
De Twizy is na levering nog nooit bij de garage geweest :thumbup:
Natuurlijk zien de automobielbedrijven dit allemaal niet direct zitten maar er zijn er ook die nieuwe kansen zien en al goed mee doen.
De problemen met het elektrische net zijn op te lossen, we zullen wel moeten.
Overigens als je nu nog wel eens in dicht bevolkte stedelijke gebieden komt dan is de gedachte niet zo gek dat daar particulier gehouden transportmiddelen helemaal niet meer voor zullen komen in de nabije toekomst.
Laten we maar van de camper genieten zo lang het nog kan :cheers:
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: tesla liefhebbers



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 1:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: tesla liefhebbers



Bericht door PaulBng »

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: tesla liefhebbers



Bericht door Kroppie »

die plannen zullen er gerust al wel zijn , alleen eerst moet het oude zijn geld opgebracht hebben, dan pas komt er nieuw.

zelfde als met mijn camper, heeft na bijna 30jaar zijn geld wel opgebracht, maar plannen zijn er genoeg, eerst maar eens kwijt zien te raken, dat ouwe ding

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: tesla liefhebbers



Bericht door Vopper »

Lekker door blijven rijden Jos, met jouw kennis en kunde lukt dat wel.
M'n ouwe jiepie ga ik ook niet reviseren, motor lust veel olie maar draait prima en voor de prijs van een motorrevisie kan ik zoveel olie kopen dat-ie nog 50 jaar mee moet.
Tegen die tijd heeft de groene maffia het al lang verboden om er mee te rijden(en ikzelf kan het dan ook al lang niet meer ;;-) )
Het zelfde geldt voor de c.v., voor de prijs van een Lawaaipomp kan ik heel veel gas kopen,ook als de prijs door het dak schiet.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: tesla liefhebbers



Bericht door Kroppie »

de camper is het probleem niet, kan aan mezelf niks doen, en dat gaat wel steeds minder, ach we vinden wel wat, komt tijd, komt raad, ben nu bezig een zwembadverwarming voor mijn buren te maken, 100meter tyleenslang in een mooie platte rol op plat dak van de schuur, oude boiler en oude cv pomp, komt helemaal goed.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 09 aug 2019, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
sky2000
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 14:42
Locatie: Zuid-Nederland

Re: tesla liefhebbers



Bericht door sky2000 »

Produceer die elektriciteit op het dak van je huis, en laad daar je accu op.
Als iedereen dat zo al zou doen heb je al heel wat minder 'kabels' nodig.
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: tesla liefhebbers



Bericht door Vopper »

:thumbup: (is voor Jos bedoeld)

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: tesla liefhebbers



Bericht door Kroppie »

dank u :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Lecram
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 21:35

Re: tesla liefhebbers



Bericht door Lecram »

de Jonckheer schreef:
vr 09 aug 2019, 8:01
Lecram schreef:
do 08 aug 2019, 23:38
de Jonckheer schreef:
wo 07 aug 2019, 7:37
Dat elektrisch rijden gaat hem niet worden. Amsterdam loopt nu al tegen een stroom crisis aan, ze kunnen het daar nog maar net bolwerken. Als er nog (veel) meer elektrische rommel bij gaat komen zitten ze daar (en misschien wel overal) gegarandeerd een keer in het donker. Inzetten op waterstof lijkt mij een stuk slimmer, plus dat je dan gewoon kunt tanken en niet aan een of andere paal moet die of defect of bezet is.
Jij hebt blijkbaar nog nooit elektrisch gereden. Als je eenmaal elektrisch hebt gereden dan is alles wat een plofmotor heeft heeft inferieur, qua rijden. Ik weet het, ik rij al sinds 2014 elektrisch.
Het enige minpunt is nog de accu, maar dat wordt snel beter. Mijn tweede BMW i3 heeft na 4,5 jaar al 2x zoveel capaciteit als mijn eerste i3.

En het infrastructuurprobleem is er één om op te lossen. Wat nu een probleem is hoeft over een paar jaar geen probleem meer te zijn.

Waterstof heeft veel meer problemen dan rijden op een accu, en die zijn erg lastig op te lossen.

Ik vind persoonlijk het klimaatgedoe onzinnig, maar wat mij betreft mogen we om heel veel andere redenen zo snel mogelijk op elektrisch rijden overstappen.
Het is niet ik die de noodklok luid maar dat zijn de energie producenten en net beheerders die aan de bel trekken met de waarschuwing dat het allemaal veel te snel gaat en moet. Wat te denken van het bericht dat er met warme dagen te veel airco's aan staan? En dat terwijl een airco (in vergelijking met een warmtepomp) nou niet direct een echte grootverbruiker is. Het geeft aan dat de grens van de capaciteit is bereikt. Ik ben niet tegen elektrisch rijden maar wel hoe het nu bij veel mensen door de strot wordt geduwd terwijl er de capaciteit niet voor is. Al die stroom zal ook moeten worden opgewekt en dat kan uiteraard het beste met atoom centrales maar die weigeren ze te bouwen. Wel bouwen ze alles vol met windmolens maar daar ga je het op geen stukken na mee redden, nog afgezien van de andere nadelen van die dingen zoals stilstaan bij geen wind dus dan ook geen opbrengst. Als het dan tegelijk bewolkt is doen die panelen ook bijna niks en gaan we weer wat extra bruinkool verstoken in Duitsland. Ben ik nou een pessimist? Nee, maar wel een realist die niet met zijn hoofd in de wolken loopt als het woord "elektrisch" voorbij komt.
Die windmolens en zonnepanelen zijn inderdaad slechts symboolpolitiek, net zoals de hysterie dat iedereen van het gas af moet. Ik ben ook voor atoomenergie.

Ik zie alleen niet zo dat het elektrisch rijden door de strot wordt geduwd. Elektrisch rijden wordt nu (zij het in steeds mindere mate) gestimuleerd met miljarden belastinggeld. Ik heb daarvan gebruik gemaakt als ondernemer, maar vind het wel onzinnig.

De enige oplossing is op een partij stemmen die die klimaathysterie door heeft. Daar zijn er helaas maar twee van. VVD is daarin ook helaas (groen)links geworden.
Mercedes Viano Marco Polo 3.0 cdi V6
Lecram
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 21:35

Re: tesla liefhebbers



Bericht door Lecram »

Autocaravana schreef:
vr 09 aug 2019, 10:06
Al die stroom zal ook moeten worden opgewekt en dat kan uiteraard het beste met atoom centrales maar die weigeren ze te bouwen.
Dat naïeve geloof in atoomstroom. Erken nu eens dat energiemaatschappijen al lang kerncentrales hadden kunnen bouwen, maar dat het simpelweg geen verdienmodel is. Nu zonne-energie in Europa tendeert naar 2 cent per kWh (zonder subsidie) kan kernenergie daar onmogelijk tegenop concurreren. Ook windenergie wordt steeds goedkoper. De kosten van kerncentrales rijzen voortdurend de pan uit. Laat ik het zo zeggen: ik weiger atoomstroom als ik daar veel voor moet betalen, naast allerlei andere bezwaren.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom zovelen een voorkeur hebben voor gecompliceerde techniek. Simpele techniek als elektrische auto's, zonnepanelen, windmolens, waterkracht e.d. hebben voor mij veel meer bekoring dan complexe en daardoor kwetsbare en dure techniek, zoals kerncentrales en ook brandstofmotoren met steeds ingewikkelder motormanagement om de milieubelasting en de inefficiëntie te verminderen.
Het punt is dat met de huidige hoeveelheid zonnepanelen en windmolens op dit moment slechts 7% van alle elektrische behoefte wordt opgewekt. Met de hysterische plannen van het kabinet neemt dat sterk toe. Dat betekent dat je voor de huidige behoefte al 14x zoveel panelen en windmolens nodig hebt, én voorzieningen om de dalen in opbrengst op te vangen. 14x meer windmolens. Hoeveel meer wil je het landschap vergallen?
Mercedes Viano Marco Polo 3.0 cdi V6
Plaats reactie